2021-02-21, 23:37
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ser att det var 10 civila patruller i Stockholms centrala delar mordkvällen och att dessa ska ha markerats på en karta (som inte finns med i protokollet). Håller annars helt med er- någon jättestor gruppering med folk överallt tror jag definitivt inte på.

Säpo PM talar om 4 (inkl GM) och jag tror det är där det ligger. Om man räknar samman 2 GS/GS tunnelbana, 1 söder om Grand, den långe blonde och Tunnelbanemannen blir det 5 personer som bör ha deltagit i en övervakning av Palme inkl GM.

De båda män LP talar om ligger då utanför detta.

Jag skulle vilja veta vilka som satt i civilpolisbilen (en röd Volvo 244) på Snickarbacken?

Den som radiobil 1170 stötte på med poliskommissarie Anders Pettersson och Mats Eriksson i spetsen.

Och var det samma röda Volvo 244 som passerade Anette Kohut på Sveavägen några minuter senare i full fart?

Den som svängde vänster vid Wennergrens Center ut mot E4:an.
Citera
2021-02-22, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Dt här förhöret med Bengt T Bengtsson kunde ju ha varit intressant med tanke på knarkspaningen men det är så mycket som är censurerat så det är svårt att begripa någonting av förhöret

https://drive.google.com/file/d/1vIpInf-i-eRwVM7yyyTGEyv_yhC9GnWB/view
Förhör med Bengt T Bengtsson

Helt galet, sista 2 sidorna är 100% maskade, tror att jag aldrig sett det, inte ens i en Hollywood-produktion...

Det kan väl inte bli tydligare för svenska folket att vår egna polismyndighet än idag bär till stor del, om inte helt och hållet, ansvar för MOP. Hela kåren skämmer ut sig genom att aktivt med alla möjliga medel mörklägga in i absurdum i strid mot svensk lag.

Vad är grejen liksom, you scratch my back I scratch yours i alla led i mer än 30 år???? Inte ens historiens värsta seriemördare med hundratals döda på sina samveten håller käften så länge?

Det här med aktiv censur/maskning från statliga myndigheter, är det något man kan göra åt genom ex. EU-domstolen? Det snackas idag om parallella samhällen i Sverige, familjer, klaner och gäng som bevisligen köpt eller infiltrerat och kapat rättsväsendet men svensk polis verkar vara det ursprungliga parallella samhällets uppkomst. Dessa gäng och klaner som är kriminella, det är ändå förståeligt, dem är inte "inne" i samhället och som utstötta måste dem ju hitta på skit. Det är inte förståeligt att svensk polis ska gå runt och skjuta vår statsminister i ryggen för att dem är bajsnödiga och sen censurera/mörklägga i mer än 30 år.

Den här Ove P, a.k.a. Föllinge, eller skolkaren, som nu är en het potatis i tråden. Är det han som skjuter stackarn i ryggen i ren entusiasm och nationell stolthet blandat med lite amfetamin eller är han för ung vid tillfället och inte tillräckligt erfaren/professionell och iskall för att vara mördaren?
Citera
2021-02-22, 01:40
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Brevet känns med som ett av alla brev som vill förvilla. Är ju långt efter mordet. Begärdes det ut på något namn?
Jag tror det beställdes ut enligt följande:

Alla tips om, samt förhör med personal och gäster vid restaurang Bohemia i Stockholm.

Sedan har material från den beställningen anlänt portionsvis.

Vi kan i dokumentet se att diarienumret ändrades från D 15587 till HO 15587. Där HO står för ''Övrig nazism och högerextremism.'' Bör då handla om en utpekad person i högerextrem miljö.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-02-22 kl. 01:55.
Citera
2021-02-22, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qoz
Helt galet, sista 2 sidorna är 100% maskade, tror att jag aldrig sett det, inte ens i en Hollywood-produktion...

Det kan väl inte bli tydligare för svenska folket att vår egna polismyndighet än idag bär till stor del, om inte helt och hållet, ansvar för MOP. Hela kåren skämmer ut sig genom att aktivt med alla möjliga medel mörklägga in i absurdum i strid mot svensk lag.

Vad är grejen liksom, you scratch my back I scratch yours i alla led i mer än 30 år???? Inte ens historiens värsta seriemördare med hundratals döda på sina samveten håller käften så länge?

