2021-02-23, 11:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, jag tror inte det. Det kan vara en chimera av RaTG13 plus ett antal andra virus men just nu tror jag det spåret är en efterhandskonstruktion.
Vi får verkligen hoppas på ett annat ursprung då. Att man har använt ett annat virus som mall. Framförallt för att man inte lyckats isolera RaTG13.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fattar inte vad du dillar om, det är flera hundra tusen mutationer av cov2 inom en 14-månadersperiod.
Inte i någon större utsträckning vilket har legat till grund för uppfattningen att SCoV2 inte skulle mutera sig förbi immunförsvaret utan vidare. SCoV2 har en korrekturläsningsfunktion helt nödvändig då dess RNA är extremt stort i jämförelse. Viruset skulle mutera sönder annars:

Coronaviruses
An RNA proofreading machine regulates replication fidelity and diversity
Abstract

In order to survive and propagate, RNA viruses must achieve a balance between the capacity for adaptation to new environmental conditions or host cells with the need to maintain an intact and replication competent genome. Several virus families in the order Nidovirales, such as the coronaviruses (CoVs) must achieve these objectives with the largest and most complex replicating RNA genomes known, up to 32 kb of positive-sense RNA. The CoVs encode sixteen nonstructural proteins (nsp 1-16) with known or predicted RNA synthesis and modification activities, and it has been proposed that they are also responsible for the evolution of large genomes. The CoVs, including murine hepatitis virus (MHV) and SARS-CoV, encode a 3’-to-5’ exoribonuclease activity (ExoN) in nsp14. Genetic inactivation of ExoN activity in engineered SARS-CoV and MHV genomes by alanine substitution at conserved DE-D-D active site residues results in viable mutants that demonstrate 15- to 20-fold increases in mutation rates, up to 18 times greater than those tolerated for fidelity mutants of other RNA viruses. Thus nsp14-ExoN is essential for replication fidelity, and likely serves either as a direct mediator or regulator of a more complex RNA proofreading machine, a process previously unprecedented in RNA virus biology. Elucidation of the mechanisms of nsp14-mediated proofreading will have major implications for our understanding of the evolution of RNA viruses, and also will provide a robust model to investigate the balance between fidelity, diversity and pathogenesis. The discovery of a protein distinct from a viral RdRp that regulates replication fidelity also raises the possibility that RNA genome replication fidelity may be adaptable to differing replication environments and selective pressures, rather than being a fixed determinant.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.4161/rna.8.2.15013
Citera
2021-02-23, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, detta är en av anledningarna till att det är dumt att ha sådana verksamheter öppna nu. De som jobbar där kommer från hela landet, med var sina virusvarianter om man har otur, och det handlar ofta om unga och utåtriktade personer. Självklart kommer de att festa - oavsett vad de skrivit på för avtalsvillkor. Och grupptrycket blir också väldigt stort, på den som eventuellt inte vill. Bara onödigt att skapa sådant nu - håll stängt!!!

Nu är det ju inte en fullskalig rotation på arbetskraften som finns på skidanläggningarna, dessa personer är där under en hel säsong, det är inte uppdelat i perioder. Jag personligen finner ingen anledning till att stänga ner anläggningarna, men det är som sagt jag och jag kan givetvis ha fel.

SkiStar visar att reglerna är till för att följas, jag tycker det är bra oavsett.
Citera
2021-02-23, 11:56
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Är vi fortfarande inne i nån slags våg? Jag har återgått till det normala. Förutom att barpersonalen vägrar servera mig bärs efter 20.00 av nån anledning.

Sluta snacka skit, folk dör och vi har en ännu mer smittsamm och dödligare mutation runt hörnet.
Detta är bara början tyvärr, innan det blir bättre kommer det bli värre.
Citera
2021-02-23, 11:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Nu är det ju inte en fullskalig rotation på arbetskraften som finns på skidanläggningarna, dessa personer är där under en hel säsong, det är inte uppdelat i perioder. Jag personligen finner ingen anledning till att stänga ner anläggningarna, men det är som sagt jag och jag kan givetvis ha fel.

SkiStar visar att reglerna är till för att följas, jag tycker det är bra oavsett.

