2021-02-20, 23:17
Medlem
magicalmats avatar
Det här är en tråd som rör allt om segling på och runt Östersjön.

Vad ska tänka på?
Vilka platser ska man se?
Vilken rutt är bäst (motsols eller medsols)?
Vilken skyddsutrustning tycker DU är minimum?
Vad finns det för myndighetsproblem?
Hur funkar det med ryska vatten?
Finns det platser som bör undvikas (vind, strömmar, grund)?

Välkommen att berätta om dina egna seglatser!

Själv har jag har en gammal Albin Vega (29 fot) med utombordare och planerar att för första gången lämna tryggheten i skärgården för öppna havet. Vi utgår från stockholms skärgård och seglar antingen norrut runt Bottenviken eller söderut runt södra Östersjön (känns mycket mer spännande). Jag har en hel del seglingsvana om än mest inomskärs. 8 veckors semester. Fru och två barn (4+1 år). Vad kan gå fel?
Citera
2021-02-21, 00:07
Medlem
Är tanken att du ska bränna av allt på samma år eller hade du tänkt ta flera år på dig?
Vad tycker frugan om detta?
Jag antar att hon får stå för barnvakten medans du roar dig o segla?
Barnen lär skrika efter två timmar. Du kanske skall vänta med din resa lite ?
Citera
2021-02-21, 00:11
Medlem
jackdaniels1098s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magicalmat

Vad ska tänka på?

Själv har jag har en gammal Albin Vega (29 fot) med utombordare och planerar att för första gången lämna tryggheten i skärgården för öppna havet. Vi utgår från stockholms skärgård och seglar antingen norrut runt Bottenviken eller söderut runt södra Östersjön (känns mycket mer spännande). Jag har en hel del seglingsvana om än mest inomskärs. 8 veckors semester. Fru och två barn (4+1 år). Vad kan gå fel?

Dessvärre kan mycket gå fel på sjön.

Kul projekt och ingenting jag avråder ifrån, annat än att jag personligen skulle ej göra resan med så pass små barn. Kanske jag som är skitnödig men OM det värsta skulle hända och båten springer läck och sjunker hastigt och ni befinner er på lågtrafikerade vatten, långt från land eller dylikt och om dessutom vädret är dåligt/grov sjö/mörkt så är det långt från optimalt att hoppa i spat med en 1+4 åring. Helt okej att segla lite mer äventyrliga rutter med barn, men dom bör (enligt mig) vara stora nog att hålla huvudet ovan vattnet själva med flytväst under dåliga förhållanden och dessutom ta simtag vid behov, samt gamla nog att kunna lyssna och ta direktiv vid en nödsituation, samt lite mer "tåliga" mot kallt vatten och kallsupar än vad en 1-åring är. Säger inte att det är fel att ge sig ut på detta, men jag personligen hade hållit mig inomskärs, i tryggare vatten tills kidsen är större. Finns gott om tid för denna resa om några år, anser jag. Då är jag inte särskilt brydd annars, och tycker allt för mycket i samhället är förbjudet pga. risker, så det är inget generellt trygghetsknarkande jag pysslar med. Men jag vet hur små barn fungerar i paniksituationer, och jag vet hur lurigt havet kan vara, samt hur lätt t.ex. en skrovgenomföring som alltid varit tät på en båt helt plötsligt kan springa läck utan förvarning, eller att man seglar på något skrot som flyter i vattenytan, brand ombord etc.

Man har sällan särskilt lång tid på sig ombord en båt när skiten träffar fläkten, baserat på erfarenhet. Inte ens när man befinner sig riktigt kustnära, eller i en insjö med land inom någon nautisk mil är det speciellt kul att simma med två små barn i lite sjö.

Bortsett från min oro så skulle säkert er planerade tripp vara riktigt mysig så länge inget går snett, MEN på sjön kan man aldrig veta, eller garantera detta. Men det kan man i och för sig inte på land, i t.ex. trafiken heller, men oftast betydligt närmare till hjälp och sjukhus där. Och i trafiken befinner man sig oftast för att man måste.

