2021-02-21, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Om det finns en kraft och en motkraft som tar ut den så att summan så att säga blir noll och jag inget känner då är det ingen rekyl enligt mig. Jag pratar främst om upplevelsen samt effekt och att det skiljer mellan fjäder, krut och pcp-vapen. Åter igen så upplevs fjäder på ett helt annat sätt än ett krutvapen.
Då borde du kanske vara tydligare med att du refererar till upplevd rekyl? En pipvikt eller rekylbroms minskar ju endast den upplevda rekylen, inte den verkliga.

Och visst känns luft- och krutvapen olika. Själv tycker jag att ett licensfritt luftgevär känns obehagligt jämfört med ett krutladdat gevär. Det senare skakar inte vid avtrycket, det gör luftgeväret.
Citera
2021-02-21, 00:44
Medlem
lfhs avatar
Varierande kvalitet i fysikforumet såhär på lördagskvällen, minst sagt. Kraft och motkrafter ska Newton stämmer såklart men när vi skjuter iväg något så laddar vi kulan med en viss energi mätt i joule inte kraft mätt i Newton. Dvs två olika skjutmekanismer skulle kunna åstadkomma samma joule med olika krafter, jag antar att den upplevda rekylen är kopplad till kraften och inte energin.

Om kraften som läggs på kulan sker under hela pipans längd så krävs det mindre kraft (men utspritt över längre tid) och jag antar att rekylen känns mindre jämfört med om man har en väldigt kort kraftimpuls just i börja.

Jag antar att det är den skillnaden som chimichurri upplevet när han skjuter, men saknar fysisk kompetens för att förklara utan att det blir väldigt fel.
Citera
2021-02-21, 00:50
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Då borde du kanske vara tydligare med att du refererar till upplevd rekyl? En pipvikt eller rekylbroms minskar ju endast den upplevda rekylen, inte den verkliga.

Och visst känns luft- och krutvapen olika. Själv tycker jag att ett licensfritt luftgevär känns obehagligt jämfört med ett krutladdat gevär. Det senare skakar inte vid avtrycket, det gör luftgeväret.

Rekyl för mig är en omvänd kraft som går åt andra hållet kontra kulan. En mynningsbroms fördelar en hel del av kraften åt sidan istället och då upplever man mycket mindre rekyl. Energin är inte mindre men rekylen är det enligt mig och min upplevelse. Rekylen är för mig hurvida jag känner kraften mot axeln eller kroppen. Dvs tillbakastudsning.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------------

Energi (kraft) varmed rekylerande del av ett eldvapen drives bakåt vid skottlossningen.

[jfr d. rekylfri] om eldvapen: som kännetecknas därav att vid skottlossning en del av krutgasen strömmar ut bakåt ur vapnet genom särskilda öppningar o. att skottlossningen därigenom kan ske utan (nämnvärd) rekyl.

"1) skjutk. den bakåtriktade, hastiga rörelse hos ett eldvapen (l. en del därav), som uppkommer vid avlossandet av ett skott ss. En följd av krutgasens tryck mot stötbottnen, återstudsninsig tillbaka, dels om den stöt som en skytt vilken vid skjutning stöder eg, tillbakastudsning; äv. dels (mera tillf.) om (längden av) den sträcka som vapnet (l. en del därav) flyttar gevär mot kroppen (axeln). En följd av gevärets rekyl."
Citera
2021-02-21, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
??? Det var ju inte frågan... Varför är du ens i detta forum?

Men okej. Så om du har ett luftvapen som skjuter iväg en projektil på 10 ton med 10km/sek så blir det ingen rekyl?
Självklart inte, vad gör du själv här? Tror du att en luftgitarr på hundra decibel väger hundra kilo också?
Citera
2021-02-21, 07:47
Medlem
Citat:
Rekyl för mig är en omvänd kraft som går åt andra hållet kontra kulan. En mynningsbroms fördelar en hel del av kraften åt sidan istället och då upplever man mycket mindre rekyl. Energin är inte mindre men rekylen är det enligt mig och min upplevelse. Rekylen är för mig hurvida jag känner kraften mot axeln eller kroppen. Dvs tillbakastudsning.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------------

Energi (kraft) varmed rekylerande del av ett eldvapen drives bakåt vid skottlossningen.

