2021-02-18, 10:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Nej, inte jag heller. Men när man läser hennes chattar med "vänner" så ser man att hon var det.

Du ser vad du ser och jag ser något annat.

Hur man ser på människors beteenden handlar om en tolkning.

Du en tolkning utifrån ditt eget perspektiv.
Ingen sitter med hela sanningen, hela bilden. Inte ens de som är skådespelarna själva i dramat. ur man än vrider och vänder på det är du färgad.

Har du koppling till personen, kan det handla om vilka känslor du själv har för människan bakom. Dina egna erfarenheter i livet påverkar mycket. Om du inte känner personen sitter du med väldigt mycket mindre info om människan, vilket lätt gör att du inte heller ser hela bilden.

Om vi skulle titta på var och en av de inblandade kommer de alla ha en egen bild av vad som har hänt och för att få en mer komplett bild behöver du inte bara höra allas berättelse, utan också vittnen. För att förstå det hela på ett djupare och mer realistiskt sätt behöver du ha en kunskap om människors psyke och egentligen träffa alla personligen.

- SD om han är den skyldige, kommer naturligtvis ha sin bild över hur Lena varit och varför han dödade henne. Men han ljuger och döljer.
- HD har en annan position. Hon är utsatt av båda parter här, SD och Lena. HD har en historik av allvarlig psykisk sjukdom, vilket gör att hennes sätt att tänka och agera här kan vara mycket färgat av det. Även HD undanhåller och ljuger, men på ett helt annat plan än SD.
- Lena som inte längre lever, kan inte bidra med sin del av berättelsen till fullo. Här finns dock en enorm mängd konversationer och människor som känt Lena som kan fylla på. Lena har till några betrodda varit väldigt ärlig även med sin egna tillkortakommanden, medan hon till andra varit mer sparsam med detaljerna.

Trots den enorma mängd information som finns i FUP, kan ingen av oss säga med säkerhet hur de inblandade fungerar. Det är och kommer förbli spekulationer.

Att Lena skulle vara manipulativ och hal, det kan jag inte se.
Alla människor har nog drag av att var manipulativa mer eller mindre. Men här pratar vi om karaktärsdrag som skulle vara utmärkande för att beskriva personen.

Lena är desperat över sin livssituation. Hon säker med ljus och lykta hjälp, allt i försök att få näsan ovan vattenytan. Det handlar om överlevnad för henne, att få prata om det här och för att själv kunna spjälka upp vad som händer runt omkring henne.

Vem som helst som blir utsatt för det som Lena har varit utsatt för blir förvirrad, tappar självkänsla och mår dåligt.
Citera
2021-02-18, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
7 april.

Ah, så pass sent? Tack Avel.
Citera
2021-02-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Har jag påstått att det är OK? Men vem vill ha en sådan "man"? Det måste ju vara något fel på dem som vill ha honom.

Och LW tjatade och hotade för att han skulle slänga ut sin sjuka fru så att hon kunde flytta in istället.

Vad gäller din första mening i ovanstående citat, så finns det både män och kvinnor som har oerhört svårt att leva själva. Det funkade tydligen inte med de andra hon försökte med, mördaren hade något som hon behövde. Och hon behövde det desperat.

Det finns inget som helst försvar för det här mordet. Om den stackars mördaren känt sig förföljd så hade han enbart kunnat dra sig undan, bytt mobilnummer eller vad som helst. Han kunde t o m gått till polisen och anmält henne för trakasserier. Det gjorde han inte. Han var för rädd för att Hanna skulle få veta. Hellre mördade han LW. Hanna - den stackars sjuka, under sex år bedragna, hustrun. Hustrun som tydligen umgås med glädje numera med sina barns far. Fast det där sista vet jag inte då jag varit väldigt mycket off senaste halvåret - så ang det umgänget får stå för vad jag märkte förra sommaren.

Uppdatera mig gärna.
Citera
2021-02-18, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad gäller din första mening i ovanstående citat, så finns det både män och kvinnor som har oerhört svårt att leva själva. Det funkade tydligen inte med de andra hon försökte med, mördaren hade något som hon behövde. Och hon behövde det desperat.

Det finns inget som helst försvar för det här mordet. Om den stackars mördaren känt sig förföljd så hade han enbart kunnat dra sig undan, bytt mobilnummer eller vad som helst. Han kunde t o m gått till polisen och anmält henne för trakasserier. Det gjorde han inte. Han var för rädd för att Hanna skulle få veta. Hellre mördade han LW. Hanna - den stackars sjuka, under sex år bedragna, hustrun. Hustrun som tydligen umgås med glädje numera med sina barns far. Fast det där sista vet jag inte då jag varit väldigt mycket off senaste halvåret - så ang det umgänget får stå för vad jag märkte förra sommaren.

Uppdatera mig gärna.

