Citat:
Ursprungligen postat av
AndersTengell
60% större chans att hamna på sjukhuset om man smittas av brittiska
https://nyheder.tv2.dk/politik/2021-02-24-60-procent-stoerre-risiko-for-indlaeggelse-med-britisk-mutation
kan någon tom britton här på forumet göra en snabb räkning på hur en 60% större risk att hamna på sjukhuset skulle yttra sig i antal fall som behöver vård?
känns spontant som att det kommer gå åt helvete
Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty-66
Kan bli jobbigt för sjukvården med tredje vågen.
"Det är över 60 procents högre risk att bli inlagd på sjukhus om man smittas med den nya coronavirusvarianten B117, än om man smittas med den först kända varianten av coronaviruset, rapporterar Danmarks Radio."
Ett enkelt resonemang är att ifall tredje vågen nu till kommer bli lika stor som förra vågen och ifall den bara kommer bestå av brittisk variant så kommer 60% fler än förra vågen hamna på sjukhus.
Vi peakade på 3000 inlagda (inkl IVA) i början av januari (första vågen peakade vi på ca 2300). Detta skulle innebära att en sådan tredje våg jag skissar på kommer medföra 4800 inlagda. Det är svårt att se hur vi kan klara det. Det lär åtminstone medföra hård triagering. (Men jag tvivlar på att det blir 100% av den brittiska varianten och jag gissar den danska siffran på 60% är överdriven/körsbärsplockad för att skapa förtroende för den danska regimens åtgärder/restriktioner.)
Det är ungefär detta som Tjeckien råkat ut för nu. De har högre andel inlagda på sjukhus nu jämfört med samma smittonivå för deras förra våg runt nyår. Och i Tjeckien är nu mer än 50% av den brittiska typen.