• 1
  • 2
2021-02-21, 23:07
Medlem
Vi håller på att gå igenom an skilsmässa och jag boor inte hemma. Vi har två barn och bostadsrätt gemensamt.

Det jag är nyfiken på är vad jag ska betala för räkningar och hur stor del av dom om jag inte bor i hemmet.
(detta är givetvis temporär lösning tills hon flyttar ut och vi kan sälja)

Lån är jag ju med på att jag ska betala 50% men hur är det med avgift till förening, el, bredband, hemförsäkring med mera?

Jag vill inte veta vad ni tycker är rimligt jag vill veta vad jag är skyldig att betala enligt lag.
På pappret är vi fortfarande gifta och har nu prövotid på 6 månader (eftersom vi har barn ihop så går inte skilsmässan igenom direkt)

Tack på förhand alla läsare
Citera
2021-02-21, 23:14
Medlem
Du bör prata med en advokat om det.

En lekmannagissning är att ni är solidariskt ansvariga tills ni är skilda. Vägrar ni båda betala så lägggs skulden till ert hushål när ni delar på pengarna.

Så du kan bli tvungen att betala allt om hon inte kan.
Citera
2021-02-21, 23:20
Medlem
Ni får sälja lägenheten, om inte en av er vill lösa ut den andre och bo kvar.

Var och en sköter sina räkningar och omkostnader.
Sen är det barnen som ni måste lösa för deras skull.

Har ni delad vårdnad?
Ska ni ha barnen varannan vecka?
Om en av er har barnen bara på helger är det underhållsbidrag som en av er betalar.

Jag blir perplex över rubriken.
Hyra och avgifter för ex-fru....?
Citera
2021-02-22, 05:26
Medlem
Onanikrems avatar
Halva avgiften till bostadsrättsföreningen är rimligt då du står som delägare, kan hon inte betala sin hälft åker du på hela. Kommer ni inte överens får ni sälja den innan skilsmässan går igenom, . Försäkringen kan vara bra att ha, gör ett övervägande. Bredband och diverse tv-tjänster sägs upp om inte frugan betalar dem själv.
Senast redigerad av Onanikrem 2021-02-22 kl. 05:29.
Citera
2021-02-22, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Du bör prata med en advokat om det.

En lekmannagissning är att ni är solidariskt ansvariga tills ni är skilda. Vägrar ni båda betala så lägggs skulden till ert hushål när ni delar på pengarna.

Så du kan bli tvungen att betala allt om hon inte kan.

En av de sämsta sakerna man kan göra är att blanda in jurister.
En jurist kostar från 1500 kr i timmen o uppåt.
Det blir inte mycket kvar att dela på om ni skall ha var sin sådan som skall dela upp era saker åt er.
Går det till tingsrätten så pratar vi säker 100 000 kr o uppåt.

Det ni kan göra är att skaffa värdering på bostadsrätten o sedan dela efter det.
I samförstånd dela upp bohaget.
Försök hålla en vänlig ton o var inte för gniden. Är det värt o spara 3000 kr på den fina soffan om jurister måste bli inblandade? I slutändan kostar det kanske 15000 kr o dela upp soffjäveln.
Citera
2021-02-22, 06:46
Medlem
Halva avgiften måste du betala. Resten säger du upp så får den kvarboende ordna egna avtal med de olika bolagen om hen vill ha kvar tjänsterna. Inte svårare än så.

Ni kan bodela allt och avsluta trots prövotiden, förutsatt att ni är överens.
Citera
2021-02-22, 07:08
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyvingen
Vi håller på att gå igenom an skilsmässa och jag boor inte hemma. Vi har två barn och bostadsrätt gemensamt.

Det jag är nyfiken på är vad jag ska betala för räkningar och hur stor del av dom om jag inte bor i hemmet.
(detta är givetvis temporär lösning tills hon flyttar ut och vi kan sälja)

Lån är jag ju med på att jag ska betala 50% men hur är det med avgift till förening, el, bredband, hemförsäkring med mera?

Jag vill inte veta vad ni tycker är rimligt jag vill veta vad jag är skyldig att betala enligt lag.
På pappret är vi fortfarande gifta och har nu prövotid på 6 månader (eftersom vi har barn ihop så går inte skilsmässan igenom direkt)

Tack på förhand alla läsare

Vad säger pappret?
Vilket datum är det som gäller för felande av era tillgångar?

Fram till det datumet spelar det ingen roll... Då är det ju ändå era gemensamma pengar.
Citera
2021-02-22, 08:18
Medlem
Jag betalde min del av lånet och halva ďelen till bostadrättföreningen. Det tycker jag är rimligt.
Citera
2021-02-22, 08:36
Medlem
Blanda inte in jurister. Har hon tagit största ansvaret för barnen? Har det påverkat hennes karriär och löneutveckling?

Ni har 6 mån prövotid det betyder att barnen är
unga. Tycker ni ska ha som mål att båda föräldrarna ska ha en ungefärlig lika standard.
Skit i vem som betalar mest så länge ungarna bor hemma.

Att bara räkna hur litet du laglig måste betala
är småsint och skapar bara förlorare inklusive
ungarna. Sätt ungarnas välbefinnande först, de kommer ni må bäst av.
Citera
2021-02-22, 08:42
Medlem
Håller med om att avgiften till bostadsrättsförening får jag dela hälften och bostadslånet.

Men som ni säger känns det ju konstigt tt jag ska betala el, bredband, tv tjänster med mera.

Nu är det ju så att vi inte alls är överens och hon blir troligtvis svår att få ut ur lägenheten.
Så just nu är min plan att bara betala så lite som jag måste så hon inser att hon inte har råd att bo kvar och vi måste sälja lägenheten (Vet att det kan låta drygt men jag själv bor i en klädkammare just nu och har inte råd att skaffa lägenhet för att jag betalar det mesta av räkningarna för bostaden jag inte bor i).

Men jag skulle vilja veta vad jag rent juridiskt är skyldig att betala, kan man få hjälp med sånt nån stans utan skyhöga juristkostnader?
Citera
2021-02-22, 09:00
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyvingen
Håller med om att avgiften till bostadsrättsförening får jag dela hälften och bostadslånet.

Men som ni säger känns det ju konstigt tt jag ska betala el, bredband, tv tjänster med mera.

Nu är det ju så att vi inte alls är överens och hon blir troligtvis svår att få ut ur lägenheten.
Så just nu är min plan att bara betala så lite som jag måste så hon inser att hon inte har råd att bo kvar och vi måste sälja lägenheten (Vet att det kan låta drygt men jag själv bor i en klädkammare just nu och har inte råd att skaffa lägenhet för att jag betalar det mesta av räkningarna för bostaden jag inte bor i).

Men jag skulle vilja veta vad jag rent juridiskt är skyldig att betala, kan man få hjälp med sånt nån stans utan skyhöga juristkostnader?

Som sagt, vad säger pappret?
När delas era ekonomier?
Citera
2021-02-22, 10:28
Medlem
Nu så kanske jag ljuger men har för mig att man efter x tid har rätt att begära hyra för bostaden ifall du själv inte bor där. Dessutom kan hon inte sparka ut dig från ditt eget hem. Om elen osv är i ditt namn kan du ju säga upp den också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in