2021-02-21, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har funkat på min förra surfplatta i varje fall, kan testa med någon äldre mobil om de fortfarande går att starta.
Är det Android? För tror att det snarare är mjukvaran än hårdvaran som gör det.
Citera
2021-02-21, 16:31
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shreksmorsa
Är det Android? För tror att det snarare är mjukvaran än hårdvaran som gör det.
Visserligen men det verkar funka till iOS också såg jag https://youtu.be/A1nEm7FZOvs
Vilken iPhone är det?
Citera
2021-02-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Visserligen men det verkar funka till iOS också såg jag https://youtu.be/A1nEm7FZOvs
Vilken iPhone är det?
Ah! Fast jag behöver ändå desktopversionen av Office, samt dito av webbläsare...
Citera
2021-02-21, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
"Riktig" dator som i sprojtans ny i kartong från dataaffären för uppåt 10 000? Annars betalar första lönen en redigt bra kvalitetsdator om du letar begagnat. Frågan är om du inte ändå ska ta ditt livs första och förhoppningsvis sista sms-lån i just det här läget. Eller fråga släkten lite snällt? Är du van att leva på makaroner och blodpudding och inte unna dig någonting kan du ju betala tillbaks direkt den 25:e Mars och sedan är du ikapp med ekonomin.

Du tänker lite fel där. Datorer är elektronikskrot och det är inte alls säkert att IT-företagen beställer en hel container ut till företaget om de ska byta ut några datorer. Isf kör de nog iväg dem till ÅVC direkt istället.

Det sistnämnda kan jag bekräfta. På alla företag som jag har jobbat på har datorer som ska slängas hanterats på ett sådant sätt. Utöver detta har även hårddisken tagits ut och förstörts. Gissar att tanken på att leta utanför företag kommer från USA, har sett en del Youtube-klipp där detta förekommer.
Citera
2021-02-21, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Det sistnämnda kan jag bekräfta. På alla företag som jag har jobbat på har datorer som ska slängas hanterats på ett sådant sätt. Utöver detta har även hårddisken tagits ut och förstörts. Gissar att tanken på att leta utanför företag kommer från USA, har sett en del Youtube-klipp där detta förekommer.
Ajdå. Jag minns när jag i gymnasieåldern sommarjobbade på en industrifabrik. Såg att det låg säkert tiotals skärmar, datorer, tangentbord etc utanför en container. Bara fylldes på och fylldes på. Dessvärre hade jag redan en egen då, och det var både långt härifrån och länge sedan.
Citera
2021-02-21, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shreksmorsa
Ajdå. Jag minns när jag i gymnasieåldern sommarjobbade på en industrifabrik. Såg att det låg säkert tiotals skärmar, datorer, tangentbord etc utanför en container. Bara fylldes på och fylldes på. Dessvärre hade jag redan en egen då, och det var både långt härifrån och länge sedan.

Du har nog bättre framgång att leta på en soptipp skulle jag tro. Dessa brukar för det mesta vara övervakade och jag vet inte hur vänligt inställda de är till att ta med sig saker men det kan ju vara värt att ta en sväng förbi imorgon. Sist jag slängde elektronikskrot så såg jag flertalet datorer i containern.
Citera
2021-02-21, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Du har nog bättre framgång att leta på en soptipp skulle jag tro. Dessa brukar för det mesta vara övervakade och jag vet inte hur vänligt inställda de är till att ta med sig saker men det kan ju vara värt att ta en sväng förbi imorgon. Sist jag slängde elektronikskrot så såg jag flertalet datorer i containern.

De brukar inte vara ett dugg vänligt inställda till det. Tvärtom brukar det bli gnäll och tillsägelser om att man inte får ta med något alls... Om man grabbar tag i en eller flera laptops som ser hela ut (försök få med laddaren också) och bara morrar psykopatiskt, gör en svepande gest med pekfingret över halsen och går därifrån med dem i famnen när de kommer springande och skäller på en kanske de låter en vara och komma undan med "stöldgodset"... Men tjafsa kommer de garanterat att göra om de ser dig ta med något.
Citera
2021-02-21, 21:50
Medlem
Citat:
De brukar inte vara ett dugg vänligt inställda till det. Tvärtom brukar det bli gnäll och tillsägelser om att man inte får ta med något alls... Om man grabbar tag i en eller flera laptops som ser hela ut (försök få med laddaren också) och bara morrar psykopatiskt, gör en svepande gest med pekfingret över halsen och går därifrån med dem i famnen när de kommer springande och skäller på en kanske de låter en vara och komma undan med "stöldgodset"... Men tjafsa kommer de garanterat att göra om de ser dig ta med något.
Hahaha! Jag tror jag kanske får passa då... jag har inte riktigt psychobeteendet redo.
Citera
2021-02-21, 21:58
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:

Det har mest att göra med att de inte kan ta ansvar för prylarna och skulle det du snor plötsligt explodera (eller nåt, en vass kant du råkar skära dig på) så är de ansvariga.

Blir så avundsjuk när man ser utlänningar bara kunna gå till nån återvinningscentral och hitta fina retrodatorer mm. Känns inte direkt miljövänligt att sååå mycket måste gå till spillo här i Sverige.

Men... här kanske? https://www.dn.se/sthlm/har-kan-du-returfynda-saker-som-slangts-helt-gratis/
Citera
2021-02-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Det har mest att göra med att de inte kan ta ansvar för prylarna och skulle det du snor plötsligt explodera (eller nåt, en vass kant du råkar skära dig på) så är de ansvariga.

Blir så avundsjuk när man ser utlänningar bara kunna gå till nån återvinningscentral och hitta fina retrodatorer mm. Känns inte direkt miljövänligt att sååå mycket måste gå till spillo här i Sverige.

Men... här kanske? https://www.dn.se/sthlm/har-kan-du-returfynda-saker-som-slangts-helt-gratis/
Intressant! Lame att artikeln är låst..
Citera
2021-02-21, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo

Tycker nog de gnäller om man så skulle plocka upp ett fluffigt mjukt gosedjur eller ett par begagnade jeans... Men ja ja, hur som helst, poängen i sammanhanget var att de inte tillåter det och brukar vara både snabba och hårda med att påpeka det. Du ska i princip visa tydligt att du skiter i deras tillsägelser och är beredd att försvara ditt fynd handgripligen om så krävs innan de backar.
Citera
2021-02-21, 22:50
Medlem
Citat:
Tycker nog de gnäller om man så skulle plocka upp ett fluffigt mjukt gosedjur eller ett par begagnade jeans... Men ja ja, hur som helst, poängen i sammanhanget var att de inte tillåter det och brukar vara både snabba och hårda med att påpeka det. Du ska i princip visa tydligt att du skiter i deras tillsägelser och är beredd att försvara ditt fynd handgripligen om så krävs innan de backar.
Det är jag alldeles för svensk för, men jag ska svänga förbi imorgon om jag hinner!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in