Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Betvivlar nått kommer hända efter sportlovet. Snarare har smittspridningen minskat då folk är lediga från jobb och skola. Massor av tjat om tredje våg , i våras hade man pratat om en "platå" nu är det en tredje våg då det ökar några procent. Smittan har halverats i världen trots alla mutationer och hybrider.
Ja, jag tycker också att "tredje våg" är ett felaktigt uttryck, efter en så pass kort och liten svacka. Jag skulle säga att vi fortfarande är i andra vågen - som går lite upp och ner som vågor kan göra. Till sommaren tar pandemin slut, och någon tredje våg till hösten blir det inte heller, om inte viruset muterat sig förbi SAMTLIGA vacciner (som våra myndigheter köper in). Utan bara mindre klusterutbrott i grupper där man inte vaccinerat sig. (Antivaxxers typ i Järna, somalier, kurder, zigenare, kristna syrianer m.fl. som inte fattar något och inte bryr sig...)
Men JUST NU hade det varit väldigt bra, om Regeringen hade stoppat sportlovsresorna, så att regionerna hade kunnat vaccinera undan i fred - utan utbyte av mutationer över hela landet... Beslutet att låta folk resa nu, kommer att kosta ytterligare c:a tusen människoliv, tror jag - innan eländet tar slut med sommaren och solen. Och proportionellt till det: sjuka, IVA-vårdade, långtidscovidare, långt rehabiliteringsbehov, enorma summor för samhället i form av sjukpenning...