Jamen nu är det ju för sent. Hade någon smitta på den där festen - och det är sannolikt, eftersom det som sagt brukar vara unga och utåtriktade personer på sådana arbetsplatser, sådana som är mycket ute i svängen och har svårt att coronaisolera sig - så har alla det nu...
Citera
2021-02-23, 12:00
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Om vi tittar på exempelvis Portugal och Storbritannien som fått in den s.k. brittiska mutationen. Kan vi dra några slutsatser utifrån deras grafer om när smittspridningen barkar av rejält och när i så fall den tredje vågen blir som värst? Enligt båda länderna så verkar det ta ca 1 månad från att smittspridningen börjat ta fart på nytt tills peaken är nådd.
Saken blir minst sagt komplicerad att försöka bedöma med tanke på de restriktioner som införts. I både UKs och Portugals fall införde man nationella lockdowns. Däremot VET man inte om det var de åtgärderna som stoppade smittspridningen. Något som är än mer irriterande ur ett analytiskt perspektiv är att man hittills tenderat att lätta på restriktionerna i klumpar vilket omöjliggör alla försök att mäta VILKEN eller VILKA åtgärder som faktiskt hade effekt för smittspridningen.
Citera
2021-02-23, 12:10
Medlem
Madagascars avatar
Vad är det som händer i Estland egentligen? Estland som klarade sig så bra inledningsvis...

Kraftig tillväxt av nya fall från en redan hög nivå:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-21..latest&country=EST~SWE&region=Europe&casesMetr ic=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing =7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Citera
2021-02-23, 12:12
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du bör nog söka professionell hjälp om du uppfattar skolan som bestående utav enbart mobbare och mobboffer..

Det har jag aldrig skrivit! Men det räcker med två alternativ klasser där barnen erbjuds en lugn miljö och klasser för de som inte kan hålla sig lugna.
Citera
2021-02-23, 12:18
Medlem
Tjeckien har sannolikt snart fler avlidna per en miljon invånare än respektive Slovenien och Belgien, tragiskt.

Nu:
Belgien - 1,886
Slovenien - 1,824
Tjeckien - 1,822
https://www.worldometers.info/coronavirus/

"Daily new confirmed COVID-19 cases per million people", för de tre länderna:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-12-16..latest&country=CZE~SVN~BEL&region=Europe&cases Metric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoot hing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Citera
2021-02-23, 12:18
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad är det som händer i Estland egentligen? Estland som klarade sig så bra inledningsvis...

Kraftig tillväxt av nya fall från en redan hög nivå:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-21..latest&country=EST~SWE&region=Europe&casesMetr ic=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing =7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Land efter land som lyckade mot olle i grinden förra våren får det nu i stället. Jag uppfattade det då som att länder som var mindre attraktiva att resa till, typ gamla öststatsländer klarade sig mycket bra.
Men då är det kanske så att de egna medborgarna rest ut för jobb eller nöjen, förvärvat smittan och tagit hem den och nu har de en samhällsspridning. Med nära noll immunitet sprider den sig snabbt.
Citera
2021-02-23, 12:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Nu kommer nästa omgång restriktioner till Stockholm.
Dock kommer inte reserestriktioner att ingå då sportlovet redan står för dörren.

Klockan 12.30 får vi se vad man hittar på.
Här sänds presskonferensen från regionens kanal: https://www.youtube.com/channel/UCFuUkHkWXZzsbw_xLoqKBYQ

(Skippa Svt, de brukar bryta sändningar från presskonferenser innan de är slut.)
Citera
2021-02-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Snarare att i Sverige så hög man vilt i alla riktningar med morfinsprutan våren 2020.
Massmordet på de äldre.

"Morfin är förstahandsalternativ mot andnöd, hosta och smärta. I första hand ges
oral behandling eller injektion"

"Andnöd lindras i första hand med morfin"

"Ångest och svår andningskris behandlas med tillägg av midazolam för kortvarig
effekt eller injektion diazepam för långvarigare effekt. Palliativ sedering kan bli
aktuell vid akut svår andningskris, genom kontinuerlig infusion av midazolam alternativt propofol."

"Hosta lindras effektivast med morfin."

Magnus Ekström, docent, överläkare, medicinkliniken, Blekingesjukhuset; Lunds universitet
https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/2020/04/F3PM.pdf
Ja, morfin dämpar andningssensorerna så att om en har redan problem med andning och får morfin då andas ännu sämre och så småningom dör.
Palliativ vård och morfin plan har tillämpats på många äldre Covid sjuka. Helt sjukt !
Citera
2021-02-23, 12:23
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BlbQrl/regionens-sportlovslarm-toalettbesoken-ar-problemet

Vad var det jag sa? Toalettbesöken är problemet - det blir köer och trängel på bensinmackar, butiker och andra serviceställen på vägen till/från fjällen. Är nog bara Tegnell som tror, att man kan åka bil från Smygehuk till Åre utan att vare sig tanka bilen, köpa någon varm mat eller dryck, eller gå på toaletten... Inkompetensen och främlingskapet för verkligheten är totalt, som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in