2021-02-11, 15:17
Medlem
Sladdarens avatar
Tjabba

Ang Felkodssökning- branschen, att släcka instrument koder, meddelanden och lampor kan va odemokratisk ibland ... Så vissa modeller och årtal av bilar premieras och andra sanktioneras och bortglöms i klustret av digital felkodsradering pga av årsmodell som är för gammal eller kanske för ny.

Sen om släckningen av lampan, koden i dess protokoll inte håller längre än 5-10 dagar och sen tänds lampan, felmeddelandet mm igen huxflux ? Som på tex en AIR baglampa så är jag okej med det att det tänds igen efter ca 5-10 dagar. Huvudsaken var att den var konsekvent släckt under sin avtalade period.

Och det kan ju vara kanonbra att kunna släcka dessa koder med en felsökning- felkodläsare speciellt om man tex ska besikta bilen så lampan och felindikatorer kan bevaras intakt och släckt just då iaf under en ynka timme, så besiktnings snubben kan ge tummen upp och ta bort 2an och sen hejs svejs raggafejs liksom.

Istället för att betala 10k-20k för att fixa elektronik som man ger blanka fan i att fixa eller bryr sig inte om för det är inte prioriterat alls eller för stunden. Och egentligen inte alls trafikfarligt, olagligt i nån mening

Så jag skriver lite ironiskt och kul, fast det är inte så kul ändå. För ALLA av dessa felkodläsare =

https://www.biltema.se/globalassets/01.-bil-mc--autoilu-mp/felkodslasare/felkodslasartabell.pdf

duger inte ett skit till hjälp för denna bilmodell: VOLVO S80 I (TS, XY) 2.9 1999 204Hk, ifall man vill släcka felkoder och dess lampor, tex AIR bag lampan

Så min fråga är: Hjälp mig hitta rätt felkodssläckare som funkar för bilmodellen ;-), takkar på förhan och även efter ....

Hit ME!!.... sen länk

https://www.youtube.com/watch?v=pBSR3DyobIY

hehe
Senast redigerad av Sladdaren 2021-02-11 kl. 15:19.
Citera
2021-02-11, 15:35
Medlem
Willy-45s avatar
Du kan ju inte släcka en felkod permanent om felet finns kvar!
Har du t ex intermittent avbrott i en kabel funkar allt ibland - ibland inte, pang, och felkoden återkommer..
Det är liksom det som OBD-minnet i bilen är till för.
Sen kan det ju ta olika tid innan felet återkommer.
Så länge felet finns - så länge finns felkoden. Det SKA inte gå att ta bort koden om felet finns kvar!
Citera
2021-02-11, 15:57
Medlem
Clint Ruins avatar
Varför inte fixa orsaken till felet istället?
Citera
2021-02-11, 16:28
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Vida/Dice
Citera
2021-02-24, 11:56
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Du kan ju inte släcka en felkod permanent om felet finns kvar!
Har du t ex intermittent avbrott i en kabel funkar allt ibland - ibland inte, pang, och felkoden återkommer..
Det är liksom det som OBD-minnet i bilen är till för.
Sen kan det ju ta olika tid innan felet återkommer.
Så länge felet finns - så länge finns felkoden. Det SKA inte gå att ta bort koden om felet finns kvar!

Skumt? Gick utmärkt med denna (se länk nedan), poängen var ju att släcka en felkod, inte att laga reparera, serva ett fysiskt fel för felkoden. Antar att det är därför det kallas felkodssläckare bland annat. Nu är koden släckt dvs helt dold för besiktningen och därför godkänd besiktning.

https://www.runns.se/felkodslasare/felkodslasare-volvo/felkodslasare-volvo-autophix-9110-pro

Tack för all generös hjälp i tråden iaf, SRS lampan är helt släckt
Senast redigerad av Sladdaren 2021-02-24 kl. 12:00.
Citera
2021-02-24, 12:42
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Vida/Dice

Jo, den här är ochså riktigt bra..

https://vparts.se/se/felkodslasare-icarsoft-vol-v2.0-till-flertalet-volvomodeller-19011701.html
Citera
2021-02-24, 13:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Varför inte fixa orsaken till felet istället?