Välkommen tillbaka, Picasso.
Ja självklart hade han kunnat klippt helt med LW. Vad hon än tyckte om det, hur djupt sårad och besviken hon än hade blivit. Förr eller senare hade hon skakat av sig och gått vidare i livet.
Han skulle Inte ha svarat på sms, mejl eller annat. Hade han känt sig trakasserad kunde han ha polisanmält LlW. Att han inte ville göra det berodde givetvis på att han ville fortsätta träffa henne. Han ville ha båda kvinnorna. Smyga, smussla, ljuga, manipulera och bedra. Vad de två kvinnornas kände betydde noll och ingenting för honom.

Självklart fegt att inte avsluta med LW på ett tillfredsställande sätt. Men att mörda henne för att få tyst på henne för att exfrun inte skulle få veta nåt.... hur korkad kan man bli? Hur från vettet rasande och hatisk?

Har tänkt att det kanske likaväl hade kunnat varit HD som blivit mördad. Hon lever nog farligt nu. De delar en livsfarlig "hemlighet"..
Citera
2021-02-18, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja självklart hade han kunnat klippt helt med LW. Vad hon än tyckte om det, hur djupt sårad och besviken hon än hade blivit. Förr eller senare hade hon skakat av sig och gått vidare i livet.
Han skulle Inte ha svarat på sms, mejl eller annat. Hade han känt sig trakasserad kunde han ha polisanmält LlW. Att han inte ville göra det berodde givetvis på att han ville fortsätta träffa henne. Han ville ha båda kvinnorna. Smyga, smussla, ljuga, manipulera och bedra. Vad de två kvinnornas kände betydde noll och ingenting för honom.

Självklart fegt att inte avsluta med LW på ett tillfredsställande sätt. Men att mörda henne för att få tyst på henne för att exfrun inte skulle få veta nåt.... hur korkad kan man bli? Hur från vettet rasande och hatisk?

Har tänkt att det kanske likaväl hade kunnat varit HD som blivit mördad. Hon lever nog farligt nu. De delar en livsfarlig "hemlighet"..
Tack tack. Jag har varit lite aktiv i FB men bara då och då. Haft lite annat för mig.

Jag tror att han anser sig smartare än alla andra. Ofta är det så med narcissister. Och psykopater. Den ena har en grandios självbild, och den andra är helt renons på empati. Tyvärr verkar det som om LW hittade dessa båda störningar i en och samma person. Det har ju vittnats i övrigt om att mördaren var en obehaglig och ganska slemmig individ, samt psykopat. Det är ju inte brottsligt i och för sig.

Nu ser jag fram emot 7 april - och ännu mer domslutet. Han kommer vara närvarande när domen skall avges (antar jag) så då är det handfängsel på hoppas jag. Kanske de suger in Hanna också - hennes oskuld tror jag inte ett dugg på. Och jag misstänker att hon granskats under den här tiden också.

Nå, den som lever får se.
Citera
2021-02-18, 12:11
Medlem
Citat:
Tack tack. Jag har varit lite aktiv i FB men bara då och då. Haft lite annat för mig.

Jag tror att han anser sig smartare än alla andra. Ofta är det så med narcissister. Och psykopater. Den ena har en grandios självbild, och den andra är helt renons på empati. Tyvärr verkar det som om LW hittade dessa båda störningar i en och samma person. Det har ju vittnats i övrigt om att mördaren var en obehaglig och ganska slemmig individ, samt psykopat. Det är ju inte brottsligt i och för sig.

Nu ser jag fram emot 7 april - och ännu mer domslutet. Han kommer vara närvarande när domen skall avges (antar jag) så då är det handfängsel på hoppas jag. Kanske de suger in Hanna också - hennes oskuld tror jag inte ett dugg på. Och jag misstänker att hon granskats under den här tiden också.

S är en självupphöjande narcissist med svaghet för impulsiva klantiga lögner medan H upplevs som en kyligare strateg. S är rökt och i bästa fall blir det tvillinghäktning.
Citera
2021-02-18, 12:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det förekommer ju inloggningar i LW:s Google, Geocaching och Instagram efter hennes död. Det finns också misstankar om att någon varit och snokat i både HD:s och LW:s konton redan innan hon dog. SD har ju närheten till dem som fördel om han vill ta reda på lösenord men det finns ett mer sofistikerat sätt jag vill visa mest för att höja ett varningens finger. Ingen spekulation annars här om SD:s kunskapsnivå på området. Det ska jag låta vara osagt.

Många får rådet att använda en krypterad mejl som t.ex. Protonmail. Så här kan man göra för att lura av någon inloggningsuppgifter dit. Samma metod gäller för Linkedin, Google, Pinterest osv.
Ett mejl utformas att se ut som det kommer från t.ex. Protonmail då. Mejlet ber mottagaren att klicka på en länk för att logga in och acceptera nån ny policy eller liknande variant. Länken kan också skickas som SMS eller ett DM i t.ex. Instagram.

