Citat:
Ursprungligen postat av
magicalmat
Det här är en tråd som rör allt om segling på och runt Östersjön.
Vad ska tänka på?
Vilka platser ska man se?
Vilken rutt är bäst (motsols eller medsols)?
Vilken skyddsutrustning tycker DU är minimum?
Vad finns det för myndighetsproblem?
Hur funkar det med ryska vatten?
Finns det platser som bör undvikas (vind, strömmar, grund)?
Välkommen att berätta om dina egna seglatser!
Själv har jag har en gammal Albin Vega (29 fot) med utombordare och planerar att för första gången lämna tryggheten i skärgården för öppna havet. Vi utgår från stockholms skärgård och seglar antingen norrut runt Bottenviken eller söderut runt södra Östersjön (känns mycket mer spännande). Jag har en hel del seglingsvana om än mest inomskärs. 8 veckors semester. Fru och två barn (4+1 år). Vad kan gå fel?
Dessvärre kan mycket gå fel på sjön.
Kul projekt och ingenting jag avråder ifrån, annat än att jag personligen skulle ej göra resan med så pass små barn. Kanske jag som är skitnödig men OM det värsta skulle hända och båten springer läck och sjunker hastigt och ni befinner er på lågtrafikerade vatten, långt från land eller dylikt och om dessutom vädret är dåligt/grov sjö/mörkt så är det långt från optimalt att hoppa i spat med en 1+4 åring. Helt okej att segla lite mer äventyrliga rutter med barn, men dom bör (enligt mig) vara stora nog att hålla huvudet ovan vattnet själva med flytväst under dåliga förhållanden och dessutom ta simtag vid behov, samt gamla nog att kunna lyssna och ta direktiv vid en nödsituation, samt lite mer "tåliga" mot kallt vatten och kallsupar än vad en 1-åring är. Säger inte att det är fel att ge sig ut på detta, men jag personligen hade hållit mig inomskärs, i tryggare vatten tills kidsen är större. Finns gott om tid för denna resa om några år, anser jag. Då är jag inte särskilt brydd annars, och tycker allt för mycket i samhället är förbjudet pga. risker, så det är inget generellt trygghetsknarkande jag pysslar med. Men jag vet hur små barn fungerar i paniksituationer, och jag vet hur lurigt havet kan vara, samt hur lätt t.ex. en skrovgenomföring som alltid varit tät på en båt helt plötsligt kan springa läck utan förvarning, eller att man seglar på något skrot som flyter i vattenytan, brand ombord etc.
Man har sällan särskilt lång tid på sig ombord en båt när skiten träffar fläkten, baserat på erfarenhet. Inte ens när man befinner sig riktigt kustnära, eller i en insjö med land inom någon nautisk mil är det speciellt kul att simma med två små barn i lite sjö.
Bortsett från min oro så skulle säkert er planerade tripp vara riktigt mysig så länge inget går snett, MEN på sjön kan man aldrig veta, eller garantera detta. Men det kan man i och för sig inte på land, i t.ex. trafiken heller, men oftast betydligt närmare till hjälp och sjukhus där. Och i trafiken befinner man sig oftast för att man måste.
Skulle jag ändå ge mig ut på detta så skulle jag utan tvekan se till att ha en riktig räddningsflotte, övrig utrustning för sjönöd samt en portabel vattentät gps och en portabel vattentät vhf utöver den fast monterade i båten. Bara för att slippa nojja och vara orolig om det blir motgångar. Eller segla korta etapper i "trygga" vatten så nära land som möjligt och endast mitt på dagen i lugna vatten, men då blir man ju desto mer begränsad.
Men det är jag det..
Oavsett, lycka till och ha en riktigt bra sommar.