Har även jag varit på jakt efter denna enda sedan jag var i 6-7 års åldern och upptäckte att serien var längre än filmen. Trots att jag hade en VHS som spelade in i stort sett allt som rörde sig på rutan lyckades jag aldrig fånga denna.
Jag kontaktade SF's utgivningsavdelning ca. 2012 och frågade om detta, men fick då svaret att ingen förlängd version existerade. När Serien gick i repris på SVT år 2016 satt jag och skrev upp alla skillnader jag kunde hitta, med exakta tidsangivelser och skickade till SF igen. Då kunde de inte neka till att serien var längre, men menade att denna inte är att se som en förlängt version utan en TV-Serie version (fast de själva marknadsfört TV-serie versionen av Ronja Rövardotter som "Den Långa Versionen"). De sa också att de inte hade några planer på att ge ut denna.
Jag har också i omgångar kontaktat SVT och frågat om repriser. Föreslår att fler gör det, för om tillräckligt många gör sin röst hörd kanske de inser att vi vill se den igen. Senast jag kontaktade dem var 2020 och fick då bekräftat att serien inte visats sedan 2016, men fick då svar av en trevlig anställd som svarade att han endast kunde lägga in önskemålet och hoppas, men han drog en trovärdig historia om att han också ville att den skulle gå igen, samt andra Astrid-serier, som Rasmus på Luffen, som inte visats på länge.
När serien gick 2016 och jag skrev ihop min protestlista till SF var jag såklart angelägen om att arkivera serien, men tyvärr visste jag inte hur jag skulle kunna ladda ner filer från SVT (vet det nu, men det är ju inte till någon stor hjälp förrän de visar serien igen), så jag använde ett ganska dåligt skärminspelningsprogramm som kringgick SVT's blank-out, men som också gjorde bilden ryckig. Har fortfarande inspelningen kvar, men den är inte så kul att titta på. Har hoppats på en repris så jag kan göra om och göra rätt, eller att någon annan skulle ha fixat en ordentlig version. Jag är egentligen emot all typ av fildelning, mycket noga med upphovsrätt och sådant och köper alltid om det går och i de fall de inte går sparar jag nästan bara sådant som jag själv spelat in och då bara för privatakrivering, men Bröderna Lejonhjärta är ju ett litet specialfall och därför kan jag länka till min lite ryckiga inspelning. Om inte annat kan vi väl använda den och referera till om vi ska göra ett upprop eller något, kanske kan någon starta en namnlista och skicka till SVT eller SF.
https://mega.nz/file/0f50wSxb#zsoknVWBwhIdmU6hpAedjsS3uk6mjksX7-o8-PsF1zE