2021-02-25, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Covid är numera ett stort skämt. Nu ser man dock live vilka människor som är ängsliga får som far runt med fåniga masker. Det är rätt underhållande att se.

Jag bär mask så att din farmor inte ska dö i covid, vilket rövhål jag är va?
Citera
2021-02-25, 07:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
60% större chans att hamna på sjukhuset om man smittas av brittiska

https://nyheder.tv2.dk/politik/2021-02-24-60-procent-stoerre-risiko-for-indlaeggelse-med-britisk-mutation

kan någon tom britton här på forumet göra en snabb räkning på hur en 60% större risk att hamna på sjukhuset skulle yttra sig i antal fall som behöver vård?

känns spontant som att det kommer gå åt helvete
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kan bli jobbigt för sjukvården med tredje vågen.

"Det är över 60 procents högre risk att bli inlagd på sjukhus om man smittas med den nya coronavirusvarianten B117, än om man smittas med den först kända varianten av coronaviruset, rapporterar Danmarks Radio."

Ett enkelt resonemang är att ifall tredje vågen nu till kommer bli lika stor som förra vågen och ifall den bara kommer bestå av brittisk variant så kommer 60% fler än förra vågen hamna på sjukhus.

Vi peakade på 3000 inlagda (inkl IVA) i början av januari (första vågen peakade vi på ca 2300). Detta skulle innebära att en sådan tredje våg jag skissar på kommer medföra 4800 inlagda. Det är svårt att se hur vi kan klara det. Det lär åtminstone medföra hård triagering. (Men jag tvivlar på att det blir 100% av den brittiska varianten och jag gissar den danska siffran på 60% är överdriven/körsbärsplockad för att skapa förtroende för den danska regimens åtgärder/restriktioner.)

Det är ungefär detta som Tjeckien råkat ut för nu. De har högre andel inlagda på sjukhus nu jämfört med samma smittonivå för deras förra våg runt nyår. Och i Tjeckien är nu mer än 50% av den brittiska typen.
Senast redigerad av Madagascar 2021-02-25 kl. 07:56.
Citera
2021-02-25, 07:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tydlig ökning på IVA I Stockholm nu. Håll i och håll ut, cirka 1 månad kvar innan viruset naturligt börjar fadea ut och förhoppningsvis inte komma tillbaka i någon större utsträckning tack vare vaccinationstäckning i höst.
Hur ser man detta? Länka gärna tack :-)
Citera
2021-02-25, 07:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ett enkelt resonemang är att ifall tredje vågen nu till kommer bli lika stor som förra vågen och ifall den bara kommer bestå av brittisk variant så kommer 60% fler än förra vågen hamna på sjukhus.

Vi peakade på 3000 inlagda (inkl IVA) i början av januari (första vågen peakade vi på ca 2300). Detta skulle innebär att en sådan tredje våg jag skissar på kommer medföra 4800 inlagda. Det är svårt att se hur vi kan klara det. Det lär åtminstone innebär hård triagering. (Men jag tvivlar på att det blir 100% av den brittiska varianten och jag gissar den danska siffran på 60% är överdriven/körsbärsplockad för att skapa förtroende för den danska regimens åtgärder/restriktioner.)

Det är ungefär detta som Tjeckien råkat ut för nu. De har högre andel inlagda på sjukhus nu jämfört med samma smittonivå för deras förra våg runt nyår. Och i Tjeckien är nu mer än 50% av den brittiska typen.

Om både smittsamheten och Sjukhusinläggningar ökar så får man en multiplikatoreffekt.

Det som avgör tror jag är folks beteende närmaste månaden. Åtgärder som att stänga krogar är en symboliskt men kanske det leder till att fler förstår allvaret.
Citera
2021-02-25, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jag kör 4:e vågen. Låter coolare.
Ja, den lär vi nog hinna med i november.

Man kan ju undra när det är dags för denna låt:
- https://www.youtube.com/watch?v=98F36cUVQMM
November 2022 kanske? Jag tror dock att det bara blir fyra vågor. Och nummer fyra kommer inte att bli så stor.
Citera
2021-02-25, 08:03
Medlem
Citat:
Hur ser man detta? Länka gärna tack :-)
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Filtrera på region.

Stockholm har gått från 27 inlagda till 37 inlagda på sex dagar.
Citera
2021-02-25, 08:07
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Men hur dålig samhällskunskap kan man ha? Det är någon annan som betalar för att man ”sitter hemma och kollar tv”. Denna ”annan” måste arbeta ihop pengarna till det. Och även om vi hade obegränsade ekonomiska resurser skulle det inte finnas någon el, vatten eller mat efter en vecka, än mindre några fungerande sjukhus där mednurses kunde sprätta runt och grina över vilka hjältar de är.

Nu handlade inte detta om att vara hemma från jobbet.
Jag sköter mina företag hemifrån, men när dagen är slut springer jag inte på stan eller åker på semester.
Citera
2021-02-25, 08:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Filtrera på region.

Stockholm har gått från 27 inlagda till 37 inlagda på sex dagar.
Ah, man ska klicka på tratten (?) för att kunna göra urval. Ointuitivt. Men nu vet vi.

Ja, men måndag, tisdag, onsdag ligger det still på 37. Det ser än så länge inte dramatiskt ut.
Citera
2021-02-25, 08:16
Medlem
Vi som har turen att överleva alla dessa vågar "1:a, 2:a 3:de bla bla". Innebär det att vi surfar på vågen?
Citera
2021-02-25, 08:19
Medlem
I helgen hälsade jag på en kompis som bor i studentkorridor. Korridoren bredvid hade fest som vi gick till och det var lätt över 100 personer där! I en trång korridor. Jag är emot corona så bryr mig inte så mycket. Securitas vakter kom men de gjorde ingenting. Sa bara åt oss att sänka volymen haha. De festar tydligen varje helg så enligt min vän. Ett studentområde i stockholm....
Citera
2021-02-25, 08:19
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ah, man ska klicka på tratten (?) för att kunna göra urval. Ointuitivt. Men nu vet vi.

Ja, men måndag, tisdag, onsdag ligger det still på 37. Det ser än så länge inte dramatiskt ut.
Kolla på norra sjukvårdsregionen om du vill se vad en dramatisk uppgång är, på ett mycket lägre invånarantal. Stockholms hack i kurvan ser ut ungefär som förra månadsskiftet.
Citera
2021-02-25, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Jag bär mask så att din farmor inte ska dö i covid, vilket rövhål jag är va?

LOL

Jag tror att min farmor hade slagit dig med sin käpp om hon hade sett dig med en fånig mask.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in