2021-02-18, 20:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Från FHI.no
” Folkehelseinstituttet bruker også Folkeregisteret for å få et mest mulig fullstendig bilde. Dersom en person dør i løpet av de første 30 dagene etter han eller hun har testet positivt for covid-19, registreres det som et covid-19-assosiert dødsfall, med mindre det foreligger konkrete opplysninger om at dødsfallet ikke er assosiert med covid-19”
Observera texten , ”med mindre det föreligger konkrete opplysningar om at dödsfallet ikke er assosiert med Covid 19”
I Sverige så rapporteras uppenbarligen fler som dött av annat som c-19 döda.
Gör det?
Vilka motsvarande regler har Sverige?
Citera
2021-02-18, 20:57
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det är ingen ide att försöka förklara för dig - verkligen pärlor åt svin detta. När man försöker förklara pedagogiskt så blir svaret "du skriver osammanhängande".

Du länkar till källor - men du förstår ju inte vad som står skrivet. Att du ens håller på och tjafsar om "mortality rate per år" visar ju att du inte kan tänka logiskt och tillgodogöra dig datan.

Med ditt resonemang så kan vi ju titta på vad "morality rate":n i covid-19 var 2018. Oj, det var 0 personer som dog i covid-19 under 2018. Noll smittade och noll döda, så då måste ju covid-19 vara helt ofarligt.

Förstår du nu genom detta exempel hur pass korkad din fokusering på "mortality rate per år" är?

Japp.. 2018 var Mortality Rate för Covid19.. just exakt 0... svårare än så är det inte.

Jag förstår exakt vad du frågar efter.. exakt! .. men du verkar inte förstå själv... sluta göra bort dig.
Häng inte upp dig på din egna "logik".. den tar dig på villovägar.

Vad du frågar efter är egentligen CFR - Case Fatality Rate.. dvs Hur många har dött jämfört med antalet Bekräftade fall... dvs uppställningen blir: 12.000 / 627.000 x 100 = 1,9 %

Om du gör ett estimat gällande de obekräftade fallen dvs de med milda symptom och asymptoma då är det IFR - Infection Fatality Rate man pratar om. (blir lägre än ovan)

Så .. för sista gången nu Balkanac... Mortality Rate är antal döda jämfört med hela befolkning.. dvs ca 0,1 eller lite mer exakt 0,12%.. struntsumma
Citera
2021-02-18, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Gör det?
Vilka motsvarande regler har Sverige?
Enligt de regioner som gått igenom statistiken lite mer ordentligt så har ju ett antal som påståtts ha dött av corona inte ens haft något med corona att göra! Så det verkar som om vi här i Sverige är övergenereösa med att klassa folk som dött av med och inte ens haft corona viruset som döda av Corona!
Det här är också intressant om Norges sätt att räkna corona döda.
” Dödsfall räknas in i corona-statistiken när en person avlidit inom en månad efter positivt covid-19 test+ läkares bedömning”

https://emanuelkarlsten.se/sa-raknar-norge-danmark-finland-och-sverige-dodsfall-med-corona/
Citera
2021-02-18, 21:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Enligt de regioner som gått igenom statistiken lite mer ordentligt så har ju ett antal som påståtts ha dött av corona inte ens haft något med corona att göra! Så det verkar som om vi här i Sverige är övergenereösa med att klassa folk som dött av med och inte ens haft corona viruset som döda av Corona!
” Dödsfall räknas in i corona-statistiken när en person avlidit inom en månad efter positivt covid-19 test+ läkares bedömning”

https://emanuelkarlsten.se/sa-raknar-norge-danmark-finland-och-sverige-dodsfall-med-corona/
Kolla vilka regler som gäller i Sverige på samma vis som du har kollat vilka regler som gäller i Norge.
Vilka skillnader finner du?
Vilka likheter finner du?

Du påstår att Sverige rapporterar på ett vis som ger flera fall, men du vet inte vilka regler som gäller i Sverige.

Edit
Sorry
Förstod inte direkt att länken var en någorlunda sammanställning på de olika rapporteringsmetoderna.
Riktigt rätt vet jag inte om det är, man vill ju helst läsa från myndigheternas egna sidor.

Jag får kolla själv.
Senast redigerad av Surtruten 2021-02-18 kl. 21:20.
Citera
2021-02-18, 21:20
Medlem
Citat:
En annan orsak kan ju också vara att äldreboendena i Norge generellt har fler läkare och sjuksköterskor i tjänst.

Sjukvården kan vara stressad till max i Sverige vilket medför högre dödlighet. Tittar man internationellt är inte 2% oacceptabelt högt. Singapore som jag minns togs som en värdemätare tidigt i pandemin har en betydligt lägre siffra på 0,04%. 59800 fall och bara 29 döda. Övertygad om att genetiska förutsättningar kan vara en delorsak.
Citera
2021-02-18, 21:20
Avslutad
Vad är det som krävs för att vi skall gå tillbaka till det normala livet?

