Aktie rek,
Bayn Group är ett extremt intressant bolag och jag blir mer och mer övertygad desto mer jag läser. Gapen nedåt fylldes idag efter 30% upp på den senaste nyheten om uppköp av The Humble Co. för
809 MSEK!. Den bör tuffa på ganska stabilt framöver. Många gamla rävar som gått ur nu med 20x vinsthemtagningar(med all rätt) för att välkomna nya investerare. Det är klart man ska ta vinster efter en sån galen resa, men att sälja av ett av de hetare bolagen i en extremt positiv marknad och bransch efter gårdagens nyheter känns ändå vågat. Vissa motiveringar är att börsvärdet är för högt för Bayn, att det är ett för litet bolag. Alla stora bolag har varit små bolag en gång i tiden, men någon gång, om man spelar korten rätt så går man faktiskt från ett litet bolag till - ett stort. Det är så det funkar
Jag tror de som sålde ut sig idag kommer ångra sig i framtiden, skulle vara intressant att kika på kursen om exakt ett år framåt i tiden. Tillväxtpotentialen med det nya förvärvet(utöver alla de andra) är oändliga och styrelsen vet exakt vad de håller på med, alla dessa år av hårt jobb och smarta beslut börjat ge resultat. De letar ständigt efter att expandera också vilket känns lugnande som aktieägare. Foodtech känns hett och Bayn Group har positionerat sig alldeles utmärkt!
Baynkoncernen utgörs i sin helhet av Bayn Solutions, Pändy, Tweek, Koppers Candy, Klement Spolka Z Ograniczona Odpowiedzialnosc, Green Sales Distribution, samt Golden Athlete. Och nu även The Humble Co. då. Den senaste, sistnämnda har förväntade intäkter på 170 MSEK under 2021 bara den.
Det faktum att de bytte namn från "Bayn Europe" till "Bayn Group" ger en hint av att de vill utöka sin tillväxt globalt. När folk börjar inse fördelarna med stevia över sockerbeta tror jag Bayn kommer explodera som någon nämnde på annat forum. Där Bayn är bland de tidigare att etablera sig inom. Jag är glad som lyckades ta mig in på under 20 lappen men fyllde på mer idag, lyckades inte träffa botten men vad gör det när den står i tresiffrigt. Detta blir en spännande resa minst sagt
Avslutar med ord från Bayns VD, Simon Petrén:
"Förvärvet innebär att vi öppnar upp ECO & Sustainability-vertikalen och tar en strategisk position mot att bli en ledande aktör för framtidens FMCG-produkter och kapaciteten att utmana de stora bolagen. The Humble Co. är ett unikt världsledande varumärke, där man på kort tid lyckats bygga bred distribution till över 30 marknader och försäljning i mer än 40 000 butiker. Tillsammans ser vi mycket spännande synergier och möjlighet att snabbt växa våra befintliga varumärken genom korsförsäljning och synonym distribution samt marknadsföring mot våra målkonsumenter. Att bolaget konsekvent levererar över 40 procent vinstmarginal under kraftig tillväxt samt med fina kassaflöden är givetvis något som även stärker Bayns finansiella position avsevärt." Med nutiden intakt så hör jag endast framtid, framtid och återigen framtid. Det är som musik för öronen
Trevlig helg på er