2021-02-19, 09:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
"Snacket" kommer från de faktaresistenta. Vi ligger högst i Norden, men i jämförelse med övriga Europa så är bilden en helt annan.

Och då måste man komma ihåg att vi knappt stängt ner samhället jämfört med flera andra europeiska länder. Skönt ändå!
Citera
2021-02-19, 09:47
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vad har detta med saken att göra, menar du? I Sverige, nästan 13 000 döda. I Norge, snart 600 döda - vad säger dessa siffror dig? Sverige har dubbelt så stor befolkning. Vad ligger det för sanningar bakom dessa siffror?

Är du efterbliven?

Jag svarade en idiot som påstod att norge har mindre andel döda äldre!

Så är inte fallet!
Att det dött fler människor förstår ju även en idiot.

Dock är förhållandet mellan 70+ och resten, lika i hela Norden..
Citera
2021-02-19, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Syrianerna i Södertälje har festat hela jävla våren och hösten. Fenomenet är kulturellt betingat. Covid-19 är ett så diffust hot att man väljer att chansa. Sedan dör släkten av. Man ser samma fenomen kring ortodoxa judar i Israel.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/han-har-forlorat-33-personer-i-sviterna-av-covid-19

Lika sjukt som att svenskar åker uppåt i landet för att åka skidor, trängas i liftköer etc. mitt i en pandemi.
Citera
2021-02-19, 09:50
Medlem
Stockholm ligger efter med vaccineringen för att länet har fått för få doser, hävdar regionrådet Irene Svenonius (M).

– Man kan inte vaccinera med luft, säger hon till Svenska Dagbladet.

Folkhälsomyndigheten slår tillbaka:

– Vaccinviktningen är rättvis, säger generaldirektör Johan Carlson.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/braket-om-vaccinet-carlson-slar-tillbaka/

Tankar kring detta? Varför ligger Stockholm efter? Färre doser? Felprioriteringar? Sämre organiserat? Eller bara Svenonius vid spakarna?
Citera
2021-02-19, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Lika sjukt som att svenskar åker uppåt i landet för att åka skidor, trängas i liftköer etc. mitt i en pandemi.

Du vet inte hur det ser ut i skidbackarna och liftköer denna vinter märker jag....
Citera
2021-02-19, 09:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja det är ju ganska uppenbart att du inte har det med tanke på alla dina felaktiga spådomar som inte varit i närheten av hur det hela sedan utvecklats. Att operationer skjutits upp har ofta berott på överdriven covidpanik spridd av sådana som du.
Säg EN "spådom"...?

Och på vilket sätt menar du att jag sprider covidpanik genom att tillhandahålla fakta från officiella källor?
Som direkt svar på ditt påstående att operationer skjuts upp på grund av överdriven covidpanik kan jag lugna dig med att de skjuts upp på grund av personalbrist, inget annat - det är en personalkrävande sak att ta hand om covidpatienter. Svårare än så är inte ekvationen.
Citera
2021-02-19, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister

Du jämför alltså sportlovsresor med att anordna dans för 150+ personer i samma lokal?
Citera
2021-02-19, 09:58
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
"Snacket" kommer från de faktaresistenta. Vi ligger högst i Norden, men i jämförelse med övriga Europa så är bilden en helt annan.
Kan bero på att svensken är van att vara bäst och den mest utvecklade nationen i Norden.
Sliter i självbilden när grannarna är "bättre".
Citera
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Aaaaw. U mad?

Fick den glorifierade självbilden sig en törn? Du tog det verkligen som en man...

Nej fan jag är varken fet eller flint (än) men jag tror det är du som kanske har en glorifierad självbild
För övrig är det sant, titta på vem som bestämmer i en gorillaflock, varken du eller jag skulle ha en chans på brudarna.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, det är extremt märkligt med dessa syrianer. Pratade med en syrian i höstas som hade 8-10 bekanta/släktingar som avlidit med covid. Han sa att dom prioriterade släktkalas som viktigare än att eventuellt dö eller bli allvarligt sjuk. Jag frågade dock inte om dom inte fattade att dom är en smittmotor i samhället och indirekt håller på att knäcka sjukvård och "dödar" äldre och svaga i samhället. MEN det är precis det som gör med sitt beteende och sin respektlöshet.

Tegnell sa ju vid något tillfälle också att invandrare (med annan kultur, trångboddhet, andra normer) är drivande i pandemin, men fick backa för det. Självklart har FHM stenkoll på detta, men det är politiskt laddat. Det blir intressant att se hur tydligt och klart coronakommissionen vågar peka på detta orsakssamband.

Etniska svenska som till exempel åker till skidorter och kommer i kontakt med människor som de inte måste komma i kontakt med är också respektlösa. Etniska svenskars egoism/dumhet har också bidragit till att smittspridningen ökar i samhället.
Citera
2021-02-19, 09:59
Medlem
''De flesta länder i Europa har drabbats betydligt hårdare av pandemin än Sverige, enligt en färsk sammanställning av överdödligheten. Men i Norden ligger Sverige i särklass högst.''

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M3jk9R/sveriges-dodstal-bland-de-lagre-i-europa

Det kan väl knappast vara bra om man är ''sämre'' än Sverige. Trots relativt lama restriktioner jämfört med andra länder i Europa så har Sverige ändå drabbats ''mindre'', hur kommer det sig? Vad har vi gjort ''rätt'' jämfört med de andra länderna?
Citera
2021-02-19, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Stockholm ligger efter med vaccineringen för att länet har fått för få doser, hävdar regionrådet Irene Svenonius (M).

– Man kan inte vaccinera med luft, säger hon till Svenska Dagbladet.

Folkhälsomyndigheten slår tillbaka:

– Vaccinviktningen är rättvis, säger generaldirektör Johan Carlson.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/braket-om-vaccinet-carlson-slar-tillbaka/

Tankar kring detta? Varför ligger Stockholm efter? Färre doser? Felprioriteringar? Sämre organiserat? Eller bara Svenonius vid spakarna?

Svaret står möjligen redan i texten. Yngre befolkning innebär färre doser vaccin. Dessutom bör nog inte Stockholm vara först ut i ledet med den naturliga immunitet många 08: or redan bär på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in