2021-02-23, 19:10
Medlem
arbetets avatar
Nu beskylls man för plagiat:

Tjugotal artiklar på Bulletin var plagierade
Nyhetssajten Bulletin väckte stor uppmärksamhet när den lanserades i slutet av förra året. En genomgång DN har gjort visar att över 20 av sajtens artiklar är kopierade och plagierade från pressmeddelanden och andra nyhetsmedier.

– Det var fel person som sattes på fel uppgift med fel hjälp från chefs- och redaktörshåll, säger chefredaktören Ivar Arpi.
https://www.dn.se/kultur/tjugotal-artiklar-pa-bulletin-var-plagierade/

Väldigt hög svansföring från DN:s sida med tanke på alla Trumpartiklar som kan härledas från östkustpressen.

Men vem är det som avses?
Citera
2021-02-23, 19:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Ni klagar på Riks och SwebbTV men det är utifrån ny media kommer att komma. Personer från Etablissemanget har kunskap och erfarenhet av media men de kommer aldrig skapa något mer radikalt än Bulletin, och kommer därför inte påverka någonting. Man kan läsa samma sak i Expressen och när Jimmie Åkesson får in en debattartikel i Aftonbladet så är ju direkt AB mer radikalt och opinionsbildande än Bulletin någonsin kan bli. Det blir så krystat och komplicerat när liberaler skall lajva opposition som i Bulletin. Långa krönikor där man tassar runt den heta gröten utan att få något sagt när det kan sägas med en mening: "Vi måste stoppa invandringen och börja med återvandring". Se som exempel Åkessons Tweet häromdagen, ett kort inlägg som innehöll kritik mot invandrade kulturella företeelser. Fick mer genomslag och samhällspåverkan än alla väggar av text som Bulletin producerat tillsammans.
Citera
2021-02-23, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Är beröringsskräcken akut så är nog Bulletin ändå rätt ställe för dem, då kommer de inte heller att efterfråga en starkare brygd. Men sedan vill man ju att boomerpubliken och borgerligheten ska radikaliseras, och där finns det inte mycket idag. Kanske att Swebb-tv och Riks fångar upp en och annan. Problemet med alternativmedia är annars, som jag ser det, att det ofta är ett så uselt journalistiskt hantverk. Det är inte bara innehållet som stöter bort människor man annars kunnat nå, utan också formen.
Nja, har man accepterat bulletin är steget iaf inte långt till enskilda skribenter, thomas gur är väl sanktionerad (han länkar ju t.ex. ibland till sd:s jonas andersson på sin facebooksida), tino likaså. Berts värld, det goda samhället, ledarsidorna, hanif bali och jan ericsson twitter är väl de två mest populära moderata twitterkontona. Sedan vidare till sällström, sjunnesson och lars bern fast visst, att få boomers och borgare att bli afs:are och för repatriering är ju långt borta.
Citera
2021-02-24, 07:44
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Nyhetssajten Bulletin väckte stor uppmärksamhet när den lanserades i slutet av förra året. En genomgång DN har gjort visar att över 20 av sajtens artiklar är kopierade och plagierade från pressmeddelanden och andra nyhetsmedier.

– Det var fel person som sattes på fel uppgift med fel hjälp från chefs- och redaktörshåll, säger chefredaktören Ivar Arpi.

Väldigt hög svansföring från DN:s sida med tanke på alla Trumpartiklar som kan härledas från östkustpressen.

Ja vem är det?

Sedan borde Bulletin gå ut och skriva en förklaring/ursäkt på sin sajt. Inte ett ord om det där.
Citera
2021-02-24, 08:58
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja vem är det?

Sedan borde Bulletin gå ut och skriva en förklaring/ursäkt på sin sajt. Inte ett ord om det där.

Stod att anklagelserna om plagiat började på Flashback i januari. Läser man i tråden i slutet av den månaden kan man följa diskussionen.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2021-02-24 kl. 09:09.
Citera
2021-02-24, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Stod att anklagelserna om plagiat började på Flashback i januari. I den här tråden då rentav?

Det var i januari och har nog bara varit för uppe i diskussion i den här tråden, så DN-judarna läser uppenbarligen här.

Jag misstänker att det var någon av deras "diversity hires" som gjorde sig skyldig till plagiaten. Någon har fått ett jobb de inte var kvalificerade för och sitter sen och plagierar pressmeddelanden och annat och tror att de ska komma undan med det. Otroligt pinsamt för Bulletin. Kan det ha varit därför Neuding fick kliva ner som chefredaktör? Arpi säger ju att personen fick "fel hjälp från chefs- och redaktörshåll".
Citera
2021-02-24, 09:44
Moderator
Siegfrids avatar
Negar Josephi skriver att hon slutat som nyhetsreporter på Bulletin och menar att det beror på ledningsproblem:

Citat:
Jag har fått många frågor om nyhetssrbetet på Bulletin. Av flera skäl slutade jag arbeta på Bulletins nyhetsredaktion i december 2020. Jag har inte plagierat några texter och jag kommer inte jobba på den nyhetsredaktionen igen.
--
Jag kan inte gå på några detaljer mer än att jag inte var nöjd med nyhetsarbetet samt hur den leddes. Själv är jag fostrad på en av Sveriges bästa nyhetsredaktioner. SR Ekot. Mina krav var helt enkelt mycket högre både när det gäller synen på nyhetsjournalistik och pressetik.

