2021-02-24, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Dystert för de enskilda 0,02 promille inlagda ja. Knappast en apokalyps som kräver drakoniska inskränkningar i folks frihet. Lär dig förstå distinktionen mellan antal och andel.

Vilka "drakoniska" inskränkningar har gjorts i Sverige? Puben stänger tidigt kanske...
Citera
2021-02-24, 23:49
Medlem
Citat:
Men hur dålig samhällskunskap kan man ha? Det är någon annan som betalar för att man ”sitter hemma och kollar tv”. Denna ”annan” måste arbeta ihop pengarna till det. Och även om vi hade obegränsade ekonomiska resurser skulle det inte finnas någon el, vatten eller mat efter en vecka, än mindre några fungerande sjukhus där mednurses kunde sprätta runt och grina över vilka hjältar de är.

Huh??

Vi snacka inte att alla ska gå och bli arbetslösa

Jag har varit hemma i snart ett år och lever definitivt inte på bidrag.
Jag jobbar på precis som vanligt.

Det kallas internet.

Kan man inte jobba hemifrån så ska man självklart ta sig till jobbet och sen direkt hem.

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tvärtom om, pga kärringar såsom du är våran nästa generation förstörd med fetma , skuldsättning och arbetslöshet. Du borde skämmas hårt och piskas på torget

För det är helt omöjligt och träna utanför gymmet??
Skuldsättning - Handla inte för mer du har råd med??
Arbetslöshet - Finns 131 000 lediga jobb på arbetsförmedlingen just nu
Senast redigerad av Bulletbill 2021-02-24 kl. 23:53.
Citera
2021-02-24, 23:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Tvärtom om, pga kärringar såsom du är våran nästa generation förstörd med fetma , skuldsättning och arbetslöshet. Du borde skämmas hårt och piskas på torget

P.g.a. dig och dina gelikar så tar det här jäkla debaclet aldrig slut, har du funderat på det? Det är lite som hönan och ägget. Sen är det intressant att du lastar mig som inte har ett dugg med saken att göra, det är bara en åsikt.
Citera
2021-02-24, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Smittan verkar framförallt ske på arbetsplatser. Tror efterlevnaden av folk som kan ska jobba hemifrån inte är så bra som man tror och att åtgärder på arbetsplatser varierar mycket. En effektiv metod att få ner smittspridningen tror jag skulle vara att alla arbetsgivare skulle pressas hårdare, inte bara restaurangbranschen. Ett sätt skulle vara att kräva att arbetsgivare måste testa sina medarbetare som befinner sig på arbetsplatsen. En kostnad visst men det skulle garanterat hitta fallen snabbt och pressa arbetsgivare att låta sina medarbetare jobba hemifrån, om inte annat av rena kostnadsskäl.
Jag har flera vänner inom industrin som har arbetsgivare som kräver att de ska vara några dagar i veckan på arbetsplatsen trots att de har rena tjänstemannajobb. Känner en tjej som jobbar som vårdadministratör på ett stort sjukhus där man på avdelningen, som består av ett 20-tal medarbetare, köpt in 3 laptops för att några ska kunna jobba hemifrån! Resten sitter med stationära datorer och måste vara på arbetsplatsen!
Stor investering, 3 laptops.
Gick på sjukgymnastik för några år sen efter en olycka, sjukgymnasterna där delade på en laptop för att sköta det administrativa. Att sköta 1177 och ev. kontakter där var inte att tänka på.
Citera
2021-02-24, 23:51
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vilka "drakoniska" inskränkningar har gjorts i Sverige? Puben stänger tidigt kanske...

Givetvis har du ingen aning eftersom du normalt lever i en jävla grotta. En normal människa med vänner känner av en extrem social frånvaro som tar på deluxe. Givetvis känner ni alarmister inte av några förändringar alls. Suprise
Citera
2021-02-24, 23:54
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
P.g.a. dig och dina gelikar så tar det här jäkla debaclet aldrig slut, har du funderat på det? Det är lite som hönan och ägget. Sen är det intressant att du lastar mig som inte har ett dugg med saken att göra, det är bara en åsikt.

Tack vare mig och mina gelikar tickar fortfarande skattepengar in. Ska jag nu också be om ursäkt för att betala sexsiffrig skatt?
Citera
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Man ska alltså beordra polisen att skjuta ihjäl 1-2 miljoner människor på gatan för att potentiellt rädda 5000 personer 85+ att få leva ett par år till i demens? Tack, då vet vi!

Vem pratar om gamla halvdöingar?
Mycket allvarligare med alla som drabbas av långvariga komplikationer.
Du borde bry dig mer. Du är med och betalar...