Det här med aktiv censur/maskning från statliga myndigheter, är det något man kan göra åt genom ex. EU-domstolen? Det snackas idag om parallella samhällen i Sverige, familjer, klaner och gäng som bevisligen köpt eller infiltrerat och kapat rättsväsendet men svensk polis verkar vara det ursprungliga parallella samhällets uppkomst. Dessa gäng och klaner som är kriminella, det är ändå förståeligt, dem är inte "inne" i samhället och som utstötta måste dem ju hitta på skit. Det är inte förståeligt att svensk polis ska gå runt och skjuta vår statsminister i ryggen för att dem är bajsnödiga och sen censurera/mörklägga i mer än 30 år.

Den här Ove P, a.k.a. Föllinge, eller skolkaren, som nu är en het potatis i tråden. Är det han som skjuter stackarn i ryggen i ren entusiasm och nationell stolthet blandat med lite amfetamin eller är han för ung vid tillfället och inte tillräckligt erfaren/professionell och iskall för att vara mördaren?
Enligt mig saknas det underlag för att peka ut en gärningsman med namn eller yrkesgrupp. Det som gäller är att hitta GM före Dekorima.

Via ett antal vittnesmål verkar det nu osannolikt att han skulle anlänt till mordplatsen via Tunnelgatans östra sträckning. Så då återstår i praktiken Sveavägen. Där jag sett en obekräftad uppgift om att PU skulle ha uppgifter om runt 700 personer som rört sig där mordkvällen. Mördaren finns någonstans där. Vi är nu framme vid runt en och en halv minut före gärningen. Före dess var det rent utanför Dekorima.

Det handlar alltså om kartläggning av alla de som bevisligen befann sig där. Män med WT, poliser, övervakare och andra.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-02-22 kl. 02:08.
Citera
2021-02-22, 02:13
Medlem
Citat:
Ja utan tvekan. WT-män och övervakning är redan klarlagt. Föllinges agerande väcker frågor, inte minst med det senaste vittnesmålet med kvinnan som säger sig ha sett en polis från Bagarmossen med WT vid Dekorima mordkvällen.

HÖ var alldeles för kategorisk för att vara trovärdig. Han hävdade till och med att ingen av observationerna av WT-män signalementsmässigt kunde kopplas tlll någon annan observation av WT-män. Som vi vet en ren lögn.

DA hade insett problemet. Troligen långt innan han berättade om sina misstankar vid presskonferens 2016.

Så här skrev polisen om vapenregistren, det är möjligt att jag misförstått och att det trots detta är möjligt att få fram registren? Som jag förstår kan man begära ett "överklagbart beslut". Det står på slutet.

Sekretess gäller enligt 18 kap. 16 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL) för uppgift som hänför sig till vapenregister enligt vapenlagen (1996:67), om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan fara för att vapen eller ammunition kommer till brottslig användning.

Sekretess gäller vidare enligt 18 kap. 16 a § OSL hos Polismyndigheten för uppgift i ärende enligt vapenlagen (1996:67), om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan fara för att vapen eller ammunition kommer till brottslig användning. Lag (2014:633).

Begäran om utlämning av uppgifterna, som du önskar, avslås således då det inte står klart att uppgifterna kan lämnas ut utan fara för att vapen eller ammunition kommer till brottslig användning. Sekretessen i bestämmelserna regleras med ett omvänt skaderekvisit, vilket innebär en presumtion för sekretess.

Detta är en tjänstemannaprövning som inte går att överklaga. Önskas ett överklagbart myndighetsbeslut är ni välkommen att ställa förfrågan via brev till Polismyndigheten, Rättsavdelningen, Enheten för rättslig styrning och stöd, Box 12256, 102 26 Stockholm, alternativt via e-post till registrator.kansli@polisen.se. Ange diarienummer A103.140/2021 vid korrespondens.
Ok. Tack för information!

Då innebär det i praktiken att vi inte kommer att få ut de registren.
Citera
2021-02-22, 03:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tema WT-spökisar...

......

WT-männen har inget med MOP att göra och vi vet varför de fanns i närheten timmarna innan MOP. Finns hur mycket som helst om detta avhandlat i den här tråden.
Citera
2021-02-22, 07:30
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Enligt mig saknas det underlag för att peka ut en gärningsman med namn eller yrkesgrupp. Det som gäller är att hitta GM före Dekorima.

