2021-02-17, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Känner du till begreppet "En trygg bas och en säker hamn"?

Det finns ingen motsättning mellan att vara självständig och få trygghet och kärlek. Ett tryggt barn kommer självmant att stå på egna ben (eller knän) och sedan självständigt krypa/gå/springa bort från sin trygga bas (föräldern) för att sedan åter komma tillbaka till sin säkra hamn (mammas famn) om det händer något på utflykten. Barn som kan gå lite längre bort är också mer självständiga. Barn som kan sköta sig själv i sin trygghet blir mer mogna och rustade för omvärlden.

Och när skall det lilla barnet få sin trygghet och kärlek? Av stressade och trötta föräldrar en timme på kvällen? Du tror väl inte att personalen på förskolan hinner ge barn kärlek så som den fungerar idag? Kan ett litet barn på ett år tanka så mycket kärlek som det behöver på en liten stund på kvällen ?
Citera
2021-02-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ska vi tillämpa Bowlbys anknytningsteori är det nog bäst att vi också kan den, eller hur?

Nu är det ju som så att Bowlby framhäver ganska tydligt att barnets sk. anknytning regleras utifrån vad Bowlby kallar "inre arbetsmodeller", vilket är ramverk av beteenden och relationer till de vuxna som är där och tröstar och stöttar. För barnet behöver detta inte vara föräldrarna, utan kan även vara en vuxen på t.ex. förskolan. Denna arbetsmodell skiftar också mellan varven, vilket du även ser på trygga barn i hemmet.

En avgörande betydelse för barnets organisering av sina "inre arbetsmodeller " är de två begrepp som Piaget ofta ses använda; objektspermanens - att veta att en sak finns där även när du inte ser den och objektkonstans - att objektet är konstant varande i rummet. Barn som inte riktigt har utvecklat objektpermanens brukar också ha svårt för separationen, vilket är nog naturligt då de tror att mamma försvinner om barnet inte ser mamma. Men detta går att träna upp och detta utvecklas så fort barnet blir mer självständigt vid inskolning.

Sedan är anknytningsteorin väldigt förlegad och tillhör gruppen utvecklingspsykologiska teorier som enbart studeras som bakgrundsstudier på pedagogiska och psykologiska institutioner. Det är inget man använder i dag.

Vad många fina ord du kan, men säg mig, har du egna barn?
Senast redigerad av Cowboyhatten 2021-02-17 kl. 21:14.
Citera
2021-02-18, 11:21
Medlem
Det finns inte mycket svensk forskning och eftersom så få barn här inte går på dagis, är det svårt att jämföra grupperna. Från USA och Kanada finns dock forskning som visar att barn blir stressade av förskolan (och då har de ofta mindre barngrupper i dessa länder). Även norsk forskning visar att barn på förskolan har högre halter av stresshormon i blodet: https://www.nrk.no/trondelag/barn-blir-stressa-av-lange-barnehagedager-1.13327244?fbclid=IwAR3qSvtVM33G4feraqYfFcrG88u5Xi 0Tm6MB6H sBjjURqZJ4MNuVJZyqe1U

Som någon skrev tidigare i tråden, så verkar barn som gått mycket på förskola GENERELLT stökigare, skrikigare och mer rastlösa än barn som varit hemma eller ej så långa dagar på förskola. Mina barn har varit hemma ända till f-klassen och har inga problem att sitta still i skolan och de respekterar lärarnas auktoritet. Jag upplever också att hemmabarn generellt är mindre gränslösa mot vuxna och har starkare integritet. Barn på förskolan är ju vana vid att både tröstas och få hjälp på toaletten av främmande vikarier. Jag har varit med om att främmande barn behandlat mig som en bästa vän på lekplatsen, kramat mig och velat bli gungade av mig, trots att vi aldrig sett varandra förut. Mina barn skulle aldrig närma sig en främmande vuxen på det sättet.
Citera
2021-02-18, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homes

Jag tror personligen inte att svenska barn skiljer sig från barn i Kanada och Norge, jag tror inte heller att just svensk förskola skulle vara bättre än i något annat land med jämförbar levnadsstandard. Ja, den var nog väldigt bra och ledande på åttiotalet men det var länge sedan, svensk förskola är idag i dåligt skick, lyssna på förskolelärarna.