Du jämställer frånvaron av tinderknull med att meja ner två miljoner människor. Tack då vet vi...
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Men hur dålig samhällskunskap kan man ha? Det är någon annan som betalar för att man ”sitter hemma och kollar tv”. Denna ”annan” måste arbeta ihop pengarna till det. Och även om vi hade obegränsade ekonomiska resurser skulle det inte finnas någon el, vatten eller mat efter en vecka, än mindre några fungerande sjukhus där mednurses kunde sprätta runt och grina över vilka hjältar de är.

Ja och om folk inte vore ekonomiskt illitterata idioter så hade en lockdown inte varit ett problem. Det var någon politiker som basunerade ut det för en sisådär 20 år sedan: "Alla borde ha en årslön på banken". Minns inte vem, men det var bra sagt. Wibble?
Citera
2021-02-24, 23:55
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Smittan verkar framförallt ske på arbetsplatser. Tror efterlevnaden av folk som kan ska jobba hemifrån inte är så bra som man tror och att åtgärder på arbetsplatser varierar mycket. En effektiv metod att få ner smittspridningen tror jag skulle vara att alla arbetsgivare skulle pressas hårdare, inte bara restaurangbranschen. Ett sätt skulle vara att kräva att arbetsgivare måste testa sina medarbetare som befinner sig på arbetsplatsen. En kostnad visst men det skulle garanterat hitta fallen snabbt och pressa arbetsgivare att låta sina medarbetare jobba hemifrån, om inte annat av rena kostnadsskäl.
Jag har flera vänner inom industrin som har arbetsgivare som kräver att de ska vara några dagar i veckan på arbetsplatsen trots att de har rena tjänstemannajobb. Känner en tjej som jobbar som vårdadministratör på ett stort sjukhus där man på avdelningen, som består av ett 20-tal medarbetare, köpt in 3 laptops för att några ska kunna jobba hemifrån! Resten sitter med stationära datorer och måste vara på arbetsplatsen!
Det är just därför vi inte kommer att klara av att förhindra en tredje våg när vi är så dåliga på att följa rekommendationer i det här landet. Allt som kan skötas hemifrån ska skötas hemifrån och det är som du säger att det måste bli mer press på arbetsgivarna. Mutationen kommer att fullständigt explodera denna månaden och nu gäller det att folk skärper sig. Ser fortfarande folk som hostar rakt ut trotts tusentals uppmaningar i ett års tid nu att man ska hålla för munnen.
Citera
2021-02-24, 23:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Att Alibabas kiosk och pizzeria måste stänga kl 20:30 istället för 21:00 kommer naturligtvis inte göra någon skillnad. Men Åre och Stureplan måste också stänga. Det kommer att göra större skillnad och alla hamburgerhak på orten. Tänk efter. Det kommer att göra skillnad.

Men varför i helvete stänger man inte skidbackarna i Åre och Sälen. Det kommer inte att vara populärt. Men katastrofen kanske kan undvikas. Jag är inget mattesnille men om du har ett virus i farten som ger en exponentiell förökningstakt så kan en femteklassare räkna ut vad som händer om en månad.

När ungdomarna inte längre kan hänga på Alibabas kiosk och pizzeria, vad gör de då, tränger ihop sig i ett sovrum hemma hos någon i gänget?

När sportlovsfirande familjer inte kan umgås på krogen efter en dag i backen, vad gör de då, samlas några familjer i någons stuga eller lägenhet?

Nedstängning av finkrogar och lokala syltor kommer sannolikt att göra skillnad, frågan är bara åt vilket håll.
Citera
2021-02-24, 23:56
Medlem
Citat:
Givetvis har du ingen aning eftersom du normalt lever i en jävla grotta. En normal människa med vänner känner av en extrem social frånvaro som tar på deluxe. Givetvis känner ni alarmister inte av några förändringar alls. Suprise

Alltså, du kan ju fortfarande träffa dina polare, men bara en åt gången istället.
Och istället för pubben kan ni sitta hemma och snacka skit med en god öl?

Man ska inte isolera sig helt såklart. Då är det inte konstigt att du mår dåligt...

Citat:
Tack vare mig och mina gelikar tickar fortfarande skattepengar in. Ska jag nu också be om ursäkt för att betala sexsiffrig skatt?

Har jobbat hemma i snart ett år, betalade 125 tusen i skatt förra året, så f* off
Senast redigerad av Bulletbill 2021-02-25 kl. 00:00.
Citera
2021-02-24, 23:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Du behöver inte be om ursäkt för något. Inte ett enda av lockdownländerna (utom Wuhan då) har haft en fullskalig lockdown, folk går ff till sina jobb, bara så du vet. Men allt onödigt där folk träffas (for fun) är stängt. Din jäkla skrytmåns, men for the record - det gör jag med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in