2021-02-18, 18:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Har du kollat sid 5? Varför skulle han börja prata om två olika personer om det inte var det? TP är en manipulerande idiot. Allt sitter i detaljerna men de misstolkar ju allting , både KP och TP.
Ja det där känns ju som ett oerhört stabilt vittnesmål, ungefär som LL:s YT-vittnesmål där han till och med kunde tala om färgen på den obefintlige SE:s väska. Enligt LL kom mannen "gående efter en stund och sprang in i gränden". Inte heller det stämde speciellt bra med SE:s egen story.

Bevisningen må vara bristfällig men är åtminstone mycket bättre än alibit.

Jag tror en del åklagarskeptiker är brända av andra rättsskandaler där grävare bland journalister dragit ner byxorna på förundersöknings- spaningsledare. Åklagaren i en återupptagen förundersökning dömde ut den gamla utredningens slutsatser, ungefär som i det här fallet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-18 kl. 19:07.
Citera
2021-02-18, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag håller helt med dig. De flesta av oss här inne, har ju bara läst LL och TP's bok, tagit del av infon om SE på nätet, sett teveprogram och läst en del maskade handlingar och gamla förhör från 1986. Somliga i tråden stoltserar dessutom med att de inte har läst nämnda böcker, baserar sin misstro på att SE var en småfet grafiker från Täby med viss alkoholproblematik. Plus att man har förutfattade meningar om hur polisen arbetar, vem som är/blir GM, och sannolikt har en misstro (generellt) mot rättsväsendet (och främst mot polisen, och främst PU).

Från min horisont, är det rätt lätt att förstå, att flertalet fysiska möten/samtal med en person ger mer, berättar långt mer, än vad ett transkriberat förhör (eller nedskrivet och sammanfattat) ger. Kroppsspråk, mimik, tonfall, pauser, ögonblinkningar, etc syns inte i förhören. Och sådana berättar otroligt mycket i kombination med orden som kommer ur munnen. En av personerna som medverkade i Lampers SVT-dokumentär, berättar ju (anser jag) rätt mycket utan att säga det i ord. Givetvis en tolkningsfråga, det begriper jag.

Det är så klart OK att tvivla på SE, det gör jag. Men man lär ju (som du påpekar) väga in det faktum, att (främst) Blombergsson och Stuede (ihop med) Mellander och Petersson har en helt annat infobank att luta sina misstankar på, än vad vi som tillhör pöbeln har. Rätt logiskt. Men givetvis kan utpekandet av SE vara uppåt väggarna, SE kan ha lyckats med bragden att som oskyldig ha blivit misstänkt. Men då har han ju delvis satt sig i den båten själv. Och frågan är, om detta inte var hans mission, att bli just misstänkt, kanske av flera anledningar. Det går heller inte att utesluta, att han agerade för att bli misstänkt, för att skydda den/de som verkligen låg bakom mordet. Det i kombination med hans evinnerliga längtan efter rampljus/kändisskap. Spekulationer.
Jag själv har inre ens läst TPs bok.
En del av motståndet mot SE kan nog handla om misstro mot polis ,åklagare , politiker, staten i stort.
Sedan kan man givetvis alltid ifrågasätta huruvida det var rätt eller inte att namnge SE på pressträffen med tanke på att de konkreta bevisen ju tyvärr saknades.
Den slutsats PU landade i delar jag dock helt.
Säkra kan vi givetvis inte vara då bevisen saknades och etta fall onekligen är fullt av märkliga omständigheter och personer som på olika sätt figurerar i utredningen.
Det är klart att SE KAN ha varit bara ett vittne även om det är osannolikt.
Det är såklart inte heller givet att han är GM om han inte var ett vittne men det är sannolikt.
Jag kan också ibland tänka att han kanske bara ville bli misstänkt det kan inte uteslutas.
Även där landar jag dock i slutsatsen att det faktiskt är betydligt mer sannolikt att han faktiskt var GM.
Jag förstår mycket väl vilken person i dokumentären du syftar på.
Vi kan bara hoppas att personer som kanske vet mer än de medgett till sist berättar allt de vet.
Förvisso skulle det inte få SE-förnekarna att ändra ståndpunkt det minsta.
Citera
2021-02-18, 19:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Man kan ju också fundera på varför LP inte ville vara med på en rekonstruktion av mordet, känslomässigt svårt naturligtvis.
Men hon borde ju samtidigt förstått vikten av rekonstruktionen och varför man ville göra den.
Tror inte det är särskilt vanligt att en så nära anhörig till brottsoffret nekar till att vara med på rekonstruktionen.

Ett mysterium att LP slapp. Det sabbade ju rätt mycket. Vad jag förstått är det väldigt ovanligt att en person i LP's situation "slipper". Hon borde ju rimligen ha velat vara med, för att lösa mordet på hennes make. Rimligen kunde hon ju i början på april inte heller veta vem eller vilka GM var, de kunde ju ha varit ute efter henne (kanske även sönerna), eftersom hon överlevde. GM visste ju in vid tidpunkten hur mycket hon sett heller. Men visst kan man förstå att det var en obekväm tillställning för henne, men det är det ju för alla i den situationen.
Citera
2021-02-18, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det där känns ju som ett oerhört stabilt vittnesmål, ungefär som LL:s YT-vittnesmål där han till och med kunde tala om färgen på den obefintlige SE:s väska. Enligt LL kom mannen "gående efter en stund och sprang in i gränden". Inte heller det stämde speciellt bra med SE:s egen story.

