2021-02-22, 04:20
Medlem
Madagascars avatar
Sydafrika ser ut att kraftigt ha minskat i nya fall. Den sydafrikanska versionen är kanske inte värre än t ex den brittiska?

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-06-04..latest&country=ZAF~SWE&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=total_cases&pickerSort=desc
Citera
2021-02-22, 04:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Märkligt att överdödligheten avviker mycket mer när man räknar från 1 januari 2020 🤔

Januari 2020: 8 348 dödsfall
Medel för 2015-2019: 8 762
Underdödlighet: - 414 (-5 %)

Februari 2020: 7 541 dödsfall.
Medel för 2015-2019: 7 950
Underdödlighet: - 409 (-5 %)

= Underdödlighet på totalt 823 dödsfall.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/statistik-covid19-avlidna.xlsx

Därefter fortsatte underdödligheten fram till vecka 12 i mars, när pandemin började döda. Så fort dödstalen gick ned på sommaren så gick det inte bara ned igen till normala nivåer, utan strax under det normala.

Från Folkhälsomyndighetens jämförelse av de tre olika måtten som mäter dödligheten:

Samtliga månader med en hög överdödlighet 2020:

April: 10 555 dödsfall
Överdödlighet: 2 920 (+38 %)

Maj: 8 921 dödsfall
Överdödlighet: 1 706 (+24 %)

Juni: 7 440 dödsfall
Överdödlighet: 703 (+10 %)

November: 8 220 dödsfall
Överdödlighet: 837 (+ 11 %)

December: 10 187
Överdödlighet: 2 073 (+ 26 %)

= 8 239 fler dödsfall än vanligt bara under dessa 5 månader.

Så under dessa månader visar alltså samma överdödlighetsmått på dödstal som är drygt 1 000 högre än om man inkluderar samtliga månader från och med 1 januari. Och stämmer bättre överens med övriga mått.

Och om man jämför från vecka 12 - Vecka 50:

Totalt 2020: 98 124 dödsfall (preliminär än)

Snitt 2015-2019: 90 962

Överdödlighet 2020 om man mäter från 1 januari - 31 december:
7 162

Folkhälsomyndigheten 31 December:
9 816 dödsfall

Socialstyrelsen 31 december:
9 344 dödsfall

Men självklart går vi efter det enda måttet som avviker med ett par tusen dödsfall. Som samtidigt stämmer rätt väl överens med övriga två mått från vecka 12.

”Jämförelse av 3 olika mått”
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/jamforelse-av-olika-matt-pa-covid-19-dodsfall.pdf
Intressant.

Jag är intresserad av vad överdödligheten är för året v12 2020 till v11 2021.
Citera
2021-02-22, 05:34
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej men det är ju det som projiceras från myndigheternas sida. Många av de som som sägs ha dött i av med corona har dött av lunginflammation som vissa idag kallar Covid19 nuförtiden. Många säker a bakteriell lunginflammation, vilket är lite fail av ovetenskapen.

Vårdapparaterna skulle inte översvämmats av patienter om bättre förebyggande vård förekommit och överdriven respiratoranvöndning inte förordats.
Jag tror att du likhet med många andra här inte förstår att en död i samband med sjukdom certifieras enligt en orsakskedja. Det är inte speciellt ovanligt att en patient avlider av en sekundär bakteriell lunginflammation orsakad av COVID-19. Eller sepsis. Eller akut njursvikt.

Den medicinska klassificeringen av en död blir således aldrig COVID-19 (att det finns en och annan läkare som faktiskt plitar dit COVID-19 av misstag låter jag vara osagt).

Det upprörande är personer som har för avsikt att medelst desinformation inbilla någon att antalet personer som avlidit till följd av komplikationer orsakade av COVID-19 är överdrivet.
Citera
2021-02-22, 06:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
När jag lämnar blod i Stockholm är det svårt att se att någon typisk grupp saknas, men det kan ju se annorlunda ut på andra platser. Det är inte så att man tänker
Oj, här var få med utländsk bakgrund.
Oj, vad gamla alla är.
Oj, vad unga alla är.
Oj, vad mycket kvinnor det är.
Oj, varför finns det inga kvinnor här.

Jag kan ju inte påstå att det är ett precist snitt av befolkningen, men det är inte direkt någon snedfördelning som märks.

Låter lugnade borde inte lyssnat på alla rykten. Nu förstår jag att gängen mangrant kommer in och fyller på efter att de med skjutningar tömt blodbanken. Och de blödarsjukas släktingar står i först i kön för de vet ju att de är de som mot bättre vetande spridit sin gener. Förlåt för OT.

