2021-04-16, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag hade fel om att ABS-felet var sensorn på höger hjul. Min nya läsare Autel MD806 berättade att felkoden hos ABS-modulen var "BCM-0011 wheel sensor left front faulty signal". Eftersom läsaren fortfarande kunde monitorera en signal från ABS-sensorn vänster fram medan man körde var det inte den det var fel på. Eftersom jag nu visste vilket hjul felet satt vid drog jag ut drivaxeln och inspekterade noga ABS-ringen. Först efter att jag putsat ABS-ringens tänder var och en för sig med en stålborste på en dremel framträdde en liten spricka under smutsen mellan två tänder som först varit osynlig. Felet var alltså en sprucken ABS-krans och imorgon ska jag köpa en ny på Biltema för 99:90 kr och montera i helgen.

På verkstad hade det säkert kostat minst 5000 kr att hitta och åtgärda felet så läsaren Autel MD806 Pro för 1996 kr har redan betalat igen sig. Jag hade aldrig hittat sprickan i ABS-ringen om jag inte först vetat vilket hjul jag skulle leta på. Rekommenderas!

Som bonus upptäckte den dessutom att tempsensorn i klimatpanelen var sönder vilket förklarar varför jag endast fått ljummen luft i bilen i vinter. Korrekt tempsensor 10000 ohm vid 25 grader C som man kan löda fast själv kostade 32 kr med frakt från Europa för ett 10-pack på Ebay.

Driver egen verkstad med 7 anställda, jobbet du säger hade kostat minst 5000 stämmer absolut inte. Vi hade tagit ca 1600kr med felsökning beroende på kransens pris. Märkesverkstäder jag jobbat på innan hade tagit ca 2500kr med tanke på deras höga timpris och dyrare felsökning men långt från 5000.
Citera
2021-04-16, 10:02
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Driver egen verkstad med 7 anställda, jobbet du säger hade kostat minst 5000 stämmer absolut inte. Vi hade tagit ca 1600kr med felsökning beroende på kransens pris. Märkesverkstäder jag jobbat på innan hade tagit ca 2500kr med tanke på deras höga timpris och dyrare felsökning men långt från 5000.

Det var vad min kollega fick betala för samma fel på sin gamla BMW. Min pappa fick betala 5000 (eller var det 7000?) för en drivknutsdamask på sin Volvo som är likadan som min. Därför tänkte jag att det var ett normalt pris. Bara kransen kostar 358 kr på Mekonomen för icke original.
Sedan var det inte helt uppenbart vad felet var och man såg inte sprickan i kransen innan jag borstat bort all den överliggande rosten och smutsen. Det kunde lika gärna ha varit ABS-styrenheten. Men nu när jag berättat diagnosen är det förstås klart att alla visste att det var kransen hela tiden.

Här är också en 5 år gammal tråd där det kostade 7000 kr att släcka en ABS-lampa på en gammal Volvo:
(FB) Orimlig kostnad

Oavsett vad felet är i slutändan vet man inte på förhand vad kostnaden blir.
Senast redigerad av Paddan1000 2021-04-16 kl. 10:16.
Citera
2021-04-16, 11:33
Medlem
Citat:
Det var vad min kollega fick betala för samma fel på sin gamla BMW. Min pappa fick betala 5000 (eller var det 7000?) för en drivknutsdamask på sin Volvo som är likadan som min. Därför tänkte jag att det var ett normalt pris. Bara kransen kostar 358 kr på Mekonomen för icke original.
Sedan var det inte helt uppenbart vad felet var och man såg inte sprickan i kransen innan jag borstat bort all den överliggande rosten och smutsen. Det kunde lika gärna ha varit ABS-styrenheten. Men nu när jag berättat diagnosen är det förstås klart att alla visste att det var kransen hela tiden.

Här är också en 5 år gammal tråd där det kostade 7000 kr att släcka en ABS-lampa på en gammal Volvo:
(FB) Orimlig kostnad

Oavsett vad felet är i slutändan vet man inte på förhand vad kostnaden blir.

