2021-02-23, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Det spelar väl ingen praktisk roll, men med tanke på att det bara är ett par månader mellan att revolvern kom till Sverige och att CA köper den, hur stor är då chansen att den verkligen var begagnad som han påstod?

Det spelar inte heller någon som helst praktiskt roll..., men en filosofisk undran infinner sig. Hur definieras en revolver som "begagnad"? Efter första skottet? Efter ett visst antal skott? Efter ett antal månader? Efter minst en tidigare ägare, oavsett hur länge den ägt vapnet?
Citera
2021-02-23, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Kan bidra med ett redigt långskott till vapennummerdagen.

Finns vapnet kvar i någon persons besittning, så har CA sålt det. Detta till någon som inte känner till honom närmare och därmed saknat möjlighet att inse vapnets potentiella värdeökning med tiden, till 50 miljoner. Hans historia om försäljningen i Kungsträdgården är dock en trolig lögn. Har han sålt vapnet är det till någon annan. Men CA hade inga lämpliga kontakter.

1992 är CA på akut obestånd och kan inte betala avgiften för sin bostadsrätt i Haninge. Uppgången har tre våningar med två lägenheter på varje plan. Där bor även en person i 20-årsåldern som 1992 är i samma situation som CA. Han betalar inte avgiften och hans lägenhet säljs sedermera exekutivt (vilket inte drabbar CA).

En då ung person har knappast hunnit ruinera sig genom vidlyftiga affärer. Här finns mer troligt någon annan slags problematik, nära till hands är lite strul med missbruk. Sälja för att finansiera. Det kan tänkas att dessa två, lite på marginalen, kommit i samspråk om sina belägenheter och börjat snacka skaffa snabba pengar.

CA säljer vapnet till denne skuggfigur som själv tänker sig göra en bra affär, han har kontakter CA själv saknar. CA klär i förhören ut den unge mannen till sydländsk 20-årig gatulangare.

Detta är givetvis inte särskilt troligt, men troligare än sagan CA berättar. Och kanske troligare än Vedasjöar och annat. Personen, 53 år, lever och bor ensam i en liten HR, lite vid sidan av. Vet inget annat om honom. Kanske värd att kolla upp. Har uppgifterna om nån är intresserad.

Nja. Ungefär MINST LIKA märkligt som CA`s påstående om Café Opera-affären då... Du menar att CA skulle börja umgås med en pundare hälften så gammal som han själv och att denne inbundne man skulle ha öppnat sig och börjat diskutera sina ekonomiska problem med sin nyfunne kompis? Nä... Det känns som alltför långt ifrån bilden som framkommit av CA.

Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Oftast blir vapen använda i något brottsligt sammanhang när kriminella är involverade, även om missbrukaren enbart sålde vapnet vidare så borde det förr eller senare ha dykt upp i samband med ett brott. Alternativet är då ifall det smugglats ut ur landet eller helt enkelt dumpats av senare ägare.
Men att detta vapen skulle finnas kvar bland kriminella ända sedan 1992 får anses otroligt.

Citat:
Det är nog inte så troligt, men den kan ha blivit liggande i nån låda. Kanske blivit obrukbar. Eller bara aldrig kommit till användning. Nån kanske bara ville ha det som skydd, avskräckning.

Det är dock steg två och en bonus. Det intressanta är om det finns nån som kan ha köpt vapnet som är möjlig att kolla upp. Att det skulle finnas kvar, välhållet och inregistrerat och fint, tycks inte finnas någon vidare möjlighet till längre? Den här vägen via "O" var nog en återvändsgränd.

Kan inflika att jag tror att vapnet ligger i Ålands hav eller liknande om CA var GM. Men alla inte helt orimliga möjligheter är värda att kolla så långt möjligt.

OM nu CA´s revolver skulle ha sålts till någon kriminell så är det mycket möjligt att den sedan använts till något så rejält olagligt att det blev tvunget att dumpa den för alltid. I valet mellan en rejäl volta / livstid på kåken och en revolver värt ett par tusenlappar så kan de flesta människor vara pragmatiska.

Så även jag tror att MOP-vapnet ligger på havsbotten, oavsett om det är CA, CP eller okänd hand som höll i det.
Citera
2021-02-23, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Självfallet och tror också likt du att det är mer sannolikt att tiderna från -83 som gäller.
Jag postade som sagt det som fanns att tillgå gällande Svea Konditori i tidningarna avseende öppettider.

