2021-02-22, 21:10
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför ska man vänta med att öppna upp när man vaccinerat riskgrupperna? Vi borde kunna vaccinera de två miljoner i Sverige som tillhör riskgrupperna på ett par månader och sen öppna upp lagom till sommaren. Men det kommer ju säkert inte hända. Sossarna älskar verkligen att folk har tråkigt.

Alla över 40 är riskgrupp enligt mig. Alltså för många av dessa hamnar inom vården och belastar för mycket om man skulle öppna upp innan vannination.
Citera
2021-02-22, 21:10
Medlem
Citat:
Varför ska man vänta med att öppna upp när man vaccinerat riskgrupperna? Vi borde kunna vaccinera de två miljoner i Sverige som tillhör riskgrupperna på ett par månader och sen öppna upp lagom till sommaren. Men det kommer ju säkert inte hända. Sossarna älskar verkligen att folk har tråkigt.

...så länge de får folks röster. är alla nöjda. Och räkna med att kärringarna som nu sitter och trånar efter sina sprutor i tacksamhet kommer att smörja sina rullatorer och pinna iväg till valurnorna och rösta (S) - om vi nu till äventyrs får ett val till och Die Machtübernahme med (S) m fl icke-demokratiska rörelser ännu inte skett. Kommer den nya ordningen före nästa val har vi ju bara att rätta och packa oss efter den. Så om det bara gäller att ha tråkigt eller inte lär inte framtiden spela någon roll.
Citera
2021-02-22, 21:12
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Beror kanske på hur pass hårt B117 kommer skölja över oss. Tror att den i dagsläget har R kring 1.4, verkar nästan vara kört att få ner den under 1 utan flockimmunitet.
Misstänker att det blir närmast total smittspridning i Mars-April. Det viktigaste är vilka vi hunnit vaccinera innan dess, sedan är vi kanske flockimmuna oavsett vad.
Lite som att B117 är vad Tegnell o Co från början räknade med.

Jag tror faktiskt inte det. B117 har ju samma effekt som första varianten hade när vi hade 0 immunitet och ingen skyddade sig. Nu är 20% immuna i Stockholm + de som vaccinerats. Samt att många 70+ isolerar sig fortfarande och att många jobbar hemma. Jag tror allt handlar om att folk rycker upp sig igen under en period. Då kommer vi klara det. Dock inte utan att vården blir hårt ansträngd.
Citera
2021-02-22, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vi andra har inga problem att förlita oss på de vetenskapliga metoder som ligger till grund för offentlig statistik.
Visst vi vet att du jobbar med statistik och att du troligtvis ber till den varje dag. Men det är ju inte särskilt vetenskapligt att kontinuerligt sprida dåligt underbyggd direkt felaktig statistik om coronadödsfall.
Citera
2021-02-22, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag tror faktiskt inte det. B117 har ju samma effekt som första varianten hade när vi hade 0 immunitet och ingen skyddade sig. Nu är 20% immuna i Stockholm + de som vaccinerats. Samt att många 70+ isolerar sig fortfarande och att många jobbar hemma. Jag tror allt handlar om att folk rycker upp sig igen under en period. Då kommer vi klara det. Dock inte utan att vården blir hårt ansträngd.

Sett till Morbiditet och Mortalitet tror jag inte B117 blir alltför allvarligt, just eftersom vi hinner vaccinera så många i riskgrupperna.

Men ett R som låg en bra bit under 1 har vi bara haft under julledigheten, i övrigt har det legat väldigt nära, trots fulla restriktioner. Därför förefaller B117 närmast ostoppbar.

Och så länge Morbiditet/Mortalitet ligger relativt lågt, så saknas den där psykologiska effekten för att få folk att anstränga sig extra.
Men vi får se.
Citera
2021-02-22, 21:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Alla över 40 är riskgrupp enligt mig. Alltså för många av dessa hamnar inom vården och belastar för mycket om man skulle öppna upp innan vannination.

Ok typ 50% av befolkningen. Dessa borde kunna vara vaccinerade på 4 månader. Då öppnar vi upp efter det?
Citera
2021-02-22, 21:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ok typ 50% av befolkningen. Dessa borde kunna vara vaccinerade på 4 månader. Då öppnar vi upp efter det?

Det utgår jag ifrån. Det är väl just vad tex UK presenterade idag.
Citera
2021-02-22, 21:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det utgår jag ifrån. Det är väl just vad tex UK presenterade idag.

Isf blir jag nöjd. Det är lätt att klaga i dessa tider. Om vi öppnar upp helt i sommar lovar jag att bli mindre surgubbe!
Citera
2021-02-22, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Är du helt jävla dum i huvudet?! DET ÄR ETT DÖDLIGT VIRUS.
Problemet förber alarmister är att viruset inte ens är särskilt dödligt väldigt nära 0 faktiskt, men visst de med dåligt immunförsvar och cancer m.m. så kan det vara farligt. Men det är också en vanlig förkylning och influensa.
Citera
2021-02-22, 21:45
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Kan man insjukna i två eller flera covid-varianter samtidigt? Jag menar den brittiska, sydafrikanska etc.

Nej, nån måtta får det väl ändå vara
Citera
2021-02-22, 21:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Detta kommer pågå flera år. Med tanke på hur många som skiter i viruset fullständigt och reser och umgås så kommer detta pågå en mycket lång tid framöver. Och nu har vi nya mutationer dessutom.

När fan i Helvete ska Sveriges befolkning börja ta detta på allvar och när fan ska tegnell mongot och vår hjärndöda jävla piss regering föreslå en lockdown?
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
VARFÖR i helvete ska någon bry sig om ett förkylningsvirus med 0,1% dödlighet? Livrädda sängvätare som du kan gå och gömma dig i en källare någonstans, jag lovar ingen kommer tvinga dig att gå ut. Jag kan höra av mig när livet enligt WHO är 100% riskfritt, så kan du komma ut då.

Särskrivare är du också. Gissar att är född på 60-talet. Stinker boomer lång väg.

Den här tråden handlar om viruset bakom Covid-19, inte ett förkylningsvirus med 0,1% dödlighet.

Ifall du vill diskutera förkylningar, så kan du hoppa över till någon tråd som handlar om just förkylningar.

Jag ser att fundamentet i din retorik, är att anklaga dina meningsmotståndare för inkontinens. Det finns förmodligen mer lämpliga trådar än denna ifall du vill fördjupa dig i ämnet inkontinens.

Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Jag får liksom känslan av att många som gapar om sportlovsresenärer själva har en massa tillfällen som dom tycker det är ok att glida lite på ”stanna hemma” begreppet. Hur många går inte till sitt lokala ica varje dag tex. Trots att det kanske skulle räcka med en gång varannan vecka om man planerade lite.

I så fall behöver man göra stora inköp vid varje tillfälle. Och för att göra så stora inköp, så behövs tillgång till bil.

Storleken på mina inköp, begränsas av hur mycket jag kan få ner i cykelväskorna. Därför behöver jag åka till matbutiken oftare än varannan vecka. Jag är knappast den enda svensk som saknar bil, och därför inte kan göra stor-inköp varannan vecka.
Citera
2021-02-22, 21:53
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Problemet förber alarmister är att viruset inte ens är särskilt dödligt väldigt nära 0 faktiskt, men visst de med dåligt immunförsvar och cancer m.m. så kan det vara farligt. Men det är också en vanlig förkylning och influensa.

Titta där. En till som tokmissat att det inte är dödligheten som är det stora problemet.

Krävs en särskild slags skicklighet att efter mer än ett år inte förstå problemet med covid.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in