2021-02-22, 21:54
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Tidigare var alarmisterna inriktade på andra saker, typ katastrofen med storhelger, sommarlov och semester, återgång från sommarlov och semester osv.

Nu är det tydligen mutationsalarmism för hela slanten, och media verkar inte vara sena att haka på. Ni har inte tänkt på att mutation kanske är jättebra? Idealiskt vore med en extremt smittsam och samtidigt mycket lindrig mutation som blir dominant.
Lite så som virus ofta fungerar? Konstigt att ingen ser den möjligheten bland alla livsfarliga mördarmutationer det varnas för

Precis, det är ju så man önskar och tror att det kommer bli i slutändan. Det börjar kännas som enda möjligheten till ett slut på detta. Restriktioner och nedstängningar fungerar inte i längden.
Citera
2021-02-22, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Titta där. En till som tokmissat att det inte är dödligheten som är det stora problemet.

Krävs en särskild slags skicklighet att efter mer än ett år inte förstå problemet med covid.:
Covid? Menar du lunginflammation? Som inte ens alla får som råkar ut för det relativt harmlösa viruset.
Största problemet är paniken som många alarmister sprider, den har kostat många livet. Sen är ju felbehandlingar och felmedicinering också sånt som kostat många livet.
Citera
2021-02-22, 22:02
Medlem
Smittan sprider sig rätt effektivt i Göteborgsområdet just nu. Flera per klass sjuka i misstämkt Covid och de sista familjerna i grannskapet med barn från mellanstadiet och uppåt har nu fått sjukan. Det känns som att detta är sista sucken av smittspridning faktiskt. Men snabbt går det. Förskolor stängda, skolor stängda. Skolor på distans. Hoppas nu att vårvädret stannar så att folk får i sig lite D-vitamin...
Citera
2021-02-22, 22:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Den typen av skrönor cirkulerar fortfarande i UK också. Jag kan dessbättre (med en alldeles förbluffande grad av både inblandning och säkerhet) lugna dig med att ingen person som avlider i några trafikolyckor registreras som döda i COVID-19 här, vilket gör att åtminstone våra siffror sannolikt ligger betydligt närmare 99% än 96% vad det gäller dödsattestens ackuratess gällande avlidna i COVID-19. Jag får väl ÅTERIGEN påpeka då att felprocenten fram tills dess att processer och expertis engagerades för att granska attester som gjorts fram till April visade att antalet döda var kraftigt underredovisade snarare än tvärtom.

Vad som pågår i Sverige kan jag naturligtvis inte mycket om, men jag kan garantera att det är en ganska enkel affär att certifiera en avliden i COVID-19 (detta inte sagt att någon med ditt sviktande intellekt skulle få för sig att åsidosätta att dokumentera en fullständig orsakskedja samt utelämna bidragande faktorer).

För oss som arbetar med detta är din typ av naiva och närmast farliga okunskap ett allt större problem.
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det är sådana ovetenskapsmän som du som är problemet. Ni är desperata för att ni ska bli genomskådade och förlora era välbetalda jobb. Att du sitter och ljuger här om att träffsäkerheten angående döda i corona skulle vara 96% är bådee pinsamt och oroväckande.

Mitt intryck är att det är du, "Nibiru2011", som är desperat att få viruset att framstå som harmlöst.

Vad är din drivkraft till att utmåla viruset som ofarligt? Är du en hängiven anhängare till Anders Tegnell? Vill du att Folkhälsomyndigheten ska slippa ta ansvar för beslutet att välkomna ett nytt och okänt virus till Sverige?

Beslutet att släppa in viruset har inte bara lett till en stor mängd dödsfall. Det har även medfört en stor mängd sjukfall, varav vissa på intensivvård. Det har medfört ett okänt antal överlevare med bestående skador. Sjukvården har överbelastats av sjukfallen. Personer i riskgrupper har fått leva i husarrest under lång tid.

Därutöver har samhället tagit skada av beslutet att släppa in viruset. Ekonomin har drabbats. Vissa företag har drabbats särskillt hårt av restriktionerna. Sveriges relationer med andra länder har skadats av Sveriges galna strategi.

