Citat:
Ursprungligen postat av
anon568
Håller med, ledningen är helt fantastisk, en av de variabler jag tittar noggrant på innen jag kliver in i ett bolag. Om stevia smakar skit eller ej spelar ingen större roll så länge det säljer bra
Bayn är ett långsiktigt monster, jag älskar aktier där man kan luta sig tillbaka och låta ledningen visa vägen. Oerhört imponerad av deras senaste förvärv och kommande års siffror kommer bli en fröjd att titta på.
Har ni inte läst på om Bayn så gör det för guds skull, om inte så bli inte griniga när Bayn anses vara ett "stort" bolag när de tagit över foodtech industrin de kommande åren
Det är lite där folk hamnar i kläm, de anser inte Bayn vara "stora" nog. De som investerade i 2017 investerade i ett litet bolag, visst. Men även små bolag når en punkt där de övergår till att bli ett "stort" bolag. Det spelar ingen roll om det är Apple, Tesla eller Evolution vi snackar om. Alla har börjat från noll. När jag tittar in i min spåkula så ser jag Bayn Group där uppe med de stora grabbarna. 100kr innan året är slut.
Jag är inte insatt i ledningen, men det jag gillar är Bayns mycket offensiva "approach", man jobbar på hårt för att ta över marknaden, kosta vad det kosta vill - också därför jag gissar på att en till emission senare i år inte är omöjlig, vilket såklart kan trycka ned kursen temporärt. Jättebra, då kan jag ta position. Bayn är som du säger en väldigt intressant långliggare.
Det finns dock inte mycket att hämta i lilla Sverige för Bayn, enligt mig. Svenskar vill inte äta sockerfria produkter, som dessutom kostar mycket, särskilt inte om man ej lider av fetma eller diabetes. Dock stiger fetma, samt diabetes, rent globalt.
Gällande sockerfria "drycker" så ligger hypade skitbolag som Nocco och Celcius högre upp (självklart också Pepsi/Coca-Cola), dessa använder sig dock inte uteslutande utav Stevia, vilket till skillnad från Aspartam och andra sötningsmedel, är mer naturligt.
Det Bayn har marknad för är bland annat i USA, och då inom kundkrets som har diabetes. 10,5 % av befolkningen i USA lider av diabetes, huruvida detta är Typ 1 eller Typ 2 orkar jag inte läsa vidare om. Det finns självklart en viss konkurrens på marknaden i USA, men av det jag minns (när jag forskade vidare och klev in i Bayn) är att det är ganska tamt på den fronten, särskilt inom Stevia-inriktade bolag.
Jag klev för övrigt in i Bayn i vintras förra året, men sålde ut när Corona-kraschen sågs, så det ska ni veta. Kuk-Stocken klantar sig också. Har även "swingat" Bayn vid ett par tillfällen i höstas. Självklart ångrar jag att jag sålde ut mig på Bayn förra vintern, men tja, jag hade garanterat legat kvar lång i bolaget om inte pandemin hade stundat. Dumt nog glömdes Bayn bort lite då jag efter stordyket började gå in i Corona-bolag.
Men visst, tittar man på fetma som en "epidemi" så har Bayn en edge på marknaden med stor efterfrågan. Fetman ökar och ökar, och därtill diabetes. Godiset är helt okej i smak, jag personligen äter hellre socker och rör på mig.
Bayn "pumpades" för övrigt ganska duktigt förra sommaren, och därför tog jag inte längre position utan swingade. Det är möjligt att Bayn även pumpas nu, så huruvida BV:t är legitim eller inte får var och en bedöma.
Jag hade inte klivit in just nu, då jag gissar på att en emission kommer senare i år, och heller inte är säker på om bolaget pumpas än idag i viss mån. Men hittar man ett bra dyk för att ta en entry så varför inte? Jag kan mycket väl gå in om jag hittar ett dyk senare i år, men då är det långliggeri som gäller. Jag tror att Bayn kan utvecklas massivt kommande fem åren, att ta över europeiska marknaden och sedan kunna komma in i USA med sina produkter, det hade varit stort.
Tja, mina two cents. Lite pumpat nu, vänta dyk, gå in lång och håll hårt i andelarna är mitt tips.