2021-02-17, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Den som vill se hur en 8 milj villa i Marielund ser ut kan gå in på Google Maps och ta street view på Marielund 71 och jämföra med Marielund 67.
Den har lika stor tomt och nästan samma boyta, men lång strandlinje + egen vattenareal.
8 miljoner januari 2011 ja. vi är 2021 nu
2021-02-17, 18:02
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Att komma med argument att folk har det si eller så.... Bla bla bla.
Bara för att DU inte har råd betyder det inte att många har det. Beklagligt lågt - eller hur?

Men jag råkar för tillfället jobba i en bransch som riktar sig mot trädgård... Så jo jag har en del på fötterna när jag säger att folk ogillar STORA träd. Man fäller allt och köper gärna nya små, som inte skuggar trädäcket man byggt.

Jag håller med dig förr var det stora träd och lummiga kronor, tyvärr väntar dom flesta tills det är ett problem och som du skriver folk ogillar i dag stora träd kan ju vara en generationsskillnad med.
Men i detta fall är ju tomten så pass stor att något eller några träd skulle kunna vara kvar men jag hade nog gjort rent och fått luft i tomten samt grävt bort stubbarna och hoppas på att inga rötter gått in i grunden, det ska ju ändå grävas avlopp och vatten,, när nu detta blir klart med köpet.

Förr var det berså nu är det pol och stora pooldäck som gäller och då vill man ej ha löv eller barr på denna
2021-02-17, 18:16
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Det är typiskt att nya ägare fäller alla träd. Och ångrar sig sen men då är det försent.

Kloka människor bor in sig ett år eller två innan man bulldozar ner allt.

Sen att komma med argumentet att de flesta gör si o gör så för att sänka värdet är bara beklagligt lågt.
Finns köpare som ser värdet med gamla fina träd som ger fin skugga.

Att sitta under en fullvuxen björk när det är högsommar o känna den svalka som strömmar ner från trädet är gudomligt. Rena air-condition feeling.

Men du har rätt att de flesta köper inte en fastighet i Marielund. De flesta har inte råd.

Kan man räkna med 6 månader inboende för henne nu?
Ja den fukten som kommer från träden är ju inte bara till godo eller?
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?326476-j%E4vla-tr%E4d-som-har-sabbat-min-lack
2021-02-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Det är typiskt att nya ägare fäller alla träd. Och ångrar sig sen men då är det försent.

Kloka människor bor in sig ett år eller två innan man bulldozar ner allt.

Sen att komma med argumentet att de flesta gör si o gör så för att sänka värdet är bara beklagligt lågt.
Finns köpare som ser värdet med gamla fina träd som ger fin skugga.

Att sitta under en fullvuxen björk när det är högsommar o känna den svalka som strömmar ner från trädet är gudomligt. Rena air-condition feeling.

Men du har rätt att de flesta köper inte en fastighet i Marielund. De flesta har inte råd.

Bulldozrar?
Fälla träd så man kommer fram till ytterdörren måste man nog.
Fälla träd som står tätt inpå huset måste man nog fälla.
2021-02-17, 18:25
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Om hon inte får tillstånd att bygga ut den befintliga kåken blir det väl snarare fråga om "Compact living". Inte vad jag kallar lyxboende, men smaken är ju olika.

Och att få bygglov för utbyggnad inom strandskyddat område kan vara minst lika knepigt som att bygga nytt i vissa kommuner. Hur det är i Uppsala vet jag inte. Och i Marielund är det väl dessutom särskilda bestämmelser till skydd för att bevara den gamla bebyggelsen.

Jag har sökt och fått rivningslov och bygglov inom strandskyddat område och det är ingen enkel procedur även om kommunen är positivt inställd, vilket min var. Bygglovet beviljades utan problem Länsstyrelsen var dock väldigt besvärlig innan dispensen beviljades. Hur besvärlig Länsstyrelsen i Uppsala är har jag ingen aning om. Det kan skilja sig rätt mycket mellan länen beroende på om miljöpartiet tagit över verksamheten eller inte.

Ja iom att strandskyddet finns och ställer till det så går ej tomten att stycka för ett bebygga i nuläget.
Samlaren verkar ha egen agenda på tomter men vem vet om hon får uppleva att det ändras.
Dessutom är tomten som en kil och därmed svårt att stycka utan servitut ang väg mm
Strandremsan är ju endast 20 m bred så skulle själva strandlinjen vara värd ca 1000 kr cm enligt vissa här.
2021-02-17, 18:27
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Bulldozrar?
Fälla träd så man kommer fram till ytterdörren måste man nog.
Fälla träd som står tätt inpå huset måste man nog fälla.