Det tackar vi för! Skönt med lite verifierbar fakta emellanåt och inte bara spekulationer.
Citera
2021-02-23, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det tackar vi för! Skönt med lite verifierbar fakta emellanåt och inte bara spekulationer.

Lönlöst att spekulera i caféets öppettider. CA hade ingenting med palmemordet att göra. Det går inte att knyta honom till platsen, det finns ingen teknisk bevisning, inget vapen, inget motiv och inga vittnen. CA är en bluff och hittepåfantasier från CA-sekten.
Citera
2021-02-23, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Kanske fler härinne som tänkt samma, ändå värt att notera:
Att som av polisen utpekad misstänkt medvetet uppehålla sig vid mordplatsen på årsdagen tyder på att CA troligtvis är medveten om polisens närvaro, oavsett om han är mördaren eller inte.
Varför väljer han då att exponera sig, är det en provokation?
Det är känt att han åtminstone så sent som efter första förhöret 1994 utvecklade paranoia.
Hans beteende att stirra in i ett skyltfönster i 10 minuter rimmar mycket väl med en individ som känner sig iakttagen och vill försöka se ifall någon skuggar denne.
Det vore mer intressant ifall skuggningar av CA vid andra tillfällen än just årsdagen gett samma resultat.

Han är stammis där, och är där merparten av årets 365 dagar. Det är inte någonting konstigt över huvud taget att han är där på årsdagen. CA är ett luftslott skapat av CA-sekten.
Citera
2021-02-23, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Jo, fast även en människa som normalt kvartar vid låt säga elvatiden kan såklart hålla sig vaken nåra timmar till om det finns något viktigt som behöver uträttas.

Standardhypotesen är ju att CA springer på statsministern klockan 21 och inte klockan 23:21. Om han bara var ute på promenad vid niotiden, så har hypotesen CA-som-mördare inga problem. Och så tidigt är det trots alls få som lägger sig och trynar.

Det är för mycket slump kring CA. Och som Leif GW säger: ”Jag gillar inte slumpen”. CA var fel typ av människa och CA-sekten har inte kunnat presentera ett enda bevis. Allt som finns är bara fantasier.
Citera
2021-02-23, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Christers flytt efter mordet är gåtfull. Om han var mördaren kan han ju knappast ha räknat med att förbli okänd och oupptäckt bara för att han byter bostad.

Ännu en tankevurpa från CA-anhängarna. Det finns många rimligare anledningar till att folk flyttar än att försöka dölja att man har mördat landets statsminister.
Citera
2021-02-23, 08:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag tog och läste det förhör med KA jag har nedladdat på datorn igen på tal om detta. Nu vet jag inte om det finns flera, eller om det framkommit andra uppgifter senare. Men i det här så står det inget mer exakt om vilka tider det handlar om. Bara: "Detta kunde möjligen ha skett på kvällen den 28 Februari, dagen före mordet eller möjligen någon dag dessförinnan, tror (maskerat)".
"Kvällen" kan ju ha varit lite vad som helst, beroende på vilken dygnsrytm man har. Ser man 23.21 som "mitt i natten" kan man mycket väl räkna "kväll" fr o m 18.00...

Nu är det CA som anser att 23.21 är "mitt i natten" och inte brodern. Det är arbetsdagar, jag antar det tar några timmar på kvällen att montera den stora väggspegeln och sedan ska Christer hem från Trångsund med pendeltåget. Gå från Centralen eller Karlberg, förmodar jag. Uppgiften om montering på kvällstid finns även annorstädes, har jag för mig, men minns ej var.

Citat:
Jaha, OK. Är det korrekt att tolka det som att han INTE var stamgäst 1986?

Det är innehavarnas uppgifter. Kvinnan minns honom från början av nittiotalet. Mannen, som börjar där 1988, uppger att CA var stamgäst redan då. CA själv uppger, när han tonar ner sina besök på Svea: "Men, ja man går väl.., nån gång ibland, när man går från Vasastan och går ner till stan då går man ju ..ohörbart.. så att, om man ska åt det hållet, så..". Det bör väl tolkas som att han gått dit även då han bott i Vasastan, d.v.s. vid någon tid fram till sommaren 1987. Om han nu inte går från Vasastan ner till stan efter att han flyttat från stan. Citat är från förhör 17/1 -00

Citat:
Finns det uppgift på vilka skifttider det handlar om?