Via ett antal vittnesmål verkar det nu osannolikt att han skulle anlänt till mordplatsen via Tunnelgatans östra sträckning. Så då återstår i praktiken Sveavägen. Där jag sett en obekräftad uppgift om att PU skulle ha uppgifter om runt 700 personer som rört sig där mordkvällen. Mördaren finns någonstans där. Vi är nu framme vid runt en och en halv minut före gärningen. Före dess var det rent utanför Dekorima.

Det handlar alltså om kartläggning av alla de som bevisligen befann sig där. Män med WT, poliser, övervakare och andra.

Det här med ribban för olika tvångsmedel för att komma vidare är intressant.

Om chefsåklagaren menade att fanns skäl att anhålla Stig E, kan man ju ägna sig åt följande uppställning:

Stig E Ove P

Varandes vid brottsplatsen Ja Ja, minst i bil någon minut före
Varandes vid Grand Möjligt, men inte visat Ja, i närheten i fordon när bion slutar
Lämnat oriktiga uppgifter Intill visshet Ja
Signalementsöverensstämmelse Viss, ffa YN Viss, ffa LP/AH
Tillgång till vapen Möjligt, men inte visat Definitivt
Personlig kapacitet Tveksamt Högst troligt

Jag sorterar in bägge i samma kategori, ej uteslutna. SE mer trolig som medverkande av något slag i så fall.
Det finns fortfarande hygglig sannolikhet att skytten ännu inte förekommit i tråden.
Citera
2021-02-22, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det ser ut som YN varit uppvaktad av Conny Larsson och även av en duo där båda har korta namn. Claes & Bo?

Jag noterar att Blombergsson & Steude 2018 frågar YN om hon varit uppvaktad av Säpo eller militär. (Det svarar hon att hon inte har.)

Det är tydligen stor skillnad på Säpos intresse för A Hage och Y Nieminen. Men sista generationens PU saknar nog överblick på Säpos intresse.

Sista generationen PU har hittat på ngt eget och inte kollat noga vad som hänt i början med förhör och dyl. Det märkte jag när jag begärde ut förhör 2018. Ville se förhören med Svartenbrandt men Blombergsson svarade att han inte är förhörd och inte hade permission 28/2-86 vilket inte stämmer något av det. Jo det med "inte permission" gör ju... Svartenbrandt var förhörd både då och till sin död och permission behövde han inte ta för han fick gå fritt på Säter just vid mordet. Jag fick sen bevis för det från tidningar för förut visste jag det bara av mig själv och kunde nu efter 10/6-20 begära ut förhör.
Senast redigerad av Cianneli 2021-02-22 kl. 07:48.
Citera
2021-02-22, 17:14
Medlem
Basfaktas avatar
Min fundering just nu om GM:s väg till mordplatsen:

Från västra sidan av Sveavägen söder om Tunnelgatan. Gick över Sveavägen ungefär vid Apelbergsgatan och på östra trottoaren norrut fram till Dekorima. Han kan ha kommit från en bil.

Bevis? Inte ett smack annat än att österifrån inifrån Tunnelgatan verkar högst osannolikt. Från västra sidan mittemot Dekorima finns inte heller någon trovärdig observation precis före mordet.

Plötsligt var GM framför AB. Jag tycker att det talar för att GM kom söderifrån, ställde sig mellan Dekorimas entrédörr och Tunnelgatan (IM:s vittnesmål) och väntade där cirka 30 sekunder.

Enligt min åsikt smart att anlända sent och att komma söderifrån. Gick fram till Dekorima precis innan paret Palme kom dit.

Det jag "inte kommer runt" är Schaeffers vittnesmål om mannen som stegade förbi henne och jag tror att det skedde söder om Dekorima eftersom hon nämner honom. Om han gått norrut norr om Dekorima är han inte värd att nämna. Varför finns inga fler förhör med Schaeffer?

En annan sak är att Tunnelbanemannen stod och spanade söderut. Enligt mig inväntade han GM:s ankomst och sedan följde honom med blicken fram till Dekorima.

För min del söker jag vidare efter vittnesobservationer söder om Dekorima. Det måste finnas fler intressanta.
Citera
2021-02-22, 18:39
Medlem
Citat:
Min fundering just nu om GM:s väg till mordplatsen:

Från västra sidan av Sveavägen söder om Tunnelgatan. Gick över Sveavägen ungefär vid Apelbergsgatan och på östra trottoaren norrut fram till Dekorima. Han kan ha kommit från en bil.

