2021-02-19, 18:08
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Ett stabilt och förutsägbart samhälle där folk är stadda vid kassa ger välmående människor.
Eftersom "ekonomisk tillväxt" förutsätter att vi har en skenande kreditekonomi så är det precis motsatsen till välmående människor man får. Vad är det i att inflationen äter upp allt reellt värdeskapande så att man på pappret har högre lön i år och bostaden är "värd" mer än förra året som gör att vi blir "välmående"?
Citera
2021-02-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Problemet är nog dels hur man uttrycker sig, och vilken människosyn man därigenom visar.

Man kan istället uttrycka sig så här: Sverige har stora problem med utanförskapsområden som vuxit fram för att vi tagit emot allt för många personer på för kort tid, som inte har kunnat komma in på den svenska arbetsmarknaden. Därför bör Sverige från och med nu satsa på att hjälpa nödlidande i sina egna närområden med generösa bidrag. Arbetskraftsinvandring är givetvis alltid välkommet och stärker vårt land.
Vi ska också arbeta för att Sverige ska vara och förbli ett sekulärt land med starkt skydd för kvinnor och minoriteters rättigheter.

Saker som man absolut inte bör blanda in (om man inte är imbecill):

- Vilken religion folk tror på, hudfärg, kultur

- "Återvandring". Helt onödigt och faktiskt kontraproduktivt. Om man ser till att minska nyanländande till våra utanförskapsområden så lovar jag att dessa magiskt kommer att försvinna av sig själv inom några decennier. Så funkar det med integration och utbildning. Om 20 år skulle vi sakna de personer som skulle ha kunnat arbeta.
Vem kommer att tacka oss svenskar för att vi är så politiskt korrekta? Han skrev förresten heller ingenting om hudfärg som en faktor. Det är bara lögnarna som för in det i diskussionen.
Citera
2021-02-19, 18:11
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Inget trolleri från min sida utan uppriktigt intresserad av hur man kan komma på tanken med ett begrepp man kallar för "kulturell belastning".

De problem Åkesson vill lösa med sitt uttalande blir dessvärre ett skott i foten. Okunnigt om vad kultur är och förordandet av en klart mysko stat växer fram där medborgare ska sanktioneras för att de är en kulturell belastning. Misstänker att jag åker dit för några av mina intressen är nog kulturellt belastande.

Kultur är ett vidare begrepp än en målning på en vägg eller en låttext. Det låter snarare så att det är du som är okunnig om vad kultur är. Eller är det kanske snarare en ovilja att se verkligheten som anas? Jag antar att du skulle hålla med om att det finns en kultur bland olika befolkningar, bara inte den svenska. Reser du till Spanien upplever du en särskild kultur, en annan i Sydkorea. Flyger du iväg till Somalia så upplever du en tredje. Vissa av dessa, som är ofattbart överrepresenterade bland de människor som kommer hit, har värden i sin kultur som vi lämnade bakom oss för årtionden eller århundraden sedan. Detta skapar en belastning då de allra flesta svenskar inte delar den kulturella syn som tagits med till Sverige av dessa klaner och befolkningsgrupper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Kära någon, var har du fått din utbildning (om du har någon överhuvudtaget)? Från en lapp i ett Kinderägg? Eller från ett Cornflakespaket?

Ursprung har INGENTING med kultur att göra. Varken ras, ursprung eller etnicitet har med kultur att göra. Kultur formas i regel av grupper av människor och är i regel "begränsade" till olika platser.
En etnisk svensk som i spädbarnsåldern adopteras av en arabisk familj i Mellanöstern, kommer naturligtvis också att växa upp i den kulturen liksom övriga människor som bor där.

Liksom en afrikansk, japansk, eller spädbarn av annan etnicitet som adopteras av svenska föräldrar och som växer upp i Sverige, kommer liksom svenskar att växa upp som vilken svensk person som helst, i en helt svensk kultur.

Det är inte svårare än så.

Varför vi inte skulle klara oss utan invandring från de platser du nämner och vad det är vi behöver från dessa länder får väl du svara på? Jag har väl aldrig påstått att vi behöver den sorters invandring? I annat fall får du gärna citera mig
Man formas av ursprunget. Delar kultur med omgivningen. Ett barn i Sverige som växer upp med somaliska föräldrar med somalisk kultur och traditioner blir inte anpassad till svensk kultur. Delvis men verkligen inte i närheten av en svensk. Var har du fått din utbildning ifrån? Från MUF antar jag.

Bra. Då är vi överens om att vi inte behöver ta in syrier, afghaner, somalier och eritreaner.
Citera
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Sedan har vi den andra sidan, de som absolut inte vill att denna frågan skall komma på tapeten.
Visserligen i USA, men det är samma politiska rörelse.

YouTube raderar dessa klipp raskt så fort de får många visningar. Ladda ner och spara.

https://m.youtube.com/watch?v=mextw93E3rg

Ibland läcker den bakomliggande planen bakom "öppna era hjärtan" "humanitär stormakt" ut.

Proposition 1975:76 !

Precis. Alla politiska partier försöker naturligtvis få just sin stora profilfråga att vara den som diskuteras överallt i media och i lunchrummen runt om i Sverige. Och att de andra partiernas profilfrågor diskuteras så lite som möjligt förståss.

Nu behöver det inte bara vara SD som vill diskutera just invandring och integration. Även t.ex. C och MP kan säkert uppskatta det då de hoppas kunna attrahera de väljare som står på motsatt sida, d.v.s. vara det parti som tydligast tar avstånd från SD:s politik. Så sannolikt kommer just de vara mest på hugget nu. Men t.ex. S, som inte har sina väljare bakom sig i denna fråga, kommer nog försöka ligga lågt.
Citera
2021-02-19, 18:12
Awaiting Email Confirmation
Porrmorrs avatar
Jag skrev min åsikt i tråden här nedan då jag tyckte den passade bättre där då den även handlar om tonen i debatten.

