• 1
  • 2
2021-02-18, 14:45
Medlem
Hej! Det här blir ett långt inlägg men jag behöver verkligen verkligen hjälp och jag vet inte vad jag ska göra längre.

För 4 år sen fick jag ett sånt där sår i mungipan som det bildades en sårskorpa på som sprack varje gång jag öppnade munnen. Började sen pilla på skorpan för att få det att se ”finare ut” och ”läka fortare” Jag var kanske lite skör psykiskt och har väl dessutom anlag för maniska beteenden (bet på naglarna som liten men har varit frisk från det i 15 år minst). Nå väl, det såret läkte fint efter ett tag men sen började jag pilla på läppkanten och det var startskottet för problemet jag har idag - att jag inte kan låta bli att pilla och dra bort torr hud från underläppen. Jag hatar att jag gör sånt här och jag skäms något otroligt, ändå kan jag inte sluta med det. Till följd av det här har jag alltid såriga läppar som aldrig läker och är fina.

det känns som att jag har försökt med allt för att sluta men jag lyckas aldrig gå mer än ett dygn innan jag är där igen. Ofta börjar det med att jag sätter ett tidtagarur på telefonen och tänker nu banne mig ska jag inte dra från läppen något mer. Sen sitter man framför datorn o tänker på annat och vips så kommer jag på mig själv med att ha handen där ändå. När jag är stressad eller nervös är det lugnande att pilla och det stressar upp mig när jag är medveten om att jag inte kan pilla. Sen tänker jag ”jag kan bara känna efter med pekfingret lite grann...” men då efter att jag känt efter med pekfingret över min nariga läpp så tänker jag ”nu har jag redan brutit löftet och måste starta om tidtagaruret så nu kan jag lika gärna dra bort lite hud. Typ som nån som försöker gå ner i vikt äter en liten kaka och tänker ”nu har jag redan sabbat dieten så jag kan lika gärna frossa resten av dagen”.

HUR ska jag göra för att befrias från det här eländiga beteendet? Mår så otroligt dåligt över att jag inte är tillräckligt stark i mig själv för att bara sluta, men har kommit till insikt att jag inte klarar det ”själv” och behöver något annat för att kunna befrias från den här ”manin”. Om någon har något tips eller råd som kan hjälpa mig så är jag ytterst tacksam! Just nu står tidtagaruret på 25 minuter sedan jag sist pillade.
Citera
2021-02-18, 15:18
Medlem
kaffekoppens avatar
Hej!

Har lite av samma "problem".

Jag tänker att om man har ett beteende man ogillar så kan KBT hjälpa lite på traven. Sedan så är det även väldigt bra att ha ett mål i sikte, i ditt fall fina läppar som du ju själv skriver om att du önskar dig.

Du kan sluta! Dutta på lite läppbalsam istället då lusten faller på. Det gör iaf jag.

Kämpa!
Citera
2021-02-18, 15:34
Medlem
Jag har haft problem med torra nariga läppar som aldrig blev mjuka och fina. Sen började jag använda Carmex och från ena dan till den andra fick jag fina läppar igen. Då finns inte längre något att pilla bort.
Citera
2021-02-18, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Hej!

Har lite av samma "problem".

Jag tänker att om man har ett beteende man ogillar så kan KBT hjälpa lite på traven. Sedan så är det även väldigt bra att ha ett mål i sikte, i ditt fall fina läppar som du ju själv skriver om att du önskar dig.

Du kan sluta! Dutta på lite läppbalsam istället då lusten faller på. Det gör iaf jag.

Kämpa!

Tack för svar och skönt att dela tankar med någon annan. Jag ska nog försöka boka in ett psykologmöte med kry till att börja med, har inte råd att lägga tusenlappar på psykolog just nu men läste att kry kunde erbjuda KBT som sträcker sig över flera veckor om det behövs.

Jo jag vet att jag fysiskt KAN, det är bara så jäkla svårt att förändra mina tankebanor som gör att jag pillar.

Citat:
Ursprungligen postat av Azc
Jag har haft problem med torra nariga läppar som aldrig blev mjuka och fina. Sen började jag använda Carmex och från ena dan till den andra fick jag fina läppar igen. Då finns inte längre något att pilla bort.

Använder läppbalsam varje natt men när man pillat så länge som jag har gjort blir det som förhårdnader (keilit heter det) som inte går över över en natt - för att jag ska läka måste jag låta läpparna vara i fred i 2-3 veckor. Och det är där jag har mitt problem, att jag inte kan låta dom vara så länge.
Citera
2021-02-18, 16:03
Medlem
kaffekoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagittarius1992
Tack för svar och skönt att dela tankar med någon annan. Jag ska nog försöka boka in ett psykologmöte med kry till att börja med, har inte råd att lägga tusenlappar på psykolog just nu men läste att kry kunde erbjuda KBT som sträcker sig över flera veckor om det behövs.