Skulle jag ändå ge mig ut på detta så skulle jag utan tvekan se till att ha en riktig räddningsflotte, övrig utrustning för sjönöd samt en portabel vattentät gps och en portabel vattentät vhf utöver den fast monterade i båten. Bara för att slippa nojja och vara orolig om det blir motgångar. Eller segla korta etapper i "trygga" vatten så nära land som möjligt och endast mitt på dagen i lugna vatten, men då blir man ju desto mer begränsad.

Men det är jag det..

Oavsett, lycka till och ha en riktigt bra sommar.
Citera
2021-02-21, 08:39
Medlem
Kehins avatar
Jag och min syrra spenderade hela somrarna i betydligt mindre båt än så och det går utmärkt så länge man gör svintidig avgång och lägger till i tid för att springa av sig (typ 5-15). Tänk på att man inte får lägga till hur som helst utan kan bli tvingad in i gästhamnar, vilket suger för både barn och föräldrar (massa folk=mindre frihet).
Citera
2021-02-21, 12:07
Medlem
Intressant tur
En Vega är helt godkänd ur sjösäkerhetssynpunkt, men du bör kanske komplettera den lite beroende på hur den ser ut. Du måste kunna lita på motor mm, en utombordare är inte optimalt.
men
Kanske inte ur komfortsynpunkt, idag kräver vi större komfort särskilt under så långa tider du skall vara ute. De vill antagligen ha separat toilet ståhöjd vid köket mm.
En Vega är på 29 fot men ganska låg och smal, när Ni är i hamnarna kommer grannbåen att vara i regel mer än 34 fot och betydligt högre i och för sig seglar polacker och balter med ganska små båtar.
Vill frun och barnen vara med på detta, testa kortare turer.
Det finns risk för att frun vill hoppa av och barnen skriker
Du måste testa att frun verkligen vill detta och att hon vet vad hon ger sig in på, komihåg att frun är viktigare än båten och resan.
Kan man hantera 1-åringen så är det inte så stora problem
men 4åringen är som värst han kommer att få svårt att trivas, han är också för liten för att vara riktigt med i seglingen (styra skota navigera mm)
Under den sydliga turen som jag tycker ser roligast ut är det ganska långt mellan hamnarna mellan Svinemunde och Riga, särskilt från Gdansk till Kalingrad och Kalinggrad till Klaipeda. Dessa sträckor kommer att ta mer än ca 15 h, vill hustru och barn detta. Räkna själv. 4 åringen kommer att tycka att han har lite liten yta at gå omkring på, men vet Ni att det går bra så är det bra.
Om det bara var en sträcka som tar så lång tid så är det väl ok men det är många långa sträckor.

Om man tar 8 veckor på sig kan man avpassa detta så att man är ganska säker på vädret, men man kommer nog ändå att få regn och åskskurar på sig och det går inte bara att segla då man har 5 m/s medvind och sol

Kalingrad skall få ett förenklat sätt att skaffa visa, läs någon annanstans eller någon annan får ge råd

En kanal skall byggas mellan Gdansk och Kalingrad men den blir inte färdig till sommaren tror jag, det skulle förenkla det hela, vid Morska.

Beräkna hur många M är det, hur mycket tid tar detta, vilken genomsnittsfart kan du räkna med
Hur ofta kan du ligga i land, på sträckan saknas det i stort sett naturhamnar, det är ganska grunt långt ut från land på många ställen

Jag tror resan blir väldigt rolig och intressant Jag skulle själv vilja göra detsamma
Lycka till
Citera
2021-02-21, 13:01
Medlem
Runt den södra delen av Östersjön är det ca 1800 M beroende på vägval med en genomsnittshastighet av 4,5 Knop blir det ca 7 h per dag och med 5 knop ca 6 h per dag
Det är ganska mycket för en barnfamilj, men räkna själva.
Citera
2021-02-21, 23:25
Medlem
Oddballs avatar
Citat:

Vad ska tänka på?

