2021-02-18, 20:13
Medlem
Bacterials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kandalaki
Verkar mest som att du utnyttjat en gammal sjuk kvinna (som ovanpå det var din egen mor!) för att låna hejvilt. Tycker att du bör skämmas över det och att dina syskon har all rätt att vara upprörda över situationen.

Man kan ju fråga sig varför du aldrig berättade om alla lån du tagit i din mors namn för dina syskon när din mor var i livet? Var det för att du visste innerst inne att det var fel gjort av dig och att dina syskon skulle bli upprörda? Jag gissar på det.
Tror inte Mor ens visste om att hon lånade pengar. TS hade bank-id och kunde ta vilka lån i sin Mors namn han ville. Det har han medgivit i tråden den usla tjuven. Och han undrar varför syskonen är arga?
Jävla tjuvaktig mupp är vad han är! (Om det nu inte är den bästa trolltråden på länge.)
Citera
2021-02-18, 20:47
Medlem
101.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Han lånade 60 000 kronor i sin mammas namn. Pengar han skulle betala tillbaka. Alltså inte någon pengagåva.
Nu blir dödsboet skyldig att betala ts lånade i mammans namn. Varför skulle syskonen betala de lånen.
Syskonen verkar inte ens gilla ts, det är säkert inte första gången ts ställer till det. Han verkar van att skylla ifrån sig allt och att det är någon annans fel.

Hoppas de blir så sura på ts att de polisanmäler det hela och då kanske ts till slut inser att han hsr gjort fel.
Att TS verkar vara en rövhatt av rang hör inte hit, dennes syskon kan också vara treögda inavlade jävlar som lever i en bajshydda på stäppen. Lånet till TS registrerades inte som en fordran i bouppteckningen, kanske ett medvetet val av modern att inte låta så kunna ske - definitivt något som förbisågs av de andra syskonen under processens gång. Om motsatsförhållandet rått hade frågeställningen varit annorlunda och tråden legat i juridikforat. Om motsatsförhållandet rått hade han tveklöst varit skyldig dödsboet och i förlängningen sina syskon dessa pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Bacterial
Nej det gör det inte. Hela tråden är ju ett "förstå" mig drama. Så mycket måste du fattat. Antagligen har killen lurat till sig bank-id och levt på mamma. Hoppas på polisutredning om omständigheterna oavsett ekonomiska storlekar.
Enligt TS egen berättelse så verkar här saknas både brott och uppsåt.

Citat:
Där har du såkjlart rätt- Tanten borde aldrig lämnat uppgifter för att hämta ut hostmedicins till killen då denna Bank-id gödde honom? Du måste ju haja hela grejen med tråden. Killen(TS) är ju en skurk med största sannolikhet. .Eller ett troll ute efter sjuk uppmärksamhet om än anonymt.
Du hittar på egna sanningar och applicerar dem på en bild av ett förfarande du föreställt dig av en berättelse på [grovt höftat] mindre än 2000 ord. Jag intresserar mig för frågeställningen - som presenterad - utan påhittade skavanker eller hjältar.
Citera
2021-02-18, 20:48
Medlem
Citat:
Jadu, som läsare av tråden så kan jag tänka mig att killen tagit steg utanför vad överenskommelsen med mamma innebar. Vad är annars poängen att försöka rättfärdiga något som han redan anser är okej? Killgissar att han fått bank.id för att hjälpa sin mor(Om han inte lurat av mamma det.) och sedan mer hjälpt sig själv. Mamman borde/skulle naturligtvis anförtrott ekonomin till den som skötte om henne om inget fulspel varit i görningen.
Det är ju inte bara banklån, det är sms-lån också.

Jag kan slå vad om att han tog sms-lånen när mamma fick Corona som ett sätt att casha in på morsans död. Förskräckligt.
Citera
2021-02-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101.
Om du menar att insinuera att jag inte läst tråden så har du fel.

Tror inte det framkommit någonting detaljerat huruvida lånet var avtalat dem sinsemellan? Inte heller att det skulle funnits något engagemang utanför hennes vetskap? Däremot påstår TS att samtliga i familjen var medvetna om det ekonomiska upplägget samt upprepar att lånen var tagna med mammans godkännande. Rättfärdigandet kan då förklaras som en reflektion uppkommen efter syskonens skuldbeläggande. Dina resonemang bygger på "mellan raderna spekulationer", spekulationer som dessutom bestridits av TS tidigare i tråden.