Kostnadsfråga, inkl värdet på bilen, inkl värdet på felet typ om man anser att det är värt att laga själv eller lämna in det och den tid det tar att fixa det själv, samt såklart om felet egentligen inte alls utgör en trafikfara ur ett motortekniskt fel. Många bilar har ju bara bälte och inte krockkudde och det räknas som tillräckligt skydd vid krock med med airbag har du ett mycket bättre skydd

Kan kanske jämföras med AC systemet, det kan vara väldigt dyrt att byta ut vid större fel, samt påfyllning eller inköp av delar. Men AC systemet har inget med prestandan och bilens tekniska motordrift att göra precis som med krockkudden.

Jag skulle iaf alldrig vara så dum att börja släcka koder för bromssystem som tex abs och annat
Det är andra sidan en trafikfara att inte ha fungerande bromsar med dess elektroniska funktioner anser jag anpassad för bilen. Men å andra sidan kanske vissa nöjer sig med att ABS systemet funkar eller inte alls och skippar att antisladdsystemet funkar ochså och bara kör med vanliga bromsar.

Ja man är ju själv riskgruppen som sen ska ut i trafiken och köra, så man kan ju inte skylla på nån annan sen än sig själv genom att släcka felkoder som inte alls är fixade, fast bilen är och blir godkänd för trafik
Senast redigerad av Sladdaren 2021-02-24 kl. 13:04.
Citera
2021-02-24, 15:55
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jo, den här är ochså riktigt bra..

https://vparts.se/se/felkodslasare-icarsoft-vol-v2.0-till-flertalet-volvomodeller-19011701.html
Jo, en sådan har jag, fast det står CR Pro på min, klarar nästa alla bilmodeller och fabrikat.
Citera
2021-04-03, 09:42
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag lånar tråden eftersom min Volvo ger en ABS-felkod och min vanliga läsare bara kan läsa motorfelkoder och inte säga så mycket om vad felet egentligen beror på (även om jag är ganska säker på att det är ABS-sensorn höger fram). Lika bra att jag utnyttjar situationen till att köpa en ny och bättre felkodsläsare.

De flesta rekommenderar iCarsoft CR Pro och det är också vad alla "XXX Garage" på Youtube använder. Jag vill ha en framtidssäker enhet som tar alla bilmärken och läser ABS, airbag och sådant som en vanlig person har nytta av.

Är iCarsoft CR Pro det bästa alternativet, eller finns det någon annan bra som ger samma eller mer funktionalitet till ett lägre pris? Exempelvis Foxwell NT680 verkar bra och kostar bara runt 2000 kr om man beställer från utlandet.
Citera
2021-04-03, 10:15
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag lånar tråden eftersom min Volvo ger en ABS-felkod och min vanliga läsare bara kan läsa motorfelkoder och inte säga så mycket om vad felet egentligen beror på (även om jag är ganska säker på att det är ABS-sensorn höger fram). Lika bra att jag utnyttjar situationen till att köpa en ny och bättre felkodsläsare.

De flesta rekommenderar iCarsoft CR Pro och det är också vad alla "XXX Garage" på Youtube använder. Jag vill ha en framtidssäker enhet som tar alla bilmärken och läser ABS, airbag och sådant som en vanlig person har nytta av.

Är iCarsoft CR Pro det bästa alternativet, eller finns det någon annan bra som ger samma eller mer funktionalitet till ett lägre pris? Exempelvis Foxwell NT680 verkar bra och kostar bara runt 2000 kr om man beställer från utlandet.
Kan man göra mer med den än felkoder? Jag kör med Delphi på en gammal laptop som egentligen tagits ur bruk, Delphi-disten jag har går bäst på Vista och när man fått mjukvaran att fungera får den inte ha kontakt med internet. Den fungerar till alla bilar fram till 2014(kanske kommit någon ny knäckt version, min har fungerat klockrent i fem år så jag har inte behövt bry mig), den gör mer än felkoder, man kan ansluta så den spelar in en körning för att få fram ett intermittent fel t ex, och man kan lägga till nycklar i Saab. Delphi är samma som autocom som t ex bilprovningen använder. Jag "köpte" min online på piratebay och kabeln på ebay för ett par hundra(fick även delphi på cd men det var en tidigare version och inte på svenska.
Citera
2021-04-04, 10:30
Medlem
Paddan1000s avatar
Efter att ha gjort lite research står valet av felkodsläsare mellan Autel Maxicheck Pro och Autel Maxidiag MD806 Pro. Den sistnämnda ska vara identisk med den dyrare MD808 Pro förutom färgen, att den är grå istället för röd.