[jfr d. rekylfri] om eldvapen: som kännetecknas därav att vid skottlossning en del av krutgasen strömmar ut bakåt ur vapnet genom särskilda öppningar o. att skottlossningen därigenom kan ske utan (nämnvärd) rekyl.

"1) skjutk. den bakåtriktade, hastiga rörelse hos ett eldvapen (l. en del därav), som uppkommer vid avlossandet av ett skott ss. En följd av krutgasens tryck mot stötbottnen, återstudsninsig tillbaka, dels om den stöt som en skytt vilken vid skjutning stöder eg, tillbakastudsning; äv. dels (mera tillf.) om (längden av) den sträcka som vapnet (l. en del därav) flyttar gevär mot kroppen (axeln). En följd av gevärets rekyl."
Det handlar även om vapnets vikt. Man upplever avsevärt mer rekyl med en kortpipig revolver jämfört med en långpipig. Ju mer massa som tar upp rekyl, desto mindre rekyl kommer den som håller vapnet uppleva.
Citera
2021-02-21, 10:37
Medlem
Citat:
Vad dillar du om?

Jag frågade: Jag undrar om ett luftvapen har en rekyl motsvarande kraften hos den projektil den skjuter iväg.

Du svarade: Det finns en liten minimal rekyl. Känns knappt.

Kul att du inte pratar med "slan" men svarar gång på gång idiot!

Frågan är felställd. Kraft är inte något som varken kulan eller gevär "har". Kraft är något som verkar på föremål.

Det rekylerande geväret har samma rörelsemängdsmoment som kulan enligt Newtons lagar.

Rörelseenergin är däremot inte densamma. Kulans rörelseenergi är väldigt mycket större än det rekylerade gevärets.
Citera
2021-02-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Frågan är felställd. Kraft är inte något som varken kulan eller gevär "har". Kraft är något som verkar på föremål.

Det rekylerande geväret har samma rörelsemängdsmoment som kulan enligt Newtons lagar.

Rörelseenergin är däremot inte densamma. Kulans rörelseenergi är väldigt mycket större än det rekylerade gevärets.

Va?

Varför är den större? Om något trycks framåt så blir det motsvarande kraft åt andra hållet.. Newtons tredje lag.....

Trodde nivån var högre i detta forum.

Testa fråga på google: does airguns have recoil?

Första länken som föreslås: https://www.airguninsight.com/do-air-guns-have-recoil/#:~:text=Yes%2C%20air%20guns%20do%20have,but%20not %20nearly%20as%20much.

Har du någon länk som säger luft/fjäder-etc-vapen inte har rekyl?

Lycka till
Senast redigerad av shagmaster 2021-02-21 kl. 18:44.
Citera
2021-02-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity
Självklart inte, vad gör du själv här? Tror du att en luftgitarr på hundra decibel väger hundra kilo också?

Jag är här för att jag hoppas vi kan nå konsensus som även virrpannor som du förstår.

Dock lär det inte hända................
Senast redigerad av shagmaster 2021-02-21 kl. 19:07.
Citera
2021-02-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det handlar även om vapnets vikt. Man upplever avsevärt mer rekyl med en kortpipig revolver jämfört med en långpipig. Ju mer massa som tar upp rekyl, desto mindre rekyl kommer den som håller vapnet uppleva.

Dock gäller diskussionen inte UPPLEVD rekyl. Vi är trots allt i vetenskapsforumet.... Vi pratar om luft/fjäder-vapen HAR rekyl då många verkar tro att de inte har det.

Upplevd rekyl kan minskas precis lika väl på krutvapen........
Senast redigerad av shagmaster 2021-02-21 kl. 18:55.
Citera
2021-02-21, 19:03
Medlem
Citat:

WOW, du förstår verkligen inte?! Jag har försökt linda in det så du inte ska framstå som en total idiot men okej.... Jag har försökt ge dig en utväg så du kan läsa på men du klarar inte ens förstå det.

Med "rekylfritt" i texten ovan menas vapnets rekyl på personen som avfyrar det!!!!

Ett "rekylfritt" vapen typ GRG M86 nyttjar luftmotståndet bakom det öppna "geväret" för att accelerera sin projektil framåt.