Med det sagt så hade jag i samma situation också varit väldigt tydlig med trassel-syskonet, det är helt klart en rutten situation. Men; Arvet gick till att reglera skulden i dödsboet, en skuld som mamman ådragit sig utan vidare åläggande för sin sons skull. Så länge TS inte själv mördade sin egen mamma är det banne mig inte syskonens arvslott.
Du kanske missade inlägget där han skriver i en annan tråd att det är jobbigt då syskonen inte känner till lånen. Han har blåst dom
Citera
2021-02-18, 20:51
Medlem
101.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det är ju inte bara banklån, det är sms-lån också.

Jag kan slå vad om att han tog sms-lånen när mamma fick Corona som ett sätt att casha in på morsans död. Förskräckligt.

Vart hittar du det om SMS-lån? Helt missat, hittar inte heller på sök.

Citat:
Ursprungligen postat av Twiggeh
Välmenat råd till TS. Du skrev nånstans att doktorer inte kunnat hjälpa/diagnostisera dig. Låt dem läsa den här tråden så får du nog hjälp direkt.
Haha, nog den mest välgrundade analysen i hela tråden
Senast redigerad av 101. 2021-02-18 kl. 20:54.
Citera
2021-02-18, 21:11
Medlem
Jag hade nog reagerat på detta ganska kraftigt om det var mitt syskon, väldigt oansvarigt hela grejen.
Citera
2021-02-18, 21:22
Medlem
Bacterials avatar
[quote=101.|74723071[/QUOTE]

Citat:
Ursprungligen postat av Enternor
Jag hade nog reagerat på detta ganska kraftigt om det var mitt syskon, väldigt oansvarigt hela grejen.

Killen säger att han har haft tillgång till sin mammas bank-ide utan att träffat henne på flera år. Samtidigt har syskon tagit hand om tanten utan vetskap om hans affärer för mor.(Han påstår han informerat dem men det men det är är oklart.)Något är mycket fel här. Så mycket fattar de flesta .
Citera
2021-02-18, 22:00
Medlem
Citat:
Vart hittar du det om SMS-lån? Helt missat, hittar inte heller på sök.

Finns i en annan tråd om samma ämne.

(FB) Vad händer med nåns skulder när man dör?
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Anledningen till varför jag undrar är för att jag tagit lån i mammas namn, med hennes godkännande.
Hon har nu insjuknat i covid-19 och kommer troligtvis inte klara sig.
Så hennes banklån är egentligen mina, och morsan har inte täckning för dom på sitt konto, plus det finns en skuld till på ett sms-lån.
Sammanlagt rör det sig om 60.000kr.
Vad kommer hända med skulderna nu?

Ska jag kontakta låneinstitutet och försöka göra upp en avbetalningsplan lr bara strunta i dom?
Det jobbiga är att mina syskon inte känner till mammas = mina skulder.
Citera
2021-02-18, 22:25
Medlem
101.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Finns i en annan tråd om samma ämne.

(FB) Vad händer med nåns skulder när man dör?

Tack!

Uhja, TS ditt smuts. Kopplar dina syskon din profil här till dig så är du rökt. Du har någon gång under bouppteckningen försäkrat att inget, däribland fordringar, medvetet utelämnats. Du ska vara glad om de då nöjer sig med en privat eller civilrättslig uppgörelse.

Jag står kvar vid min tidigare analys med en smärre ändring: Så som ärendet är redogjort av TS i denna tråd har syskonen inget att beklämma honom för (annat än småsinthet), jag är däremot numera övertygad om att syskonen inte köper TS rövarhistorier och kan troligen bevisa motstridigheter i faktiska förfaranden.
Senast redigerad av 101. 2021-02-18 kl. 22:32.
Citera
2021-02-18, 22:41
Medlem
101.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Till er som spekulerar massa i tråden, vad får ni utav det?
Finns ingen dold agenda lr nåt trollande från min sida, vad skulle jag få ut av det?
Jag kan svara och redogöra för allt ni undrar över, men jag tog slut igår eftersom det blev för mycket.
Jag är som sagt sjuk, även om ni inte vill tro det, ni kan ju svara på vilken patetisk människa som skulle ljuga om nåt sånt?
Jag önskar allt jag skrivit var påhittat, men tyvärr så är det inte så.
Om nåt stycke av min text är oklar så kan det bero på att ni måste inte veta alla detaljer och jag blir ibland hjärntrött.

Om en vecka kommer besked om arvet, jag kommer varken få nåt lr behöva betala nåt, eftersom jag redan lever på existensminimum.
Jag är förvånad över erat stora intresse för detta ämne.
Jag har inga problem med att förklara mig, kan ta det både via dm lr på telefon om det behövs.

Ställ era frågor så ska jag svara, men kommer bara svara dom som är insatta och ställer vettiga befogade frågor.

