2020-04-24, 17:43
Medlem
Tack för att jag hittat en grupp med folk som tänkte på samma sak. Stör mig på att filmen är så nerklippt . Mejlat svt fick svar ifrån svt att dom ej har planer på att sända repris utan bara tog emot önskemålet. Vad exakt är felet? Hur kan det ej finnas någonstans att se denna mini serie? C-more har tv serierna släppta på alla Astrid lindgren tv serie/filmerna? VARFÖR är just denna helt omöjlig att få tag på. Ska man behöva köpa VHS serien på blocket? Snälla kan ingen länka till piratbay eller har någon möjlighet att få tag i denna klassiker? Har någon laddat ner serien ifrån svt play som kan dela med sig?
Citera
2020-04-26, 23:51
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordkatt
Tack för att jag hittat en grupp med folk som tänkte på samma sak. Stör mig på att filmen är så nerklippt . Mejlat svt fick svar ifrån svt att dom ej har planer på att sända repris utan bara tog emot önskemålet. Vad exakt är felet? Hur kan det ej finnas någonstans att se denna mini serie? C-more har tv serierna släppta på alla Astrid lindgren tv serie/filmerna? VARFÖR är just denna helt omöjlig att få tag på. Ska man behöva köpa VHS serien på blocket? Snälla kan ingen länka till piratbay eller har någon möjlighet att få tag i denna klassiker? Har någon laddat ner serien ifrån svt play som kan dela med sig?

Har de verkligen det? Kunde bara hitta Alla vi barn i Bullerbyn när jag kollade. Eller är det så att de övriga filmerna inte är lika nerklippt som Bröderna Lejonhjärta är?
Citera
2020-09-15, 14:54
Medlem
Den långa serieversionen av Ronja rövardotter släppte man på DVD/ Blue Ray. konstigt att inte Bröderna Lejonhjärta gavs ut i serie-versionen också.

För övrigt känns det märkligt att svenska film-makare är så rädda att göra lite längre filmer. Filmen är bara 1 timme och 40 minuter, varför kunde man inte låta den vara iaf 2 timmar? Speciellt när flera bra scener faktiskt valdes bort.
Citera
2021-01-26, 14:25
Medlem
Aries02s avatar
Citat:

Jag har också mailat SVT och fick följande svar:

”Skillnaden i längd mellan film och TV-serie har att göra med för- och eftertexter, plus skillnaden i hastighet mellan bio och TV. Det är alltså inget som "saknas" i filmen gentemot TV-serien.”

Sedan meddelade de bara att de skickat mitt önskemål till reprisavdelningen.

Stämmer detta? Det känns orimligt att eftertexter etc. skulle vara anledning till att serien (enligt imdb) är så pass mycket längre än filmen, eller? Är det någon som kan bekräfta att filmen är nerklippt och att det saknas scener? Kan själv inte minnas att jag överhuvudtaget sett serien men blir så frustrerad över att det möjligen finns vissa scener som man inte får se. Är det verkligen ingen som har den nedladdad? Den är ju helt omöjlig att få tag på!

Förövrigt vill jag att Tomas Alfredson gör sin remake nu...
Citera
2021-02-22, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aries02

”Skillnaden i längd mellan film och TV-serie har att göra med för- och eftertexter, plus skillnaden i hastighet mellan bio och TV. Det är alltså inget som "saknas" i filmen gentemot TV-serien.”

Stämmer detta? Det känns orimligt att eftertexter etc. skulle vara anledning till att serien (enligt imdb) är så pass mycket längre än filmen, eller? Är det någon som kan bekräfta att filmen är nerklippt och att det saknas scener? Kan själv inte minnas att jag överhuvudtaget sett serien men blir så frustrerad över att det möjligen finns vissa scener som man inte får se. Är det verkligen ingen som har den nedladdad? Den är ju helt omöjlig att få tag på!

Förövrigt vill jag att Tomas Alfredson gör sin remake nu...

