2021-02-19, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad händer i Norrbotten? Ny mutation?

9 av 23 inlagda ligger på IVA.

”Idag vårdas 23 personer med Covid-19 på sjukhus i länet, varav 7 på C-IVA, dessutom 2 utomläns.”

Källa: nll.se

Är det inte mutationen som gästarbetarna drog in på Northvolt. Hastigheten på den smittan är minst dubbelt så stor som gamla covid. 47 inlagda på sjukhus i Västerbotten. Dessutom verkar den vara aggressivare på yngre och medelålders. Inte bra. Och smittskyddet får svårare att smittspåra eftersom den är så snabb.
Citera
2021-02-19, 10:07
Bannlyst
Är den brittiska dödligare eller inte?

På ett sätt hade det varit bra om den varit 100% dödlig så alla efterblivna som inte kan hålla sig isolerade kan dö så vi som sköter oss äntligen kan börja leva normalt om så 9.9 miljoner svenskar ska behöva dö så hade jag inte sörjt precis. Tvärtom, Bara det får ett slut..

Den är nog inte 100% dödlig men tror ni den är mildare eller värre?
Citera
2021-02-19, 10:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Stockholm ligger efter med vaccineringen för att länet har fått för få doser, hävdar regionrådet Irene Svenonius (M).

– Man kan inte vaccinera med luft, säger hon till Svenska Dagbladet.

Folkhälsomyndigheten slår tillbaka:

– Vaccinviktningen är rättvis, säger generaldirektör Johan Carlson.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/braket-om-vaccinet-carlson-slar-tillbaka/

Tankar kring detta? Varför ligger Stockholm efter? Färre doser? Felprioriteringar? Sämre organiserat? Eller bara Svenonius vid spakarna?
Vad jag förstår från mina bekanta som bor där är att man bl.a. har fel vaccin tillgängligt. Man har problem med att vaccinera dem i hemsjukvården alltså ute i stugorna.

Jag tror att det handlar om att Modernas leveranser har dröjt och att man bara har Pfizer-vaccinet tillgängligt som är knepigt att administrera utanför vårdcentralerna eller liknande ställen. Intressant då jag trodde att problemet bara skulle uppstå i glesbygder.
Citera
2021-02-19, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du vet inte hur det ser ut i skidbackarna och liftköer denna vinter märker jag....

Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Du jämför alltså sportlovsresor med att anordna dans för 150+ personer i samma lokal?

Det är tydligen känsligt att kritiserar skidresorna mitt i pandemin, kulturellt zombiebeteende.
Citera
2021-02-19, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så då kanske man kan säga att vår ”strategi” visat sig vara ganska lyckad i längden?

Japp, otroligt lyckad. Så pass lyckad att Sverige är enda landet i världen där myndigheten för folkhälsan mordhotas dagligen av vanliga medborgare. Och detta händer i landet som befolkas av största andel mesiga människor. Bara för att ge lite perspektiv. Vad sa ni? De som hotar är bara invandrare som saknar vett? Javisst. För folk som saknar vett finns enbart i Sverige. Suck, vilken idiot.
Citera
2021-02-19, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Säg EN "spådom"...?

Och på vilket sätt menar du att jag sprider covidpanik genom att tillhandahålla fakta från officiella källor?
Som direkt svar på ditt påstående att operationer skjuts upp på grund av överdriven covidpanik kan jag lugna dig med att de skjuts upp på grund av personalbrist, inget annat - det är en personalkrävande sak att ta hand om covidpatienter. Svårare än så är inte ekvationen.

Suck! Det har ju funnits personal till många viktiga canceroperationer etc. men de har ändå ställts in just på grund av covidpanik från både sjukvårdens och patienternas sida!

Vad gäller dina felaktiga spådomar och förhoppningar om lägesförsämringar i kombination med dina inte alltid så korrekta data så är en stor del av tråden fyllda av just dina sådana.
Citera
2021-02-19, 10:13
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
''De flesta länder i Europa har drabbats betydligt hårdare av pandemin än Sverige, enligt en färsk sammanställning av överdödligheten. Men i Norden ligger Sverige i särklass högst.''