Saken handlar inte om huruvida våra barn fungerar bättre eller sämre än andra nationaliteters barn. saken handlar om att utbildningsverksamheten skiljer sig markant mellan länder.
Citera
2021-02-18, 12:18
Medlem
Citat:
Anknytningsteorin förlegad, det är den verkligen inte. Just i Kanada används anknytningsteorin mycket i modern aktuell forskning och inte bara för små barn utan även för tonåringar. Rekommenderar att ni ser Tex mycket intressanta föreläsningar av den erfarna barnpsykologen Gordon Neufeld, finns på youtube. Hans bok ” Våga ta plats i ditt barns liv ” är mycket bra och intressant och bygger just på anknytningsteorin.

Anknytningsteorin är förlegad och togs sedan länge över av behaviorismens segel. Det finns folk som fortfarande studerar anknytningsteorin.
Citera
2021-02-18, 12:22
Medlem
Citat:
Hur skall ett litet barn kunna bygga upp en stabil anknytning till en vuxen på förskolan, när personalomsättningen är så hög som den ofta är, pga sjukdom, arbetsbyte, omorganisationer mm?

Men nu diskuterar du saker som inte är relevanta igen. Att en verksamhet har hög personalomsättning har inget att göra med om förskolan som instans är sämre än att vara hemma. Sedan är barn i sin natur flockdjur och de skapar som sagt inre arbetsmodeller till alla möjliga personer runt om sig. Så länge som de vet att mamma finns där, även vid temporär frånvaro, kan de "anknyta" till sekundära vuxna också.
Citera
2021-02-18, 12:24
Medlem
Citat:
Och när skall det lilla barnet få sin trygghet och kärlek? Av stressade och trötta föräldrar en timme på kvällen? Du tror väl inte att personalen på förskolan hinner ge barn kärlek så som den fungerar idag? Kan ett litet barn på ett år tanka så mycket kärlek som det behöver på en liten stund på kvällen ?

Få se nu... Var det inte själva tillfället av tröst, trygghet och kärlek som skapade inre arbetsmodeller enligt Bowlby? Du som vet svaret. Sedan när krävde dessa tillfällen en tidsrymd? Det är tillfället i sig som skapar trygghet, tidsintervallet.
Citera
2021-02-18, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Vad många fina ord du kan, men säg mig, har du egna barn?

Barn, barnbarn, barnbarnsbarn och nu barnbarnbarnbarn samt trippla pedagogiska utbildningar. Räcker det?
Citera
2021-02-18, 12:33
Medlem
Galdars avatar
Jag tror att dagis är överskattat , alla som är födda innan 70 har troligtvis inte gått på dagis antar jag , och inte är dom socialt handikappade eller efterblivna på något sätt , kanske tvärtom till och med , mer sociala är mobiltelefons generationerna . Jag är själv född tidigt 90 tal och gick inte på dagis . Jag hade visserligen syskon jag kunde leka med och barn på gården som heller inte gick på dagis.

Vi lever i ett samhälle där man drar på sig kostnader så för att ett hushåll inte ska gå på knäa i det konsumtions samhälle vi lever i så krävs det nästan att man slänger in barnet på dagis när dom är 12 månader , ekonomin , amorteringar 2 bilar etc kräver nog två heltids inkomster om vi talar utifrån arbetarklass/ medelklass .

Själv är jag skeptisk till att skicka min son till dagis så tidigt , 3 år går gränsen för mig och min fru , jag vill att han ska kunna göra sig förstådd , jag har turen dock att båda mina föräldrar är pensionärer samt min frus föräldrar men dom bor utomlands just nu , mina föräldrar vill träffa min son varje dag och leka med honom och hjälpa till , alla har nog inte den relationen med sina föräldrar detta.möjligör även så att jag kan lägga han på dagis runt 3 , jag har faktiskt heller inte något emot att jobba halv tid hemifrån och inte låta han gå på dagis över huvud taget så länge min ekonomi klarar det .

