2021-02-23, 18:20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tror du att man kan vara redig i huvudet men beroende av någon? Att man kan knytas känslomässigt till någon som har det som mål? Varför tror du att Majkgård har fått ärva gårdar tidigare? Hon besökte en döende åldring på sjukhus för att få hans underskrift på testamentet så hon fick ärva honom.

Jag tror inte att du ser detta objektivt utan förutfattade meningar.

Blev inga 3,9 miljoner där inte.
2021-02-23, 18:25
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Vad har hon skrivit som skulle kunna vara förtal?
Hon har berättat om de brott som den anlitade juristen är dömd för. Lagen säger såhär:

Citat:
Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

Det är alltså brottsligt att peka ut någon som brottslig, även om det är sant. Undantaget är om det är försvarligt, vilket oftast betyder att det är en publik person där det finns ett allmänintresse att uppgifterna sprids. I slutändan handlar det alltså om hur tydligt hennes utpekande kan kopplas till en person och hur publik den personen bedöms vara.

Sen så även om någon begår förtal så är det sällan värt att ta det till domstol när uppgifterna är sanna. Man måste bedriva processen själv (åklagare gör det inte) och effekten blir oftast att uppgifterna sprids ännu mer vilket i slutändan kostar mer än vad man kan få i skadestånd.
2021-02-23, 18:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Mer Ebba Busch, Ebba Busch har ju i varje fall uttalat att hon ska ta hand om Esbjörn så för hans del kanske det blir win-win. Får 3,9 mille minus rättegångskostnader men får bo kvar i släktgården med Ebba Busch som tar hand om han tills han dör. Frågan är om hon kommer att klara vårda en dement farbror och fortfarande vara partiledare.

Varför uttalar du dig om en massa saker som bara är påståenden och inte fakta?

Du sa själv att man inte kan utgå från det Ebba säger, men ändå är det precis vad du gör ovan!?

Vore också intressant om du kunde presentera de fakta som ligger till grund för ditt påstående att Esbjörn är dement.

Som sagt, du har noll koll och är precis lika korkad som resten av begåvningsreserven i den här tråden.
Senast redigerad av trngw 2021-02-23 kl. 19:01.
2021-02-23, 18:41
Medlem
Citat:
Det är ju precis det här, i ena stunden är Esbjörn totalt handlingsförlamad och i andra stunden är han en superskarp ingenjör som spekulerar i kryptovalutor och planerar sin ålderdom på en yacht i medelhavet.

Hade han klarat hantera Ebba Busch med lätthet så hade han även klarat att hantera böset bakom han.

Ebba Busch-sekten förstår inte att man kan se Esbjörn som offer, både i fallet med Ebba Busch men även i fallet med Majkgård mfl. där bakom.

Sjukt vidrigt att Ebba Busch-sekten backar läkaren i artikeln från Aftonbladet också, ett avtal är ju ett avtal enligt dom. Iran "övertalar" meningsmotståndare att "erkänna" brott och skriva under papper. Ett avtal är ett avtal liksom för Ebba Busch-sekten. Ta ditt ansvar "Pacta sunt servanda" oavsett hur det kom till.
Du ska få två utmaningar av mig:

Utmaning 1:
Försök ge mig en förklaring som får dessa tre påståenden att förenas i en logisk slutsats.

Påstående 1. Det finns tre oberoende experter på människans kognitiva funktioner och demens som hävdar att Esbjörn inte är så dement som det framställts. Två av dessa betvivlar att han ens ska ha en god man.

Påstående 2. Monica Perdahl Lüllmaa har en generalfullmakt och har lämnat in en ansökan om att få bli god man åt Esbjörn för att han är i behov av detta.

Påstående 3. Ebba Busch utnyttjar Esbjörn.

Utmaning 2:
Rangordna dessa tre ovanstående påståenden i ordning och börja med det som du upplever är mest sant och sluta med det du tror är minst sant, motivera ditt svar.

Om du fixar dessa två utmaningar och ger logiska svar så ska jag erkänna att du faktiskt har en hållbar analys av denna händelse.
2021-02-23, 18:44
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, det är ju säkert väldigt troligt att Binninge kommer väcka enskilt åtal emot Ebba för att hon helt sanningsenligt har påtalat att han är dömd för övergrepp på minderårig. Det är säkert någonting som han vill att alla stora medier i Sverige skall slå upp på löpsedlarna. Särskilt efter att han själv har gjort sig till en offentlig person och gång efter gång hängt ut just Ebba med diverse falska anklagelser och lögner och dessutom själv gjort en falsk polisanmälan mot Ebba.

