2021-02-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Tidigare var alarmisterna inriktade på andra saker, typ katastrofen med storhelger, sommarlov och semester, återgång från sommarlov och semester osv.

Nu är det tydligen mutationsalarmism för hela slanten, och media verkar inte vara sena att haka på. Ni har inte tänkt på att mutation kanske är jättebra? Idealiskt vore med en extremt smittsam och samtidigt mycket lindrig mutation som blir dominant.
Lite så som virus ofta fungerar? Konstigt att ingen ser den möjligheten bland alla livsfarliga mördarmutationer det varnas för
Ja konsigt och konstigtvatt inte fler reagerar på att detta mystiska extraordinära ovanligt dödliga och extra smittsamma och nya virus uppför sig nästan precis som alla andra cotona virus.
Citera
2021-02-22, 19:09
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag skulle knappt orka andas genom det. Nöjer mig med ett när jag anser det befogat på grund av omgivande miljö etc. Kanske lite oftare nu sedan britten och sydafrikanen, brasilianen kommit hit.

Ökad smittsamhet borde innebära att en mindre mängd virus räcker för att smitta ner offret. Hälften så mycket virus. Tänk om det blir så att en flåsande joggare i parken nu är direkt farlig eller bara någon som passerar nära intill. Vilket ju är legio när man är ute och motionerar.

Gud förbjude, att man måste säkra sig med munskydd när man går i naturområdet.

Mina värden lungor, är 30-70% av normalvärden beroende på variablel.
Jag kan använda halvmask med P3 filter från sundström utan att bli mer yr än vanligt.
Stor skillnad på andningsmotstånd mellan partikel och gasfilter.
Citera
2021-02-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja... och nästa vecka är det ju meningen att Stockholmarna ska komma i stora mängder.

Japp, och nu kan de ju inte stänga ner fjällvärlden, det skulle ju bli orättvist.

Gissningsvis flera politiker som ska till fjällen, därför kan de inte stänga ner och avråda folk att åka dit, blir ju såna rubriker om politikerna gör tvärtemot vad de själva säger, har vi ju fått se tidigare.
Citera
2021-02-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Tidigare var alarmisterna inriktade på andra saker, typ katastrofen med storhelger, sommarlov och semester, återgång från sommarlov och semester osv.

Nu är det tydligen mutationsalarmism för hela slanten, och media verkar inte vara sena att haka på. Ni har inte tänkt på att mutation kanske är jättebra? Idealiskt vore med en extremt smittsam och samtidigt mycket lindrig mutation som blir dominant.
Lite så som virus ofta fungerar?
Konstigt att ingen ser den möjligheten bland alla livsfarliga mördarmutationer det varnas för

Professor i virologi, Michael Lindberg, vid Linnéa universitet ger dig rätt. Enligt honom är det så att virus som har RNA som arvsmassa muterar VÄLDIGT sällan till en dödligare variant.

https://www.svtplay.se/klipp/30243626/stammer-det-experterna-om-vanliga-corona-pastaenden?start=auto
Citera
2021-02-22, 19:22
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och sedan vägen dit. Folk måste stanna och tanka, gå på toa, äta... Lär bli mycket köande. Men det värsta är att folk som reser sprider runt mutationerna över hela landet. Det hade varit mycket bättre om alla hade kunnat hålla sig i skinnet nu, och hålla sig nära sina bostäder, de här få månaderna som är kvar på pandemin nu OM vi sköter oss. Och inte ger nya mutationer grogrund, för då måste vi kanske börja vaccinera alla om igen, och det är det ingen som orkar med. Då blir det kaos och mayhem.

Detta kommer pågå flera år. Med tanke på hur många som skiter i viruset fullständigt och reser och umgås så kommer detta pågå en mycket lång tid framöver. Och nu har vi nya mutationer dessutom.