Jo jag vet att jag fysiskt KAN, det är bara så jäkla svårt att förändra mina tankebanor som gör att jag pillar.

Är det kanske så, att du är nervös? Det du har låter inte som tics, utan att du är spänd på nåt sätt och att pilla på läpparna är ett tecken på du är nervöst lagd. Det var iaf så det började för mig (under högstadiet).
Citera
2021-02-18, 16:04
Medlem
Oj det gick jätteenkelt att boka tid hos kry och fick redan tid hos psykolog kl 20:30 ikväll. Hoppas det hjälper något men om det visar sig vara helt värdelöst kostar det ändå bara 100 spänn
Citera
2021-02-18, 16:10
Medlem
Citat:
Är det kanske så, att du är nervös? Det du har låter inte som tics, utan att du är spänd på nåt sätt och att pilla på läpparna är ett tecken på du är nervöst lagd. Det var iaf så det började för mig (under högstadiet).
Nej precis, det är inte tics. Jag kan ju fysiskt avhålla mig från att inte pilla om jag tänker på det. Men det är avkopplande och lite befriande att pilla bort den torra huden och sen gör jag det omedvetet om jag inte är distraherad med båda händerna, så som när jag läser eller kollar teve. Jag pillar inte om jag är ute och promenerar eller om jag behöver båda händerna till något, som att skriva på telefonen. Kan gå 15 timmar mellan pillningarna när jag är med pojkvännen, för jag vill inte att han ska se att jag gör det. Sen faller jag tillbaka igen.
Citera
2021-02-18, 16:13
Medlem
kaffekoppens avatar
Citat:
Oj det gick jätteenkelt att boka tid hos kry och fick redan tid hos psykolog kl 20:30 ikväll. Hoppas det hjälper något men om det visar sig vara helt värdelöst kostar det ändå bara 100 spänn

Citat:
Nej precis, det är inte tics. Jag kan ju fysiskt avhålla mig från att inte pilla om jag tänker på det. Men det är avkopplande och lite befriande att pilla bort den torra huden och sen gör jag det omedvetet om jag inte är distraherad med båda händerna, så som när jag läser eller kollar teve. Jag pillar inte om jag är ute och promenerar eller om jag behöver båda händerna till något, som att skriva på telefonen. Kan gå 15 timmar mellan pillningarna när jag är med pojkvännen, för jag vill inte att han ska se att jag gör det. Sen faller jag tillbaka igen.

Ser att du har en tid ikväll. Bra där!

Lycka till.

Mvh.
Citera
2021-02-18, 16:33
Medlem
Hegamons avatar
Typiskt beteende där du spär på din egna stress och ångest. Fenomenet att dra bort delar från sin kropp i stresshämmande syfte kallas något, jag kommer ej på vad. Det är iaf kontraproduktivt. Du kommer stressa betydligt mindre om du slutar. Samma med ticks.
Citera
2021-02-18, 16:53
Medlem
orkade inte läsa hela texten, men för mig fungerade det med lipsyl iaf..
Citera
2021-02-18, 16:58
Medlem
LenaPauls avatar
Läppstift borde bota problemet verkar vara nått ticks eller tvångstankar som TS har?
Citera
2021-02-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ser att du har en tid ikväll. Bra där!

Lycka till.

Mvh.
Tack! Kan uppdatera här med hur det gick om det är av intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Typiskt beteende där du spär på din egna stress och ångest. Fenomenet att dra bort delar från sin kropp i stresshämmande syfte kallas något, jag kommer ej på vad. Det är iaf kontraproduktivt. Du kommer stressa betydligt mindre om du slutar. Samma med ticks.
Ja precis, jag mår också dåligt över det eftersom det tär på självförtroendet att alltid misslyckas när jag vill sluta själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
orkade inte läsa hela texten, men för mig fungerade det med lipsyl iaf..
Jag använder lipsyl varje dag och ändå behövde jag skriva den här tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Läppstift borde bota problemet verkar vara nått ticks eller tvångstankar som TS har?
Jag har läppstift på mig när jag går ut, och jag pillar aldrig när jag är bland folk eller med läppstift på. Däremot torkar det ut läpparna så när jag tar av det är läpparna ännu mer nariga och då är det otroligt frestande att pilla bort det torra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in