Drivknitsdamask på en Volvo skulle vi ta kanske 1500 för då det är ett 40min jobb om ens det. Men har han betalat 5000 7000 så är det för dom bytt hela drivaxeln eller liknande aldrig bara en damask. Kransen du pratar om är så extremt lätt fel så vi hade inte ens tagit för felsökning. Så priset hade kanske hamnat på ca 1100. Krans BMW bak kan springa iväg lite då det är ganska mycket jobb beroende på modell men inte 5000.
Senast redigerad av lollish 2021-04-16 kl. 12:04.
Citera
2021-04-16, 13:33
Medlem
Citat:
Drivknitsdamask på en Volvo skulle vi ta kanske 1500 för då det är ett 40min jobb om ens det. Men har han betalat 5000 7000 så är det för dom bytt hela drivaxeln eller liknande aldrig bara en damask. Kransen du pratar om är så extremt lätt fel så vi hade inte ens tagit för felsökning. Så priset hade kanske hamnat på ca 1100. Krans BMW bak kan springa iväg lite då det är ganska mycket jobb beroende på modell men inte 5000.

Bytte en hel drivknut på en Volvo idag med dammask krans och allt. Kunden fick betala 2100 med arbete och material.
Citera
2021-04-16, 14:24
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Bytte en hel drivknut på en Volvo idag med dammask krans och allt. Kunden fick betala 2100 med arbete och material.

Det blir runt 1500 kr för arbetet då om du köpt drivknuten på Autodoc och säljer den vidare till kunden för självkostnadspris.

Allt det där som doktor Tinnitus brukar prata om när man klagar på verkstadspriser, att du måste lägga tid på att registrera ordern, köra upp bilen på lyften och lönen till din receptionist, lokalhyra, mjukvaran till felkodsläsaren och allt annat runtomkring. Hur har du råd med det?
Citera
2021-04-16, 15:55
Medlem
Citat:
Det blir runt 1500 kr för arbetet då om du köpt drivknuten på Autodoc och säljer den vidare till kunden för självkostnadspris.

Allt det där som doktor Tinnitus brukar prata om när man klagar på verkstadspriser, att du måste lägga tid på att registrera ordern, köra upp bilen på lyften och lönen till din receptionist, lokalhyra, mjukvaran till felkodsläsaren och allt annat runtomkring. Hur har du råd med det?

Det är ingen seriös verkstad som köper från Tyskland vad jag vet. Knuten kostade ca 1100kr till kund, det var en budgetknut fast OE kvalité köpt i Sverige via BDS/AD/Meca. Hade det varit en SKF eller liknande så hade den kostat ca 1500kr ut till kund från svensk återförsäljare. Vi kanske hade 30% rabatt på den (vilket vi tar till oss själva så klart) resten är arbete dvs 900kr. Enligt tidsverket är det 0.8h att byta den, vilket är det vi tar betalat för. Med rätt person och verktyg tar det kanske 20 minuter att byta så med de 900kr i arbete samt ca 300kr från delen vi tjänar så täcker det upp dessa 20 minuters skruvande och kanske 10 minuters administrativt med råge.
Citera
2021-12-11, 21:23
Medlem
Paddan1000s avatar
Min felkodläsare Autel MD806 Pro fungerar bra med mina gamla bilar, men av någon anledning klarar den inga bilar nyare än ca 2015-2016 beroende på märke. Det framgick inte riktigt i informationen i annonsen när jag köpte den och det står inte heller på tillverkarens hemsida. Det stod bara att den skulle klara de flesta bilmodeller från 1996 och framåt. Den ska ha gratis livstids uppdateringar, men hittills under de månader jag haft läsaren har jag inte fått några nyare bilmodeller.

Varför klarar läsaren inga nyare bilar? Kommer modellerna komma nästa år med nyare uppdateringar, är det någon begränsning hos läsarens hårdvara som gör att den inte klarar teknologin i nya bilar eller har det med lagar och licenser och sådant att göra?
Citera
2021-12-12, 16:26
Medlem
keyzexs avatar
Citat:
Min felkodläsare Autel MD806 Pro fungerar bra med mina gamla bilar, men av någon anledning klarar den inga bilar nyare än ca 2015-2016 beroende på märke. Det framgick inte riktigt i informationen i annonsen när jag köpte den och det står inte heller på tillverkarens hemsida. Det stod bara att den skulle klara de flesta bilmodeller från 1996 och framåt. Den ska ha gratis livstids uppdateringar, men hittills under de månader jag haft läsaren har jag inte fått några nyare bilmodeller.

