2021-02-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Vissa av de mest kapabla är nog mest intresserade av att hjälpa sig själva..

Det är ju därför jag talar om vikten av att ha gemensamma mål.

En mänsklighet som strävar efter större förståelse för de stora frågorna och som är nyfiken på universum och den yttersta gränsen för vad vi kan åstadkomma, kommer inte ha något annat för ögonen än att hela kakan skall bli större.

Det är en stor sorg om de skarpaste huvudena i en generation ägnar sig åt att optimera för att tjäna så mycket pengar som möjligt inom ramarna för vårt finansiella system, snarare än åt att utforska världsalltet.

Det är en kultur som inte vill någonting mer än sig själv.

Men hela idéen om västerlandet, i den mån vår kultur står för ett sökande efter sanningen, för innovation och för vetenskap, kan sammanfattas som en vilja till någonting mer än sig själv — och vilken framgångssaga värd att bevara det är!
Citera
2021-02-16, 21:16
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Ok, men samtidigt är det väl själviskt att inte bry sig om att man gör andra upprörda hela tiden? På sätt och vis skiter du ju i hur de mår..
Jovisst tycker också jag det. Däremot så försöker jag alltid göra mitt bästa för att svara så informationsrikt som möjligt utan att göra folk upprörda, men i vissa situationer (som här på Flashback t.ex) förhåller jag mig helt till 'Crocker's rules' och skiter fullständigt i om någon blir upprörd. Jag tar inte ansvar för andra användares känslor, saken är informationen.

Om man är förälder - är det själviskt att be sitt barn äta upp sina grönsaker trots ovilja från barnet?
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-16 kl. 21:25.
Citera
2021-02-17, 03:07
Medlem
En bok som Den själviska genen av Richard Dawkins besvarar ju också frågan om egoism på sätt och vis. Individer av en art kan ur ett modernt evolutionsteoretiskt perspektiv inte ses som om de beter sig egoistiskt som just individer betraktade. Man skulle kunna tänka sig att det fanns en djurart vars först-födda barns enda funktion var att ta hand om kommande barn och att detta första barn var sterilt och aldrig fick egna barn (tänk på steklar). En genetisk bas för ett sådant helt icke-egoistiskt beteende skulle kunna ha framgång. I den biologiska världen är genen den enda själviska enheten. Darwin brottades med icke-egoistiskt beteende som inte gick ihop med teorin om naturligt urval i sin tidiga version.
Senast redigerad av Bovelius 2021-02-17 kl. 03:12.
Citera
2021-02-17, 08:36
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Vad tycks om oss som gärna visar upp en rutten fasad men som innerst inne kanske egentligen är ganska tjusiga?
Är vi helt själviska eller inte?

Jag har inga problem med att folk ofta tycker att jag är en rutten idiot, så länge jag handlat med god intention.
Andras reaktioner ska man väl inte behöva ansvara för?

Som ansvarig för andras människors arbete känner jag mig ofta tvungen att framstå som ganska rutten för deras bästa.
Kan tänka mig att föräldraskap är en extremvariant av samma sak.

Nu är det ju inte fel att ha ordning på fasaden, den säger ju trots allt vem som bor där inne.
Det är hycklarnas tjusiga fasad jag kritiserar, men inte för att den är tjusig, utan för att den är bedräglig.

Frågan är om man kan vara självisk? Det är nog inte så lätt som det låter.
Citera
2021-02-17, 08:47
Avslutad
Jag skulle säga att en soldat som offrar sig för sitt land förmodligen inte känner särskilt mycket endorfiner när han blir träffad av en kula.
Citera
2021-02-17, 08:51
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bovelius
Man skulle kunna tänka sig att det fanns en djurart vars först-födda barns enda funktion var att ta hand om kommande barn och att detta första barn var sterilt och aldrig fick egna barn (tänk på steklar). En genetisk bas för ett sådant helt icke-egoistiskt beteende skulle kunna ha framgång.

Det finns en teori om att homosexuella män har haft den funktionen.
Citera
2021-02-17, 09:02
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord

Det är en kultur som inte vill någonting mer än sig själv.

Intressant är att ideologier kan leva som parasiter i mänskliga hjärnor.
Ideologier är lika själviska som generna.
Citera
2021-02-17, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Intressant är att ideologier kan leva som parasiter i mänskliga hjärnor.
Ideologier är lika själviska som generna.

Ja, eller i win-win symbios.
Citera
2021-02-17, 22:13
Medlem
MrsChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag skulle säga att en soldat som offrar sig för sitt land förmodligen inte känner särskilt mycket endorfiner när han blir träffad av en kula.

Sant. Men detta kan de ju göra av heroisk baktanke och att vilja inta ”hjälterollen”-bli avgudad, respekterad, minnesvärd osv. Dessutom har vi väl infört obligatorisk värnplikt i Sverige bland de som anses dugliga, likt USA. Vid ett eventuellt krig är han närvarande för att det är obligatoriskt och det är istället för hans 9-5 jobb, att då slänga sig framför kulor och dylikt.
Citera
2021-02-17, 22:15
Medlem
MrsChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EarthFrequency
Precis. Det blir en fråga om vilka motiv som ligger bakom en viss (osjälvisk) handling. Kan alltså inte finnas ett entydigt, universellt och avgränsat svar för vad som är "en osjälvisk handling".

För att få ett så sant svar som möjligt på om en handling var osjälvisk, skulle det bl. a. behövas en djupgående analys av subjektets medvetna och undermedvetna psykiska processer. Om det här inte kan påvisas några egenintressen bakom handlingen kan vi som utomstående ändå inte vara på det klara med motiven.

Subjektets grad av självmedvetenhet påverkar möjligheterna till att gräva fram motiven ur psyket. Tror även att närstående som levt vid subjektets sida under flera år behöver vara med och göra ett "expertutlåtande" innan man vågar dra några slutsatser.

Nu blir det intressant! Detta var något i rätt riktning.
Citera
2021-02-17, 22:16
Medlem
MrsChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag förstår vad du menar, men egoism är inte konstruktiv, och det konstruktiva är inte egoism.
Som jag skrev tidigare så är det inte egoistiskt att sträva efter att må bra.
Tvärtom är förutsättningen för att du ska kunna ha en sund relation till andra människor att du först själv mår bra.

Väldigt sant.
Citera
2021-02-17, 22:24
Medlem
Eftersom människan och vissa få djurarter föds med spegelneuroner så tror jag aldrig att någon människa kan vara totalt osjälvisk.

Innerst inne, i vårt undermedvetna speglar vi oss i varandras beteenden och tar efter. Det betyder att vi både är själviska/egoister och osjälviska/altruister utan att kunna helt frångå det ena eller det andra.

I förlängningen är det själviskt att ge. Jaget väljer vad och till vem vi vill ge. Antingen baserat på egna motiveringar eller baserat på mottagarens motiveringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in