2021-02-17, 22:24
Medlem
MrsChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adenise
När man pantar och råkar trycka på fel knapp, dvs skänker bort pengar ofrivilligt

Absolut. Men bara saken att man faktiskt pantar, och inte slänger plastflaskor och Pet burkar i naturen, gör att man kan placeras i Helgonkategorin.

Däremot, att man pantar istället för att ge flaskorna till en uteliggare, kanske gör att hen blir utan vatten och mat för de närmsta fem dagarna, och sedan avlider. Då är man inte begått en god gärning utan istället en synd.
Citera
2021-02-17, 22:29
Medlem
MrsChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Det som är väsentligt är att en människa kan visa hänsyn för andra i sitt beslutsfattande. Vad som är eftersträvansvärt är en sund balans mellan att värdera sitt eget och andras perspektiv.

Ja det är sant. Frågan är om när vi tar hänsyn till andra i våra handlingar, gör vi då det för att det anses vår plikt pga den gyllene regeln/budorden/etiska teorier osv.

Men jag håller med om att det ultimata och det man ska eftersträva är att ”leva sitt liv precis på det sättet man vill samtidigt som man inte skadar andra.”
Citera
2021-02-17, 22:34
Medlem
MrsChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Det är en väldigt kristen diskussion. Kan en människa vara Jesus?

Istället för att utvärdera om en människa kan vara Jesus, så kan man samtala om människor som är dugliga i relation till andra, som är hjälpsamma, som tänker på andra osv. och så kan man tala om människor som helt utgår ifrån sig själva i sitt handlande och inte skulle tveka en sekund att våldta, lemlästa och mörda för att tillfredsställa sina egna lustar.

Både rent biologiskt såväl som socialt så fungerar och agerar människor olika och vi kan upprätthålla en konsensus om högre resp. lägre beteenden.

Frågan är i stort om vi vill vara som reptiler, däggdjur eller människor och för det sistnämnda uppstår möjligheten för samtal, diskussion, filosofi, vetenskap och religion.

Just nu lever vi väl i en tid där kulturen är hedonism och intet högre, varaktigt eller fruktsamt kan skapas eller upprätthållas.

Vi kan tala om hela ämnet i termer av handling och konsekvens, som jag anser vara det bättre perspektivet. Vad händer om jag sår frön av misstro, tvivel och uppgivenhet bland oss arma människor? Vad händer om jag lyfter upp min kamrat om jag har styrkan därtill?

Vad händer om jag fokuserar helt på mina egna mål? Kanske att det är det bästa för alla, eftersom att jag är människa och eftersom det som är högt för mig kanske även är högt för någon annan. Fokuserar jag endast på aktivitet som ger mig en större bit av kakan, eller ägnar jag mig också åt sådant som gör hela kakan större?

Det är ingen som vet vilka potentiella själviska baktankar som gömde sig i lockarna på den där Jesus mannen.
Citera
2021-02-17, 22:48
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Nu är det ju inte fel att ha ordning på fasaden, den säger ju trots allt vem som bor där inne.
Det är hycklarnas tjusiga fasad jag kritiserar, men inte för att den är tjusig, utan för att den är bedräglig.

Frågan är om man kan vara självisk? Det är nog inte så lätt som det låter.
Instämmer, och funderar på vad det innebär att vara 'Ärlig', 'Rak', 'Trogen' o.s.v...
Enligt mig är det högsta idealet att vara den högsta potentialen av sig själv, vad nu det innebär..

Se mitt svar i tråden: (FB) Vad innebär det "att leva"?
Citat:
Att leva" är enligt mig:
Att själv ta egenansvar för sitt liv och leverne - och dela profit med sitt ekosystem.
[...]
Det jag menar med att ”dela profit med sitt ekosystem” inbegriper alltifrån att utöva sina konstnärliga ambitioner (typ: ’måla Sixtinska kapellet’, ’anställa någon mot betalning’, ’förena staterna i ett korintiskt förbund’ eller ’skriva ett inlägg på Flashbackforum’) till att bjuda på logi eller lämna ifrån sig sin avföring.
Den som inte delar med sig lever inte, från mitt perspektiv.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-17 kl. 22:56.
Citera
2021-02-17, 22:57
Medlem
Varangians avatar
Jo, det existerar helt osjälviska handlingar. När en person handlar omedvetet. När flockmedvetandet kickar in.

Ett exempel är att någon ser att ett barn håller på att drunkna i en isvak. Många (inte alla dock) skulle, utan att egentligen tänka, kasta sig i efter för att rädda barnet med stor risk för det egna livet.

Det är inte så att man gör någon slags kalkylerande riskanalys i det läget. Hur mycket cred man skulle kunna få i relation till faran för eget liv etc.
Citera
2021-02-17, 23:00
Medlem
TwoThousands avatar
Ger sitt liv för dig för att vet får ett nytt liv efteråt, är det osjälviskt?
Citera
2021-02-17, 23:01
Medlem
MrsChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jo, det existerar helt osjälviska handlingar. När en person handlar omedvetet. När flockmedvetandet kickar in.

Ett exempel är att någon ser att ett barn håller på att drunkna i en isvak. Många (inte alla dock) skulle, utan att egentligen tänka, kasta sig i efter för att rädda barnet med stor risk för det egna livet.

Det är inte så att man gör någon slags kalkylerande riskanalys i det läget. Hur mycket cred man skulle kunna få i relation till faran för eget liv etc.

Nej men samtidigt gör man ju det för att undvika att behöva gå till terapi de närmsta 50 åren, med anledning ”jag blev deprimerad efter jag låtit ett barn drunkna”. Hade personen låtit barnet drunkna hade ju detta gett personen mentala problem, vilket kanske är värre än en liten risk att själv drunkna i vattnet
Citera
2021-02-17, 23:03
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsChow
Nej men samtidigt gör man ju det för att undvika att behöva gå till terapi de närmsta 50 åren, med anledning ”jag blev deprimerad efter jag låtit ett barn drunkna”. Hade personen låtit barnet drunkna hade ju detta gett personen mentala problem, vilket kanske är värre än en liten risk att själv drunkna i vattnet

Men min poäng är att du sannolikt inte ens reflekterar i denna situation. Du bara agerar. Osjälviskt.
Citera
2021-02-17, 23:03
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Instämmer, och funderar på vad det innebär att vara 'Ärlig', 'Rak', 'Trogen' o.s.v...
Enligt mig är det högsta idealet att vara den högsta potentialen av sig själv, vad nu det innebär..

Se mitt svar i tråden: (FB) Vad innebär det "att leva"?

Den som inte delar med sig lever inte, från mitt perspektiv.
Alla delar väl med sig efter förmåga, tex förnedringsrånarna som frikostigt delar med sig av sin urin..
Citera
2021-02-17, 23:05
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Det är definitivt mer själviskt än om man ger sitt liv för någon och är bergsäkert övertygad om att döden är för evigt.

I.o.f.s tycker jag inte att man ska ge sitt liv till någon. Det gör väl ingen lyckligare att du dör?
Citera
2021-02-17, 23:06
Medlem
MrsChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand

Nej. Han ger ju bort något han kommer att få tillbaks igen.

Som att ge bort sin chokladkaka och istället få den senaste marabou med en nystartad smak.
Citera
2021-02-17, 23:07
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Alla delar väl med sig efter förmåga, tex förnedringsrånarna som frikostigt delar med sig av sin urin..
Kanske skall jag dela med mig av lite urin själv till dessa förnedringsrånare?..
Är övertygad om att du förstår nu som nyss precis vad jag menar, typ.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-17 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in