2021-02-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Alla regioner säger att de använder allt de får. Stämmer det får vi mindre än vad Danmark, Finland och Norge får. Sverige är visst underleverantör till Norge på grund av att Norge inte är ett EU-land. Vi hoppas att de ändå har en egen kvot så att inte vi ger dem av vår?

Nei da, Sverige gir ikke av sin egen kvote til Norge. Norge er en del av EUs vaksinesamarbeid. Vi fikk tilbud om å bli med sammen med øvrige EØS-land, Sveits og Storbritannia, men siden vi ikke er medlem, må det ordnes formelt gjennom Sverige, men det er bare en juridisk papirløsning. Landene som er med i ordningen får like mange vaksinedoser per innbygger.
Citera
2021-02-23, 17:07
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Tegnell har det jobbigt på PKn nu, han försvarar resor på sportlovet med att det inte är resan som är problemet utan att man träffar andra personer än vanligt. Sedan hävdar han att även de som inte reser träffar nya personer på sportlovet. Vad jag vet så gör man väl inte det om man är hemma?

Ja det var lite svettigt idag för honom. Dels Benjamin på Bulletin som faktiskt fick honom att tveka på sina egna rapporter, och överdödligheten där FoHM tydligen inte tagit SCB siffror utan Eurostats (?) och där blev Benjamin avbruten. '

Sen kom den österrikiske reportern som hade frågor om kontrollanterna vid svenska gränsen som inte hade munskydd när de kom in i en buss där alla satt med munskydd (pga luftvägsvirus = covid19), utan munskydd för att kontrollera deras biljetter på nära håll.

Det är lite surrealistisk att vi ser på nyheterna varje dag människor med munskydd, tex VM i vintersport där alla journalister står med munskydd på varje tv sändning, även alla reportrar från alla andra länder och även journalister som besöker sjukvården eller vi nästan alla intervjuer så ser man munskydd på.
Samtidigt som vi inte ens har rekommendationer att ha det i vårt samhälle förrän idag.
Citera
2021-02-23, 17:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är resultatet av att man låter nya mutationer valsa in i Sverige obehindrat.

Dom hårdare restriktionerna är priset folket får betala för Folkhälsomyndighetens fiasko.

Jag röstar på att avsätta Folkhälsomyndighetens ledning, få fart på vaccineringen, stoppa nya mutationer vid gränsen, och minska på restriktionerna som folk behöver leva med.

Jag har full förståelse för att "JeffDavis", med flera, tröttnar på att krisen tillåts fortsätta på obestämd tid, och även förvärras. En målsättning kan vara att "JeffDavis" ska få gå på konserter och sportevenemang så snart som möjligt. Men det får inte ske på bekostnad av att vissa grupper tvingas leva med totalt utegångsförbud.

Jag raljerade kring utegångsförbud. Jag vill självklart inte att NÅGON ska ha utegångsförbud. Desto friare desto bättre.

Däremot tycker jag vi ska öppna upp helt så fort riskgrupperna är vaccinerade.
Citera
2021-02-23, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur länge kan en pandemi pågå? Spanska sjukan höll på i 3 år sedan försvann den. Kommer detta vara något liknande? Jag har sett experter säga att vi kommer hålla på med totalitära metoder enda in på 2022.

Svårt att sia om framtiden men här är vad jag tror:

Framåt sommaren så kommer så många fått vaccinet eller har haft Covid 19 så att viruset i princip kommer försvinna. Förra sommaren försvann det ju nästan utan vaccin och inte lika många smittade.

Om sedan vaccineringen fortsätter under sommaren så kommer viruset sedan inte komma tillbaka. Det finns liksom ingen grogrund - viruset kan inte spridas effektivt.

Förra sommaren Juli - September - Runt 200 fall om dagen och 2-3 döda om dagen - denna sommaren tror jag vi kommer få se dagar UTAN nya fall och många dagar på raken då ingen avlider.

Eventuella mutationer som går runt vaccineringen kan ändra detta men jag tror det ökade skyddet ändå kommer minska smittspridningen så mycket under sommaren.
Citera
2021-02-23, 17:12
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Tegnell har det inte lätt, ifall hans uppgift bara var att ägna sig åt smittskyddsarbete skulle det vara lättare för honom.

Ja frågan är om en epidemiolog ska sköta smittskyddsarbetet? FoHM har ju inte så många virologer som skulle kunna komma med ytterligare information kring virusets smittspridning och hantering av detta. Karin Tegmark Wisell är ju en virolog.