Bevisningen må vara bristfällig men är åtminstone mycket bättre än alibit.
Jag säger inte att hans vittnesmål friar SE men TP har fått det till att JA blandar ihop JÅS och SE. Han pratar ju om två olika personer. Det är en misstolkning. Sen hur trovärdigt vittnet är, är en annan femma.
Citera
2021-02-18, 19:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag säger inte att hans vittnesmål friar SE men TP har fått det till att JA blandar ihop JÅS och SE. Han pratar ju om två olika personer. Det är en misstolkning. Sen hur trovärdigt vittnet är, är en annan femma.
Men JA berättar inte om den mannen 1986/1987. SE avfördes på grund av att "Han/JA reagerade för Engströms fotografi och lämnade även en redogörelse för mannens uppträdande vid brottsplatsen.
I anledning av ovanstående torde det kunna hållas för visst att Ensgström uppehållit sig på brottsplatsen enlighet med sin förhörsutsago.
".

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PM.pdf

Och den mannen var alltså vittnet JÅS.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-18 kl. 19:26.
Citera
2021-02-18, 19:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
En del av motståndet mot SE kan nog handla om misstro mot polis ,åklagare , politiker, staten i stort.
Sedan kan man givetvis alltid ifrågasätta huruvida det var rätt eller inte att namnge SE på pressträffen med tanke på att de konkreta bevisen ju tyvärr saknades.
Säkra kan vi givetvis inte vara då bevisen saknades och etta fall onekligen är fullt av märkliga omständigheter och personer som på olika sätt figurerar i utredningen.
Det är såklart inte heller givet att han är GM om han inte var ett vittne men det är sannolikt.
Jag kan också ibland tänka att han kanske bara ville bli misstänkt det kan inte uteslutas.
Även där landar jag dock i slutsatsen att det faktiskt är betydligt mer sannolikt att han faktiskt var GM.
Vi kan bara hoppas att personer som kanske vet mer än de medgett till sist berättar allt de vet.

Helt enig, och håller med.

Jag tyckte Lampers dokumentär var bra. Dock skrapade den ju bara på ytan, tyvärr. Personerna som intervjuades borde ha fått mer tid, utveckla personen SE och kanske även utveckla de andra birollsinnehavarna i dramat SE, för att begripa att de är oskyldiga/ovetande om sanningen. Vem vet, Lampers ska ju (eller har) skrivit bok, kanske kommer en del svar om de övriga fram i den, hoppas.

Det finns ju trots allt en risk, om SE är GM, att han faktiskt lyckades behålla sin hemlighet för alla närstående. Att de talar sanning, om att de ingenting vet.
Citera
2021-02-18, 19:26
Medlem
Citat:
Men JA berättar inte om den mannen 1986/1987. SE avfördes på grund av att "Han/JA reagerade för Engströms fotografi och lämnade även en redogörelse för mannens uppträdande vid brottsplatsen".

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PM.pdf

Och den mannen var alltså vittnet JÅS.
Så han skulle ha tagit fel på 20 års åldersskillnad ungefär? Och SE såg närmare ut som 62 än 52.
Citera
2021-02-18, 19:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Så han skulle ha tagit fel på 20 års åldersskillnad ungefär? Och SE såg närmare ut som 62 än 52.
Han beskrev alltså JÅS som var runt 40. Det var det som blev roten till det onda, det vill säga avskrivningen. "Vi förstår inte hur man kunnat dra den slutsatsen", som KP sa.

Den JA nämner i tingsrätten kan ha varit vem som helst, om han ens funnits. Väldigt luddigt och helt värdelöst.
Citera
2021-02-18, 19:38
Medlem
Citat:
Han beskrev alltså JÅS som var runt 40. Det var det som blev roten till det onda, det vill säga avskrivningen. "Vi förstår inte hur man kunnat dra den slutsatsen", som KP sa.

Den JA nämner i tingsrätten kan ha varit vem som helst, om han ens funnits. Väldigt luddigt och helt värdelöst.
Jo, jag förstår det men vad är det som säger att det var JÅS han menade?
Den han nämner i tingsrätten kan vara en annan man i 50-60 årsåldern med keps men det kan vara SE så värdelöst skulle jag inte säga.
Citera
2021-02-18, 19:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Absolut ett tänkbart scenario.

Eller att LJ och YN säger när de ser SE komma iförd svart rock, keps och handledsväska: Jaha är det du som ska spela gärningsmannen?
SE då förvånat: Spela?

Eller att SE går och hukar sig ned vid platsen där AH och SG redan är på huk vid en liggande man, de säger förvånat: Och vem är du?

Du menar att SE hade all anledning undvika rekonstruktioner och visa sig i tv? Konstigt att han gör raka motsatsen då.
Citera
2021-02-18, 19:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jo, jag förstår det men vad är det som säger att det var JÅS han menade?
Den han nämner i tingsrätten kan vara en annan man i 50-60 årsåldern med keps men det kan vara SE så värdelöst skulle jag inte säga.
1987 reagerade han för SE när han fick se bilden på JÅS.

Edit: Han reagerade för bilden av SE men beskrev JÅS.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-18 kl. 20:03.
Citera
2021-02-18, 19:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS

Det finns en enda anledning till att man tvivlar på vad KP säger in SE. Det faktum att det inte finns mer än en rock och något väskliknande hos en man som kan vara mördaren på flykt. Annars finns ingenting. Ingenting.

Bara lös låtsaspsykologi.

Ni som tror SE är GM återvänder väldigt ofta till att man kanske inte skulle pekat ut SE, men förmodligen vet KP om flera besvärande saker för SE så det är förmodligen ok peka ut. Vilket självklart är ett underkänt argument. Ren spekulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in