2021-02-20, 04:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nja, rädd det tror jag inte driver frågan.
KL har redan överklagat så det är väl bara att köra och hoppas hon får nåt extra år inlåst.
BR fick 14 år och KL dito - trots att hon varit igång tidigare.

Han argumenterar för att förberedelse inte ska konsumeras av anstiftan. .
Att det är vitt skilda personer involverade, annat mordvapen och en såpass lång tid emellan.

Är det anstiftan till fullbordat mordförsök vid två tillfällen? Och dessutom (egen?) förberedelse i något av fallen?
Citera
2021-02-20, 04:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Är det anstiftan till fullbordat mordförsök vid två tillfällen? Och dessutom (egen?) förberedelse i något av fallen?
Stämpling (förberedelse) 2018 och anstiftan (mordförsök) 2019.
Citera
2021-02-20, 04:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Stämpling (förberedelse) 2018 och anstiftan (mordförsök) 2019.

Okej, tack. En förberedelse till mordförsök och ett mordförsök således. Nu är jag lyckligtvis inte jurist men hade självständiga bevis för det senare inte förelegat så hade ju inte bevis för det förra kunnat användas för att bevisa det senare; I och med att (bevis för) stämpling och anstiftan ska föreligga i närtid eller i sammanhang med gärningen. Vilket kunde tala för att KL borde kunna fällas för båda, med tidstillägg, eftersom maximistraff (livstid) inte uppnåtts. (Om det nu är så det går till.)

Men jag har för mig att man ofta bara utmäter strafftid för den svåraste förbrytelsen...

Att försöka två ggr borde i alla händelser kunna anses som försvårande. Man kan också reflektera över hur nära det var att hon hade lyckats. Då hade ju livstid vart självskrivet.
Senast redigerad av Lonnrot 2021-02-20 kl. 04:52.
Citera
2021-02-20, 04:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej, tack. En förberedelse till mordförsök och ett mordförsök således. Nu är jag lyckligtvis inte jurist men hade självständiga bevis för det senare inte förelegat så hade ju inte bevis för det förra kunnat användas för att bevisa det senare; I och med att (bevis för) stämpling och anstiftan ska föreligga i närtid eller i sammanhang med gärningen. Vilket kunde tala för att KL borde kunna fällas för båda, med tidstillägg, eftersom maximistraff (livstid) inte uppnåtts. (Om det nu är så det går till.)

Men jag har för mig att man ofta bara utmäter strafftid för den svåraste förbrytelsen...

Att försöka två ggr borde i alla händelser kunna anses som försvårande. Man kan också reflektera över hur nära det var att hon hade lyckats. Då hade ju livstid vart självskrivet.
Ja, hon kan gott få ett par år till.
Hon är en försvårande omständighet hela hon.

Han överklagar annars enligt sedvanligt bruk också, för att höja straffet.

Edit. Jag tycker konsumtion är bs. Det är för mycket rabatter och avdrag hit och dit.
De hinner knappt packa upp necessären förrän det är dags att åka hem.
Stupstock var fina grejer det.
Senast redigerad av develi 2021-02-20 kl. 05:01.
Citera
2021-02-20, 11:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Edit. Jag tycker konsumtion är bs. Det är för mycket rabatter och avdrag hit och dit.

Det finns väl nån finess där eller två. Grova brott innebär ju ofta förbrytelser i viss mängd och straffen är väl redan justerade uppåt för detta.

En överklagan kan väl kanske ändå driva upp värdet på varan och göra saker tydligare. Det kan ju finnas annat som påverkas som man inte ser.

Men nog får vi hoppas att hon packar upp necessären.
Citera
2021-02-20, 13:15
Medlem
Hunnerkungens avatar
Vem är den här Ste*an Berg*ren som både MR och KL är så rädda för, så att de inte
vågat nämna honom vid namn under förundersökningen?
Citera
2021-02-20, 13:36
Medlem
brunett73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunnerkungen
Vem är den här Ste*an Berg*ren som både MR och KL är så rädda för, så att de inte
vågat nämna honom vid namn under förundersökningen?
Det undrar jag också!
Citera
2021-02-20, 18:31
Medlem
Kan Timeout möjligen hjälpa oss att förklara vem denne Stefan B är?
Citera
2021-02-20, 21:23
Medlem
Citat:

Inget ont som inte för något gott med sig? Nu när hon tvingas till ett nyktert liv under flera år, så kan hon ju få rätsida på den biten i alla fall. Förhoppningsvis motiverar en sober tillvaro och miljö till att "nyktra till" mentalt också och att hon mottar annan hjälp. Det vore synd om hon inte kommer på banan igen.

Har hon varit domare i några lite större och mer kända fall?
Citera
2021-02-20, 21:33
Medlem
Lyssnar på bandupptagningar från rättegången mot KL och det är jobbigt att lyssna på den omständliga människan. Ett trögt babblande och så mycket oväsentligheter.

Det som slår mig är hur lik Johanna Möller hon låter på rösten och gråtattackerna låter precis lika fejkade och malplacerade och hon hämtar sig mycket snabbt och låter sen som vanligt igen...

Nu kan dessa två damer träna lite tillsammans på att gråta vid rätt tillfälle eller inte alls, under många år framöver. Om de hamnar på samma anstalt.
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-20 kl. 21:39.
Citera
2021-02-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Inget ont som inte för något gott med sig? Nu när hon tvingas till ett nyktert liv under flera år, så kan hon ju få rätsida på den biten i alla fall. Förhoppningsvis motiverar en sober tillvaro och miljö till att "nyktra till" mentalt också och att hon mottar annan hjälp. Det vore synd om hon inte kommer på banan igen.

Om hon kan bli nykter alkoholist vill jag inte utesluta men mentalt är hon med säkerhet förlorad.
Citera
2021-02-20, 22:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name

Jodå, det har jag skrivit tidigare.
För barnens skull hoppas jag hon skärper till sig.

Däremot hoppas jag hon sitter av tiden en bra stund.

Dömde hon inte SB fr tv serien tre kronor som knarkade?
Annars är hon väl inte känd som nån toppjurist så sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in