2021-02-25, 08:50
Medlem
Tankpetares avatar
Vill lufta några enkla frågor jag har.

Om nu Esbjörn vill backa från köpet, varför inte låta han göra det? Spelar det någon roll att det är andra personer i hans närhet som vill att han ska backa? Det är väll uppenbart för alla att det är så och tydligen är det viktigt för Esbjörn att behålla en god relation till dessa människor.

Jag gillar Ebba men hela det här känns fel.

Hur ska hon etablera sig i trakten när hon vunnit detta i rätten ? Hur kommer detta påverka hennes barn som bor där? Detta kommer leva kvar lång tid framåt. Har hon stöd från grannskapet så att säga.

Oavsett har detta nog gått för långt för att inte sluta illa för någon (eller alla), tråkigt när rätten ska behöva avgöra sånt här.

Usch, lider med de inblandade inkl. Ebba.
2021-02-25, 08:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Jag fattar inte varför hon är så jävla galen i ett ruckel som ser ut och vara samma nedslitna gård som Morran och Tobias höll till på?? Lämna skiten och gå vidare. Finns tusentals andra ställen att välja på!
Varför det? EBT har inte gjort något fel, de som gör fel är de som fått Esbjörn att ” ändra sig”.
Han har ingått ett bindande avtal, så det är bara att ta emot köpeskillingen och gå vidare.
2021-02-25, 08:55
Medlem
Det har för längesedan slutat att handla om huset och tomten för Ebba, nu är det ett personligt krig.

När en riksdagspolitiker tillika partiordförande, tar till hugskott (för att inte säga "svinhugg") som att börja rikta in sig på person när det kommer till motpartertens ombud, då om inte förr, förstår man att hon tappat det fullständigt.

En majoritet här på FB tycks tro att hon har legitimt skäl att dra upp ombudets ca 15 år (?) gamla dom, vilket helt uppenbart är trams. (nej, hon har inget legitimt skäl att upplysa hela sin väljarkår om den domen, så som hon gör på sin Facebook)

Jag är säker på att Ebba kommer att åtalas för förtal och därtill bli dömd till det, vilket gör det omöjligt för henne att sitta kvar.

Hennes medverkan i "30minuter" på SVT igår, visade också på en desperation som starkt talar för att partiet nu gjort klart för henne att hennes agerande är oacceptabelt. (hon var helt uppenbart starkt pressad, utöver frågorna från programledaren)

Hon är i mitt tycke, den skickligaste partiledaren tillsammans med Åkesson (eller rättare sagt, hon var det...) vilket gör det här än mer anmärkningsvärt.
2021-02-25, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Det är sjötomten hon vill åt, läget, läget, läget, det finns inte så många alternativ just där med sjötomt. Då gör hon vad som helst...uppenbarligen..
Ja, hon frågade om Esbjörn ville sälja och det ville han. Sen gjordes en värdering och huset såldes baserat på den. Sen upptäckte Majkgård och Pernroth Lüllmaa vad som var på gång och lejde Binninge för att få stopp på affären eftersom de hade för sig att fastigheten är värd flera miljoner mer och Majkgård hade räknat med att få ärva den eftersom hon så snällt skött hans städ, tvätt och mat sedan hans sambo gick bort för tio år sedan.

Följderna av deras inblandning ser vi nu på TV och i rikspress, hoppas de är nöjda med uppmärksamheten.
2021-02-25, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankpetare

Om nu Esbjörn vill backa från köpet, varför inte låta han göra det? Spelar det någon roll att det är andra personer i hans närhet som vill att han ska backa? Det är väll uppenbart för alla att det är så och tydligen är det viktigt för Esbjörn att behålla en god relation till dessa människor.

Hur ska hon etablera sig i trakten när hon vunnit detta i rätten ? Hur kommer detta påverka hennes barn som bor där? Detta kommer leva kvar lång tid framåt. Har hon stöd från grannskapet så att säga.

Oavsett har detta nog gått för långt för att inte sluta illa för någon (eller alla), tråkigt när rätten ska behöva avgöra sånt här.

Här får du läsa vad grannarna säger om affären.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Ky3dxM/hela-sanningen-om-ebba-buschs-huskop-ar-inte-berattad
2021-02-25, 08:59
Medlem
frdks avatar
Citat:

Fast ett påskrivet kontrakt är ju ett påskrivet kontrakt?
Har man skrivit på så har man gjort en försäljning.. klart man kan ångra sig men då är det upp till köparen att bestämma om man avbryter köpet eller inte, det beslutet ligger inte kvar hos säljaren längre.

Går inte ha en köpordning där man ena dagen vill och skriver på, andra dagen inte vill och vägrar som ett tjurigt barn.
Nonsens.
2021-02-25, 09:01
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du har säkert förstått att det för tillfället är Esbjörn som är lagfaren ägare, och Ebba som har ett giltigt köpavtal, där tillträdesdatum har inträffat, men där köpebrevet (som bekant) inte undertecknats och bevittnats. Ingen har huset som sin bostad.

Det här innebär, i praktiken, att båda (och deras ombud) har ungefär samma rätt att vistas i huset. I vart fall kommer ingen åklagare att anse att vare sig olaga intrång eller hemfridsbrott kan styrkas.