Och ni som mumlar om advokater och polisanmälan, snälla ni har nog sett för mycket på TV.
Mina syskon skulle aldrig göra det och dessutom pratar vi småsummor, så dom enda som skulle förlora på det är dom, då jag inget har.
Vad lever ni i för fantasivärld 😂😂😂

1. Hade du och din mamma avtalat något, oavsett form, angående lånet?
Ex: Fanns det en avbetalningsplan? Vad skulle hända om du inte betalade i tid?
2. Var ni överens om belopp och avbetalningstid?
3. Var hon närvarande och deltagande i låneansökan?
4. Tog du några lån i hennes namn utan hennes vetskap?
5. Tillskansade du dig något annat, vad som helst, i hennes namn?
Senast redigerad av 101. 2021-02-18 kl. 22:43.
Citera
2021-02-18, 22:44
Medlem
TS, låt oss för sakens skull anta att det stämmer att syskonen kände till att du lånat via din mamma och att det är först nu när det andra arvet uppdagades som de visar första tecknen på att vara arga på dig. Jag förstår då att du, utifrån ditt eget perspektiv, upplever det som väldigt sniket av dem, särskilt om det nu inte var något särskilt stort arv. Samtidigt måste du ju, om du nu är intresserad av din egen frågeställning i denna tråd, försöka se saken från deras perspektiv.

Det är till att börja med mycket osannolikt att dina syskon varit helt OK med att du utnyttjat din mamma på det här sättet. Det är mer troligt att de snarare tolererat detta, eller åtminstone inte öppet yttrat sitt missnöje trots att de var arga från första början. Det kan då haft betydelse att de själva av allt att döma i praktiken inte skulle drabbas av några negativa konsekvenser eftersom er gemensamma mamma saknat tillgångar. Andra saker som kan ha spelat in här är att de inte förstod vilka summor det rörde sig om, att de inte riktigt haft bilden klar för sig hur detta utspelat sig i övrigt, att de inte ville bråka med dig medan er mamma fortfarande var i livet (särskilt inte eftersom mycket av skulden faller på henne själv), och kanske även litegranna helt vanlig svensk konflikträdsla. Det har säkert också spelat in att de vet att du är sjuk och att du i allmänhet har ett mycket svårare liv än de har. De har helt enkelt visat sympati för dig och din situation och av olika skäl känt att det här inte var värt att förstöra familjefriden för.

Nu när det visar sig att de själva i praktiken drabbas av detta så kanske detta, på marginalen, var det som fick bägaren att rinna över. Detta i kombination med att er mamma nu är avliden och att de kanske först nu diskuterar dig och ditt beteende gemensamt och inser att de inte är ensamma i sitt missnöje över dig och först då orkar konfrontera dig ordentligt. Missbrukare (droger, alkohol, spel eller vad det nu är) har en tendens att sakta men säkert enkelt suga ut energi och sympati ur sin omgivning utan att de är medvetna om det eftersom de har fullt upp med sina egna problem. Sympati-kontot är helt enkelt förbrukat nu och dina syskon tänker inte längre låtsas som att allting är bra när du sabbar er relation. Sniket eller inte, de är helt enkelt trötta.

Anledningen till att många i denna tråd kritiserar dig hänger säkert ihop med att de flesta har någon familjemedlem, släkting eller bekant som är missbrukare/allmän strulpelle och därför "känner igen tecknen" när du berättar om din situation. De känner igen ursäkterna och beteendemönstret och betraktar då dig och din tråd med ett stort mått av sund skepsis.
Citera
2021-02-18, 22:49
Bannlyst
Citat:
1. Hade du och din mamma avtalat något, oavsett form, angående lånet?
Ex: Fanns det en avbetalningsplan? Vad skulle hända om du inte betalade i tid?
2. Var ni överens om belopp och avbetalningstid?
3. Var hon närvarande och deltagande i låneansökan?
4. Tog du några lån i hennes namn utan hennes vetskap?
5. Tillskansade du dig något annat, vad som helst, i hennes namn - utan hennes vetskap?

1, ja självklart, vi hade telefonkontakt i snitt en gång i veckan senast 10 åren.
Anledningen till att vi inte sågs är för vi bodde 30 mil från varandra och båda för sjuka för att resa.
2,Min mamma brydde sig inte om pengar, hon sa ta vad du vill ha och gör det du måste, hon litade på mig och hon saknade aldrig pengar.
Hon levde på 5000kr var 6:e vecka.
3,nej, se svar 1.
4, nja, hon frågade som sagt aldrig, men hon visste på ett ungefär.
Hon var helt klar i huvudet och även om jag hade hennes BankID så fick hon fortfarande kontoutdrag varje månad på posten, dom kunde även mina syskon se men sa aldrig nåt om det.
5,se svar 4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in