2021-02-17, 23:09
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Kanske skall jag dela med mig av lite urin till förnedringsrånarna?..
Är övertygad om att du förstår precis hur jag menar.
Jo, men jag menade förstås att alla delar med sig efter förmåga - somliga mycket, andra lite.. Det går väl knappast att leva ett liv utan att dela med sig på nåt sätt alls..?
Citera
2021-02-17, 23:11
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jo, men jag menade förstås att alla delar med sig efter förmåga - somliga mycket, andra lite.. Det går väl knappast att leva ett liv utan att dela med sig på nåt sätt alls..?
Det var det jag menade, och att ju mer man delar med sig så att fler kan leva gott, desto godare liv lever man.

Björnen är t.ex ett bra ideal. Den delar rikligt med sig till sitt ekosystem så att helheten kan frodas.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-17 kl. 23:17.
Citera
2021-02-17, 23:19
Medlem
MrsChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men min poäng är att du sannolikt inte ens reflekterar i denna situation. Du bara agerar. Osjälviskt.

Ja men det har ju fortfarande med empatin som sitter i hjärnans framlob att göra. Vi mår dåligt när vi ser någon annan må dåligt. Hjärnan säger till oss att hjälpa den som drunknar, för annars kommer empati centret att avspegla smärtan/rädslan på oss själva, och må dåligt vill vi inte.

Föreställ dig att du se någon drunkna och du avsaknar empati likt en psykopat, dvs du känner ingenting, inga känslor, inga medkänslor. Vad händer då?

I slutändan hjälper vi någon för att undvika smärta själva och känna eventuella endorfiner, ett lugn, osv. eller inlärt beteende, vi tror att det är vår plikt.

Grejen med reflektion är att hjärnan fungerar snabbare än oss. Hjärnan skickar signaler och skapar beslut utifrån reflektion snabbare än en millisekund, långt innan vi förstår det själva.
Citera
2021-02-17, 23:23
Medlem
MrsChows avatar
Citat:
Det var det jag menade, och att ju mer man delar med sig så att fler kan leva gott, desto godare liv lever man.

Björnen är t.ex ett bra ideal. Den delar rikligt med sig till sitt ekosystem så att helheten kan frodas.

Nja, Bill Gates har ju delat med sig jättemycket, både till välgörenhet, forskning, osv. En person som inte har så mycket men ändå delar med sig, skulle jag nog trots allt kunde överväga att placera över Bill på ”leva godare liv -listan”. Även om Bill hjälpt livet för fler.
Citera
2021-02-17, 23:24
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsChow
Ja men det har ju fortfarande med empatin som sitter i hjärnans framlob att göra. Vi mår dåligt när vi ser någon annan må dåligt. Hjärnan säger till oss att hjälpa den som drunknar, för annars kommer empati centret att avspegla smärtan/rädslan på oss själva, och må dåligt vill vi inte.

Föreställ dig att du se någon drunkna och du avsaknar empati likt en psykopat, dvs du känner ingenting, inga känslor, inga medkänslor. Vad händer då?

I slutändan hjälper vi någon för att undvika smärta själva och känna eventuella endorfiner, ett lugn, osv. eller inlärt beteende, vi tror att det är vår plikt.

Grejen med reflektion är att hjärnan fungerar snabbare än oss. Hjärnan skickar signaler och skapar beslut utifrån reflektion snabbare än en millisekund, långt innan vi förstår det själva.

Det kallas väl lite löst för spegelneuroner. Alltså instinktiv empati. Ett arv från vår tid som flockdjur.
Men det är fortfarande så att du inte gör någon analys innan du agerar i ovan situation som normalpsykologisk.

Precis som ett bi som offrar sig liv genom att försvara sticka en inkräktare. Bara en osjälvisk instinkt.
Citera
2021-02-17, 23:25
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:

Det kanske inte alltid är så - ibland är det nog bättre att vara snål än att bli utnyttjad och/eller kasta pärlor för svin..
Citera
2021-02-17, 23:29
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Nja, Bill Gates har ju delat med sig jättemycket, både till välgörenhet, forskning, osv. En person som inte har så mycket men ändå delar med sig, skulle jag nog trots allt kunde överväga att placera över Bill på ”leva godare liv -listan”. Även om Bill hjälpt livet för fler.
Det viktigaste är som sagt att ta egenansvar först och främst, och dela med sig av det goda man kan tänkas ha.
Vi värderar alla saker olika, men som jag värderar saken så lever den som hjälper fler att nå sina egna mål mer gott.
Citera
2021-02-17, 23:32
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Det kanske inte alltid är så - ibland är det nog bättre att vara snål än att bli utnyttjad och/eller kasta pärlor för svin..
Den frågan tål att diskuteras.

Givetvis är det inte bra att utnyttja andra eller att bli utnyttjad - man bör istället leva i sund symbios.
Kulturen här på Flashback är väl litet av anledningen att vi alls befinner oss här?
Här är det ofta okej att uttrycka sina åsikter.. Det är också fler som läser än oss som skriver.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-17 kl. 23:38.
Citera
2021-02-18, 00:00
Medlem
Citat:
Det är ingen som vet vilka potentiella själviska baktankar som gömde sig i lockarna på den där Jesus mannen.

Jag menar att diskussionen är kristen på så sätt att din uppfattning om osjälviskhet är att jämföra med den kristna bilden av Jesus. Den tyske tänkaren Ludwig Feuerbach hävdade t.ex. att Gud är en projektion av människans alla främsta egenskaper på ett ideal och att Jesus är en projektion av den kristna föreställningen om den ideala människan.

Människan uppfinner alltså Gud utifrån sin föreställning om det högsta. I den föreställningen så finns inga baktankar och det är den föreställningen som jag menar att den här diskussionen bottnar i. Ingen som inte är som Jesus kan vara osjälvisk, hävdas det av kulturellt kristna ateister i tråden.
Citera
2021-02-18, 00:09
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Empati är en förutsättning för att handla osjälviskt.
Citera
2021-02-18, 00:09
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jag menar att diskussionen är kristen på så sätt att din uppfattning om osjälviskhet är att jämföra med den kristna bilden av Jesus. Den tyske tänkaren Ludwig Feuerbach hävdade t.ex. att Gud är en projektion av människans alla främsta egenskaper på ett ideal och att Jesus är en projektion av den kristna föreställningen om den ideala människan.

Människan uppfinner alltså Gud utifrån sin föreställning om det högsta. I den föreställningen så finns inga baktankar och det är den föreställningen som jag menar att den här diskussionen bottnar i. Ingen som inte är som Jesus kan vara osjälvisk, hävdas det av kulturellt kristna ateister i tråden.
Väl sammanfattat.
Citera
2021-02-18, 12:34
Avslutad
Citat:
Sant. Men detta kan de ju göra av heroisk baktanke och att vilja inta ”hjälterollen”-bli avgudad, respekterad, minnesvärd osv. Dessutom har vi väl infört obligatorisk värnplikt i Sverige bland de som anses dugliga, likt USA. Vid ett eventuellt krig är han närvarande för att det är obligatoriskt och det är istället för hans 9-5 jobb, att då slänga sig framför kulor och dylikt.

Du menar att det finns någon annan slags högre njutning som inte korrelerar med njutningskemikalier i hjärnan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in