Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Jag tror inte heller att inläggning på IVA kommer att störtdyka utan öka vartefter flera varit sjuka en tid. Orsaken är inte sportlov och inte heller påsklov, orsaken är att smittan ökat en längre tid enligt analyser av avloppsvattnet.
När corona ökar i avloppsvattnet tar det cirka tre veckor innan detta syns ute i samhället och ytterligare en eller två veckor senare börjar det bli många på IVA igen.
Första dagarna i februari rapporterades det om ökningar och resten är matematik.
Nästa vecka (8) kommer en tydlig ökning av insjuknade i covid.
Vecka 9 - 10 kommer en tydlig ökning av inlagda på IVA.
Som vanligt gör inte Regeringen/FoHM något på förhand.
Alla utom Regeringen och FoHM vet hur svårt det är att köra en bil framåt genom att titta i backspeglarna!
Sportloven kommer antagligen att påverka smittspridningen också. Mina barn kommer ner från fjällen och jag kommer att vänta 2-3 veckor innan jag en ställer mig i deras dörröppning och säger hej!
Ska besöka ett av Stockholm större gallerior 1 gång nästa vecka och jag är ganska säker på att det vimlar av sportlovslediga barn och deras föräldrar, där och då. De som inte åkte till fjälls av något skäl ska ta vägen hitta på något kul! Uppfattningen att de mindre barnen inte kan smittas lever kvar.
Så jag tror att smittan når sin nya max om 3-4 veckor. Vaccinationer hinner inte göra någon skillnad. Inte annat är för de allra äldsta på SÄBO.