Citat:
Ursprungligen postat av
HermanSerman
Jag håller helt med dig. De flesta av oss här inne, har ju bara läst LL och TP's bok, tagit del av infon om SE på nätet, sett teveprogram och läst en del maskade handlingar och gamla förhör från 1986. Somliga i tråden stoltserar dessutom med att de inte har läst nämnda böcker, baserar sin misstro på att SE var en småfet grafiker från Täby med viss alkoholproblematik. Plus att man har förutfattade meningar om hur polisen arbetar, vem som är/blir GM, och sannolikt har en misstro (generellt) mot rättsväsendet (och främst mot polisen, och främst PU).
Från min horisont, är det rätt lätt att förstå, att flertalet fysiska möten/samtal med en person ger mer, berättar långt mer, än vad ett transkriberat förhör (eller nedskrivet och sammanfattat) ger. Kroppsspråk, mimik, tonfall, pauser, ögonblinkningar, etc syns inte i förhören. Och sådana berättar otroligt mycket i kombination med orden som kommer ur munnen. En av personerna som medverkade i Lampers SVT-dokumentär, berättar ju (anser jag) rätt mycket utan att säga det i ord. Givetvis en tolkningsfråga, det begriper jag.
Det är så klart OK att tvivla på SE, det gör jag. Men man lär ju (som du påpekar) väga in det faktum, att (främst) Blombergsson och Stuede (ihop med) Mellander och Petersson har en helt annat infobank att luta sina misstankar på, än vad vi som tillhör pöbeln har. Rätt logiskt. Men givetvis kan utpekandet av SE vara uppåt väggarna, SE kan ha lyckats med bragden att som oskyldig ha blivit misstänkt. Men då har han ju delvis satt sig i den båten själv. Och frågan är, om detta inte var hans mission, att bli just misstänkt, kanske av flera anledningar. Det går heller inte att utesluta, att han agerade för att bli misstänkt, för att skydda den/de som verkligen låg bakom mordet. Det i kombination med hans evinnerliga längtan efter rampljus/kändisskap. Spekulationer.
Jag själv har inre ens läst TPs bok.
En del av motståndet mot SE kan nog handla om misstro mot polis ,åklagare , politiker, staten i stort.
Sedan kan man givetvis alltid ifrågasätta huruvida det var rätt eller inte att namnge SE på pressträffen med tanke på att de konkreta bevisen ju tyvärr saknades.
Den slutsats PU landade i delar jag dock helt.
Säkra kan vi givetvis inte vara då bevisen saknades och etta fall onekligen är fullt av märkliga omständigheter och personer som på olika sätt figurerar i utredningen.
Det är klart att SE KAN ha varit bara ett vittne även om det är osannolikt.
Det är såklart inte heller givet att han är GM om han inte var ett vittne men det är sannolikt.
Jag kan också ibland tänka att han kanske bara ville bli misstänkt det kan inte uteslutas.
Även där landar jag dock i slutsatsen att det faktiskt är betydligt mer sannolikt att han faktiskt var GM.
Jag förstår mycket väl vilken person i dokumentären du syftar på.
Vi kan bara hoppas att personer som kanske vet mer än de medgett till sist berättar allt de vet.
Förvisso skulle det inte få SE-förnekarna att ändra ståndpunkt det minsta.