Sen menar hon på att hennes judiska bakgrund ledde henne till att göra andra val i pressetiska frågor, hur u det ska tolkas. Det är inte första gången hon håller fram sin judiskhet, tidigare har hon kritiserat Sveriges Radio för att vara genomsyrat av antisemitism. (FB) SR Konflikt anklagas för vänsterextremism och judehat av f d medarbetare

Citat:
Man måste ta hänsyn till bland annat männsikors ålder och integritet. I judendomen säger vi att ett liv är det heligaste. Jag är inte religiös men det finns mycket i judendomen som jag tar mer mig i vardagen och även i arbetet. Varje liv är en värld.

https://twitter.com/JosephiAdele/status/1364461260650209284
Citera
2021-02-24, 09:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Att DN slår upp detta plagiat så pass stort tyder sannolikt på att det går bättre för Bulletin än vad jag faktiskt trodde.
Citera
2021-02-24, 10:03
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:

Detta är bortom absurt. DN (!) beskyller alltså andra för dåliga rerajts och allmänt bristande etik? Tidningen som stått för både Brandmansgate och Sandvikengate?
Citera
2021-02-24, 10:25
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Negar Josephi skriver att hon slutat som nyhetsreporter på Bulletin och menar att det beror på ledningsproblem:

Sen menar hon på att hennes judiska bakgrund ledde henne till att göra andra val i pressetiska frågor, hur u det ska tolkas. Det är inte första gången hon håller fram sin judiskhet, tidigare har hon kritiserat Sveriges Radio för att vara genomsyrat av antisemitism. (FB) SR Konflikt anklagas för vänsterextremism och judehat av f d medarbetare

https://twitter.com/JosephiAdele/status/1364461260650209284

Klart att ETC också slår upp det.

Negar Josephi: Därför slutade jag som reporter på Bulletin
https://www.etc.se/kultur-noje/negar-josephi-darfor-slutade-jag-som-reporter-pa-bulletin
Negar Josephi är dock fortfarande anställd hos Bulletin för att producera Ivar Arpis podd.

Dagens ETC har varit i kontakt med henne för att kunna ställa ytterligare frågor, men hon har avböjt att medverka.
Citera
2021-02-24, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja vem är det?

De har gjort det, när det avslöjades här på Flashback för en månad sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Negar Josephi skriver att hon slutat som nyhetsreporter på Bulletin och menar att det beror på ledningsproblem

Ingen förlust för Bulletin direkt. Att gå ut och tala i gåtor när man kastar skit på arbetsgivaren hjälper ingen. Trots det så verkar det som att hon fått behålla en tjänst som poddproducent? Samtidigt hänger hon indirekt ut Neuding genom hennes förtydligande att det inte gäller Arpi:

Citat:
Vill vara tydlig med att ingenting av det här har med den nyvarande chefredaktören att göra. Han kämpar dagligen för att gör alla nöjda och åtgärda det som inte varit bra.

När Mattias Albinsson klev in lika smidig som en elefant och började ställa frågor så blockerade hon honom omgående varpå hans tweets dessutom blev dolda av Twitter.

Märklig historia. Här är artiklarna hon officiellt skrivit:

https://bulletin.nu/author/negar-josephi

Får mig att tänka på Cissi Wallin. Det är kanske ingen slump att Neuding hoppar från den ena arbetsplatsen till den andra. Absurt att de inte ens hinner starta innan det blir konflikter.
Citera
2021-02-24, 11:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Detta är bortom absurt. DN (!) beskyller alltså andra för dåliga rerajts och allmänt bristande etik? Tidningen som stått för både Brandmansgate och Sandvikengate?

Det är som med det goda hatet. Det är okej när vi gör det. Målet helgar medlen.

Citat:
Ursprungligen postat av totallynotarobot
Ingen förlust för Bulletin direkt. Att gå ut och tala i gåtor när man kastar skit på arbetsgivaren hjälper ingen. Trots det så verkar det som att hon fått behålla en tjänst som poddproducent? Samtidigt hänger hon indirekt ut Neuding genom hennes förtydligande att det inte gäller Arpi:

Får mig att tänka på Cissi Wallin. Det är kanske ingen slump att Neuding hoppar från den ena arbetsplatsen till den andra. Absurt att de inte ens hinner starta innan det blir konflikter.

Ja faktiskt pekar mycket mot henne, även vad Arpi skrev om plagiaten. Kanske är hon inte bra som chef utan passar bättre att arbeta mer självständigt. Men vad Josephi skriver om att jobba på SR är ju snobbigt. En statlig mediegigant med skattebetalarna i ryggen kan ju inte jämföras med en liten tidning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in