2021-02-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Fast det är inte första gången. Det har skickats patienter mellan intensivvårdsavdelningar under hösten.
Ja men det var första gången enligt krislägesavtalet som tecknades i januari, enligt min sagesman.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-02-24 kl. 23:23.
Citera
2021-02-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Precis, visste inte att alla i Sverige hade medborgarlön så alla kan ju stanna hemma. Finns energi och mat ändå.

Men snälla
SJÄLVKLART ska du ta dig till jobbet om du inte kan jobba hemifrån.

Det vi snackar om här är idioter som tvungen måste åka ner för en backe, bara för att ta sig upp och sen åka ner igen

Eller folk som får panik för pizzerian måste stänga 20.30 (???????)
Citera
2021-02-24, 23:20
Medlem
crisscrosss avatar
Smittan verkar framförallt ske på arbetsplatser. Tror efterlevnaden av folk som kan ska jobba hemifrån inte är så bra som man tror och att åtgärder på arbetsplatser varierar mycket. En effektiv metod att få ner smittspridningen tror jag skulle vara att alla arbetsgivare skulle pressas hårdare, inte bara restaurangbranschen. Ett sätt skulle vara att kräva att arbetsgivare måste testa sina medarbetare som befinner sig på arbetsplatsen. En kostnad visst men det skulle garanterat hitta fallen snabbt och pressa arbetsgivare att låta sina medarbetare jobba hemifrån, om inte annat av rena kostnadsskäl.
Jag har flera vänner inom industrin som har arbetsgivare som kräver att de ska vara några dagar i veckan på arbetsplatsen trots att de har rena tjänstemannajobb. Känner en tjej som jobbar som vårdadministratör på ett stort sjukhus där man på avdelningen, som består av ett 20-tal medarbetare, köpt in 3 laptops för att några ska kunna jobba hemifrån! Resten sitter med stationära datorer och måste vara på arbetsplatsen!
Citera
2021-02-24, 23:25
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jag har flera vänner inom industrin som har arbetsgivare som kräver att de ska vara några dagar i veckan på arbetsplatsen trots att de har rena tjänstemannajobb. Känner en tjej som jobbar som vårdadministratör på ett stort sjukhus där man på avdelningen, som består av ett 20-tal medarbetare, köpt in 3 laptops för att några ska kunna jobba hemifrån! Resten sitter med stationära datorer och måste vara på arbetsplatsen!

Jag känner knappt någon som jobbar hemifrån. Är tjänsteman. Sitter i en företagspark med bara techföretag och det är full rulle. Man får jobba hemma nu, men det är det ingen som vill. Folk vill ha rutin och ett kontor att sitta i.
Citera
2021-02-24, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Smittan verkar framförallt ske på arbetsplatser. Tror efterlevnaden av folk som kan ska jobba hemifrån inte är så bra som man tror och att åtgärder på arbetsplatser varierar mycket. En effektiv metod att få ner smittspridningen tror jag skulle vara att alla arbetsgivare skulle pressas hårdare, inte bara restaurangbranschen. Ett sätt skulle vara att kräva att arbetsgivare måste testa sina medarbetare som befinner sig på arbetsplatsen. En kostnad visst men det skulle garanterat hitta fallen snabbt och pressa arbetsgivare att låta sina medarbetare jobba hemifrån, om inte annat av rena kostnadsskäl.

Det MÅSTE bli lag på att kunna stänga kontor och sätta press på arbetsgivare.

Det finns INGEN anledning att alla måste ta sig till kontoret. Är ditt jobb att sitta framför en dator ska du jobba hemifrån, punkt. Helt bizart att det finns arbetsgivare som inte följer detta.

Men antar att det är översittar chefer som tvingar in sina anställda och sen håller dom sig själva hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Jag känner knappt någon som jobbar hemifrån. Är tjänsteman. Sitter i en företagspark med bara techföretag och det är full rulle. Man får jobba hemma nu, men det är det ingen som vill. Folk vill ha rutin och ett kontor att sitta i.

Jobbar också inom tech och har motsatta erfarenhet, folk älskar att jobba hemifrån och folk vill fortsätta med det även efter corona. Självklart vill många tillbaka men minst lika många trivs hemma

Många silicon valley företag anammar distansjobb även efter corona.
Facebook, Amazon, Dropbox mm. erbjuder alla anställda permanent jobb distans.

