Citat:
Ursprungligen postat av
jedigovna
Det var ju inte det du påstod? Att han brutit fler gånger mot toppmotståndet än vad dom gjort mot honom säger jag inte emot, men att han däremot kontinuerligt överdriver skador och bryter mot bättre motstånd (vilket var det du påstod) är fel. Därav min statistik.
Tycker inte man ska överdriva den här sidan hos Djokovic, där ger jag dig absolut rätt. I citatet (?) "kontinuerligt överdriver skador och bryter mot bättre motstånd" är det dock bara andra delen du berör. Men poängen med att "överdriva skador" är normalt att bryta motståndarens rytm, inte att "bryta" matchen helt. Det var tex det Careno Busta klagade på i USO innan Novak fick psykbryt och försökte mörda en linjedomare (

). Vi har även sett det i AO-finalen mot Murray: Djokovic ser ut som han håller på att svimma, kan inte stå på benen, osv; sen när Murray tappar koncentrationen är Djokovic fully fit igen och hugger som en kobra.
Så det finns ett element av gamesmanship där som inte är helt lätt för Djokovic att förneka. Även i denna AO när han snackar om en "tear" och liknande.
Men som sagt, man bör inte överdriva detta, och det har funnits tillfällen när man kunnat säga samma sak om Federer och Nadal.