Citat:
Ursprungligen postat av
Maya833
Det är tydligen så att det egna valet, finns inte. Det är ju bara en myt...
Du har missförstått det jag skrivit.
Det egna valet finns nästan alltid. Men behöver inte alltid vara av godo. Mitt val denna natt är att sitta uppe och lyssna på musik alldeles för länge. Ett dåligt val eftersom jag kommer vara jättetrött imorgon, men ändå ett fritt val.
En person som har traumatiska barndomsminnen i form av sexuella övergrepp och som därav fritt väljer att prostituera sig för att denna känner att det är det "enda denna duger till" och att den då ändå kan ta betalt för det. Och som mår dåligt av att vara i prostitution, men ändå väljer det, för den har så låg självkänsla. Gör ett fritt val. Men ett fritt val som den inte mår bra av och som inte är bra för personen ifråga.
En person som väljer att suicidera, gör det som ett fritt val (om denna inte är psykotisk och har imperativa röster som uppmanar denna till att ta sitt liv och därmed känner sig tvingad att göra detta. Eller en person som tvingas hoppa från balkongen för "familjens heder", denna tar inte sitt liv som ett fritt val, utan blir mördad, men gör den mördande handlingen själv) men det är i regel alltid ett dåligt val att avsluta sitt eget liv.
Vi människor gör många olika val. Men det behöver inte alltid vara bra val vi gör.