Det handlar alltså om mycket mer än enbart 12000 dödsfall.
Citera
2021-02-22, 22:22
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Isf blir jag nöjd. Det är lätt att klaga i dessa tider. Om vi öppnar upp helt i sommar lovar jag att bli mindre surgubbe!

Detta är förstås bara vad jag tror. Kanske inte att allt är helt normalt från midsommar, men väldigt mycket mer likt det ”normala”

Nedan är UKs planering. Den ser väldigt upplyftande ut.

Första steget:
8 mars: Alla skolor får öppna igen.
Fritidsaktiviteter efter skolan tillåts igen, samt nöjesaktiviteter i offentliga miljöer utomhus, som exempelvis i parker. Vid det här laget tillåts två personer att ses åt gången, vilket innebär att de får lov att slå sig ner och ta en kopp kaffe, dryck eller ha en picknick.
29 mars: Sex personer, eller två hushåll, tillåts träffas utomhus. Samma antal gäller även privata sammankomster i trädgårdar.
Utomhusidrottsanläggningar så som tennis- eller basketplaner öppnas igen. Organiserad idrott för vuxna och barn, som exempelvis fotboll, tillåts.
Steg två:
12 april: Icke nödvändig detaljhandel öppnar igen. Det innebär bland annat att frisörer, nagelsalonger och andra skönhetssalonger kan öppna igen. Även offentliga byggnader, som bibliotek, får öppna igen.
Pubar tillåts servera dryck utomhus. Zoo och nöjesparker tillåts öppna.
Steg tre:
Från och med 17 maj kommer ”the rule of six”, som innebär att enbart sex personer får ses samtidigt, att avskaffas.

Istället kommer en gräns om 30 personer att tillåtas.
Biografer, museer, hotell, föreläsningar och sportevenemang tillåts att öppna igen.
Upp till 10 000 åskådare får delta och besöka de största utomhusplatserna, som till exempel fotbollsarenor.
Steg fyra:
Från den 21 juni: Innan detta steg kommer ministrarna granska social distansering och andra långsiktiga åtgärder som syftar till att minska smittspridningen inklusive ”en meter plus”-regeln och användandet av munskydd.
De kommer också överväga om det är möjligt att lyfta rekommendationen att arbeta hemifrån. Denna regeln kommer dock att gälla tills dess att granskningen är klar.
Det fjärde steget kommer eventuellt leda till att alla regler kring socialdistansering kommer att lyftas. Och till sist kan det blir tal om att nattklubbarna får öppna igen.
Citera
2021-02-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Vad är din drivkraft till att utmåla viruset som ofarligt?

Därutöver har samhället tagit skada av beslutet att släppa in viruset. Ekonomin har drabbats. Vissa företag har drabbats särskillt hårt av restriktionerna. Sveriges relationer med andra länder har skadats av Sveriges galna strategi.

Det inlägget visade att du inte har mycket koll på händelseläget. Det har inte släppts ut något virus i Sverige. Virus är i och runtomkring oss hela tiden och i orincip omöjliga att stänga ute. En del är bra för oss, en del är mindre bra. Du kallar Sveriges strstegi galen, men det är den såklsrt inte, galen strategi är att stänga ned och öppna upp gång på gång utan att ens få ned smittan.
Helt ofarligt har jag aldrig påstått att nygamla coronaviruset är men det är inte i närheten så farligt som ni inbillar er.
Citera
2021-02-22, 22:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Detta är förstås bara vad jag tror. Kanske inte att allt är helt normalt från midsommar, men väldigt mycket mer likt det ”normala”

Nedan är UKs planering. Den ser väldigt upplyftande ut.

Första steget:
8 mars: Alla skolor får öppna igen.
Fritidsaktiviteter efter skolan tillåts igen, samt nöjesaktiviteter i offentliga miljöer utomhus, som exempelvis i parker. Vid det här laget tillåts två personer att ses åt gången, vilket innebär att de får lov att slå sig ner och ta en kopp kaffe, dryck eller ha en picknick.
29 mars: Sex personer, eller två hushåll, tillåts träffas utomhus. Samma antal gäller även privata sammankomster i trädgårdar.
Utomhusidrottsanläggningar så som tennis- eller basketplaner öppnas igen. Organiserad idrott för vuxna och barn, som exempelvis fotboll, tillåts.
Steg två:
12 april: Icke nödvändig detaljhandel öppnar igen. Det innebär bland annat att frisörer, nagelsalonger och andra skönhetssalonger kan öppna igen. Även offentliga byggnader, som bibliotek, får öppna igen.
Pubar tillåts servera dryck utomhus. Zoo och nöjesparker tillåts öppna.
Steg tre:
Från och med 17 maj kommer ”the rule of six”, som innebär att enbart sex personer får ses samtidigt, att avskaffas.

