2021-02-21, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya833
Det är tydligen så att det egna valet, finns inte. Det är ju bara en myt...

Du har missförstått det jag skrivit.

Det egna valet finns nästan alltid. Men behöver inte alltid vara av godo. Mitt val denna natt är att sitta uppe och lyssna på musik alldeles för länge. Ett dåligt val eftersom jag kommer vara jättetrött imorgon, men ändå ett fritt val.

En person som har traumatiska barndomsminnen i form av sexuella övergrepp och som därav fritt väljer att prostituera sig för att denna känner att det är det "enda denna duger till" och att den då ändå kan ta betalt för det. Och som mår dåligt av att vara i prostitution, men ändå väljer det, för den har så låg självkänsla. Gör ett fritt val. Men ett fritt val som den inte mår bra av och som inte är bra för personen ifråga.

En person som väljer att suicidera, gör det som ett fritt val (om denna inte är psykotisk och har imperativa röster som uppmanar denna till att ta sitt liv och därmed känner sig tvingad att göra detta. Eller en person som tvingas hoppa från balkongen för "familjens heder", denna tar inte sitt liv som ett fritt val, utan blir mördad, men gör den mördande handlingen själv) men det är i regel alltid ett dåligt val att avsluta sitt eget liv.

Vi människor gör många olika val. Men det behöver inte alltid vara bra val vi gör.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-02-21 kl. 04:26.
Citera
2021-02-21, 04:24
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Det är tydligen så att det egna valet, finns inte. Det är ju bara en myt...

Nej, det är bara när kvinnor väljer rätt som de har en fri vilja. Feministiskt och bra.
Citera
2021-02-21, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nej, det är bara när kvinnor väljer rätt som de har en fri vilja. Feministiskt och bra.

Väljer du att missuppfatta vad jag skriver? Läs mitt senaste svar till Maya.
Citera
2021-02-21, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja och här håller jag verkligen med Amnesty. Absolut.

Som sagt: jag är kluven till lagen, då jag ser att den har en god intention, men att den goda intentionen kanske inte blir så god i slutändan. Samtidigt vill jag ju att sexköpare som köper sex helt oaktsamt (dvs. går till prostituerade som inte alls har i yrket att göra, tex. de som utsatts för sexuella övergrepp som barn) ska åka dit. Det är svårt det där. Ingen helt lätt fråga.

Genom att göra prostitution till en svart marknad så tvingar man köpare att agera oaktsamt.

Citat:
Vad har den fria viljan med det hela att göra? Folk som suiciderar gör det också av "fri vilja".

De behöver givetvis behandling för sina barndomstrauman innan de kan ge sig in i en sådan bransch. Och om de tar itu med sina barndomstrauman är jag absolut inte säker på att de skulle välja att prostituera sig.

Att bli stalkad av polisen är ingen bra behandlingsmetod mot barndomstrauman.

Citat:
Det handlar om omtanke och inte om "Omyndigförklarande". Vad har du för skev bild på saker och ting egentligen? Självfallet bör inte folk som utsatts för sexuella övergrepp (vare sig som barn eller vuxna) behöva sälja sex till kreti och pleti. Det säger sig självt att det på inget sätt är sunt och bra.

Precis som det inte är sunt att ha en person med kvaddad rygg i ett arbete där man behöver ha en stark rygg pga. tunga lyft etc.

Eller att en hundallergiger jobbar på hunddagis. Eller att en person med svår tinnitus jobbar som musikproducent.

Det handlar inte om "Omyndigförklarande". Det handlar om omtanke. Finns säkert bra många mycket bättre och mer givande arbeten för en person som utsatts för sexuella övergrepp som barn, än att behöva fortsätta exponeras för sex mot betalning dagarna i ända.

Så varför gör man då prostitution till en svart marknad där ingen myndighet har någon insyn?
Citera
2021-02-21, 04:32
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Väljer du att missuppfatta vad jag skriver? Läs mitt senaste svar till Maya.

Jag pratar generellt, inte om dig.
Citera
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa

Såå du är feminist?

Du blir ju loco när kvinnor väljer fel partners. Jävlar då ska det regleras efter konstens alla regler.

Kan du inte bara erkänna att du skiter i kvinnors fria vilja och rättigheter så länge du har horor att knulla två gånger om året?

Hardusettminapa: Kvinnor får välja fritt om de vill sälja sin coutchi, men om de inte väljer en "snäll kille" att para sig med då jävlar flyger den fria viljan ut genom fönstret.
Citera
Medlem
Citat:
Du har missförstått det jag skrivit.

Det egna valet finns nästan alltid. Men behöver inte alltid vara av godo. Mitt val denna natt är att sitta uppe och lyssna på musik alldeles för länge. Ett dåligt val eftersom jag kommer vara jättetrött imorgon, men ändå ett fritt val.

En person som har traumatiska barndomsminnen i form av sexuella övergrepp och som därav fritt väljer att prostituera sig för att denna känner att det är det "enda denna duger till" och att den då ändå kan ta betalt för det. Och som mår dåligt av att vara i prostitution, men ändå väljer det, för den har så låg självkänsla. Gör ett fritt val. Men ett fritt val som den inte mår bra av och som inte är bra för personen ifråga.