Klickar man på den bifogade länken så kommer det här fönstret upp. Observera att webbadressen inte går till Protonmail.com. Lätt att missa för den som inte har koll. Mottagaren skriver in sina inloggningsuppgifter och trycker på Login(i det här fallet mina testuppgifter):
https://www.bildtagg.se/bild/gpelqdjoqsch1h5rvwqcxvm7

Så snart inloggningen gjorts blir man omdirigerad till den riktiga inloggningssidan för att det ska se lite "äkta" ut:
https://www.bildtagg.se/bild/qwod0cf18xtjxr4skb7ulwq

Så här ser det ut i en hackares fönster (i detta fallet min dator) när han har skickat en länk till någon som man vill lura av lösenordet:
https://www.bildtagg.se/bild/v1maphhmdh13j35ow6k9klw8

"Waiting victim to open the link ..." är tillfället då man väntar på att offret ska klicka på länken. Så snart det är gjort har man IP-nummer och internetleverantör och annat enligt bilden ovan.

Sen "Waiting credentials ..." är väntan på att offret skriver in sina inloggningsuppgifter.

Och "Credentials found!" talar för sig själv. Där ser man inloggningsuppgifterna som mottagaren av mejlet skrev in i första bilden.

Det är bl.a. därför som Flashback har varningar när man vill öppna länkar i t.ex. PM. Och anledningen till att det finns skräpfilter i mejlen.

När man inriktar sig på ett specifikt konto så kallas det "spear phishing". Det kan se väldigt äkta ut. Det är inte omöjligt att något sådant lurat av LW (eller HD och andra) lösenord.

Av vad vi ser från det HD och Lena skriver, förstår vi att SD använder olika knep för att kunna ta till sig information från andras enheter. Båda misstänker, HD hittar spår. Han ljuger och manipulerar för att få det att se ut som att han inte gör något otillåtet, till och med när han blir påkommen.

Jag tänker att SD har använt olika knep för att få tillgång till tex Lenas inloggningsuppgifter direkt från henne, särskilt de första åren. Likaså med HD. Med tiden kanske detta inte känns lika bekvämt, när de båda upptäcker att detta förtroende inte använts på "rätt sätt".

Att HD ens tänker tanken "Jag funderar själv mycket på vad S gör och inte gör", visar att hon tänker att han kan ta till särskilda sätt att ta reda på vad hon pysslar med.

Avstickare i mina tankar:

"När det gäller Nkp-eventet får jag känslan av att han vill provocera mig. Se hur jag reagerar
när han säger att jag ska fråga dig om du vill åka med. " skriver H*anna till S*illen. Det påminner mycket om hur SD säger sig uppmatra Lena att träffa andra, men det ska ske med absolut öppenhet. Krav på att hon ska berätta allt, om vad hon äter, tänker och om någon relation övergår till annat än vänskap.

Kanske är det så att SD har en sådan total koll på båda sin kvinnor, och han vill se hur ärliga de är? Hur de reagerar? Samtidigt vill han att det ska verka som att han uppmuntrar, att han inte är svartsjuk alls.

Hur avancerat är det att använda Xprivacy för SD, en medelkunnig (som hans poliskompis kategoriserade SD) person inom IT?

Från Kompletteringen
(konversationer mellan HD/S*illen):

Citera
2021-02-18, 12:26
Medlem
Citat:

Intressant att läsa i början av Huvudprotokollet där SDs nuvarande och tidigare kollegor vittnar om sin uppfattning om SD som person. Iakttagelserna är så gott som helt samstämmiga.
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-18 kl. 12:30.
Citera
2021-02-18, 12:41
Medlem
Citat:

Jag tror fortfarande inte att motivet var undvika eventuell läcka från LW. Hanna visste ju och har vetat i princip hela tiden - hon har ju till och med tillstått att hon en period tyckte det var ok. Men man märker ju i dialogerna med andra att hon inte kan släppa LW och sitt hat och förakt. För att det överhuvudtaget ska kunna bli en relation igen mellan henne och SD så måste LW bort - det är enda sättet som HD kan veta 100% att SD fortfarande inte smyger med henne. Så oavsett om hon har uttalat orden eller ej så är jag helt övertygad om att det är hennes vilja att får bort LW ur sitt liv som är orsaken till att LW blir mördad. Hon styr och ställer med alla - hon t.o.m. ringer sin chef samma dag som man hittar L*na och styr upp hur saker och ting ska skötas/kommuniceras på arbetsplatsen. Och sen kommer hon tillbaka och ingen där vågar/vill prata om saken. Business as ususal.

