2021-02-22, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Allt handlar om hur människor sköter sig. Fortsätter folk festa och umgås i stora sällskap, ger fan i att hålla avstånd så kommer vi får vänta jävligt länge.

Jag följer varenda jävla restriktion då jag har 2 stycken väldigt nära mig som ligger i riskgrupp. Jag är sjukt trött på det här viruset men ännu tröttare på folk som måste resa som måste umgås. Det är tack vare dom som skiten sprids.
Regeringen Folkhälsomyndigheten behandlar befolkningen som vi vore småbarn. Ajabaja restriktionerna funkar inte på alla det är ju tydligt. Det krävs lagar men dom styrande kan inte tänka så långt. Nu får dom fan höja ribban och verkligen visa handlingskraft.
Citera
2021-02-22, 22:43
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Allt handlar om hur människor sköter sig. Fortsätter folk festa och umgås i stora sällskap, ger fan i att hålla avstånd så kommer vi får vänta jävligt länge.

Jag följer varenda jävla restriktion då jag har 2 stycken väldigt nära mig som ligger i riskgrupp. Jag är sjukt trött på det här viruset men ännu tröttare på folk som måste resa som måste umgås. Det är tack vare dom som skiten sprids.

Word!

Jag har levt extremt försiktigt senaste året. Inte för min egen skull, inte heller för någon i min absoluta närhet. Utan för alla i samhället som riskerar att råka riktigt illa ut.
Fattar inte att det skall vara så svårt för folk, men egoismen blir ju inte precis mindre i samhället.

Jag är lyckligt lottad (och har slitit ihop min förmögenhet själv) så jag hade utan problem kunnat ta en privatkärra till Maldiverna eller liknande. Men jag har inte ens varit nära att göra det, för jag tycker att det hade känts så in i helvete fel i situationen vi har just nu.
Att svenne-banan då ”måste” åka till sälen,Kanarieholmarna, Turkiet eller liknande är helt sinnessjukt.

Om folk tar sitt jävla ansvar så är det inga som helst problem att ta oss igenom denna våren..
Citera
2021-02-22, 22:45
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
UK och Israel är på rätt väg. Först lockdown med vaccinering sen öppna upp stegvis.
Det tråkiga är att inte vi har någon lockdown och en trög vaccinering. Då fungerar inte planen.

Jodå. Det tar bara längre tid?
Citera
2021-02-22, 22:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Haha ok så alla kan skita i restriktionerna menar du? Allt handlar bara om vaccin så är de frid och fröjd sen?

Alla som tillhör en riskgrupp ska iaktta försiktighet precis som de gjorde innan C19. Det innebar en viss risk även för 1,5 år sen för en multisjuk 70åring att gå på en hockeymatch.

Vårt beteende kan inte stoppa virus och sjukdomar såvida vi inte skapar ett samhälle där alla lever isolerade och fysisk kontakt är förbjuden. Vaccin och mediciner gör att vi kan leva med virus och andra sjukdomar. Att du och jag inte åker kollektivt eller inte går på hockey spelar ingen jävla roll alls.
Citera
2021-02-22, 23:03
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Alla som tillhör en riskgrupp ska iaktta försiktighet precis som de gjorde innan C19. Det innebar en viss risk även för 1,5 år sen för en multisjuk 70åring att gå på en hockeymatch.

Vårt beteende kan inte stoppa virus och sjukdomar såvida vi inte skapar ett samhälle där alla lever isolerade och fysisk kontakt är förbjuden. Vaccin och mediciner gör att vi kan leva med virus och andra sjukdomar. Att du och jag inte åker kollektivt eller inte går på hockey spelar ingen jävla roll alls.

Fel. Du är ju inte påläst det minsta. Jösses..

Om du åker kollektivt och trängs med en massa folk och en av alla passagerare har covid så smittar den personen vaccin eller inte. Bara idag i tidningen stod det att ett helt hockeylag hade åkt på Corona. Undrar hur många dom smittat ner i sin närhet?

Men för dig så gör det ju inget? Vi kan väl då öppna upp allt som vanligt igen o trängas och festas för nu finns ju det ju vaccin! Vaccinet SKYDDAR INTE MOT SMITTAN.

Klippt från folkhälsomyndigheten:

Som vid all vaccination kan inte fullständigt skydd garanteras och därmed är det viktigt att alla vaccinerade fortsätter att följa alla andra råd för att minska risken att smittas eller att smitta andra.”