När fan i Helvete ska Sveriges befolkning börja ta detta på allvar och när fan ska tegnell mongot och vår hjärndöda jävla piss regering föreslå en lockdown?
Citera
2021-02-22, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Detta kommer pågå flera år. Med tanke på hur många som skiter i viruset fullständigt och reser och umgås så kommer detta pågå en mycket lång tid framöver. Och nu har vi nya mutationer dessutom.

När fan i Helvete ska Sveriges befolkning börja ta detta på allvar och när fan ska tegnell mongot och vår hjärndöda jävla piss regering föreslå en lockdown?
En total lockdown skulle få den psykiska ohälsan att öka är nog en av deras tankar gällande det här.

Tegnell vaknar aldrig han som sa att fjällen är ingen smittorisk
Citera
2021-02-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Japp, och nu kan de ju inte stänga ner fjällvärlden, det skulle ju bli orättvist.

Gissningsvis flera politiker som ska till fjällen, därför kan de inte stänga ner och avråda folk att åka dit, blir ju såna rubriker om politikerna gör tvärtemot vad de själva säger, har vi ju fått se tidigare.
Finns nog ett visst antal från Folkhälsomyndigheten som ska åka skidor.
Citera
2021-02-22, 19:52
Medlem
Madagascars avatar
Stockholm har just uppdaterat. Nya fall 1460. Förra måndagen 1182. Tydlig ökning alltså. Tredje vågen tilltar.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/02/22-februari-dagslage-covid-19/
https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm
Citera
2021-02-22, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Borde man inte jämföra Mars-Mars, med tanke på att Sverige fick viruset från Mars 2020?
Inte om man vill veta dödligheten år 2020.
Citera
2021-02-22, 19:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Stockholm har just uppdaterat. Nya fall 1460. Förra måndagen 1182. Tydlig ökning alltså. Tredje vågen tilltar.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/02/22-februari-dagslage-covid-19/
https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm
Det innebär att landet som helhet rapporterar 4285 nya fall idag. Förra måndagen rapporterades 3485 nya fall. 22% ökning på en vecka.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-new-cases
Citera
2021-02-22, 19:58
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Inte? Nu snurrade du till det.
Jag har förstått för länge sedan att corona gansks lättvindigt sägs vara det som folk dör av, trots att många av dom mer dött av cancer eller hjärt kärl sjukdom.
Ja, de som läser här har nog sedan länge förstått att du fått det för dig, det hör ju så att säga till diagnosen för dummerjöns kombinerat med foliehatt som läst en massa trams på alternativmedia. Vi andra har inga problem att förlita oss på de vetenskapliga metoder som ligger till grund för offentlig statistik.
Citera
2021-02-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Jag håller med dig, jag personligen ser ingen nödvändighet med att klappa igen skidanläggningarna runtom i Sverige. Mitt inlägg var väl inte det mest seriösa kanske.

Problemet är som sagt inte anläggningarna i sig, problematiken är runtom. Jag har själv besökt Åre ett par gånger nu under vintern, säkerheten i backarna är väldigt god. Våra myndigheter förväntade sig att det inte skulle bli lika hårt tryck när all after ski samt klubbar är igenbommade för tillfället, skulle säga att det är tvärtemot vad man hade tänkt sig. Det kalasas oerhört mycket på privat håll på dessa, i alla fall i Åre.

Problemen runtom tror ju jag kommer var än dessa människor som du beskriver befinner sig. Men visst. Jag har också varit i fjällen i år. Före sportloven, helt folktomt. Det var utan att överdriva den coronasäkraste veckan jag haft sedan den här skiten startade (med undantag för när jag själv hade skiten i våras). Det går ganska lätt med lite sunt förnuft.

Jag får liksom känslan av att många som gapar om sportlovsresenärer själva har en massa tillfällen som dom tycker det är ok att glida lite på ”stanna hemma” begreppet. Hur många går inte till sitt lokala ica varje dag tex. Trots att det kanske skulle räcka med en gång varannan vecka om man planerade lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in