Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Det har aldrig varit Esbjörnligans syfte att få köpet hävt, det man har försökt åstadkomma är att få Ebba Busch att betala mer för fastigheten. Det är ekonomisk utpressning med stöd av Expressen man har haft som mål hela tiden.
Men de sitter i en win-win situation hur det än slutar eftersom de kommer åt Esbjörns pengar oavsett om det blir i form av ett arv eller en generalfullmakt. Min gissning är att Pernroth Lüllmaa frontar i detta skede för att det inte ska bli allt för uppenbart vilken roll Majkgård har spelat i detta när Esbjörns testamente med hennes namn plockas fram så småningom.
Men de är lite bittra när denna tomt försvinner från dödsboet redan nu, den hade förmodligen varit värd en hel del mer om ett par år, så de blev snuvade på en del slantar av Esbjörn när han sålde till Ebba. Det är motivet till deras agerande med att försöka pressa fram en ekonomisk uppgörelse där Ebba Busch ska betala mer än vad som avtalats.
Sen måste de ju se till så inte Esbjörn slösar bort sina pengar nu när de inte längre är uppbundna i fastigheten. Han kan ju få för sig att bli slösaktig och givmild helt plötsligt så det gällde att se till att han fick en God man så snabbt som möjligt.
De kommer snart att släppa tvisten som en het potatis och fokusera på att rädda det som räddas kan i stället.
Jag delar inte din uppfattning.
Brorsonen Matz har naturligtvis hela tiden (och vill fortfarande) att fastigheten åter blir Esbjörns. Han trodde att han kommit på ett smart sätt att själv få fastigheten genom sitt avtal med Esbjörn som de skrev för 14 år sedan ungefär. Att Esbjörn skulle få mer pengar har ju aldrig varit intressant för hans del för då skulle han vara tvungen att dela dessa med andra arvingar vid Esbjörns frånfälle. Matz har gissningsvis insett att han är överspelad och utmanövrerad vid det här laget. Han har insett att fastigheten är "körd" för hans del.
Majkgård har, som vi vet, köpt och ärvt flera fastigheter i Marielund. En mer eller mindre allmän känsla i byn är att "...
int ha dä hä gått rätt te hä int.... " samt en mer eller mindre utbred känsla av att Majkgård vill "ta över" Marielund. Det Majkgård vill ha är tomt, mark och hus i Marielund. Utan att veta skulle jag inte bli förvånad ifall det finns något slags testamente där Esbjörn testamenterar fastigheten till Majkgård. Det skulle förklara väldigt mycket även om det är en ren gissning från min sida. Jag tror aldrig vi kommer att få veta om det finns eller fanns något sådant testamente men det är vad jag tror.
Jag tror vidare att man faktiskt precis i början trodde att det skulle kunna gå att nå framgång med att få köpekontraktet ogiltigförklarat men att det rätt snabbt insågs att det inte skulle gå. Plan B (som sjösattes tidigt) går ut på att köra mediadrevet och smutskastningen mot EB för att tvinga henne att backa. Problemet här är att för att nå framgång i media så behöver man ha något att visa upp som kan tolkas och vinklas men det har de misslyckats rätt hårt med. Hade man kunnat visa upp att Esbjörn var/är i alla fall lite skraltig en trappa upp hade man kunnat driva det-är-så-synd-om-honom-tesen i media men nu har man själva lyckats bevisa att Esbjörn är skärpt och helt klar. En värdering på "några fantasimiljarder" för fastigheten skulle också ha kunnat användas men här har man inte kunnat presentera någonting alls. Möjligt att Riksmäklaren var tänkt att snyta fram någon orimlig värdering men det sket ju sig när länken mellan Riksmäklaren och Monika Lüllmaa (hon heter så) blev känd.
Jag tror att man tänkt köra på med plan B (dvs smutskastningen för att få EB att backa) men inte räknat med att alla kopplingar skulle komma fram. Jag tror vidare att man varit lite naiva gentemot EB och trott att hon inte skulle göra så mkt åt saken. Jag tror att man satt för stor tilltro till den här tramsighetsvågen som just nu sköljer genom vår omvärld där vem som helst kan bli kränkt för vad som helst och ingen vågar säga emot för att inte riskera att någon upplever sig sårad och/eller ska tycka illa om en. Men det ska bli intressant att se hur "Klantligan" kommer fortsätta detta. Vid det här laget bör de inse att de varken kommer nå framgång i rätten eller med plan B. Finns det någon plan C?
Du lanserar teorin att de kommer släppa tvisten för att foka på att skinna Esbjörn på pengar. Jag är lite skeptisk vad gäller det sistnämnda. Att "tömma" Esbjörn på pengar tror jag ändå är lättare sagt än gjort. Även med en generalfullmakt. Jag tror det mer ligger åt det konspiratoriska hållet.