Jag skulle föreslå att ni halverar turen och seglar upp via svenska kusten och sen ned till den åboländska skärgården för att sen ta er hem via Skiftet-Åland-Ålands hav alternativt den motsatta rutten. Då behöver ni inte stressa och segla i dåligt väder samt slipper alla eventuella myndighetsproblem, dessutom klarar ni er med att tala svenska under i princip hela resan. Vill ni trots allt segla lite längre kan ni ju fortsätta till Helsingfors och där segla ner till Tallinn, därifrån kan ni ta sikte på Hangö eller Kasnäs för att sen fortsätta enligt tidigare beskrivning. Men missa för Guds skull inte den åboländska skärgården kring Gullkronan - jordens i särklass vackraste plats (jag är visserligen partisk, men folk brukar hålla med mig när de väl är där).

Räddningsflottar och sånt som beskrivits är ju bra, men tämligen onödiga i kustnära vatten - för jag förmodar att ni har en fullgod VHF-utrustning i båten? Likaså att tampar etc är i gott skick samt att snurran är servad och väl fungerande. Plus att ni har nödbloss/nödraketer med er samt papperssjökort som komplement till digital utrustning.

Barnen ser jag absolut inte som något problem, jag är själv mer eller mindre uppfödd till sjöss av föräldrar som kuskade runt Östersjön som någon slags vattennomader. Var inte rädda för gästhamnar pga barnen, den äldre kommer hitta på massor att göra och titta på där, samt finna nya kompisar som är i samma situation. Nemas problemas.

Hoppas ni får en fantastisk seglats!

GMY!
Citera
2021-02-22, 11:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
Ang. valet av båt så är väl Vega en lite utskälld modell, men jag måste säga att när jag i ganska hård kuling seglade ner polarens från stället han köpte den på så blev jag positivt överaskad av sjöegenskaperna. Den kändes minst sagt trygg och stabil.
Citera
2021-02-23, 01:33
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ang. valet av båt så är väl Vega en lite utskälld modell, men jag måste säga att när jag i ganska hård kuling seglade ner polarens från stället han köpte den på så blev jag positivt överaskad av sjöegenskaperna. Den kändes minst sagt trygg och stabil.

Långkölade segelbåtar tenderar ju att kännas lite tryggare och stabilare - på bekostnad av lite fart. Skrovet är tydligen lite tjockare än på de flesta andra båtar, vilket kanske också påverkar seglingsupplevelsen i trygg riktning? Såg att det finns ett antal Vega som man seglat jorden runt med, det ger också en känsla av att det är en båt som klarar mer än man tror - trots sin ganska ringa storlek.

Det som är lite underligt är att TS' Vega har en utombordare, av vad jag kan läsa mig till så tillverkades de uteslutande med en liten inombordare (VP MD6 på 13 hk). Bildsöker jag så hittar jag inte heller något enda exemplar med utombordare.

Så frågan är om vi har med en Ole Bramserud-modifierad Vega att göra?

Fast jag har svårt att riktigt se fördelarna med att plocka bort den lilla dieseln, både säkerhetsmässigt såväl som estetiskt så är ju en inombordare att föredra. Trots allt är det 150 kg som är lågt placerade i skrovet. Likaså praktiskt så ger ju en inombordare lite extra värme i ruffen och bättre laddning av batterierna gissar jag? Överlag känns en niometersbåt lite för stor för en utombordare. Men det är bara en personlig reflektion, så jag kan mycket väl ha fel.
Citera
2021-02-23, 07:49
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Långkölade segelbåtar tenderar ju att kännas lite tryggare och stabilare - på bekostnad av lite fart. Skrovet är tydligen lite tjockare än på de flesta andra båtar, vilket kanske också påverkar seglingsupplevelsen i trygg riktning? Såg att det finns ett antal Vega som man seglat jorden runt med, det ger också en känsla av att det är en båt som klarar mer än man tror - trots sin ganska ringa storlek.
Jag tyckte iaf om hur den betedde sig på kryssen i hård vind. Inga överaskelser, inte mycket till avdrift, vilket jag uppskattade i den stökiga skärgården innanför Brännö.