Varför klarar läsaren inga nyare bilar? Kommer modellerna komma nästa år med nyare uppdateringar, är det någon begränsning hos läsarens hårdvara som gör att den inte klarar teknologin i nya bilar eller har det med lagar och licenser och sådant att göra?
Tror Du uppdateringar kommer av sig självt till din enhet?
Har Du anslutit den med USB kabel till datorn och sedan hämtat uppdateringen ?

https://support.autel.com/support/solutions/folders/8000078944

Om några år när de i dag nya bilarna inte har garanti kvar och hemma mekaniker och Kalles Kebab skall felsöka en bil med det nya ISO 13400-2 DoIp protokollet då lär det bli problem.
Redan idag så måste dom som betalar licens för Autocom köpa en DoIp adapter för att kunna felsöka några av de nyaste fordonen.
Frågor på det ?
Citera
2021-12-12, 16:51
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyzex
Tror Du uppdateringar kommer av sig självt till din enhet?
Har Du anslutit den med USB kabel till datorn och sedan hämtat uppdateringen ?

https://support.autel.com/support/solutions/folders/8000078944

Om några år när de i dag nya bilarna inte har garanti kvar och hemma mekaniker och Kalles Kebab skall felsöka en bil med det nya ISO 13400-2 DoIp protokollet då lär det bli problem.
Redan idag så måste dom som betalar licens för Autocom köpa en DoIp adapter för att kunna felsöka några av de nyaste fordonen.
Frågor på det ?

Jag skulle kanske nämnt att jag igår både försökte uppdatera enheten genom att koppla den till datorn med sladd och genom att ta ut dess minneskort och uppdatera det i datorns kortläsare med programmet Autel Maxi PC Suite. Jag fick någon slags uppdatering till Smart Car, men inga nyare bilar och framför allt inte senare Volvo än 2015 vilket är vad jag behöver.

Min läsare stöder inte DoIp, utan bara som bäst CAN-protokollet. Men det borde väl ändå vara CAN som gäller på de flesta bilar efter 2015?
Citera
2021-12-12, 16:53
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyzex
Frågor på det ?

Den här utvecklingen suger balle och man kan bara hoppas att EU tycker att den är konkurrenshämmande och stoppar skiten.
Hade inte diverse bilorgan (inkl amerikanska) gått samman och ställt krav på tillverkarna på 90-talet om ett enat protokoll hade knappast OBD-kontaktens uppkomst och det den inneburit varit verklighet. Så här i efterhand kan man dock kanske tycka att man skulle satt kraven att inget proprietärt skulle få existera...
Jag hoppas på en liknande utveckling här. För allas skull.
Citera
2021-12-12, 17:18
Medlem
keyzexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Den här utvecklingen suger balle och man kan bara hoppas att EU tycker att den är konkurrenshämmande och stoppar skiten.
Hade inte diverse bilorgan (inkl amerikanska) gått samman och ställt krav på tillverkarna på 90-talet om ett enat protokoll hade knappast OBD-kontaktens uppkomst och det den inneburit varit verklighet. Så här i efterhand kan man dock kanske tycka att man skulle satt kraven att inget proprietärt skulle få existera...
Jag hoppas på en liknande utveckling här. För allas skull.
ja jag håller med dig det hade vart bra med ett enda protokoll om det vart möjligt men får nog vara glada för OBD2.
Jag har Autocom 2020 så jag gick snabbt igenom för att se vilka märken som krävde DoIp adapter, för det såg jag några när jag nyligen installerat det och nyfiket kollae runt, men nu hittr jag inget.
Audi Q5 2020 med flera fungerar fortfarande utan den adaptern.
skit utveckling.

Autocom 2020 Audi Q5
https://i.postimg.cc/RVCbcCj9/q5.jpg
Citera
2021-12-12, 17:21
Medlem
keyzexs avatar
Citat:
Jag skulle kanske nämnt att jag igår både försökte uppdatera enheten genom att koppla den till datorn med sladd och genom att ta ut dess minneskort och uppdatera det i datorns kortläsare med programmet Autel Maxi PC Suite. Jag fick någon slags uppdatering till Smart Car, men inga nyare bilar och framför allt inte senare Volvo än 2015 vilket är vad jag behöver.

Min läsare stöder inte DoIp, utan bara som bäst CAN-protokollet. Men det borde väl ändå vara CAN som gäller på de flesta bilar efter 2015?
Köp en Autocom kopia om du inte måste ha handburet.
Ja det borde ju gå att plocka några koder can och generiskt kan man tycka.
Ursäkta på hoppet om uppdatering, men ofta så har inte folk ens försökt som Du ju faktiskt gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in