Bevis? Inte ett smack annat än att österifrån inifrån Tunnelgatan verkar högst osannolikt. Från västra sidan mittemot Dekorima finns inte heller någon trovärdig observation precis före mordet.

Plötsligt var GM framför AB. Jag tycker att det talar för att GM kom söderifrån, ställde sig mellan Dekorimas entrédörr och Tunnelgatan (IM:s vittnesmål) och väntade där cirka 30 sekunder.

Enligt min åsikt smart att anlända sent och att komma söderifrån. Gick fram till Dekorima precis innan paret Palme kom dit.

Det jag "inte kommer runt" är Schaeffers vittnesmål om mannen som stegade förbi henne och jag tror att det skedde söder om Dekorima eftersom hon nämner honom. Om han gått norrut norr om Dekorima är han inte värd att nämna. Varför finns inga fler förhör med Schaeffer?

En annan sak är att Tunnelbanemannen stod och spanade söderut. Enligt mig inväntade han GM:s ankomst och sedan följde honom med blicken fram till Dekorima.

För min del söker jag vidare efter vittnesobservationer söder om Dekorima. Det måste finnas fler intressanta.
Allmänt tycker jag att det du och 14thint kommer fram till är högintressant.
Min personliga reflektion är att induktivt och deduktivt går mordet inte att lösa men i Sherlock Holmes anda så är mordet ur ett abduktivt perspektiv löst. Eftersom den mest trolige gärningsmannen när man ser på initiala vittnesmål, dvs SE, inte håller, så blir den logiska lösningen: fanns någon person i närheten av mordet, tidsmässigt och avståndsmässigt, som var beväpnad med något av mordvapen typ? Svar ja, Owe P. Fanns det någon grupp om två till tre personer som övervakade Palme enligt SÄPO som kan knytas till denna person? Svar ja, owes spaningsgrupp. Kan fler personer vara inblandade? Högst troligt, då mordet verkar planerat. Hur högt upp är mordet förankrat? Högt, annars skulle inte ett planerat mord av de här personerna kunna ske. Vem i Sverige vid denna tidpunkt skulle kunna beordra något sådant illegalt? Birger Elmer. Var han i Stockholm? Troligen enligt Rolf Dahlgren. Visste hans H vad det handlade om? Inte nödvändigt då han matats med uppgifter om den galne österrikaren. Vilket vapen användes? Troligen ett hämtat från polisens beslag, ev bror peräs. Vapnet förstördes i så fall våren 86.

Kan jag bevisa det här? Nope, det är ett abdduktivt resonemang och därför ej bevisbart.
Citera
2021-02-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatredremains
Allmänt tycker jag att det du och 14thint kommer fram till är högintressant.
Min personliga reflektion är att induktivt och deduktivt går mordet inte att lösa men i Sherlock Holmes anda så är mordet ur ett abduktivt perspektiv löst. Eftersom den mest trolige gärningsmannen när man ser på initiala vittnesmål, dvs SE, inte håller, så blir den logiska lösningen: fanns någon person i närheten av mordet, tidsmässigt och avståndsmässigt, som var beväpnad med något av mordvapen typ? Svar ja, Owe P. Fanns det någon grupp om två till tre personer som övervakade Palme enligt SÄPO som kan knytas till denna person? Svar ja, owes spaningsgrupp. Kan fler personer vara inblandade? Högst troligt, då mordet verkar planerat. Hur högt upp är mordet förankrat? Högt, annars skulle inte ett planerat mord av de här personerna kunna ske. Vem i Sverige vid denna tidpunkt skulle kunna beordra något sådant illegalt? Birger Elmer. Var han i Stockholm? Troligen enligt Rolf Dahlgren. Visste hans H vad det handlade om? Inte nödvändigt då han matats med uppgifter om den galne österrikaren. Vilket vapen användes? Troligen ett hämtat från polisens beslag, ev bror peräs. Vapnet förstördes i så fall våren 86.

Kan jag bevisa det här? Nope, det är ett abdduktivt resonemang och därför ej bevisbart.

Birger Elmer hade väl sympatier med S ..?
Citera
2021-02-22, 19:42
Medlem
Victor Gunnarsson kanske inte platsar in som gm men han verkar ha varit väldigt speciell.
Verkar också ha varit "översocial" till tusen
Väldigt kunnig på olika språk

https://drive.google.com/file/d/1fyqktHHw0L-bPwU9-jcmv7BFmvvKO5Kr/view
19860315 Christina Gunnardo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här