Tumregel är ej högre träd än avståndet till huset, (finns en på flaggstänger med 1,5 g husets höjd)
2021-02-17, 18:31
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det är inte det längre....
man löser det med lastbil numera. Så här går det till - en kranbil med aggregat som både greppar och sågar plockar ner trädet i småbitar och lägger direkt på flaket.

https://www.ohlssons.se/Privat/Tjänster/Transport-kranbil/Trädfällning

Men bara på de platser du kan komma fram med en stor tung lastbil. Av de träd jag tagit ner hade bara ett, eventuellt, kunnat tas med den bilen. Och då i flera vändor eftersom det var mer än 20 ton trä.

Och så då till den intressanta frågan. Vad kostar det?
Senast redigerad av trngw 2021-02-17 kl. 18:37.
2021-02-17, 18:34
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Hur mycket du än vill det så är Ebba Buschs ord inte teknisk bevisning.

Att Ebba Busch säger något är inte samma sak som att vi vet det.

Ge mig en källa som visar på att Esbjörn har fått ta del av både värderingar och besiktningsprotokoll, en källa som inte är Ebba Busch.

Ditt inlägg luktar mer propaganda än att du har något vettigt att säga.

Det är mycket vi inte vet som sätter affären i dunkel utöver sättet den är genomförd på.
Vi vet inte hur första kontakten med Esbjörn gått till.
Vi vet inte hur dialogen som tog dom vidare gått till.
Vi vet inte hur dialogen för att ta dit Anticimex gått till.
Vi vet inte hur dialogen kring att ta dit en mäklare för värdering gått till.
Vi vet inte hur dialogen kring att upprätta ett köpekontrakt gått till.
Vi vet inte hur själva kontraktsskrivningen gått till.

Ebba Busch har farit med ganska alvarliga osanningar minst vid två tillfällen;
När hon fick den direkta frågan om hon skickat ett hotbrev till Esbjörn så svarade hon nej! *busted*
När hon påstår sig ha två oberoende värderingar av mäklare, när den ena mäklaren visar sig vara en onlinetjänst *busted*

Det finns inga belägg för att det inte begåtts något felaktigt, det håller jag med om.
Men det finns lika lite belägg för att affären genomförts på ett sjyst och korrekt vis.

Det finns precis lika lite belägg för att personerna bakom Esbjörn engagerar sig för egen vinnings skull, ändå är det en vedertagen hållning hos många i tråden.

Summerat, vi vet inte speciellt mycket så här långt mer än att ett kontrakt har skrivits.

Jag ser redan i första meningen du skriver att du som vanligt inte har koll på någonting. Du fattar inte ens vad teknisk bevisning är. När du inte ens fattar det, är det helt meningslöst att slösa tid på att läsa resten av ditt dravel. Läs på om fakta i målet så kan du återkomma sen.
Senast redigerad av trngw 2021-02-17 kl. 18:37.
2021-02-17, 19:59
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Det är inte det längre....
man löser det med lastbil numera. Så här går det till - en kranbil med aggregat som både greppar och sågar plockar ner trädet i småbitar och lägger direkt på flaket.

https://www.ohlssons.se/Privat/Tjänster/Transport-kranbil/Trädfällning

Pris på det ?
'sist jag hade kranbil på 4 timmar och fem mil enkel landa på 13800, sen en som sågar och vad tror du försäkringen kostar? detta blir ca 20.000 (då var det med släp med extra motviktervikter.)

Besynnerlig kran det där då det ej ska gå att lyfta kran utan att stödbenet är ute? se bilden.
Senast redigerad av braattha 2021-02-17 kl. 20:12.
2021-02-17, 20:07
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz

Ge mig en källa som visar på att Esbjörn har fått ta del av både värderingar och besiktningsprotokoll, en källa som inte är Ebba Busch.

Di
Avtalet har den info som du söker ! och det visar han i Expressen.
Esb må va glömsk men han är väl läskunnig samt fd ingengör så inget dumhuvud
2021-02-17, 20:10
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Men bara på de platser du kan komma fram med en stor tung lastbil. Av de träd jag tagit ner hade bara ett, eventuellt, kunnat tas med den bilen. Och då i flera vändor eftersom det var mer än 20 ton trä.

Och så då till den intressanta frågan. Vad kostar det?

Kollade nu och dagsfärskt pris på kran utan släp är 1200:- och det är mitt pris så ut ca 1600:-
dom kör inte så fort heller ca 60 km i timmen samt riggtid.
2021-02-17, 20:40
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Pris på det ?
'sist jag hade kranbil på 4 timmar och fem mil enkel landa på 13800, sen en som sågar och vad tror du försäkringen kostar? detta blir ca 20.000 (då var det med släp med extra motviktervikter.)

Besynnerlig kran det där då det ej ska gå att lyfta kran utan att stödbenet är ute? se bilden.

Efter att ha kollat på filmen kan jag konstatera att den inte skulle klara fälla något av träden på min tomt. Gripklon kommer inte klara greppa runt stammen och svärdet är för kort för att nå igenom.

Ett stödben är ute på alla bilder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in