2021-02-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --Blackbird--
Finland, som Sverige, är inte neutralt.
Det gör ingen skillnad för Finlands relation till Ryssland om de väljer ett amerikanskt plan eller inte.
Finland skulle ändå inte låta Ryssland påverka deras val av stridsflygplan.
Det är klart att Finland är fria att välja vilket jaktflygplan de ska nyttja men sedan får valet olika säkerhetspolitiska konsekvenser oberoende av vad du och jag tycker.
Citera
2021-02-19, 20:56
Medlem
CorporalFrisk har en ny lang artikkeln som omhandler HX-programmet i stor grad, og flere her bør lese den med åpent sinn.
Fighters, Missiles, and Forces
https://corporalfrisk.com/2021/02/19/fighters-missiles-and-forces/
Citera
2021-02-19, 22:04
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
CorporalFrisk har en ny lang artikkeln som omhandler HX-programmet i stor grad, og flere her bør lese den med åpent sinn.

Jag anser att han har helt rätt i sin bedömning. Det finns ingen anledning att välja Gripen för Finland idag, och Sveriges tilltagande inrikespolitiska problem, samt vår egen krympande förmåga att försvara vårt eget luftrum i åren som kommer, bådar inte för att vi blir en nyttig allierad för Finland. Snarare tvärtom, en black om foten.

Finnarna har under många år försökt pusha Sverige mot ett fördjupat samarbete, även i händelse av krig, och de har talat för döva öron hela tiden.
Citera
2021-02-19, 22:37
Avslutad
Citat:

Citat:
"Acting Secretary of Defense, Christopher Miller... called the F-35 “that’s a piece of…”

Annars utmärkt klarsynt som vanligt av den gode korpralen.
Citera
2021-02-19, 23:44
Medlem
Citat:
Denna gång tycker jag att herr Corporal Frisk skrivit en del otydliga saker angående samverkan med Sverige. Jag tycker att både flygvapenchefen Persson och försvarsminister Hultqvist är mycket tydliga i de militära fördelarna som gemensam anskaffning av Gripen E innebär och de långsiktiga avsikterna från svenska regeringen avseende utökat samarbete. Kanske kommer allting till sist an på geografin, det är långt till USA, Sverige finns hela tiden nära för service och support.
Citera
2021-02-19, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
Denna gång tycker jag att herr Corporal Frisk skrivit en del otydliga saker angående samverkan med Sverige. Jag tycker att både flygvapenchefen Persson och försvarsminister Hultqvist är mycket tydliga i de militära fördelarna som gemensam anskaffning av Gripen E innebär och de långsiktiga avsikterna från svenska regeringen avseende utökat samarbete. Kanske kommer allting till sist an på geografin, det är långt till USA, Sverige finns hela tiden nära för service och support.
Jag uppfattade att korpralen lite svävande nämnde frågetecken för det realpolitiska försvarssamarbetet och även att Sverige inte anskaffat Globaleye, något som jag tagit för givet.
Citera
2021-02-20, 01:46
Medlem
--Blackbird--s avatar
Är det inte en nackdel ifall båda länderna har exakt samma stridsflygplan? Man vill väl ha lite variation på grejerna. Olika stridsflygplan är bra på olika saker.
Citera
2021-02-20, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Jag uppfattade att korpralen lite svävande nämnde frågetecken för det realpolitiska försvarssamarbetet och även att Sverige inte anskaffat Globaleye, något som jag tagit för givet.
Sverige har AEW&C i form av den tidigare versionen Erieye monterade på SAAB 340. Om nu ryssarna ska börja flyga Su-57 så är det naturligt att Erieye byts ut till Globaleye. Vad försvarsminister Hultqvist anser i den frågan är tydlig, dock finns inget beslut i Riksdagen för den anskaffningen ännu. Sådana anskaffningar brukar föregås av Försvarsberedningens rekommendation vilken baseras på behov. Den ökande satsningen på försvaret, +40% i anslag, medför att pengar kommer finnas för Globaleye.
Citera
2021-02-21, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --Blackbird--
Är det inte en nackdel ifall båda länderna har exakt samma stridsflygplan? Man vill väl ha lite variation på grejerna. Olika stridsflygplan är bra på olika saker.

Det finns väl nackdelar och fördelar.

Danmark och Norge har F35, Tyskland Eurofighter.

Skulle vi diversifiera ännu mer är det väl Rafal Finland skall ha?
Citera
2021-02-21, 10:03
Bannlyst
Definitivt Eurofighter "Typhoon".

Ett plan som kan flyga i dubbla ljudhastigheten och kan matcha den amerikanska F-22 hornet.

Att ha förmågan att flyga rakt upp som en raket. Det är inte många stridsplan som klarar något sånt.

https://www.youtube.com/watch?v=NJeAjnADHD0
Senast redigerad av Sommarglad 2021-02-21 kl. 10:10.
Citera
2021-02-21, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Definitivt Eurofighter "Typhoon".

Ett plan som kan flyga i dubbla ljudhastigheten och kan matcha den amerikanska F-22 hornet.

Att ha förmågan att flyga rakt upp som en raket. Det är inte många stridsplan som klarar något sånt.

https://www.youtube.com/watch?v=NJeAjnADHD0

Österrike vill ju sälja sina, så där kan bli affär.

De ser dem som "overkill" och kanske det är kul att flyga rakt upp. Men varför?
Citera
2021-02-21, 11:52
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Definitivt Eurofighter "Typhoon". Ett plan som kan flyga i dubbla ljudhastigheten och kan matcha den amerikanska F-22 hornet.

Både Tyfånen och F-22 härstammar från kalla kriget och skapades för att kunna skjuta ned horder av sovjetiska jaktplan. Det gör dem jättehäftiga men lite......opraktiska och dyra. Som en supersportbil ungefär.

De flesta länder behöver multirollflyglan (Typhoon är det på pappret men det kom sent) och guldpläterade überflygplan passar knappt ens de allra största ländernas budgetar längre. Finland och nästan alla andra behöver en flygande kombi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in