Skulle han vara så dum, så skulle han bli fullständigt tillintetgjord på nolltid. Fastighetsaffären är snart över, och då är Esbjörn ute ur bilden. Då är det Ebba den unga ensamstående tvåbarnsmamman och partiledaren med gott förtroende som blivit falskeligen uthängd och anmäld emot en grov återfallsförbrytare i övergrepp på minderårig och kvinnomisshandel.

Jag är övertygad om att Ebba skulle bli mycket glad om den för övergrepp på minderårig dömde anmälde Ebba för förtal, för då skulle hon få alla chanser i världen att i media få ut hela bilden av fallet Esbjörn, och vad det är för svindlare och brottsling till brännvinsadvokat som Esbjörn fått sig pådyvlad som ombud. Och då handlar det inte heller längre om någon husfrid i Marielund. Esbjörn är borta och Maggan har inte längre något med saken att göra, så helt plötsligt kommer Ebba dessutom att få fullt stöd från sina grannar, som är, som ni märkt, måna om varandra och att inte tala illa om varandra.

Faktiskt, jag välkomnar ett förtalsåtal mot Ebba i detta. Hon kommer att frias, och pedofilen kommer att ryka dit så det smäller om det, men framförallt, hela Svenska folket kommer få veta hur saker och ting verkligen ligger till, för blir Ebba åtalad, ja, då kan hon ju tala öppet i media som den anklagade hon är. Det blir ett frikort från peddot för Ebba att utala sig. Hon kan gå till angrepp och smutskasta peddot på precis samma vis som peddot smutskastat Ebba. Men med den stora skillnaden att allt Ebba säger kommer vara sant.

Eller som man brukade säga i småbarnsåldern - Den som ger sig in i leken, får också tåla steken.
Det är bara för peddot att suga i sig sin egen medicin.
Kan inte du citera Ebbas inlägg så att vi andra kan se vad hon skriver? Du är ju heeeelt säker på att hon inte gjort något fel, så du borde vilja visa inlägget.
2021-02-23, 18:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Hon har berättat om de brott som den anlitade juristen är dömd för. Lagen säger såhär:

Det är alltså brottsligt att peka ut någon som brottslig, även om det är sant. Undantaget är om det är försvarligt, vilket oftast betyder att det är en publik person där det finns ett allmänintresse att uppgifterna sprids. I slutändan handlar det alltså om hur tydligt hennes utpekande kan kopplas till en person och hur publik den personen bedöms vara.

Sen så även om någon begår förtal så är det sällan värt att ta det till domstol när uppgifterna är sanna. Man måste bedriva processen själv (åklagare gör det inte) och effekten blir oftast att uppgifterna sprids ännu mer vilket i slutändan kostar mer än vad man kan få i skadestånd.

Men nu har Ebba inte pekat ut någon som brottslig. Det är en domstol som har dömt vederbörande och därmed pekat ut densamme som brottslig. Ebba har endast påtalat att en icke namngiven person är dömd för brott. Det är en enorm skillnad. Jämför t.ex. det med fallet Wallin/Virtanen, där Wallin pekade ut just Virtanen som just brottslig och påstod att han begått diverse brott. Uttalandena kan vara sanna, men Virtanen är inte dömd och uttalandet var inte att han var dömd för brott, utan att han hade begått brott. Syftet i Ebbas fall är inte heller att utsätta denne för andras missaktning, utan att ge en bild av vad det är för individer som Esbjörn omger sig med och vilka meriter Esbjörns "juridiska" ombud har, något som verkligen hör till saken. Det är ingenting konstigare än det som sker i de flesta dagstidningar varje dag när de berättar om olika människor, brottslingars, bakgrund. Det finns ett stort allmänintresse i detta fallet, vilket visas inte minst av alla artiklar i media. Därtill skall beaktas att Esbjörns ombud själv valt att bli en offentlig person genom att öppet gå ut i media, ställa upp på fotograferingar vid huset, intervjuer osv.
2021-02-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Kan inte du citera Ebbas inlägg så att vi andra kan se vad hon skriver? Du är ju heeeelt säker på att hon inte gjort något fel, så du borde vilja visa inlägget.
Jag har ingen aning vem hon menar, vet du?
Citat:
Han arbetar inte under titeln advokat, han är tidigare i hovrätt dömd till fängelse för sexuella övergrepp på minderårig. Han har engagerat sig i flera fall med misstänkta våldtäktsmän och även i fallet runt Julian Assange. Han nolltaxerade senast kända beskattningsår.
2021-02-23, 18:51
Medlem
Citat:
Du ska få två utmaningar av mig:

Utmaning 1:
Försök ge mig en förklaring som får dessa tre påståenden att förenas i en logisk slutsats.

Påstående 1. Det finns tre oberoende experter på människans kognitiva funktioner och demens som hävdar att Esbjörn inte är så dement som det framställts. Två av dessa betvivlar att han ens ska ha en god man.