Sedan vad det gäller storleken, nej visst är det en liten båt, men den är ju oerhört väldisponerad och känns inte trång i förhållande till sin storlek. Om TS har trivts med att semestra med familjen i den tidigare så borde den fungera utmärkt för längre utflykter.

Jag har liksom alltid dragits med i dösnacket om att "en Vega kan man ju inte ha", ända tills jag testade en själv, och det visade sig att jag faktiskt gillade den. 😁

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det som är lite underligt är att TS' Vega har en utombordare, av vad jag kan läsa mig till så tillverkades de uteslutande med en liten inombordare (VP MD6 på 13 hk). Bildsöker jag så hittar jag inte heller något enda exemplar med utombordare.

Så frågan är om vi har med en Ole Bramserud-modifierad Vega att göra?

Fast jag har svårt att riktigt se fördelarna med att plocka bort den lilla dieseln, både säkerhetsmässigt såväl som estetiskt så är ju en inombordare att föredra. Trots allt är det 150 kg som är lågt placerade i skrovet. Likaså praktiskt så ger ju en inombordare lite extra värme i ruffen och bättre laddning av batterierna gissar jag? Överlag känns en niometersbåt lite för stor för en utombordare. Men det är bara en personlig reflektion, så jag kan mycket väl ha fel.
Jag har hört att många slänger på en snurra när den sjövattenkylda dieseln väl rostat ihop. I polarens sitter en MD7'a så den kanske man kostat på ett byte.
Citera
2021-02-23, 15:03
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Sedan vad det gäller storleken, nej visst är det en liten båt, men den är ju oerhört väldisponerad och känns inte trång i förhållande till sin storlek. Om TS har trivts med att semestra med familjen i den tidigare så borde den fungera utmärkt för längre utflykter.

Jag har liksom alltid dragits med i dösnacket om att "en Vega kan man ju inte ha", ända tills jag testade en själv, och det visade sig att jag faktiskt gillade den. 😁

Mitt förhållande till Vegan har alltid varit ganska neutralt, har hört och läst mycket positivt om den och den är ju trots allt en av de segelbåtar som det byggts flest av här i Norden. På minuskontot så återfinns utseendet, det förhöjda rufftaket med tillhörande stora fönster ger den en ganska unik look som inte är jättesnygg, men det ger samtidigt stora innerutrymmen. Det man förlorar på karusellerna tar man igen på gungorna.

Ser man till vad man får för pengarna så borde en (begagnad) Vega vara en av de båtar som är mest prisvärda.

För tydlighetens skull så ska jag påpeka att jag aldrig seglat en Vega, min erfarenhet sträcker sig till att ha varit inne i en sådan ett par gånger i någon gästhamn (tror det var Västra hamnen i Mariehamn, för jag är ganska säker på att det var den gången det kom in en japansk segelbåt och hamnchefen inte hade någon japansk flagga att vare sig hissa eller skicka en löpare att köpa, så han tog ett lakan och klippte till samt målade med en röd rund klutt i mitten - det såg för jävligt ut!).

Citat:
Jag har hört att många slänger på en snurra när den sjövattenkylda dieseln väl rostat ihop. I polarens sitter en MD7'a så den kanske man kostat på ett byte.

Nåt sånt måste det ju röra sig om, även om jag tycker det är en ganska dålig lösning - lite som att istället för att laga/byta ett dåligt tak på ett hus så slänger man på en stor presenning. Det funkar väl så länge det inte är något busväder, men särskilt snyggt är det inte.
Citera
2021-02-23, 15:07
Medlem
Citat:

Vad ska tänka på?

Glöm inte att ha släplinan i, minst 10 meter, helst längre,
om man halkar över bord, så får man en andra chans att hugga tag i ..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in