2021-02-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Rätt ska vara rätt. Det finns fotobevis gällande att det inte var ett fåtal vänner och att det inte sköttes helt okej för att vara dessa tider som du uttrycker det. Dom satt tight samt att kramar och kindpussar förekommer på bilderna!

Att själva skjutsen blivit så uppförstorad beror enkom på Margaux Dietz och hur hon förmedlat det i podden och bloggen men hon blev uppsträckt och tillrättavisad av Ebba Busch och censurerade då sin tidigare förmedlade upplevelse. Skjutsen var som du skriver det som mest en parantes och inte av allmänintresse, däremot är Ebba Buschs efterlevnad av Covid19 restriktionerna i nivå med hennes litterära kunskap, dvs botten.

Ebba Busch agerar som att hon med berått mod vill sin omgivning illa genom att riskera att sprida Covid19.

Hennes middag och hennes kramande med polare är precis som alla andra och då kan vi ju tittat på dig/mig, grannar och statsminsitern och Dan Eliasson. Jag ser folk hälsa med handslag och kramande så gott som varje dag ute på stan och i mataffären. Ebba var på en födelsedagsmiddag!
Hon var inte på krogrunda, trängsel i varuhus eller på buss.
2021-02-24, 11:41
Medlem
Parallaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Det är inte uppenbart att det är släktingarna, men det finns absolut en chans till att det är så.
Sättet som affären uppförts på är ännu mer anmärkningsvärt än eventuella släktingars åsikter/påtryckningar.
Ebba Busch stormar in i Esbjörns liv.
Pressar honom och gör allt jobb.
Esbjörn åker passivt med av bara farten.
Esbjörn känner sig blåst.

Man kan tycka vad man vill men fakta är att sättet som denna affär uppkommit och genomförts är inte ett normalt tillvägagångssätt för en privat fastighetsaffär. Den behöver inte vara fel för det, men normal är den inte.

Bara en sådan sak att handpenningen betalas till en privatpersons konto och inte ett klientmedelskonto är ovanligt. Skulle till och med påstå att i en sådan här upp front affär så är en handpenning inget som behövs, Ebba Busch hade kunnat träffa Esbjörn på banken, skriva avtalet och kontrollera alla papper sedan avsluta affären vid ett och samma tillfälle.

Där har du definitivt poänger!

Antingen skriva avtal på banken eller haft med en mäklare så hade det inte varir något snack.
2021-02-24, 11:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Nu var det en anonym Y hon skrev om när hon nämnde att ett ombud blev anlitat. Hon skrev aldrig rent ut att det var Esbjörns ombud det gällde. Visst ligger det mycket nära tillhand att förutsätta det och sedan ta reda på vad han heter, men det är ändå en bit ifrån att direkt namnge en människa och berätta att den är dömd för brott.

Ok. Kanske viss skillnad. Men det var inte svårt att ta reda på vem hon menar, och jag kände inte till hans brottsliga förflutna. Skulle jag ha barn i samma ålder som hans barn skulle jag inte vilja att de umgås.
2021-02-24, 11:43
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vet inte om jag förstår ditt inlägg. Är din poäng att jag inte vet vilka Stefan och Anna är? Nej det vet jag ju inte, och alltså inte heller vem Stefans ombud är.

Jag vet inte om det i ditt exempel är förtal eller inte, men om vi pratar om EB:s inlägg så har ju den hon pratar om tidigare framträtt med namn i media. De som känner honom kan nog förstå att det är honom hon menar.

Du vet inte om det är förtal i ena fallet, men i det andra tycks du veta.

De som känner Stefan och eller Anna vet väl också vem som avses?

Esbjörns ombud har själv gjort sig till en offentlig person. Ebba pekar inte ut hans identitet. Uppgiften hon lämnar har betydelse för personens roll som juridiskt ombud.

Så är det. Media anger ofta dylika uppgifter utan att namnge offentliga personer där det ändå är "uppenbart" för insatta vilka de är. Det är i de allra flesta fallen försvarbart. Jag utmanar dig att finna ett enda fall där en SANN sådan uppgift ansetts vara brottsligt förtal.