Där håller jag inte med. Ebba är civilrättslig ägare, foton råder ingen tvekan. Ebba tillträdde fastigheten den 16e september, och hon hade dessutom innan dess fått nycklarna till fastigheten av Esbjörn.

Köpebrev och lagfart är bara rent administrativa delar i affären. Själva köpet är klart och tillträdet har passerat. Ebba disponerar fastigheten såväl teoretiskt som fysiskt.

Att det föreligger en tvist förändrar inte detta faktum. Det är lite som med Schrödingers katt. Den kan inte vara både och samtidigt, och inte heller något mitt emellan.

Skulle en anmälan ske är det givet situationen troligt att en åklagare skulle invänta tvistens avgörande. Men döms den som väntat till Ebbas fördel är det bevisat att hon varit ägare till just ända sedan den 20e augusti och tillträtt senast den 16e. Men det är inte alls otroligt att en domstol skulle se det som att tillträde de facto skedde den 30e augusti. Men just det sista är av underordnad betydelse. I vilket fall kan det mycket väl vara att anse som olaga intrång då Binninge med flera olika sällskap berett sig tillträde till fastigheten och undersökt den, fotograferat och filmat, även inte i huset. Det är frågan om ett ganska omfattande intrång som skett upprepade gånger. Givet Ebbas position och hotbild är det, som hon redan påpekat, inget önskvärt att hennes fastighet och bostad behandlas av utomstående på det viset. Så det finns all anledning för Binninge m.fl. att ringa efter innan de bereder sig tillträde till Ebbas egendom.
2021-02-25, 09:02
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej - det är det inte, men jag förväntar mig inte att du ska förstå vad den rättsstat är och vad som händer om man väljer att överge den.
Vad som nu pågår är att etablissemanget försöker få Ebba att överge rättsstatens principer - där man hävdar sin rätt genom att gå till domstol - och kasta sig ut i rättslöshet.
Vi har redan delar av samhället som fungerar på det sättet - och där har domstolarna ersatts av just imamer.
Medling är ett rättsmedel. Hur urholkar rättsmedel rättsstaten tänker du?

Hon har sin lagliga rätt i saken att driva om hon vill. Att det påverkar hennes image som förtroendevald rubbar inte den rätten, moral och juridik är som bekant inte ämnen som är gifta med varandra.
2021-02-25, 09:03
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Det är sjötomten hon vill åt, läget, läget, läget, det finns inte så många alternativ just där med sjötomt. Då gör hon vad som helst...uppenbarligen..

Hade Ebba suktat enbart sjötomt hade hon slagit till på denna för 2,2 vid samma sjö, med sydvästläge.
https://www.riksmaklaren.se/objekt/CMTomt4Q2IO32E872AG2TD
Du kan sluta leka mäklare nu när Binninge kommit in med sin "värdering"...
2021-02-25, 09:05
Medlem
Citat:

För hundraelfte gången i den här tråden: Det går inte att backa ur ett fastighetsavtal på det sätt du föreställer dig

Fastighetsköp är de mest juridiskt kringgärdade avtal som finns. När man skrivit på är man bunden både som säljare och köpare. Därför har EB stämt Esb för att domstolen ska avgöra saken. Media är inga domstolar och kan inte ändra lagreglerna i Jordabalken.

Dessutom är EB väletablerad i grannskapet och det har i media framkommit att grannarna är väldigt positiva till att EB köpt fastigheten. Här är väl kursgårdsmadamen som satt klorna i Esb det enda undantaget. Henne kan nog EB strunta i.
2021-02-25, 09:06
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Tycker hela hennes beteende tyder på en begynnande galenskap. Fastighetsaffären är bara en sak. Hon menade att Stefan Löfven med berått mod haft ihjäl folk med pandemin.
Jag är den förste att kritisera regeringens och Stefan Löfvens hantering av pandemin men att säga med berått mod dödat är bara för mycket. Tror inte någon annan partiledare hade kommit undan så lättvindigt som hon gjorde efter ett sådant uttalande. Det är precis som journalisterna vet att allt inte står rätt till.
Sedan att sitta och läxa upp en journalist i TV ser inte heller bra ut. Hon kan absolut inte vara i balans.

Det finns fog för uttalandet eftersom det tagits medvetna beslut emot att skydda befolkningen. Jag var själv starkt kritisk till FHM och regeringen redan i februari förra året.

När journalistiken ställer samma fråga tre gånger på rad trots att den redan besvarats två gånger, då får han finna sig i att bli uppläxad. Bra gjort av Ebba, få andra politiker har råg nog i ryggen att stå emot fega journalister.
2021-02-25, 09:08
Medlem
Alla som bor där och jag pratat med är på Ebbas sida. Den gamla damen ifråga som vill ha huset har tidigare utnyttjat sitt stora värdshus/hotell jättenära och också vid sjön för att äldre män ska kunna bo där under ålderns höst med helpension. I gengäld får hon dem att skriva över sina hus åt henne. Hon verkar ha gjort så många gånger. Hörde om en äldre man med hus i grannskapet som hon fick att skriva över sina hus på dödsbädden. Förmodligen pressar hon Esbjörn som troligtvis bor hos henne.

Citat:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in