Citat:
Ursprungligen postat av
Sea12
Detta var en ny definition som jag inte tidigare läst eller hört något om. Skulle vilja påstå att den är extremt ovanlig. Kan också säga att jag själv inte alls håller med om den då många många som är odrägliga och/eller är narcissistiska är inte Incels. Bara att lyssna på alla relationshistorier som cirkulerar här på FB.
Men om fler tycker som du, då förstår jag varför diskussionen om Incels är så toxic och okonstruktiv.
Nej, den är inte alls ovanlig och det handlar inte om att "tycka". Det är vetenskap och stämmer in på alla inom incel-rörelsen. Incels har extremt otrygga/störda anknytningsmönster och intimitetsstörningar.
En del med intimitetsstörningar är notoriskt otrogna mot sina partners, bråkar och skapar massa onödig drama, utvecklar olika beroenden, alternativt tenderar att ofta dumpa partners för att sedan direkt ge sig in i nya relationer (pga rädsla för intimitet så saboterar de förhållanden så fort någon kommer för nära).
Incels är däremot mycket mer extrema i deras undvikande anknytningar. De saboterar redan INNAN de ens hinner ge sig in i förhållanden. Så stor är deras "skräck" för intimitet. Så deras odrägliga och arroganta attityder (extrem misogyni bl.a.) är egentligen bara psykologiska försvarsmekanismer från deras sida för att hålla folk på avstånd och aldrig riskera att släppa in någon på livet.
Artikel där en psykoterapeut som arbetar med just incel-patienter förklarar psykologin bakom att vissa utvecklar mentalsjukdomen:
https://www.psychologytoday.com/intl...n-become-incel
Sedan så har du rätt i att inte alla odrägliga narcissister är incels. Däremot så är alla incels odrägliga (covert) narcissister.