Vore mycket intressant om du lyckades med det! De enda fall jag känner till gäller osanna uppgifter nämligen.
2021-02-24, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Identitetshandlingen var utgången, tidigare känd kund, trots det var det varningsgrundande då identitetshandlingen inte var giltig vid denna överlåtelse och föranledde varning https://fmi.se/anmalan-tillsyn/tillsynsbeslut-och-praxis/sok-beslut/beslut/?id=2016-0926

Detta är väldigt likt aktuellt fall där Dietz vill avskriva sig något ansvar: varning för att ha uppfört kontrakt utan att ha ingått ett uppdragsavtal avseende det. Då allt i mäklarens agerande påvisar att det är ett skrivuppdrag så har hen agerat emot god mäklarsed och tilldelats en varning: https://fmi.se/anmalan-tillsyn/tillsynsbeslut-och-praxis/sok-beslut/beslut/?id=2017-0716

även detta fall är intressant i ett skrivuppdrag: "Anmälaren har framfört i huvudsak följande kritik.

Säljaren blev bedragen och skrev under köpehandlingarna. Fastigheten såldes till ett pris långt under taxeringsvärdet. Det var inte säljaren som initierade kontakten med mäklaren. Anmälaren ifrågasätter om mäklaren har inhämtat information om affärsförbindelsens syfte och art." Mäklaren tilldelades varning https://fmi.se/anmalan-tillsyn/tillsynsbeslut-och-praxis/sok-beslut/beslut/?id=2016-0479

Annat fall gällande kundkännedom distans:
kundkännedom distans:
Av 10 § penningtvättsföreskrifterna följer att fastighetsmäklaren ska kontrollera identiteten hos fysiska personer på distans genom kontroll av

1. tillförlitlig elektronisk legitimation eller
2. personens namn och personnummer, samordningsnummer eller motsvarande nummer samt adress mot externa register, intyg eller andra oberoende och tillförlitliga källor samt genom att därefter
skicka en bekräftelse till kundens folkbokföringsadress eller motsvarande tillförlitliga adress.
3. Bekräftelsebrevet ska bestyrkas med mottagningsbevis, och
4. inhämta en vidimerad kopia av kundens identitetshandling. Om kunden saknar en identitetshandling ska en motsvarande tillförlitlig, vidimerad handling som innehåller kundens namnteckning inhämtas och kontrolleras.
Mäklaren tilldelades varning ; https://fmi.se/anmalan-tillsyn/tillsynsbeslut-och-praxis/sok-beslut/beslut/?id=19-1478

även här varning för inte uppnått tillräcklig kundkännedom om köpare på distans. https://fmi.se/anmalan-tillsyn/tillsynsbeslut-och-praxis/sok-beslut/beslut/?id=20-0108
Det finns inte ett enda exempel som ens tillnärmelsevis liknar det skrivuppdrag som fanns för affären mellan Busch och Bolin. Det är flera exempel på olika sorters förseelser där till exempel köpare eller säljare befunnit sig på annan ort och nödvändigt personkännedom för att undvika penningtvätt inte funnits. I detta fall fanns inga tvivel om att Esbjörn ägde fastigheten och om det för dig finns en misstanke om att Busch håller på med penningtvätt så fanns det en PEP-redovisning med i handlingarna.
2021-02-24, 11:45
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ok. Kanske viss skillnad. Men det var inte svårt att ta reda på vem hon menar, och jag kände inte till hans brottsliga förflutna. Skulle jag ha barn i samma ålder som hans barn skulle jag inte vilja att de umgås.

Observera bara att du inte får säga något om att dina barn inte får umgås med hans, för då kan det vara förtal.
Ett sådant uttalande är i sig inte försvarligt, nämligen.

Jag tror du börjar inse nu var vi vill komma 😉
2021-02-24, 11:46
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Ja och hon måste absolut ha detta hus i Marielund. Nä det köper jag inte det snacket och den orsaken
Varför har affären gått så långt
Hon är väl inte den första köparen som backar ur.
Då skulle hon haft vett att backa ut tidigare och mig säger det bara att hon är egoistisk och har dåliga rådgivare
Hon kör sitt eget varumärke i botten men är hon så dum och att just detta hus är värt det så är det hennes val.

Ja aaa vad ska man säga.....