Bara tidsfråga innan det blir standard här med. Kontor är förlegat.
Senast redigerad av Bulletbill 2021-02-24 kl. 23:31.
Citera
2021-02-24, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det 'är svårt att hitta en bättre parameter för epidemins utveckling än antalet sjukhusinlagda, hursomhelst.

Näst bäst är nog andelen positiva av antalet testade.
Fast allra mest intressant sedan i julas är andelen med den brittiska mutationen samt mutationens ökningstakt. Danskarna insåg faran redan i december trots endast enstaka fall. Utan den faktorn skulle vi kunna blåsa faran över. I Sverige minskar inte längre sjukhusinläggningarna trots att en stor andel av de sköraste redan är vaccinerade. Nu är det en kamp mot klockan. Det är ett race mellan vaccinationerna och mutationens framfart som nu går i rasande takt.
Citera
2021-02-24, 23:31
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Det går undan!

MODERNA: VAKSINE MOT SØRAFRIKANSK VARIANT KLAR FOR TESTING
Moderna opplyser til nyhetsbyrået AFP at de har utviklet en vaksine spesifikt mot den sørafrikanske varianten av coronaviruset, som nå er klar for klinisk testing.

Källa: vg.no
Citera
2021-02-24, 23:33
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Ja det är säkert ett problem att en del vill sitta på kontoret men det kan vi ju ta lika lite hänsyn till som att folk vill gå på pub eller fotbollsmatch. Bland mina kollegor jobbar de flesta 100% hemifrån, blev ett tydligt skifte före jul.
Att arbetsgivare låter folk göra som de vill är ju inte i linje med FHMs rekommendationer så jag upprepar att det borde tas hårdare tag med arbetsgivarna. Tvingande tester tror jag skulle funka bra. Då blir stollar som du och dina kollegor en kostnadsbelastning.
Senast redigerad av crisscross 2021-02-24 kl. 23:35.
Citera
2021-02-24, 23:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det går undan!

MODERNA: VAKSINE MOT SØRAFRIKANSK VARIANT KLAR FOR TESTING
Moderna opplyser til nyhetsbyrået AFP at de har utviklet en vaksine spesifikt mot den sørafrikanske varianten av coronaviruset, som nå er klar for klinisk testing.

Källa: vg.no

Det är bra nyheter.

Lite lustigt att Expressen basunerar ut att:

Citat:
Norska smittan minskar: ”Man har fått kontroll”

Samtidigt om man tittar på vg.no så står det att trenden är stigande.
Citera
2021-02-24, 23:44
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Marginellt farligare?

https://www.theguardian.com/world/live/2021/feb/24/coronavirus-live-news-who-says-global-deaths-down-20-since-last-week-cases-declining-for-six-straigh t-weeks?page=with:block-603684d98f08614ccf10559b#block-603684d98f08614ccf10559b

England, portugal och tjeckien har ju haft jätte problem med "brittmutationen"

Men ta Åland, Färöarna , Island och Grönland då. Inte en behöver ens sjukvård. Bara tjockisar och D-vitaminsaknande svarta
Citera
2021-02-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Väl talat!

Just detta som jag försökt tänka på sedan de intervjuade en finne i tv i våras.

Han berättade om sin far mfl som inställde sig för att försvara landet mot ryssen. Nu har han som enda krav på sig att sitta hemma och läsa tidningen eller kolla på tv. Det var ingen stor uppoffring för honom, och borde inte vara för någon..
Men hur dålig samhällskunskap kan man ha? Det är någon annan som betalar för att man ”sitter hemma och kollar tv”. Denna ”annan” måste arbeta ihop pengarna till det. Och även om vi hade obegränsade ekonomiska resurser skulle det inte finnas någon el, vatten eller mat efter en vecka, än mindre några fungerande sjukhus där mednurses kunde sprätta runt och grina över vilka hjältar de är.
Citera
2021-02-24, 23:45
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag är inte rädd, men du verkar vara rädd för lockdown. Det är rejält värre än influensa, det blir inte mindre farligt för att du hävdar det. 55000 människor har vårdats på sjukhus för din "influensa", 45000 har ff inte fått tillbaka lukt och smak, fan vet hur många som är långtidssjuka med skumma symtom, snart 13000 har dött. Hu tror du det hade sett ut om vi låtit dina gelikar fått bestämma och bara skitit i vilket, samhällskollaps är nog rätt nära sanningen.

Tvärtom om, pga kärringar såsom du är våran nästa generation förstörd med fetma , skuldsättning och arbetslöshet. Du borde skämmas hårt och piskas på torget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in