Istället kommer en gräns om 30 personer att tillåtas.
Biografer, museer, hotell, föreläsningar och sportevenemang tillåts att öppna igen.
Upp till 10 000 åskådare får delta och besöka de största utomhusplatserna, som till exempel fotbollsarenor.
Steg fyra:
Från den 21 juni: Innan detta steg kommer ministrarna granska social distansering och andra långsiktiga åtgärder som syftar till att minska smittspridningen inklusive ”en meter plus”-regeln och användandet av munskydd.
De kommer också överväga om det är möjligt att lyfta rekommendationen att arbeta hemifrån. Denna regeln kommer dock att gälla tills dess att granskningen är klar.
Det fjärde steget kommer eventuellt leda till att alla regler kring socialdistansering kommer att lyftas. Och till sist kan det blir tal om att nattklubbarna får öppna igen.

Man får ju hoppas att Sverige tar efter denna plan! Man blir glad när man läser den.
Citera
2021-02-22, 22:30
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Man får ju hoppas att Sverige tar efter denna plan! Man blir glad när man läser den.

Allt handlar om hur människor sköter sig. Fortsätter folk festa och umgås i stora sällskap, ger fan i att hålla avstånd så kommer vi får vänta jävligt länge.

Jag följer varenda jävla restriktion då jag har 2 stycken väldigt nära mig som ligger i riskgrupp. Jag är sjukt trött på det här viruset men ännu tröttare på folk som måste resa som måste umgås. Det är tack vare dom som skiten sprids.
Senast redigerad av Horrorgram 2021-02-22 kl. 22:34.
Citera
2021-02-22, 22:31
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Mitt intryck är att det är du, "Nibiru2011", som är desperat att få viruset att framstå som harmlöst.

Vad är din drivkraft till att utmåla viruset som ofarligt? Är du en hängiven anhängare till Anders Tegnell? Vill du att Folkhälsomyndigheten ska slippa ta ansvar för beslutet att välkomna ett nytt och okänt virus till Sverige?

Beslutet att släppa in viruset har inte bara lett till en stor mängd dödsfall. Det har även medfört en stor mängd sjukfall, varav vissa på intensivvård. Det har medfört ett okänt antal överlevare med bestående skador. Sjukvården har överbelastats av sjukfallen. Personer i riskgrupper har fått leva i husarrest under lång tid.

Är du så jävla naiv att man bara kunde låsa ut ett virus ur landet?? Herregud människa .. däremot har hopplösa försök med lockdowns resulterat i feta, outbildade och psykiskt jävligt belastade barn. Därutöver ser de fram emot arbetslöshet och skuldsättning pga irrationella livrädda kärringar till politiker.
Citera
2021-02-22, 22:35
Medlem
UK och Israel är på rätt väg. Först lockdown med vaccinering sen öppna upp stegvis.
Det tråkiga är att inte vi har någon lockdown och en trög vaccinering. Då fungerar inte planen.
Citera
2021-02-22, 22:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Allt handlar om hur människor sköter sig. Fortsätter folk festa och umgås i stora sällskap, ger fan i att hålla avstånd så kommer vi får vänta jävligt länge.

Jag följer varenda jävla restriktion då jag har 2 stycken väldigt nära mig som ligger i riskgrupp. Jag är sjukt trött på det här viruset men ännu tröttare på folk som måste resa som måste umgås. Det är tack vare dom som skiten sprids.

Nej det handlar inte ett skit om hur folk ”sköter sig”. Allt handlar om vaccin och med tiden eventuell flockimunitet.
Citera
2021-02-22, 22:39
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Nej det handlar inte ett skit om hur folk ”sköter sig”. Allt handlar om vaccin och med tiden eventuell flockimunitet.

Haha ok så alla kan skita i restriktionerna menar du? Allt handlar bara om vaccin så är de frid och fröjd sen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in