Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jag är hur tydlig som helst utifrån det jag själv skrivit.
H gör inte som SD vill.
"Så länge hon gör som han vill, då går det bra."
Ville SD att hon ska övervaka honom?
Definitivt inte.
Han vill gå som katten från lort.
Han vill inte ens erkänna nåt öht och fortsätta i status Quo med två brudar.
LW skrattade åt det som jag skakar i huvudet åt:
Att H inte vill se sanningen. Tacka fan att hon har ångest.
Hon ljuger inför sig själv av sällan skådat slag och försöker upprätthålla falska fasader.
Det ska döljas. Det ska inte pratas. De ska låtsas som om allt är frid och fröjd.
Tomtebolycka och kärnfamilj.
Där skiljer hon sig markant från LW oavsett om båda har en mycket osund relation till samma man.
Oavsett om de båda är starka kvinnor or what ever.
Oavsett att han är manipulativ.
HD är rätt slug om man tittar lite bortom den forna dagsformen som sjuk, bedragen och nån sorts kroniskt offer sen dess.
Det beteende hon förfasar sig över kör hon själv.
Hon ligger med Sillen, går bakom ryggen på SD, hon ljuger om sexrelationen och hon tar ut skilsmässa. Hon fortsätter ljuga.
Japp. När du kopierar vad H själv säger i förhör låter det så om den 8 maj.
Hon trivialiserar.
Frågan är varför hon inte vill tillstå att hon är drivande?
Det ses att Fhl om och om igen frågar när beslut togs och hon slingrar sig som en orm.
Han nästan får ryta till.
Det framkommer via HD själv i förhör (efter många om och men) att hon beslutat sig innan honom och att det är han som inte vill åka (via hennes chef).
Hon har tagit ut skilsmässa, men trots detta vill iväg och fira att de levt halva livet ihop.
Komplicerat tycker SD som inte vill med och ligga i den dubbelsäng hon bokat.
Så han föreslår Sillen som hon knullar med.
Fast det vet han inte för det är i smyg.

Vi tolkar lite olika, och inget är riktigt säkert, utan är och förblir tolkningar.
Det är väl ok?
Det är klart att SD inte vill att HD kollar honom, tvärtom ser han till att ha kontakt med Lena på andra säkrare sätt. Samtidigt är HDs kontroll det tecken han vill ha av henne; han vill att hon ska vilja ha honom. Det är ju det han vill.
Att HD varit drivande i frågan om USA?
Resan var bokad ganska långt i förväg och det var väl
då man pratade om att "fira halva livet ihop". Är det inte så att det är först på slutet, när SD får psykbryt, som han plötsligt konstrar, regredierar och HD tar över vuxenrollen. Jag tror att SD visst vill resa, men som det barn han är, reagerar han som en treåring och beter sig hemskt mot allt och alla.
SD vet med säkerhet om HDs sexuella uppvaknande (måste vara som ett slag i ansiktet på honom) och att Lena nu säger att hon inte längre tycker att det skulle vara hemskt om det blir slut mellan henne och SD.:
6 maj- 18
A 164A/271
Screenshot från 20180506
Lena:
"
Ha så kul I USA när ni börjar om"
"Åker förresten till Norge samtidigt tror jag. Vi kan skicka bilder till varandra när du är ute om kvällarna och hon hänger på rummet."
"Bestämt igår".
"Vet du, det känns helt odramatiskt om allt skulle avslutas nu."
"Jag är inte rädd, du har inget grepp om mig längre."
Vi vet också att både SD och HD har pratat om att de kanske ska återförenas efter skilsmässan, huset skulle inte säljas både för barnens skull men även finnas kvar för en eventuell framtid ihop.
Jag tror att HD är precis som många andra kvinnor i hennes situation, väldigt bunden till SD. Hon är på ett sätt driftig, men på ett annat sätt bunden. Stark men svag. Beroende. precis som Lena, trots att Lena och HD är helt olika.
HD är ärlig mot Jonas om frågan vad gäller SD, därför ogillar JS resan som helhet.
Att SD uppmuntrar att SJ och HD ska dela hotellrum, det ser jag som en ren manipulation. SD gjorde likadant med Lena. Det är kanske en test, för att kolla hur ärliga de är. Kanhända att SD har superkoll på dras enheter, vet vad som händer. I verkligheten ogillar han (svartsjuk) när de har kontakt med manliga bekanta, stalkar Lena utanför hennes fönster med hotfull sms och kolla i HDs mail 1 ggr/h. Kanske vill han även verka helt avspänd runt det hela.
Ja, Lena skrattar åt HD för att hon gör allt för att fasaden ska upprätthållas, till varje pris.
Man kan väl säga att detta sätt att hantera situationen kan bidra till att HD blir följsam till SDs önskningar; att bibehålla kärnfamiljen. Hon går inte bara sina egan ärenden, hon går SDs ärenden.
Det är väl inte osannolikt att hon har adapterat sig genom att det två, hon och SD har samma tänk runt det här.
Samtidigt är det inte helt klart varför HD agerar som hon gör. Det är säkerligen komplicerat och styrt av många faktorer. HDs egen familj och de relationer de har, hennes tidigare psykiska mående i livet, samvaron med SD och hur det påverkat henne, personliga egenskaper att hantera livskriser osv:
Ett exempel:
A150/339
"
Lena berättade att Hanna under en längre tid varit nedtryckt av Stefan och uttryckt att Hanna är
ingenting utan Stefan, Stefan sa till Hanna att om Stefan och Hanna skulle gå isär så är det
ingen annan som vill ha henne".
Det är väl sådant som man kan kalla psykisk misshandel.
Jag respekterar din tro och tolkning, och kan se delar av det du beskriver. men jag tycker mig se andra delar av relationen mellan HD och SD också, vilket gör att jag har i nuläget lite annan vinkling på det vi pratar om. Vi får nog acceptera att det är så.