Med risken att smittas med corona på tappstället eller överföra corona med blodet hur är det men det egentligen? Lämnar prover regelbundet och på dessa ställen håller man andan när man går in och andas inte igen förrän man kommit ut.
Citera
2021-02-22, 06:42
Medlem
Returpappers avatar
Covid-19 skördar många indirekta offer. Att en utebliven prostatacanceroperation tog ett liv för att det blev för lång väntan, det finns inte i statistiken.
När dödsfallet inträffar är inte heller självklart, tidsspann på 20 år är rimligt. God och lyckad operation patienten lever i 20 år efter det. Försenad operation, cancern återkommer och patienten dör inom 5 år. Eller i värsta fallet dör patienten inom ett år på grund av i utebliven operation.

Få in det perspektivet i era fåniga överdödlighets beräkningar.
Citera
2021-02-22, 06:53
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Win-win. Fascinerande men bara i israel.

Fantastiskt vad heter sprutan "Conny"? Eller "Connie" speciellt för henne. Man undrar varför inte MC Donalds börjat med det En "Bigg MC meny samt en "MC Covid" som side order. Kunde kanske övertyg många unga.
Citera
2021-02-22, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ finns statistik för underliggande sjukdomar hos covidpatienter på IVA, och även om extrem fetma tas upp så är det bara en minoritet av patienterna som lider av detta. I gruppen kvinnor 20-39 finns flest, 19 %, men i den stora gruppen män 60-79 bara 4 %. Tyvärr sägs inte vilket BMI som motsvarar "extrem fetma".

Extrem fetma betyder ett BMI över 40. För att visualisera - en man på 183 cm och väger 140 kg har svår fetma.
Citera
2021-02-22, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror att du likhet med många andra här inte förstår att en död i samband med sjukdom certifieras enligt en orsakskedja. Det är inte speciellt ovanligt att en patient avlider av en sekundär bakteriell lunginflammation orsakad av COVID-19. Eller sepsis. Eller akut njursvikt.

Den medicinska klassificeringen av en död blir således aldrig COVID-19 (att det finns en och annan läkare som faktiskt plitar dit COVID-19 av misstag låter jag vara osagt).

Det upprörande är personer som har för avsikt att medelst desinformation inbilla någon att antalet personer som avlidit till följd av komplikationer orsakade av COVID-19 är överdrivet.
Jag förstår men kan du eller någon läkare obducent eller patolog alltid till 100% säga att någon dött på grund av en corona infektion? Nej det kan ni inte. Speciellt inte om patienten redan varit svårt sjuk i t..e.x. Cancer så jag tycker det är mer upprörande att ni och andra upprätthålla höga coronadödssiffror på grund av det.
Citera
2021-02-22, 09:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ finns statistik för underliggande sjukdomar hos covidpatienter på IVA, och även om extrem fetma tas upp så är det bara en minoritet av patienterna som lider av detta. I gruppen kvinnor 20-39 finns flest, 19 %, men i den stora gruppen män 60-79 bara 4 %. Tyvärr sägs inte vilket BMI som motsvarar "extrem fetma".

Jag tror (men vet inte), att det inte är lättare att insjukna om man har extrem fetma. Det sitter inte där, utan OM man placerad i respirator så är sannolikheten att överleva mindre, för att det är svårare att ventilera lungorna ända ner i spetsarna, då allt fettet trycker till dem (även i vanliga fall). Hela den stora, tunga kroppen blir också mer svårhanterlig.
Citera
2021-02-22, 09:24
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Enkel googling, Extrem fetma >40 https://lakemedelsboken.se/kapitel/nutrition/fetma.html

Vad är mitt BMI?

https://www.itrim.se/viktminskning/bmi-kalkylatorn?gclid=EAIaIQobChMI4930hIj97gIVtEeRBR21 BwZaEAAYASAAEgLOtPD_BwE
Citera
2021-02-22, 09:39
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag förstår men kan du eller någon läkare obducent eller patolog alltid till 100% säga att någon dött på grund av en corona infektion? Nej det kan ni inte. Speciellt inte om patienten redan varit svårt sjuk i t..e.x. Cancer så jag tycker det är mer upprörande att ni och andra upprätthålla höga coronadödssiffror på grund av det.

Enligt principen att det sist tillkommande belastning för kroppen är det som får kroppen att tippa över kanten, så blir det covid-19 som orsak till döden.

Den principen har funnits hur länge som helst och inga envisa troll kan ändra på det.
Citera
2021-02-22, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Enligt principen att det sist tillkommande belastning för kroppen är det som får kroppen att tippa över kanten, så blir det covid-19 som orsak till döden.

Den principen har funnits hur länge som helst
Har du källa på det? Lite som om man får Acne en vecka innan man dör så dog man av Acne..
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-02-22 kl. 10:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in