Fattar du NU?!
Citera
2021-02-22, 23:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Jösses vad det verkar dyka upp långtidssjuka. Senast idag två kvinnor i SVT som varit sjuka i nära 1 år men som aldrig ens faktiskt testades för Covid. Men alla deras besvär hänger samman med att de måste haft Covid i mars förra året. Det är i regel mest kvinnor detta handlar om. Läkarna är dumma som inte fattar säger de. Är det inbillningssjuka eller kommer detta bli ett rejält problem?
Citera
2021-02-22, 23:07
Medlem
Vaccinationen i Sverige går extremt långsamt, antagligen för att det inte finns något vaccin. Jämför man med Italien och flera andra länder inom EU, ligger Sverige långt efter. Det finns inte ens en mikroskopisk chans att flertalet i landet skall vara vaccinerade till sista juni. Med den takt man håller nu kommer det att ta ett år att vaccinera en tredjedel av befolkningen. Sverige behöver nog hjälp för att lösa detta.
Citera
2021-02-22, 23:18
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
UK och Israel är på rätt väg. Först lockdown med vaccinering sen öppna upp stegvis.
Det tråkiga är att inte vi har någon lockdown och en trög vaccinering. Då fungerar inte planen.

Man har en viss flockimmunitet iaf i storstadsregionerna så har man låg sjukhusbeläggning kommer man öppna upp ändå i sommar och låta vaxning pågå.

Man kommer t.o.m hunnit med en tredje uppgraderad boosterdos innan hösten är här med ny flunsa säsong
Citera
2021-02-22, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finismalarium
Vaccinationen i Sverige går extremt långsamt, antagligen för att det inte finns något vaccin. Jämför man med Italien och flera andra länder inom EU, ligger Sverige långt efter. Det finns inte ens en mikroskopisk chans att flertalet i landet skall vara vaccinerade till sista juni. Med den takt man håller nu kommer det att ta ett år att vaccinera en tredjedel av befolkningen. Sverige behöver nog hjälp för att lösa detta.

Kul att du tar Italien som exempel när du drar statistik ur ...
Vi ligger inte alls ”långt efter” utan ganska precis lika. Inte så konstigt heller med tanke på hur vaccin distribueras inom EU. Dvs proportionerligt efter folkmängd.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?tab=table&zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=USA~GBR~ISR~DEU~ARE~ARG~FRA&reg ion=World&vaccinationsMetric=true&interval=total&p erCapita=true&smoothing=0&pickerMetric=total_vacci nations_per_hundred&pickerSort=desc
Citera
2021-02-22, 23:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Om du åker kollektivt och trängs med en massa folk och en av alla passagerare har covid så smittar den personen vaccin eller inte. Bara idag i tidningen stod det att ett helt hockeylag hade åkt på Corona. Undrar hur många dom smittat ner i sin närhet?

Men för dig så gör det ju inget? Vi kan väl då öppna upp allt som vanligt igen o trängas och festas för nu finns ju det ju vaccin! Vaccinet SKYDDAR INTE MOT SMITTAN.

Som vid all vaccination kan inte fullständigt skydd garanteras och därmed är det viktigt att alla vaccinerade fortsätter att följa alla andra råd för att minska risken att smittas eller att smitta andra.”

Fattar du NU?!

Och hur länge tycker du vi ska följa överhetens restriktioner? Fattar du inte att detta och andra virus ALDRIG försvinner. En vacker dag blir vi tvingade att öppna upp och helt enkelt riskera att folk dör av sjukdomar. Livsfarliga tanke!
Citera
2021-02-22, 23:26
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ok typ 50% av befolkningen. Dessa borde kunna vara vaccinerade på 4 månader. Då öppnar vi upp efter det?

Så jävla kåt i vaccin. Finns säkert redan mutationer ute som vaccinet inte biter på. Restriktioner och distansarbete hela 2021 förhoppningsvis.
Citera
2021-02-22, 23:28
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:

Fattar du NU?!
Allt pekar på att vaccinen skyddar väldigt bra mot smitta också och det kommer fler och fler bevis för detta. Den senaste datan från Israel pekar på upp mot 90% skydd mot smitta och inte bara mot sjukdom. Fattar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in