Testa ställ dig bakom en GRG M86 (Carl Gustav Recoilless Rifle) och återkom om det var rekylfritt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Gustaf_8.4cm_recoilless_rifle
Senast redigerad av shagmaster 2021-02-21 kl. 19:06.
Citera
2021-02-21, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire

Nej

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kraft

Citat:
Kraft är inom fysiken en abstraktion för att förklara och beskriva orsaken till förändringar i ett systems rörelser.[1] I sin nutida mening infördes kraftbegreppet av Isaac Newton. Inom den klassiska fysiken förklarar Newtons tre rörelselagar kroppars rörelse under inverkan av krafter och dessa tre lagar kan sägas definiera krafter som verkar på ett system. De tre lagarna är:

En kropp som inte påverkas av yttre krafter förblir i sitt tillstånd av vila eller likformig, rätlinjig rörelse
Ändringen per tidsenhet av en kropps rörelsemängd är proportionell mot den verkande kraften och ligger i dennas riktning
Mot varje kraft svarar en annan lika stor och motsatt riktad kraft, så att de ömsesidigt mellan två kroppar verkande krafterna alltid är lika stora och motsatt riktade

Vi kan därmed konstatera att du har fel....

Kraft är ett mått på ett objekts massa och hastighet kontra andra objekt.

(ungefär... jag är ingen fysiker men jag förstår grunderna......)
Senast redigerad av shagmaster 2021-02-21 kl. 19:26.
Citera
2021-02-21, 21:26
Medlem
Citat:
Va?

Varför är den större? Om något trycks framåt så blir det motsvarande kraft åt andra hållet.. Newtons tredje lag.....

Trodde nivån var högre i detta forum.

Testa fråga på google: does airguns have recoil?

Första länken som föreslås: https://www.airguninsight.com/do-air-guns-have-recoil/#:~:text=Yes%2C%20air%20guns%20do%20have,but%20not %20nearly%20as%20much.

Har du någon länk som säger luft/fjäder-etc-vapen inte har rekyl?

...hur lärde sig tolkarna?
a bullet fired from an M16 rifle (5.56x45mm) has approximately 1763 joules of kinetic energy as it leaves the muzzle, but the recoil energy of the gun is less than 7 joules.
Lycka till

Nivån är uppenbarligen ganska låg.

Du verkar inte förstå att kraft, rörelsemängd och rörelseenergi inte är utbytbara begrepp.

Newtons tredje lag säger definitivt inte att rörelseenergin blir densamma eftersom rörelseenergin är proportionell mot kvadraten på hastigheten.

Ta ett enkelt exempel där man har en ihoptryck fjäder mellan två objekt och sedan frigör spärren som gör att fjäderna kan expandera. Ett av föremålen väger ett kilo och det andra två kilo.

Enligt Newtons lag om rörelsemängdens bevarande kommer föremålet som väger ett kilo att få en hastighet som är dubbelt så stor som föremålet som väger två kilo. Det innebär att det får en rörelseenergi som är dubbelt gånger så stor som det tyngre föremålet trots att det bara väger hälften så mycket.

Både rörelsemängd och energi skall bevaras men energi är en skalär storhet och inte en vektoriell storhet som rörelsemängd. Det bryter alltså inte mot någon lag att geväret och kulan får olika rörelsenergi.

Eftersom du helt uppenbart lider av en rätt stor Dunning-Kruger effekt och nog inte ens kan följa mitt resonemang kompletterar jag med att citera Wikipedia:

Citat:
...
For example, a bullet fired from an M16 rifle (5.56x45mm) has approximately 1763 joules of kinetic energy as it leaves the muzzle, but the recoil energy of the gun is less than 7 joules. Despite this imbalance, energy is still conserved because the total energy in the system before firing (the chemical energy stored in the propellant) is equal to the total energy after firing (the kinetic energy of the recoiling firearm, plus the kinetic energy of the bullet and other ejecta, plus the heat energy from the explosion). In order to work out the distribution of kinetic energy between the firearm and the bullet, it is necessary to use the law of conservation of momentum in combination with the law of conservation of energy.
...
https://en.wikipedia.org/wiki/Recoil

Nu kan du vara tyst och fundera ett slag...eller genast ge dig in och rätta Wikipedia....

edit: rättat hjärsläppet där jag kallade rörelsemängd för rörelsemängdsmoment.
Senast redigerad av GooksInTheWire 2021-02-21 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in