(FB) Den stora gåtan - varför ändrades tonen i invandringsdebatten?
Citera
2021-02-19, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oA7GEj/massiv-kritik-mot-akessons-ordval-ovardigt-en-partiledare

"Jimmie Åkesson kräver stopp för all invandring som utgör en ”kulturell belastning”.

Uttalandet har mötts av massiv kritik från hans politiska motståndare.

– Sverigedemokraternas politik och retorik radikaliseras i takt med att samhällsdebatten tänjer sina gränser, säger Annie Lööf i ett uttalande."

Har Åkesson rätt?

Jimmie är en jäkla skithög. Dessa ständiga utspel gör noll nytta och han kör bara med detta trick varje gång opinionsundersökningar visar att SD tappat några %

Vill han få inflytande?
Han bör isåfall ta fram lagförslag baserat på
1) har de jobb? Om inte, så utvisa
2) begår de brott? om ja, så utvisa
3) har de lärt sig svenska inom 5 år? om inte så utvisa
4) har de levt på bidrag i mer än 6 år? om ja så utvisa.
5) Är det tryggt nog i grannländerna för att kunna utvisa sk. statslösa ? om ja så slut avtal och utvisa

Vill SD bli tagna på allvar så måste de ta fram omfattande policy papers och motioner på hur man ska lösa denna fråga och sedan kan de sluta avtal med KD+M för att börja få igenom sin politik.
Citera
2021-02-19, 18:13
Medlem
Jag tycker Åkesson har rätt. Han nämner inte bara kultur utan ekonomi också. Jag ser detta gå hand i hand. Vi har fått in mängder av folk som inte respekterar att våra gamla byggt upp detta lands ekonomi. De kallar våra män mammaknollare, de rånar våra unga. De tycker de har rätt till våra unga kvinnor. De sitter i alla toppar, blir ministrar, partiledare, socialchefer, utbildade i alla fina yrken, advokater också. Vi är ingenting snart i vårt eget samhälle, får knappast jobb. Våra pensionärer, de fattiga får lite drygt 6000 i månaden, efter att varit arbetsökande nästan hela livet. En ensamkommande lär kosta 6000 om dagen. Vi håller på att förlora vårt land till alla dessa migranter.
Ta en jordglob och titta på den, Sverigr är pyttelitet längst i norr, Afrika jöttestort med mycket större nationer än Sverige. Tänk vilka rikedomar de har. Folk borde kämpa där och inte tränga sig hit. Men migranterna vill inte arbeta, de är här för att tjäna pengar.
Citera
2021-02-19, 18:14
Bannlyst
Citat:
Problemet är nog dels hur man uttrycker sig, och vilken människosyn man därigenom visar.

Man kan istället uttrycka sig så här: Sverige har stora problem med utanförskapsområden som vuxit fram för att vi tagit emot allt för många personer på för kort tid, som inte har kunnat komma in på den svenska arbetsmarknaden. Därför bör Sverige från och med nu satsa på att hjälpa nödlidande i sina egna närområden med generösa bidrag. Arbetskraftsinvandring är givetvis alltid välkommet och stärker vårt land.
Vi ska också arbeta för att Sverige ska vara och förbli ett sekulärt land med starkt skydd för kvinnor och minoriteters rättigheter.

- "Återvandring". Helt onödigt och faktiskt kontraproduktivt. Om man ser till att minska nyanländande till våra utanförskapsområden så lovar jag att dessa magiskt kommer att försvinna av sig själv inom några decennier. Så funkar det med integration och utbildning. Om 20 år skulle vi sakna de personer som skulle ha kunnat arbeta.

Bra skrivet! Det som behövs är en invandringspolitik baserad på sånt som stärker Sverige ekonomiskt och inte kulturellt
Citera
2021-02-19, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oA7GEj/massiv-kritik-mot-akessons-ordval-ovardigt-en-partiledare

"Jimmie Åkesson kräver stopp för all invandring som utgör en ”kulturell belastning”.
Har Åkesson rätt?
Skiter björnen i skogen?
Självklart har Åkesson rätt, men varför gör han ett sådant uttalande som kommer ältas och överdrivas i massmedia lång tid framöver?
ALLA vet det redan att muslimer som utgör i princip merparten av alla invandrare/asylsökanden inte är kompatibla med det västerländska levnadssättet, det är som att säga att det är kallt på vintern.
Om SD har ambitioner att nå ut till fler väljare än Main Kampf runkarna så måste dom spara på krutet så SD får fler mandat att ändra på asyl/invandringspolitiken.
Det viktigaste är väl att få stopp på destruktionen av Sverige än att få säga det man egentligen tycker.
Citera
2021-02-19, 18:16
Medlem
Citat:

Om 20 år? Så har det låtit från 7-klövern i 30 år!

Nä, massiv återvandring är det enda som kan rädda Sverige.
Citera
2021-02-19, 18:21
Medlem
Jag tror grundproblematiken är det som måste utrönas egentligen. Vi behöver tydligare måttstockar för att avgöra vilka raser som är mänskliga och därmed bör skyddas med det som kallas mänskliga rättigheter. Kan vi enas om att vissa raser som vi idag kallar mänskliga inte uppfyller de krav som bör ställas och därmed sluta aktivt hjälpa dessa så blir världen återställd ganska snart.

Alla med annorlunda skallform och näsrygg t.ex kan man börja med. Ögonform och hudfärg kanske också bör ses över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in