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M3jk9R/sveriges-dodstal-bland-de-lagre-i-europa

Det kan väl knappast vara bra om man är ''sämre'' än Sverige. Trots relativt lama restriktioner jämfört med andra länder i Europa så har Sverige ändå drabbats ''mindre'', hur kommer det sig? Vad har vi gjort ''rätt'' jämfört med de andra länderna?
Lockdown-länderna bör ta sig en funderare både nu och de närmsta 5 åren när deras näringsliv fortfarande lider av sviterna av nerstängningarna
Citera
2021-02-19, 10:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Suck! Det har ju funnits personal till många viktiga canceroperationer etc. men de har ändå ställts in just på grund av covidpanik från både sjukvårdens och patienternas sida!

Vad gäller dina felaktiga spådomar och förhoppningar om lägesförsämringar i kombination med dina inte alltid så korrekta data så är en stor del av tråden fyllda av just dina sådana.
Visa på ETT fel (det kan du inte). Jag har varit ytterst försiktig med att komma med någon form av spådom. Det data som jag redovisat i tråden är dessutom alltid 100% autentiskt och från officiella källor som jag dessutom alltid redovisar.

Så, visa ETT enda fel jag haft.

Lycka Till!
Citera
2021-02-19, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergioramos10111
Japp, otroligt lyckad. Så pass lyckad att Sverige är enda landet i världen där myndigheten för folkhälsan mordhotas dagligen av vanliga medborgare. .
Nu är inte sådana Mewas-aktiga tokar direkt vanliga medborgare utan ofta organiserade hatare eller i avsaknad av några skruvar.
Du tror inte likande officiellt folk mordhotas i andra länder också?
Neil Ferguson som visserligen förtjänar en hel del ovett på grund av vad han ställt till med med sina felaktiga modeller haf troligen hotats mer ön någon annan.
Citera
2021-02-19, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Är väl egentligen endast inom äldrevården- och hemmen som man kan se dessa abnorma skillnaderna. Norge är inte så litet, ca hälften så många invånare som Sverige, som har över 20 ggr fler döda...
Om man ser till var/hur svenskarna är distribuerade, så är Sverige nästan lika tätbefolkat som Danmark, fast avsevärt större och med fler sociala problem, och en rörig decentraliserad administration.

Man gör det enkelt för sig om man tänker "Sverige är ett stort och glest land". I själva verket bor åtta miljoner svenskar på samma breddgrader som Danmark och Baltstaterna, inom några timmars avstånd från varandra.
Citera
2021-02-19, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Visa på ETT fel (det kan du inte). Jag har varit ytterst försiktig med att komma med någon form av spådom. Det data som jag redovisat i tråden är dessutom alltid 100% autentiskt och från officiella källor som jag dessutom alltid redovisar.

Så, visa ETT enda fel jag haft.

Lycka Till!
Du har haft fel i och om så mycket att det är förvånande att du ens försöker hålla skenet uppe.
Sen inser du inte ens att även officiella källor kan vara felaktiga och oautentiska. De brukar dock rätta till sådant med tiden men du bara tröskar på.
Citera
2021-02-19, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Etniska svenska som till exempel åker till skidorter och kommer i kontakt med människor som de inte måste komma i kontakt med är också respektlösa. Etniska svenskars egoism/dumhet har också bidragit till att smittspridningen ökar i samhället.

Du har inte varit på en skidort och sett alla åtgärder som vidtagits märker jag, gör det innan du uttalar dig är du snäll. Det närmaste man kommer andra människor är att stå ca 1,5 meter ifrån varandra i en lilftkö utomhus, vilket är smittsäkert.

Det är något helt annat än att sitta i en festlokal i flera timmar inomhus tillsammans med 150-200 personer.

Förstår du inte denna skillnad är det svårt att föra en vettig diskussion med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in