Små barns åren är jobbiga och underbara , det är ingen tid man får tillbaks , och när barnen är lite större vill dom bara umgås med vänner så ta tillfället i akt och umgås och spendera tid med era barn innan det är för sent .

Vissa tycker att man är tokig om man inte lämnar sina barn på dagis , man blir kölhalad direkt av grå sossen när man inte står i ledet. Jag är glad att min morsa uppfostrade oss istället för dagis .
Citera
2021-02-18, 12:48
Medlem
Citat:
Få se nu... Var det inte själva tillfället av tröst, trygghet och kärlek som skapade inre arbetsmodeller enligt Bowlby? Du som vet svaret. Sedan när krävde dessa tillfällen en tidsrymd? Det är tillfället i sig som skapar trygghet, tidsintervallet.

Det lilla barnet behöver en trygg vuxen att knyta an till, göra små upptäcktsfärder för att sedan tanka närhet, trygghet och kärlek hos den vuxne. På en förskola är detta självfallet mycket svårare eftersom det är många små barn på få vuxna. Dessutom är det ofta dålig kontinuitet pga vikarier, omorganisationer och arbetsplatsbyten. Och ja, barnet knyter an till en viss person på förskolan, alla vuxna är inte utbytbara ur barnets perspektiv.
Senast redigerad av Homes 2021-02-18 kl. 12:52.
Citera
2021-02-18, 13:10
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Det lilla barnet behöver en trygg vuxen att knyta an till, göra små upptäcktsfärder för att sedan tanka närhet, trygghet och kärlek hos den vuxne. På en förskola är detta självfallet mycket svårare eftersom det är många små barn på få vuxna. Dessutom är det ofta dålig kontinuitet pga vikarier, omorganisationer och arbetsplatsbyten. Och ja, barnet knyter an till en viss person på förskolan, alla vuxna är inte utbytbara ur barnets perspektiv.
En liten anekdot i detta sammanhang från sonens förskola var att där fanns det barn som var inte många dagar över ett år gamla. De kunde ännu inte kunde gå, vilket var desto mer problematiskt då det var ojämnt underlag på gården till följd av snö och tö om vartannat. Det i sin tur föranledde att dessa barn ofta satt i någon av pedagogernas knä, vilket minskade antalet pedagoger per barn för de övriga.
Citera
2021-02-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Jag tror att dagis är överskattat , alla som är födda innan 70 har troligtvis inte gått på dagis antar jag , och inte är dom socialt handikappade eller efterblivna på något sätt , kanske tvärtom till och med , mer sociala är mobiltelefons generationerna . Jag är själv född tidigt 90 tal och gick inte på dagis . Jag hade visserligen syskon jag kunde leka med och barn på gården som heller inte gick på dagis.

Vi lever i ett samhälle där man drar på sig kostnader så för att ett hushåll inte ska gå på knäa i det konsumtions samhälle vi lever i så krävs det nästan att man slänger in barnet på dagis när dom är 12 månader , ekonomin , amorteringar 2 bilar etc kräver nog två heltids inkomster om vi talar utifrån arbetarklass/ medelklass .

Själv är jag skeptisk till att skicka min son till dagis så tidigt , 3 år går gränsen för mig och min fru , jag vill att han ska kunna göra sig förstådd , jag har turen dock att båda mina föräldrar är pensionärer samt min frus föräldrar men dom bor utomlands just nu , mina föräldrar vill träffa min son varje dag och leka med honom och hjälpa till , alla har nog inte den relationen med sina föräldrar detta.möjligör även så att jag kan lägga han på dagis runt 3 , jag har faktiskt heller inte något emot att jobba halv tid hemifrån och inte låta han gå på dagis över huvud taget så länge min ekonomi klarar det .

Små barns åren är jobbiga och underbara , det är ingen tid man får tillbaks , och när barnen är lite större vill dom bara umgås med vänner så ta tillfället i akt och umgås och spendera tid med era barn innan det är för sent .

Vissa tycker att man är tokig om man inte lämnar sina barn på dagis , man blir kölhalad direkt av grå sossen när man inte står i ledet. Jag är glad att min morsa uppfostrade oss istället för dagis .

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in