Ja, jag vet från en som var med, att som förare på den tiden fick man inga fasta tider förrän efter några år. Christer jobbade troligen inte tillräckligt länge för det. Det innebar tjänstgöring växlande på dygnets alla timmar. Morgon/fm, em/kväll, sen kväll, natt.
Citera
2021-02-23, 08:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Nja. Ungefär MINST LIKA märkligt som CA`s påstående om Café Opera-affären då... Du menar att CA skulle börja umgås med en pundare hälften så gammal som han själv och att denne inbundne man skulle ha öppnat sig och börjat diskutera sina ekonomiska problem med sin nyfunne kompis? Nä... Det känns som alltför långt ifrån bilden som framkommit av CA.

Ingetdera harmonierar med Christer, men ser det ändå som troligare att han i en pressad situation gett sig i lag med en granne, än med någon som erbjudit honom att köpa narkotika på stan. Det spelar dock ingen roll. Sydlänningen vet ingen vem det är och kan aldrig kollas upp. Här finns en person med identitet åtminstone.

Har han sålt vapnet till någon okänd, så är det ju nån han träffat någonstans och ingen i den obefintliga umgängeskretsen. Då får man fundera på vilka de minst orimliga möjligheterna är.
Citera
2021-02-23, 09:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
la sig strax efter kl elva. Vilket lustigt nog är ungefär vad han hela tiden påstått, dvs att han sov tiden för mordet.

Nej. I initiala förhör uppger han att han låg hemma i influensa (inget om sömn på kvällen). På morddagen och hela veckan före och efter. Vilket motsägs av broderns uppgifter, vilka överensstämmer med dennes folkbokföring. År 2000 har han ändrat detta till att han låg hemma och sov när Palme sköts, av anledningen att det var "mitt i natten".
Citera
2021-02-23, 11:55
Medlem
Citat:
Nu är det CA som anser att 23.21 är "mitt i natten" och inte brodern. Det är arbetsdagar, jag antar det tar några timmar på kvällen att montera den stora väggspegeln och sedan ska Christer hem från Trångsund med pendeltåget. Gå från Centralen eller Karlberg, förmodar jag. Uppgiften om montering på kvällstid finns även annorstädes, har jag för mig, men minns ej var.

De härstammar ju ändå från samma familj och kan mycket väl ha ungefär samma uppfattning om dygnsrytmer menar jag.
Spegeln tror jag inte alls tog några timmar att sätta upp. Man borrar, pluggar och smackar snabbt dit några skruvar. Det handlade nog snarare om att det är ett tvåmans-jobb om spegeln är stor och tung att balansera. Kan vara så enkelt att CA tog med sig en borrmaskin brodern behövde låna.
Själv antar jag att han nog bytte till tunnelbana mot Odenplan från centralen. Men, ja ja. Han kan mycket väl ha varit hemma runt 20 om de började i 17 - 17.30 snåret.

Citat:
Ja, jag vet från en som var med, att som förare på den tiden fick man inga fasta tider förrän efter några år. Christer jobbade troligen inte tillräckligt länge för det. Det innebar tjänstgöring växlande på dygnets alla timmar. Morgon/fm, em/kväll, sen kväll, natt.

OK. Nå, då vet vi ju ändå inte om CA tyckte sådana tider funkade hyggligt eller om han tyckte det var skitjobbigt och bara ville hem och lägga sig när han tvingades att jobba sen kväll / natt. Vi vet heller inte fördelningen mellan dagskift och sena skift.
Citera
2021-02-23, 11:58
Medlem
Citat:
Nej. I initiala förhör uppger han att han låg hemma i influensa (inget om sömn på kvällen). På morddagen och hela veckan före och efter. Vilket motsägs av broderns uppgifter, vilka överensstämmer med dennes folkbokföring. År 2000 har han ändrat detta till att han låg hemma och sov när Palme sköts, av anledningen att det var "mitt i natten".

Det har aldrig slagit dig att broderns uppgifter kan ha varit felaktiga när han förhördes många år senare? CA är ett luftslott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in