En person som väljer att suicidera, gör det som ett fritt val (om denna inte är psykotisk och har imperativa röster som uppmanar denna till att ta sitt liv) men det är i regel alltid ett dåligt val att avsluta sitt eget liv.

Vi människor gör många olika val. Men det behöver inte alltid vara bra val vi gör.

Haha, ja självklart gör man dåliga val, men det är knappast din eller min skyldighet att se till att någon inte gör dåliga val, det är även praktiskt omöjligt.
Skulle du då föredra att någon tog bort din rätt att sitta uppe och lyssna på musik sent på natten, för att det inte är "bra för dig"?
Du väljer väl som en egen individ att göra vad du vill, och om du gör det ändå, när du vet konsekvenserna, ja då besitter du väl dålig karaktär?
Om en sex-säljare mår dåligt, är det hennes personliga ansvar att göra något åt det, då sex säljare faktiskt är kapabla att tänka själva och göra egna val.
Citera
2021-02-21, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig
Genom att göra prostitution till en svart marknad så tvingar man köpare att agera oaktsamt.

Att bli stalkad av polisen är ingen bra behandlingsmetod mot barndomstrauman.

Så varför gör man då prostitution till en svart marknad där ingen myndighet har någon insyn?

Nej, man tvingar inte köpare att vara oaktsamma. De kan fortfarande ta reda på om den prostituerade är där av fri vilja och trivs med sitt yrkesval eller inte. Köparen har fortsatt det ansvaret, även om det finns en sexköpslag.

Nej, verkligen inte. MIKA-mottagningar är vad denna person behöver till en början för att ta sig ur prostitutionen och sedan behandling mot sina barndomstrauman. Eftersom det är köparna man vill komma åt, vore det ju bättre att det var dessa som sattes åt, utan att de prostituerade kom i kläm. Hur det skulle ske vet inte jag.

Fråga politikerna? Jag ligger på inget sätt bakom lagen, jag bara förklarar logiken bakom den.
Citera
2021-02-21, 04:35
Medlem
Citat:
Haha, ja självklart gör man dåliga val, men det är knappast din eller min skyldighet att se till att någon inte gör dåliga val, det är även praktiskt omöjligt.
Skulle du då föredra att någon tog bort din rätt att sitta uppe och lyssna på musik sent på natten, för att det inte är "bra för dig"?
Du väljer väl som en egen individ att göra vad du vill, och om du gör det ändå, när du vet konsekvenserna, ja då besitter du väl dålig karaktär?
Om en sex-säljare mår dåligt, är det hennes personliga ansvar att göra något åt det, då sex säljare faktiskt är kapabla att tänka själva och göra egna val.

Ja, imorgon kommer jag önska att någon sagt till mig "gå och lägg dig". Ägget har gjort det några gånger och jag har tackat för omtanken och verkligen menat det. För jag vet att detta är ett dåligt val, men just nu känns det gott.
Citera
2021-02-21, 04:40
Medlem
Citat:
Ja, imorgon kommer jag önska att någon sagt till mig "gå och lägg dig". Ägget har gjort det några gånger och jag har tackat för omtanken och verkligen menat det. För jag vet att detta är ett dåligt val, men just nu känns det gott.

Det är väl underbart att har det valet då?
Citera
2021-02-21, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Såå du är feminist?

Du blir ju loco när kvinnor väljer fel partners. Jävlar då ska det regleras efter konstens alla regler.

Kan du inte bara erkänna att du skiter i kvinnors fria vilja och rättigheter så länge du har horor att knulla två gånger om året?

Hardusettminapa: Kvinnor får välja fritt om de vill sälja sin coutchi, men om de inte väljer en "snäll kille" att para sig med då jävlar flyger den fria viljan ut genom fönstret.

Du missade tydligen ironin i inlägget
Citera
2021-02-21, 04:53
Medlem
Citat:
Nej, man tvingar inte köpare att vara oaktsamma. De kan fortfarande ta reda på om den prostituerade är där av fri vilja och trivs med sitt yrkesval eller inte. Köparen har fortsatt det ansvaret, även om det finns en sexköpslag.

Nej, verkligen inte. MIKA-mottagningar är vad denna person behöver till en början för att ta sig ur prostitutionen och sedan behandling mot sina barndomstrauman. Eftersom det är köparna man vill komma åt, vore det ju bättre att det var dessa som sattes åt, utan att de prostituerade kom i kläm. Hur det skulle ske vet inte jag.

Fråga politikerna? Jag ligger på inget sätt bakom lagen, jag bara förklarar logiken bakom den.

Hur menar du att sexköparen ska kunna granska den prostituerades historia och barndomstrauman + mycket annat när denna köper en halvtimme för 1500 kr?

Tror du den prostituerade sätter sig i soffan och har tre timmars psykologsamtal med sexköparen innan de sätter igång och har sex?

Du pratar om saker som är hypotetiska. Och om MIKA-mottagningar är lösningen varför ska då polisen stalka sexarbetarna och hota dem med fängelse så fort de samarbetar?

Nej, just det, du tar ju inget ansvar för att polisen stalkar och skrämmer de prostituerade. Du ligger ju inte bakom lagen, du förklarar den bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in