2021-02-18, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Det finns läkarutlådande inlämnat till rätten som styrker att Esbjörn har vissa kognitiva begränsningar såsom minnesproblem och koncentrationssvårigheter.

Ebba backar fortfarande inte. Hon har råd att köpa hus och mark varsomhelst men nu hittade hon denna guldko och har fått kråkan så hon lägger hellre gubben i graven och kör sitt parti i botten än att erkänna att hon gjort fel.
Det står tvärtom att han jobbar med hög koncentration och god uthållighet. Det är tråkigt när du väljer att sprida rena lögner. Men du är ju vänstervriden.

https://www.docdroid.net/1O55vJ2/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-32-pdf#page=2
2021-02-18, 12:58
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Glöm nu inte bort att du och din farbror/morbror har ett avtal. Och avtal är heliga.

Du menar som avtalet Esbjörn och Ebba satte sina namnteckningar på?
2021-02-18, 13:34
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Glöm nu inte bort att du och din farbror/morbror har ett avtal. Och avtal är heliga.

Tja, jag kanske är naiv, men jag tror att om jag hörde av mig emellanåt och kanske till och med hjälpte till med fastigheten, så skulle min fiktive farbror inte sälja utan att prata med mig först.

Men säg att han likt Esbjörn sålde ändå, då är det väl så då. Allt beror ju på varför han sålde. Behövde han få loss pengar, så kan man väl vara lite sur för att man själv inte fick chansen att köpa för samma pris. Kanske är det så illa att relationen skär sig helt för att jag är för girig. Men, jag skulle aldrig anklaga köparen, om affären i övrigt gått rätt till.
2021-02-18, 16:06
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Tja, jag kanske är naiv, men jag tror att om jag hörde av mig emellanåt och kanske till och med hjälpte till med fastigheten, så skulle min fiktive farbror inte sälja utan att prata med mig först.

Men säg att han likt Esbjörn sålde ändå, då är det väl så då. Allt beror ju på varför han sålde. Behövde han få loss pengar, så kan man väl vara lite sur för att man själv inte fick chansen att köpa för samma pris. Kanske är det så illa att relationen skär sig helt för att jag är för girig. Men, jag skulle aldrig anklaga köparen, om affären i övrigt gått rätt till.

Jag tror om man hade haft en "normal" relation och ej som det framkom i psyktestet? att dom endast hade en sporadisk kontakt.
Då hade troligen han frågat MZ om detta, han ville ju ha det som sommarstuga, frågan är om han ville "ha" den eller betala för den.
2021-02-18, 16:22
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det står tvärtom att han jobbar med hög koncentration och god uthållighet. Det är tråkigt när du väljer att sprida rena lögner. Men du är ju vänstervriden.

https://www.docdroid.net/1O55vJ2/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-32-pdf#page=2

Helt riktigt.
Och vad gäller minnet rör det sig alltså om en "subjektiv närminnesproblematik", vilket innebär att Esbjörn själv upplever att han glömmer saker som var han har lagt sina nycklar, eller att ta med plånboken till affären, men att man inte kan fastställa något egentligt sjukligt med Esbjörn, därav det "subjektiva".

Som vi nämt tidigare, Esbjörn är en ovanligt pigg och klartänkt 80-plussare.
2021-02-18, 20:46
Medlem
Dansflugans avatar
Vi får hoppas att Ebba får återupprättelse. Binninge är en känd brännvinsadvokat.
2021-02-18, 23:09
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Du menar som avtalet Esbjörn och Ebba satte sina namnteckningar på?

Ja. Men man kan ju inte trumfa ett avtal med ett annat, då försvinner ju vitsen med att ingå ett avtal.

Citat:
Ursprungligen postat av fnirp

Behöver alltså inte Esb följa det ena avtalet, men det andra? Och allt beror på vilken relation man har till den man har avtalet med?
Esb och Ebba verkar inte heller ha särskilt god relation just nu, så deras avtal borde då också rimligen upphöra.

Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag tror om man hade haft en "normal" relation och ej som det framkom i psyktestet? att dom endast hade en sporadisk kontakt.
Då hade troligen han frågat MZ om detta, han ville ju ha det som sommarstuga, frågan är om han ville "ha" den eller betala för den.

Hur ofta ska en borgholmsbo och en västeråsbo träffas för att det ska anses "normalt" i dina ögon?

Jag vet att Esb och Matz avtal inte blev inskrivet i fastighetsregistret(?), och därför inte anses som giltigt. I alla fall inte här i tråden.
Men jag förstår mig ändå inte på er. I ena stunden beror ett avtals giltighet på vilken relation parterna har, och i nästa stund är jordabalken lag av guds nåde.
Senast redigerad av Evig.Ingen.Naken. 2021-02-18 kl. 23:23.
2021-02-18, 23:34
Medlem
JymdKjams avatar
Undrar hur själva huset på fastigheten mår? Det är väl knappast uppvärmt? Massor med råttor och möss som springer över borden inne i den fuktiga storstugan. 17 getingbon på vinden. En grävling bor i stengrunden... Muggig inomhusluft.