Autel Maxidiag MD806 Pro beskrivs som en kombination av Maxicheck Pro och den äldre Maxidiag MD802 Pro. Dessvärre saknar den en funktion som finns hos Maxicheck Pro vilket är luftning av ABS-system. Denna funktionen finns däremot hos iCarsoft CR Pro trots att den är billigare än MD806 Pro.

Gemensamt för alla läsarna ovan är att de täcker alla märken och fordon man kommer i kontakt med som normal person, kan kommunicera med bilens alla system och inte bara motor, airbag och ABS samt har livstids gratis uppdateringar.

Valen står därför mellan:

iCarsoft CR Pro: Är billigare än MD806/MD808 Pro om man köper den i Sverige. Har ABS-luftning. Kostar 2600 kr i Sverige och går inte att köpa billigare från utlandet.

Autel Maxicheck Pro: Har ABS-luftning. Oklart vad den saknar jämfört med de övriga, men det är en massa avancerade diagnostikfunktioner antar jag. Kostar runt 1600 kr på Aliexpress, med frakt från Europa så man slipper extra avgifter.

Autel Maxidiag MD806 Pro: Den gråa versionen kostar på Aliexpress fred frakt och avgifter 2200 kr jämfört med 2600 kr för den röda MD808 Pro trots att de är samma (online vs retail version). Köper man den i Sverige är detta den dyraste läsaren med flera tusen kronors marginal. Är säkert väldigt avancerad, men klarar inte ABS-luftning av någon anledning.

Frågan är då vilken jag bör köpa. Jag antar att det finns någon hake med iCarsoft eftersom den sannolikt hade varit den billigaste om den gått att köpa från Kina trots att den på pappret verkar vara en väldigt bra deal. Vad får jag om jag offrar ABS-luftning och väljer MD806 Pro istället för Maxicheck Pro? Jag hittar ingen bra jämförelse emellan dem.

EDIT: Jag orkar inte fundera mer. Jag beställde en Autel Maxidiag MD806 Pro (den grå) från Aliexpress med leverans från Spanien så jag slipper avgifter. Totalpriset blev 1996 kr med alla rabattkuponger.
Senast redigerad av Paddan1000 2021-04-04 kl. 11:09.
Citera
2021-04-15, 21:36
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000

Jag hade fel om att ABS-felet var sensorn på höger hjul. Min nya läsare Autel MD806 berättade att felkoden hos ABS-modulen var "BCM-0011 wheel sensor left front faulty signal". Eftersom läsaren fortfarande kunde monitorera en signal från ABS-sensorn vänster fram medan man körde var det inte den det var fel på. Eftersom jag nu visste vilket hjul felet satt vid drog jag ut drivaxeln och inspekterade noga ABS-ringen. Först efter att jag putsat ABS-ringens tänder var och en för sig med en stålborste på en dremel framträdde en liten spricka under smutsen mellan två tänder som först varit osynlig. Felet var alltså en sprucken ABS-krans och imorgon ska jag köpa en ny på Biltema för 99:90 kr och montera i helgen.

På verkstad hade det säkert kostat minst 5000 kr att hitta och åtgärda felet så läsaren Autel MD806 Pro för 1996 kr har redan betalat igen sig. Jag hade aldrig hittat sprickan i ABS-ringen om jag inte först vetat vilket hjul jag skulle leta på. Rekommenderas!

Som bonus upptäckte den dessutom att tempsensorn i klimatpanelen var sönder vilket förklarar varför jag endast fått ljummen luft i bilen i vinter. Korrekt tempsensor 10000 ohm vid 25 grader C som man kan löda fast själv kostade 32 kr med frakt från Europa för ett 10-pack på Ebay.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in