Nej, det stämmer inte. Filmen är en nedklippt variant av TV-serien. Se på inläggen från Chinisiba och Adeleide. Det finns saker som är med i TV-serien som helt enkelt saknas i filmen, vilket även gör att vissa saker upplevs som lite märkliga och oförklarade (t.ex. hur Jonathan lyckades få tag på en Tengil-dräkt).
Citera
2021-04-29, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torvio
Kan meddela att Barnkanalen visar den nu, och avsnitten kommer också upp på SVT Play.

Avsnitten ligger uppe i 30 dagar, så passa på att ta hem dem med hjälp av svtplay-dl-scriptet, förslagsvis. Hittills har två avsnitts visats.

http://www.svtplay.se/video/1396338/broderna-lejonhjarta/avsnitt-1

http://www.svtplay.se/video/1414447/broderna-lejonhjarta/avsnitt-2

Tyvärr är kvalitén lite si och så, men den är inte sämre än DVD:n med filmen. SF:s DVD:er med Astrid Lindgren-filmer verkar vara mastrade från VHS-band.

Jag vill dock minnas att SVT visat Pippi Långstrump i restaurerade HD-versioner som ser ut som de kunde varit filmade igår. Om dessa finns på bluray vet jag dock inte.

Kan du snälla dela med dig om du lyckades ladda ner avsnitten. Är desperat efter miniserien, svt kommer inte släppa repriser mer enligt deras mejl till mig. Snälla
Citera
2021-04-29, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Nej, det stämmer inte. Filmen är en nedklippt variant av TV-serien. Se på inläggen från Chinisiba och Adeleide. Det finns saker som är med i TV-serien som helt enkelt saknas i filmen, vilket även gör att vissa saker upplevs som lite märkliga och oförklarade (t.ex. hur Jonathan lyckades få tag på en Tengil-dräkt).

Snälla skicka avsnitten om du lyckades ladda ner. Svt kommer inte släppa repris på många år
Citera
2021-04-29, 22:31
Medlem
Citat:
Snälla skicka avsnitten om du lyckades ladda ner. Svt kommer inte släppa repris på många år

Jag lyckades ladda ner, men tog tyvär inte backup av dem så har inte kvar de.
Citera
2021-11-02, 21:28
Medlem
Aries02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Jag lyckades ladda ner, men tog tyvär inte backup av dem så har inte kvar de.

Något nytt angående detta?
Citera
2022-05-11, 10:13
Medlem
Har även jag varit på jakt efter denna enda sedan jag var i 6-7 års åldern och upptäckte att serien var längre än filmen. Trots att jag hade en VHS som spelade in i stort sett allt som rörde sig på rutan lyckades jag aldrig fånga denna.

Jag kontaktade SF's utgivningsavdelning ca. 2012 och frågade om detta, men fick då svaret att ingen förlängd version existerade. När Serien gick i repris på SVT år 2016 satt jag och skrev upp alla skillnader jag kunde hitta, med exakta tidsangivelser och skickade till SF igen. Då kunde de inte neka till att serien var längre, men menade att denna inte är att se som en förlängt version utan en TV-Serie version (fast de själva marknadsfört TV-serie versionen av Ronja Rövardotter som "Den Långa Versionen"). De sa också att de inte hade några planer på att ge ut denna.

Jag har också i omgångar kontaktat SVT och frågat om repriser. Föreslår att fler gör det, för om tillräckligt många gör sin röst hörd kanske de inser att vi vill se den igen. Senast jag kontaktade dem var 2020 och fick då bekräftat att serien inte visats sedan 2016, men fick då svar av en trevlig anställd som svarade att han endast kunde lägga in önskemålet och hoppas, men han drog en trovärdig historia om att han också ville att den skulle gå igen, samt andra Astrid-serier, som Rasmus på Luffen, som inte visats på länge.

