Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Enligt mig saknas det underlag för att peka ut en gärningsman med namn eller yrkesgrupp. Det som gäller är att hitta GM före Dekorima.
Via ett antal vittnesmål verkar det nu osannolikt att han skulle anlänt till mordplatsen via Tunnelgatans östra sträckning. Så då återstår i praktiken Sveavägen. Där jag sett en obekräftad uppgift om att PU skulle ha uppgifter om runt 700 personer som rört sig där mordkvällen. Mördaren finns någonstans där. Vi är nu framme vid runt en och en halv minut före gärningen. Före dess var det rent utanför Dekorima.
Det handlar alltså om kartläggning av alla de som bevisligen befann sig där. Män med WT, poliser, övervakare och andra.
Det här med ribban för olika tvångsmedel för att komma vidare är intressant.
Om chefsåklagaren menade att fanns skäl att anhålla Stig E, kan man ju ägna sig åt följande uppställning:
Stig E Ove P
Varandes vid brottsplatsen Ja Ja, minst i bil någon minut före
Varandes vid Grand Möjligt, men inte visat Ja, i närheten i fordon när bion slutar
Lämnat oriktiga uppgifter Intill visshet Ja
Signalementsöverensstämmelse Viss, ffa YN Viss, ffa LP/AH
Tillgång till vapen Möjligt, men inte visat Definitivt
Personlig kapacitet Tveksamt Högst troligt
Jag sorterar in bägge i samma kategori, ej uteslutna. SE mer trolig som medverkande av något slag i så fall.
Det finns fortfarande hygglig sannolikhet att skytten ännu inte förekommit i tråden.