Citat:

Epidemiologi

Epidemiologisk forskning undersöker förekomsten av olika sjukdomar i en population och studerar om det finns samband mellan exempelvis exponering av hormoner, strålning, smittämnen, stress, cigarettrök och sjukdomar eller tillstånd såsom hjärtinfarkt, lungcancer, övervikt och högt blodtryck med mera. Kunskapen används sedan för att skapa metoder och insatser för att förebygga sjukdomar.

I Sverige har vi unika förutsättningar för epidemiologisk forskning bland annat tack vare vår långa tradition med personnummer, många olika register, och provsamlingar i biobanker vilket bland annat medför möjligheter att genomföra mycket stora befolkningsstudier. Vid KI finns förutom biobanker även det svenska tvillingregistret.

Epidemiologisk metodik spelar idag en viktig roll inom en rad medicinska forskningsområden. Stora framsteg har gjorts av KI-forskare inom miljömedicin, yrkesmedicin och socialmedicin. Vid KI bedrivs bland annat epidemiologiska studier som handlar om riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom, cancer samt interaktioner mellan arv och miljö. Även riskfaktorer för allergiutveckling hos barn studeras. Annan forskning vid KI har stor betydelse för riskbedömning av luftföroreningar, radon och elektromagnetiska fält, både nationellt och internationellt.
Citera
2021-02-23, 17:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Danmark införde krav på munskydd i början av november. I början av december började julhandeln där - självklart fortfarande med munskydd - och antalet smittade per dag gick från c:a 1200 till över 3000 - mer än en fördubbling - på bara någon vecka. Sverige hade samma typ av uppgång ungefär en månad tidigare.
Det finns gott om liknande exempel från hela världen, där man rätt tydligt kan se att införandet av munskydd inte har någon värst stor effekt.

De hade krav på munskydd I kollektivtrafiken redan under sensommaren. Vilka andra länder tänker du på?
Citera
2021-02-23, 17:21
Medlem
USA passerar halv miljon dödsfall.
Det är lika mycket som dödsfallen för andra världskriget plus Vietnam och Korea kriget tillsammans.
https://www.statista.com/chart/24252/us-covid-19-deaths-compared-to-deaths-in-major-wars/?utm_source=Statista+Global&utm_campaign=d84de81cf 0-All_InfographTicker_daily_COM_AM_KW05_2021_Fr_COPY &utm_medium=email&utm_term=0_afecd219f5-d84de81cf0-310901550
Citera
2021-02-23, 17:22
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag raljerade kring utegångsförbud. Jag vill självklart inte att NÅGON ska ha utegångsförbud. Desto friare desto bättre.

Däremot tycker jag vi ska öppna upp helt så fort riskgrupperna är vaccinerade.

Först kommer nog en stenhård lockdown en månad minst, det är oundvikligt. Sen får vi se om vaccinet biter på mutationerna, vi hoppas på det bästa. Sen kan vi förhoppningsvis öppna upp i olika faser.
Citera
2021-02-23, 17:24
Medlem
Går väl inte en månad utan det kommer något nytt positivt om läkemedel.
Senaste från Israel
Prof. Nadir Arber från Tel Aviv har ett nytt läkemedel.

https://www.google.com/search?ei=0iU1YJbmNdyHwPAPqIy0oAo&q=%22Nadir+Arber %22+covid-19&oq=%22Nadir+Arber%22+covid-19&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAxQ5HlY5HlgtoUBaAFwAHgAgAGC BIgBigWSAQcwLjEuNS0xmAEAoAEBqgEHZ3dzLXdpesABAQ&scl ient=gws-wiz&ved=0ahUKEwiWl5TDr4DvAhXcAxAIHSgGDaQQ4dUDCA0
Citera
2021-02-23, 17:24
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finismalarium
Hur vet du att det kommer så många doser i april? Har du inside information kan du väl dela med dig här?

Högst officiell information.
Den ENDA infon som finns.

Den stora anledningen till att det blev så knapert i februari är ju för att bla Pfizer ville kunna öka sin kapacitet från april och framåt
Citera
2021-02-23, 17:25
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Är inte fas2 påbörjad? Källa på det tack.

Det kommer inte 2.388.000 doser i april, utan 3.898.000

Har ingen källa på det men inga meddelanden eller annan information om bokning har gått ut i region Stockholm i alla fall. Tyst som i graven, där vi kanske hamnar om det dröjer för länge.

Information om vad de inte gör kan man nog inte räkna med. Men har du en gammal moster på 90 år som bor hemma utan hemhjälp kan du ju fråga.
Citera
2021-02-23, 17:25
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Inte i alla regioner.

Nej. Men om vissa regioner redan påbörjat fas2, kan man ju inte påstå att fas2 inte är påbörjad i Sverige!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in