Vore jag Ebba skulle jag vara bekymrad över byggnadens tekniska tillstånd och kanske inte bara över dess juridiska. Att hon betalat för mycket snarare än för litet är jag helt övertygad om. Men för henne fanns ju andra värden än det rent marknadsmässiga.
2021-02-18, 23:58
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ja. Men man kan ju inte trumfa ett avtal med ett annat, då försvinner ju vitsen med att ingå ett avtal.

Behöver alltså inte Esb följa det ena avtalet, men det andra? Och allt beror på vilken relation man har till den man har avtalet med?
Esb och Ebba verkar inte heller ha särskilt god relation just nu, så deras avtal borde då också rimligen upphöra.

Hur ofta ska en borgholmsbo och en västeråsbo träffas för att det ska anses "normalt" i dina ögon?

Jag vet att Esb och Matz avtal inte blev inskrivet i fastighetsregistret(?), och därför inte anses som giltigt. I alla fall inte här i tråden.
Men jag förstår mig ändå inte på er. I ena stunden beror ett avtals giltighet på vilken relation parterna har, och i nästa stund är jordabalken lag av guds nåde.

En normal relation om man nu förväntar sig att tillhöra familjen så anser jag minst 4-6 ggr per år.och även då umgås någon helg då och då.
När mina svärföräldrar levde träffades vi mins varannan månad och då fredag-söndag. Men vi hade endast 41 mil dit. Att ringa och fråga hur det är är väl ändå det minsta man kan begära nån gång i veckan I alla fall om personen ifråga bor ensam.
MZ sa att han hade tillbringat alla sommrar där sen han var liten. Vilket jag har svårt att tro på.
2021-02-19, 00:18
Medlem
Citat:

Det är väl något han får ta upp med ESB, med ev skadeståndskrav isåfall.

Om jag ska köpa ett hus, så kan man inte förvänta sig att jag ska gå rundor och kolla med alla grannar och släktingar om de kanske möjligtvis har ett avtal i ett kassaskåp som ska gälla när personen där.

ESB är ägare, och kan sälja. Om han skulle ha brutit mot ett annat avtal som skulle komma(förhoppningsvis) år senare, så är det något MZ isåfall får ta upp med ESB.

*edit
Shit the same egentligen. Vi får facit när det gått igenom rätten.
2021-02-19, 01:05
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Oavsett om det är giltigt eftersom det ej är inläst så finns det två fel
1 är ju att han ej har frånfallit och det ej stod något om försäljning
2 det är ej giltigt efter 2 år Vilkorsstyrda avtal gäller bara 24 mån
2021-02-19, 01:11
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Undrar hur själva huset på fastigheten mår? Det är väl knappast uppvärmt? Massor med råttor och möss som springer över borden inne i den fuktiga storstugan. 17 getingbon på vinden. En grävling bor i stengrunden... Muggig inomhusluft.

Vore jag Ebba skulle jag vara bekymrad över byggnadens tekniska tillstånd och kanske inte bara över dess juridiska. Att hon betalat för mycket snarare än för litet är jag helt övertygad om. Men för henne fanns ju andra värden än det rent marknadsmässiga.

En snabb koll på huset så ser jag direkt flera orsaker till att ex. svartmögel skulle få fäste där
då det är en granitgrund och ej en källare som man kunnat se detta tidigt.

1 * inga stuprännor, regnvattnet hamnar i direkt närhet av huset/grunden.
2 * Bristfällig ventilation i grunden
3 * ingen uppvärmning som ökar omsättningen av luftflödet i grunden genom att murstocken
fungerar som ett komplement till att öka detta
4 * igenvuxen tomt i närhet av huset, innan röjningen samt full hängrännor av mossa löv mm
5 * en av dom värsta presenning över bråten på trappen binder fukt och detta faller ner i konstruktionen under. detta är ju en sak som ej hade behövt vara så om nu han inte samlat saker i det oändliga!
6 * marken sluttar mot huset från norr vilket ger flakvattnet fri lejd in i huset.

Ett falskt påstående är att ett gammalt hus ej skulle ha problem med mögel. detta är bara okunskap om hus i allmänhet. skickar med några länkar för n00bs.

Ex https://www.dränering.info/
Fukt i sekelskifteshus:
Ex på varför https://www.polarpumpen.se/blogg/hus...kelskifteshus/
Ex https://byggnadsvard.se/mogel-och-fukt-i-gammalt-hus/
Citat:
Torpargrund förekommer också under den här perioden, särskilt i slutet av 1800-talet och här är det vanligt med fuktproblem, om grunden inte längre får spillvärme från murstocken. En avfuktare tar hand om problemet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in