Vaccinet sker ju just nu och min mamma tog den andra sprutan förra veckan och hon jobbar inom vården.

Det handlar inte om livet i sig om jag blir sjuk och dör utan att det kommer att finnas jobb till hösten och att det börjar sjunka lite.

September som gick kunde man ju tex gå på krogen som vanligt men vill minnas det var ett maxtal på runt 500 personer.
Citera
2021-02-18, 21:23
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Nej och åter nej. Norge har hållt smittan på låg nivå och haft en fungerande sjukvård. Det blev ingen automatisk morfinspruta till de äldre i Norge och således är CFR lägre.

Bullshit!

Det dog lika stor andel äldre i alla nordiska länder.
Sverige tillät samhällssmitta i större utsträckning..
Citera
2021-02-18, 21:27
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Om man jämför Norges CFR case fatality rate med Sveriges så ser man att Norges är ungefär hälften, vilket kan misstänkas vara en underrapportering av covid som dödsorsak.
Sverige har 600k fall och 12000 döda medan Norge har 60k fall och bara 600 döda. Norge har alltså en CFR på bara 1% vilket är misstänkt lågt. Sveriges på 2% är troligen närmare sanningen.

Snarare att i Sverige så hög man vilt i alla riktningar med morfinsprutan våren 2020.
Massmordet på de äldre.

"Morfin är förstahandsalternativ mot andnöd, hosta och smärta. I första hand ges
oral behandling eller injektion"

"Andnöd lindras i första hand med morfin"

"Ångest och svår andningskris behandlas med tillägg av midazolam för kortvarig
effekt eller injektion diazepam för långvarigare effekt. Palliativ sedering kan bli
aktuell vid akut svår andningskris, genom kontinuerlig infusion av midazolam alternativt propofol."

"Hosta lindras effektivast med morfin."

Magnus Ekström, docent, överläkare, medicinkliniken, Blekingesjukhuset; Lunds universitet
https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/2020/04/F3PM.pdf
Senast redigerad av severustheemperor 2021-02-18 kl. 21:29.
Citera
2021-02-18, 21:29
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vad är det som krävs för att vi skall gå tillbaka till det normala livet?

Vaccinet sker ju just nu och min mamma tog den andra sprutan förra veckan och hon jobbar inom vården.

Det handlar inte om livet i sig om jag blir sjuk och dör utan att det kommer att finnas jobb till hösten och att det börjar sjunka lite.

September som gick kunde man ju tex gå på krogen som vanligt men vill minnas det var ett maxtal på runt 500 personer.
Det beror på vad man menar med normalt liv. Det kommer sannolikt att bli hyfsat normalt till sommaren eftersom både säsongen och vaccin kommer att hjälpa till. Inte så att vi kommer att se fulla arenor men att gå ut och äta och umgås med vänner lär inte vara något problem.

Hösten är väl lite mer uppe i luften nu - förmodligen kommer vi behöva booster-dos av vaccin för att tackla SA-varianten. Går denna utrullning bra och övriga världen kan tillgodoses med vaccin finns nog hopp om att 2022 blir ännu mer normalt.
Citera
2021-02-18, 21:32
Medlem
Otroligs avatar
Första veckan i mars är det nu planerat för 300k+ doser och Moderna är åter på banan.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/leveranser-av-vaccin/

Förhoppningsvis inga fler stora stopp av produktionen av mRNA-vaccinen framöver igen.
Citera
2021-02-18, 21:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kolla vilka regler som gäller i Sverige på samma vis som du har kollat vilka regler som gäller i Norge.
Vilka skillnader finner du?
Vilka likheter finner du?

Du påstår att Sverige rapporterar på ett vis som ger flera fall, men du vet inte vilka regler som gäller i Sverige.

Edit
Sorry
Förstod inte direkt att länken var en någorlunda sammanställning på de olika rapporteringsmetoderna.
Riktigt rätt vet jag inte om det är, man vill ju helst läsa från myndigheternas egna sidor.

Jag får kolla själv.
Jag tycker både Sverige och Norge verkar rapportera dödsfall både av och med covid.
Jag ser inga större skillnader, men norska är inte mitt modersmål.

Om det finns skillnader i bedämningen av dödsorsak kan det inte vara några stora skillnader.
Citera
2021-02-18, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Det beror på vad man menar med normalt liv. Det kommer sannolikt att bli hyfsat normalt till sommaren eftersom både säsongen och vaccin kommer att hjälpa till. Inte så att vi kommer att se fulla arenor men att gå ut och äta och umgås med vänner lär inte vara något problem.

Hösten är väl lite mer uppe i luften nu - förmodligen kommer vi behöva booster-dos av vaccin för att tackla SA-varianten. Går denna utrullning bra och övriga världen kan tillgodoses med vaccin finns nog hopp om att 2022 blir ännu mer normalt.

med normalt liv menar jag att jag kan krama om en person som har down syndrome utan problem, låter kanske absurd att skriva så men jag hoppas du förstår vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in