När serien gick 2016 och jag skrev ihop min protestlista till SF var jag såklart angelägen om att arkivera serien, men tyvärr visste jag inte hur jag skulle kunna ladda ner filer från SVT (vet det nu, men det är ju inte till någon stor hjälp förrän de visar serien igen), så jag använde ett ganska dåligt skärminspelningsprogramm som kringgick SVT's blank-out, men som också gjorde bilden ryckig. Har fortfarande inspelningen kvar, men den är inte så kul att titta på. Har hoppats på en repris så jag kan göra om och göra rätt, eller att någon annan skulle ha fixat en ordentlig version. Jag är egentligen emot all typ av fildelning, mycket noga med upphovsrätt och sådant och köper alltid om det går och i de fall de inte går sparar jag nästan bara sådant som jag själv spelat in och då bara för privatakrivering, men Bröderna Lejonhjärta är ju ett litet specialfall och därför kan jag länka till min lite ryckiga inspelning. Om inte annat kan vi väl använda den och referera till om vi ska göra ett upprop eller något, kanske kan någon starta en namnlista och skicka till SVT eller SF.

https://mega.nz/file/0f50wSxb#zsoknVWBwhIdmU6hpAedjsS3uk6mjksX7-o8-PsF1zE
Citera
2022-05-11, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aries02

Halvt OffTopic, men filmmaterial anpassat för Europeiska TV-sändningar blir inte längre utav konverteringen, utan kortare, exakt 4% så. Det där felaktiga svaret(utöver lögnen) är symptomatiskt för den snart katastrofala tekniska inkompetensen som brett ut sig hos SVT sedan många år tillbaka, pga inkvotering av inkompetent personal, där faktiska tekniska kunskaper kring arbetsuppgifterna inte längre värderas.

Jag såg för övrigt Lejonhjärta för några år sedan och jag hade koll på att det fanns en längre TV-version, så jag tror faktiskt det var just den längre jag såg när den låg upplagd på SVTPlay sist. Jag minns även att det var något annat jag reagerade på med dom kopiorna som låg uppe, men minns inte vad det var nu.

För tillfället är jag dock mest sugen på att se om dom äldsta filmatiseringarna utav Astrid Lindgrens böcker, i form av följande:

Mästerdetektiven Blomkvist (1947)
Pippi Långstrump (1949)
Mästerdetektiven och Rasmus (1953)
Luffaren och Rasmus (1955)
Rasmus, Pontus och Toker (1956)
Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt (1957)
Alla vi barn i Bullerbyn (1960)

Det är väl dom titlarna som aldrig sänds på SVT längre, och inte finns på CMore eller SF Kids, har börjat letat fatt i kopior på några men är inte klar, och vet inte ens om allt går att få tag i.
Citera
2022-05-11, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter

För tillfället är jag dock mest sugen på att se om dom äldsta filmatiseringarna utav Astrid Lindgrens böcker, i form av följande:

Mästerdetektiven Blomkvist (1947)
Pippi Långstrump (1949)
Mästerdetektiven och Rasmus (1953)
Luffaren och Rasmus (1955)
Rasmus, Pontus och Toker (1956)
Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt (1957)
Alla vi barn i Bullerbyn (1960)

Det är väl dom titlarna som aldrig sänds på SVT längre, och inte finns på CMore eller SF Kids, har börjat letat fatt i kopior på några men är inte klar, och vet inte ens om allt går att få tag i.

Den gamla Pippi kan nog vara knivig att få tag i, men det finns en DVD-låda med Mästerdetektiven Lever Farligt, Mästerdetektiven och Rasmus, Rasmus Pontus och Toker och Luffaren och Rasmus

https://www.ginza.se/product/astrid-lindgren-klassiker/380639/

Den gamla Mästerdetektiven Blomkvist (den första Astrid filmen) har en egen DVD-utgåva som fortfarande går att köpa

https://www.ginza.se/product/masterdetektiven-blomkvist/404389/

och det har minst två gånger släppts DVDer med den gamla Bullerby-serien, som för övrigt var den jag såg som barn på SVT för 20 år sedan, men den visas väl aldrig nu. De som går att köpa nu är två DVD-boxar med alla avsnitt utom 1, som av någon anledning är borta, och de är inte så dyra att köpa heller. Önskas det saknade avsnittet kan jag bistå med det, men endast med en gammal digitalisering av en 20 år gammal VHS inspelad från TV, så kvaliteten är väl inte den bästa.

https://www.ginza.se/product/bara-roligt-i-bullerbyn-box-1/4516/
https://www.ginza.se/product/bara-roligt-i-bullerbyn-box-2/4905/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in