2021-02-21, 12:29
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shreksmorsa
Vill helst inte slanta den på dator...
Måste du ha en laptop? Om du har en Smart-TV så kan du casta mobilen och bara skaffa trådlöst tangentbord för någon hundring så kan du använda det för studier.
Citera
2021-02-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Och hur mycket kommer du att få i lön då? Förstår att det var lusfattigt när du utbildade dig på bara CSN utan lån, men har du en inkomst fr o m nästa månad börjar det onekligen se en smula snålt ut att tigga gratisdatorer...
Men med det sagt så är gamla datorer något som mest ligger och skräpar i väntan på återvinning. Klarar du dig med vilket tio år gammal skruttburk som helst så hittar du något om du håller ögonen öppna. Finns det någon firma som processar skrot i närheten? Typ Ragnsells eller Stena. Kan vara värt att klättra över staketet och kolla i containrarna.
Kommer landa på 25 efter skatt, och sedan är väl planen att köpa en ”riktig” dator om några månader, men då vill jag att det blir en ordentlig investering av något som håller i många år. Är och kikar lite runt ett område med väldigt många IT-företag just nu. Tyvärr rätt mycket staket och lås här, men gör så gott jag kan
Citera
2021-02-21, 12:32
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Jag har haft ett privat extrajobb med betalning efter prestation. Nu har jag ett heltidsjobb. Ja, det verkar som att alla utom jag förstår det, och nu är jag här. Vilka andra öppna dörrar vill du sparka in?

Och ja, jag har hört uttrycket. Jag klarade mig alldeles utmärkt i ett och ett halvt år att leva och make money utan att spend money.

Jaså, du klarade dig bra och ändå står du här utan dator? Nån framförhållning får man ändå ha. Lycka till.
Citera
2021-02-21, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Måste du ha en laptop? Om du har en Smart-TV så kan du casta mobilen och bara skaffa trådlöst tangentbord för någon hundring så kan du använda det för studier.
Det är ingen dum idé! Dessvärre har jag ingen TV, och behöver använda en mus och kunna köra webbläsare och basic officeprogram.
Citera
2021-02-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jaså, du klarade dig bra och ändå står du här utan dator? Nån framförhållning får man ändå ha. Lycka till.
Ja, jag klarade mig bra. Du kanske missade tempusdetaljen. Nu har du fått igenom ditt budskap om femtiolappen varje månad, tack.
Citera
2021-02-21, 12:56
Medlem
Citat:
Kommer landa på 25 efter skatt, och sedan är väl planen att köpa en ”riktig” dator om några månader, men då vill jag att det blir en ordentlig investering av något som håller i många år.

"Riktig" dator som i sprojtans ny i kartong från dataaffären för uppåt 10 000? Annars betalar första lönen en redigt bra kvalitetsdator om du letar begagnat. Frågan är om du inte ändå ska ta ditt livs första och förhoppningsvis sista sms-lån i just det här läget. Eller fråga släkten lite snällt? Är du van att leva på makaroner och blodpudding och inte unna dig någonting kan du ju betala tillbaks direkt den 25:e Mars och sedan är du ikapp med ekonomin.

Citat:
Är och kikar lite runt ett område med väldigt många IT-företag just nu. Tyvärr rätt mycket staket och lås här, men gör så gott jag kan

Du tänker lite fel där. Datorer är elektronikskrot och det är inte alls säkert att IT-företagen beställer en hel container ut till företaget om de ska byta ut några datorer. Isf kör de nog iväg dem till ÅVC direkt istället.
Citera
2021-02-21, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
"Riktig" dator som i sprojtans ny i kartong från dataaffären för uppåt 10 000? Annars betalar första lönen en redigt bra kvalitetsdator om du letar begagnat. Frågan är om du inte ändå ska ta ditt livs första och förhoppningsvis sista sms-lån i just det här läget. Eller fråga släkten lite snällt? Är du van att leva på makaroner och blodpudding och inte unna dig någonting kan du ju betala tillbaks direkt den 25:e Mars och sedan är du ikapp med ekonomin.

Du tänker lite fel där. Datorer är elektronikskrot och det är inte alls säkert att IT-företagen beställer en hel container ut till företaget om de ska byta ut några datorer. Isf kör de nog iväg dem till ÅVC direkt istället.

Jag skulle nog snarare säga att jag siktar på att köpa något i andrahand, kanske ett halvår gammal, och då för 15+. Som sagt vill jag att den håller LÄNGE, och när jag väl investerar i en dator har jag lite planer som kräver väldigt mycket prestanda. Däremot blir det inget SMS-lån, jag har f d närstående som fallit i sådana fällor, och f d av just den anledningen.

Får omvärdera mitt letande, ser det ut som
Citera
2021-02-21, 14:00
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Det är ingen dum idé! Dessvärre har jag ingen TV, och behöver använda en mus och kunna köra webbläsare och basic officeprogram.
Om du inte bara har en simpel knappmobil så kan man ha vanliga officeprogram på den, har själv t.ex Word på min Android surfplatta med detta trådlösa tangentbord som också har musplatta men egentligen behöver du inte en mus eftersom mobilen har touch, finns dock billigt med mus också.
Kan du låna eller få tag på en gammal TV så kanske det går att lösa men är den för gammal så kan man behöva en TV-box eller dongle för att spegla skärmen.
Citera
2021-02-21, 14:23
Medlem
Citat:
Om du inte bara har en simpel knappmobil så kan man ha vanliga officeprogram på den, har själv t.ex Word på min Android surfplatta med detta trådlösa tangentbord som också har musplatta men egentligen behöver du inte en mus eftersom mobilen har touch, finns dock billigt med mus också.
Kan du låna eller få tag på en gammal TV så kanske det går att lösa men är den för gammal så kan man behöva en TV-box eller dongle för att spegla skärmen.
Jodå, har touchtelefon, men jag behöver mus för de uppgifterna jag sitter med tyvärr. Det var en bra tanke dock, tack!
Citera
2021-02-21, 15:09
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jodå, har touchtelefon, men jag behöver mus för de uppgifterna jag sitter med tyvärr. Det var en bra tanke dock, tack!
Förstår men då kan du ansluta en trådlös mus till mobilen via bluetooth också ...Kanske lika svårt att få tag på en gammal TV eller surfplatta också
Citera
2021-02-21, 15:15
Medlem
Citat:
Förstår men då kan du ansluta en trådlös mus till mobilen via bluetooth också ...Kanske lika svårt att få tag på en gammal TV eller surfplatta också
Till och med till min skruttiga gamla iPhone? Jag ska överväga det om jag snubblar över en platta/tv
Citera
2021-02-21, 15:31
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Till och med till min skruttiga gamla iPhone? Jag ska överväga det om jag snubblar över en platta/tv
Har funkat på min förra surfplatta i varje fall, kan testa med någon äldre mobil om de fortfarande går att starta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in