Fup 149/521
Efter samtalet med HD 19/5 pratade MT med sin chef MG, HR-avdelningen samt säkerhetsavdelningen och de kom fram till att personalgruppen skulle informeras. I enlighet med vad också Hanna önskade, informerades personalgruppen om att det var HD och SD som var föremål för utredningen. Alla i personalgruppen såg helt chockad ut då MT informerade dem. De pratade om hantering av media. Det har inte pratats så mycket på avdelningen men personal har påverkats av det som hänt.

Fup 147/349
FL: Hon är mördad.
MT: Mm, jag har förstått det.
FL:Mm.
Tyst en stund
MT: Mot min vilja.
FL: Mot din vilja?
MT:Mm.
Senast redigerad av piastrone 2021-02-18 kl. 12:57.
Citera
2021-02-18, 12:48
Medlem
Citat:
Intressant att läsa i början av Huvudprotokollet där SDs nuvarande och tidigare kollegor vittnar om sin uppfattning om SD som person. Iakttagelserna är så gott som helt samstämmiga.
Så är det. Och han själv anser att han är guds gåva till kvinnorna. Helt otroligt arrogant.
Citera
2021-02-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Av vad vi ser från det HD och Lena skriver, förstår vi att SD använder olika knep för att kunna ta till sig information från andras enheter. Båda misstänker, HD hittar spår. Han ljuger och manipulerar för att få det att se ut som att han inte gör något otillåtet, till och med när han blir påkommen.

Jag tänker att SD har använt olika knep för att få tillgång till tex Lenas inloggningsuppgifter direkt från henne, särskilt de första åren. Likaså med HD. Med tiden kanske detta inte känns lika bekvämt, när de båda upptäcker att detta förtroende inte använts på "rätt sätt".

Att HD ens tänker tanken "Jag funderar själv mycket på vad S gör och inte gör", visar att hon tänker att han kan ta till särskilda sätt att ta reda på vad hon pysslar med.

Avstickare i mina tankar:

"När det gäller Nkp-eventet får jag känslan av att han vill provocera mig. Se hur jag reagerar
när han säger att jag ska fråga dig om du vill åka med. " skriver H*anna till S*illen. Det påminner mycket om hur SD säger sig uppmatra Lena att träffa andra, men det ska ske med absolut öppenhet. Krav på att hon ska berätta allt, om vad hon äter, tänker och om någon relation övergår till annat än vänskap.

Kanske är det så att SD har en sådan total koll på båda sin kvinnor, och han vill se hur ärliga de är? Hur de reagerar? Samtidigt vill han att det ska verka som att han uppmuntrar, att han inte är svartsjuk alls.

Hur avancerat är det att använda Xprivacy för SD, en medelkunnig (som hans poliskompis kategoriserade SD) person inom IT?

Från Kompletteringen
(konversationer mellan HD/S*illen):

Från spoilern: Att HD ens är benägen att tro på hans löften är nästan skrattretande. Hon borde vid det här laget, efter att ha känt honom i över 20 år, veta att hans löften ofta ekar tomma och att han allt som oftast ljuger.

Han beter sig på ett oroväckande sätt mot även henne med sitt ideliga snokande. Har han inte koll blir han frustrerad. Vad det kan leda till i förlängningen kan man ju spekulera i.

Tror hon lever farligt. Vi vet ju hur det gick för LW när hon var på G att bryta sig loss från honom.
Citera
2021-02-18, 12:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag tror fortfarande inte att motivet var undvika eventuell läcka från LW. Hanna visste ju och har vetat i princip hela tiden - hon har ju till och med tillstått att hon en period tyckte det var ok. Men man märker ju i dialogerna med andra att hon inte kan släppa LW och sitt hat och förakt. För att det överhuvudtaget ska kunna bli en relation igen mellan henne och SD så måste LW bort - det är enda sättet som HD kan veta 100% att SD fortfarande inte smyger med henne. Så oavsett om hon har uttalat orden eller ej så är jag helt övertygad om att det är hennes vilja att får bort LW ur sitt liv som är orsaken till att LW blir mördad. Hon styr och ställer med alla - t.o.m. sin chef ringer hon dagen efter L*na är funnen och styr upp hur saker och ting ska skötas/kommuniceras på arbetsplatsen. Och sen kommer hon tillbaka och ingen där vågar/vill prata om saken. Business as ususal.
HD vet.

Hon visste långt innan 2017 då hon övervakade dem via cacher och hotell.
Det låter som om det vore det stora avslöjandet. Hon samlade snarare bevis.

Redan 2015 vaknar hon till och kör förbud, Endomondo och anmälningsplikt för SD.
Kan mycket väl bero på att det är då SD målar om och planerar skilsmässa.
Hon måste agera.

Att hon sen förvränger och vill leva i en fejkad bomullsvärld är en annan femma.
Hon försöker grundlura sig själv och letar samtidigt fel på LW och är helt fixerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in