Påstående 2. Monica Perdahl Lüllmaa har en generalfullmakt och har lämnat in en ansökan om att få bli god man åt Esbjörn för att han är i behov av detta.

Utmaning 2:
Rangordna dessa tre ovanstående påståenden i ordning och börja med det som du upplever är mest sant och sluta med det du tror är minst sant, motivera ditt svar.

Om du fixar dessa två utmaningar och ger logiska svar så ska jag erkänna att du faktiskt har en hållbar analys av denna händelse.
Kul lek!

Jag skulle rangordna dina påståenden så här, med risk för att dom egentligen flyter ihop lite.

Citat:
Jag tror att Esbjörn behöver hjälp, om inte annat efter den här holmgången, jag ser precis som er problematiken med att Monica Perdahl Lüllmaa skulle kliva in i den rollen och skulle hellre se en helt oberoende.

Citat:
Formuleringen är fel, jag anser att det föreligger för mycket konstigheter i affären och hur hela överenskommelsen tillkom är höjd i dunkel, jag tror att Ebba Busch har kört över Esbjörn, mycket troligt på samma vis som Majkgård-maffian kör över Esbjörn på.

Citat:
Jag vet av egen erfarenhet hos släktingar att dessa tester och äldres personliga hälsa, speciellt då kognitiva inte alltid går hand i hand. Har en som svarade bra på testerna men alltid när man kom hade den haft besök av döda släktingar. I början ifrågasatte jag det men när det blev värre så kan man inte mer än le åt det. Att göra ett test kan visa på tendenser men de får sällan med hela sanningen, speciellt om de inte träffar patienten. Det är inte som att titta på en röntgenbild på ett brutet ben och sätta en diagnos. Jag säger inte att dom har fel i sina slutsatser utifrån materialet, jag säger bara att materialet inte behöver stämma överens med verkligheten.
2021-02-23, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Tack för det klargörandet, Sandraso! Det faktum att mäklaren i fråga ”friskriver” sig från ansvar betyder alltså inte att han kan friskriva sig från omsorgsplikt mot båda parterna, om jag förstår dig rätt.

[/i][/indent]
Hej ja precis det stämmer. Som registrerad mäklare kan vi inte friskriva oss det ansvar som vi har i en fastighetsöverlåtelse, oavsett om det är ett förmedlingsuppdrag eller ett skrivuppdrag.
2021-02-23, 18:54
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Om du är en av dem som fruktar för Esbjörns liv då han har blivit kidnappad som flera uttryckt det i tråden så borde du ta ditt medmänskliga ansvar och polisanmäla dem för människorov.

Två fel gör inte ett rätt.

Är det så att Esbjörn varit så klar att han kunde hantera Ebba Busch så borde han vara så klar att han kan hantera Matz och Majkård/Binninge mfl. Det ter sig mer och mer som att Esbjörn är ansatt från två håll.
Som jag skrev, svårare att stå emot påtryckningar, från den man bor med tillsammans med och dennes vänner, än en söt partiledare som plingar på dörren.
2021-02-23, 18:54
Medlem
Citat:
Kul lek!

Jag skulle rangordna dina påståenden så här, med risk för att dom egentligen flyter ihop lite.

Jag tror att Esbjörn behöver hjälp, om inte annat efter den här holmgången, jag ser precis som er problematiken med att Monica Perdahl Lüllmaa skulle kliva in i den rollen och skulle hellre se en helt oberoende.

Formuleringen är fel, jag anser att det föreligger för mycket konstigheter i affären och hur hela överenskommelsen tillkom är höjd i dunkel, jag tror att Ebba Busch har kört över Esbjörn, mycket troligt på samma vis som Majkgård-maffian kör över Esbjörn på.

Jag vet av egen erfarenhet hos släktingar att dessa tester och äldres personliga hälsa, speciellt då kognitiva inte alltid går hand i hand. Har en som svarade bra på testerna men alltid när man kom hade den haft besök av döda släktingar. I början ifrågasatte jag det men när det blev värre så kan man inte mer än le åt det. Att göra ett test kan visa på tendenser men de får sällan med hela sanningen, speciellt om de inte träffar patienten. Det är inte som att titta på en röntgenbild på ett brutet ben och sätta en diagnos. Jag säger inte att dom har fel i sina slutsatser utifrån materialet, jag säger bara att materialet inte behöver stämma överens med verkligheten.
Så med andra ord så måste de tre expertvittnenas utsagor vara minst trovärdiga av de tre ovanstående för att din slutsats ska gå ihop logiskt. Professorerna och doktoranderna måste ha fel för att du ska kunna ha rätt.

Förstår du?
2021-02-23, 18:57
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in