Finns dom som efter ett halvår fortfarande inte förstått!
”Hon är väl inte den förste köparen som backar ur”
Till alla nytillkomna (kom ju en hel svärm tydligen)
Läs på fakta först innan ni skriver något.
Om ni läser i Expressen eller i tråden spela mindre roll.
Men läsa på måste ni, annars har ni inte här inne att göra.
2021-02-24, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Absolut men att slåss som hon gör innebär att hon spelar ett spel och som offentlig person i den ställning hon har kanske är något hon ska undvika.
Är hon smart går hon därifrån och vill hon ha kvar väljare går hon därifrån
Detta är inget som leder till fler väljare.
Det är jag ganska säker på.
Så vad menar du att hon ska göra. Efterskänka pengarna?
Antingen får man inse att vi lever i ett rättssamhälle - eller får vi det som i "orten" där man ringer in en imam för att lösa konflikter, om inte skjutvapen biter.
2021-02-24, 11:49
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlk35X/esbjorns-ombud-anmaler-ebba-busch-for-grovt-fortal

Nu anmäler Esbjörns juridiska ombud Ebba Busch för grovt förtal.

Ombudet, Johann Binninge, hänvisar kommentarer till sin advokat Fredric Wikman. Han säger till Aftonbladet att en anmälan kommer att skickas in till Särskilda åklagarkammaren, som handlägger brottsmisstankar där riksdagsledamöter är inblandade.

Fredric Wikman:
https://hurtigandpartners.se/fredric-wikman/
2021-02-24, 11:53
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlk35X/esbjorns-ombud-anmaler-ebba-busch-for-grovt-fortal

Nu anmäler Esbjörns juridiska ombud Ebba Busch för grovt förtal.

Ombudet, Johann Binninge, hänvisar kommentarer till sin advokat Fredric Wikman. Han säger till Aftonbladet att en anmälan kommer att skickas in till Särskilda åklagarkammaren, som handlägger brottsmisstankar där riksdagsledamöter är inblandade.

Fredric Wikman:
https://hurtigandpartners.se/fredric-wikman/

Som tidigare skrivits. Låt advokaterna sköta pennfäkteriet. Sedan är väl Binninge rättshaverist. Ebba borde som sagt hållt käften.
2021-02-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns inte ett enda exempel som ens tillnärmelsevis liknar det skrivuppdrag som fanns för affären mellan Busch och Bolin. Det är flera exempel på olika sorters förseelser där till exempel köpare eller säljare befunnit sig på annan ort och nödvändigt personkännedom för att undvika penningtvätt inte funnits. I detta fall fanns inga tvivel om att Esbjörn ägde fastigheten och om det för dig finns en misstanke om att Busch håller på med penningtvätt så fanns det en PEP-redovisning med i handlingarna.

Fast det handlar inte om att an misstänker penningtvätt, har aldrig misstänkt det i en fastighetsaffär om jag ska vara ärlig, oavsett så har vi lagkrav på att säkerställa parternas identitet och det finns krav på hur det skall göras, och som jag även skrivit ut, det är utökat krav om man aldrig träffar parten IRL, samt ta reda på syfte och art av fastighetsöverlåtelsen.

Jo Dietz kommer åka dit på en varning så det sjunger om det om de anmäler honom, kanske även skadestånd om de anmäler till FRN. Bara meningen i kontraktet att han utger att han friskskriver sig allt ansvar är emot god mäklarsed, eftersom man inte kan friskriva sig ansvar som registrerad mäklare.
2021-02-24, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
1. Jag är inte KD, utan en neutral politisk betraktare.

2. Nu ser jag inte socialdemokrater som vänsterextrema.

3. Nu hävdar jag inte att alla här är vänsterextremister eller ens vänster. Men jag skulle inte bli det minsta förvånad om några av de debattörer som attackerar Busch hör hemma inom vänsterblocket.

4. Varför annars all denna uppmärksamhet? Ebba köper en fastighet förmodligen helt lagligt av en pensionär. Är detta värt 15000 inlägg, att det ska skojas om i flera avsnitt av "Svenska Nyheter" etc. Att inte detta är en del av en kampanj är för mig svårt att tro.
---------------------------------------------------------
Intressant det du skriver men om ser på vilka som har flest inlägg i denna tråd så är det ett fåtal Ebba-positiva skribenter. Vi pratar om mega-mass-inlägg.

Det är kanske de som är vänster o sänker Ebba med sitt aggressiva, nedlåtande, förnekande ordflöde tex " Hon har gjort allt exemplariskt och mer än vad som kan förväntas av en köpare."

Ve den som försöker ha en normal samtalston o ifrågasätter Ebba o co i denna affär med Esbjörn.

De hjälper inte till att skapa ett förtroende för Ebba o Kd med denna attityd, tvärtom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in